This review aims to present a national and international perspective on group play therapy. Play therapy is a dynamic in which the child creates his/her unique world, expresses his/her feelings and thoughts through play and experiences growth in a safe environment. Group play therapy involves the play therapy experience of more than one child. Group play therapy allows creating a social microcosm for children, promoting social learning, supporting emotional development and increasing peer interaction. This review discusses the advantages of group play therapy, the implementation process, the role of the therapist and its effects on child mental health. In recent years, there has been an increase in group play therapy practice and research in the international arena. On the other hand, studies on group play therapy in Türkiye are limited and mostly focus on play-based psychological counselling groups and psychoeducational intervention programmes. Another aim of the review is to reveal the positive effects of group play therapy on child mental health and to make suggestions for future research. In this direction, national and international studies on group play therapy were analyzed.
Bu derlemede grup oyun terapisi üzerine ulusal ve uluslararası bir bakış açısı sunmak amaçlanmıştır. Oyun terapisi, çocuğun özgün dünyasını yarattığı, duygu ve düşüncelerini oyun yoluyla dışa vurduğu ve güvenli bir ortamda büyümeyi deneyimlediği bir dinamiktir. Grup oyun terapisi ise birden fazla çocuğun oyun terapisi deneyimini içerir. Grup oyun terapisi, çocuklar için sosyal bir mikrokozmos yaratmaya, sosyal öğrenmeyi teşvik etmeye, duygusal gelişimi desteklemeye ve akran etkileşimini artırmaya olanak tanır. Bu derleme grup oyun terapisinin avantajlarını, uygulama sürecini, terapistin rolünü ve çocuk ruh sağlığı üzerindeki etkilerini ele almaktadır. Son yıllarda uluslararası alanda grup oyun terapisi uygulama ve araştırmalarında artış olduğu görülmektedir. Öte yandan Türkiye’de grup oyun terapisi ile ilgili yapılan çalışmalar sınırlıdır ve daha çok oyun temelli psikolojik danışma grupları ve psikoeğitim müdahale programlarına odaklanılmaktadır. Derlemenin bir diğer amacı, grup oyun terapisinin çocuk ruh sağlığı üzerindeki olumlu etkilerini ortaya koymak ve ileride yapılacak araştırmalara öneriler getirmektir. Bu doğrultuda ulusal ve uluslararası düzlemde grup oyun terapisi ile ilgili yapılan araştırmalar incelenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Counselling Psychology, Psychotherapy Practise and Research, Child and Adolescent Development |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | October 30, 2024 |
Acceptance Date | March 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 4 |
![]() Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |