Objective: Mental Health Literacy is a subset of healthcare literacy that provides recognition of knowledge and beliefs regarding mental disorders, their prevention and management, and help-seeking behaviors for mental disorders. The present study was conducted to investigate the effects of Mental Health Literacy and independent variables on the attitudes of nursing students toward seeking psychological help.
Method: The study sample consisted of 361 students. The Student Descriptive Questionnaire, Mental Health Literacy Scale, and Attitude Toward Seeking Professional Psychological Help Scale-Short Form were used to collect the study data.
Results: The mean score of the Mental Health Literacy Scale was 16.925±3.122, and the mean score of Attitude Toward Seeking Psychological Help was 66.044±9.432. Mental Health Literacy explained 20% of the Attitude Toward Seeking Psychological Help. It was detected that gender had a negative and significant impact on the Attitude Toward Seeking Psychological Help (B = -2.774, β = -0.130). The results showed that students who considered seeking psychological help had a more positive attitude on this issue.
Conclusion: It is possible to argue that as individuals’ Mental Health Literacy increases, their attitudes toward seeking psychological help become more positive, men have a more negative attitude toward seeking psychological help than women, and individuals who consider seeking psychological help exhibit a more positive attitude in this respect. It is important to support students who do not think of seeking psychological help and male students in seeking psychological first aid and to raise awareness among students by organizing panels and symposiums on the problems created by gender roles.
yok
Amaç: Ruh Sağlığı Okuryazarlığı, ruhsal bozukluklarla ilgili bilgi ve inançları tanımayı, ruhsal bozuklukları önleme ve yönetmeyi, aynı zamanda ruhsal bozukluklarda yardım arama davranışını sağlayan, sağlık okuryazarlığının bir alt kümesidir. Bu çalışma hemşirelik öğrenimine devam eden öğrencilerinin ruh sağlığı okuryazarlığı ve bağımsız değişkenlerin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarına olan etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışmanın örneklemini 361 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Öğrencileri Tanımlayıcı Soru formu, Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği, Profesyonel Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği-Kısa Formu kullanılmıştır.
Bulgular: Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği puan ortalaması 16,925±3,122, Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum puan ortalaması 66,044 ±9,432’dir. Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutumun %20'sini açıklamaktadır. Cinsiyetin, Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum üzerinde negatif ve anlamlı bir etkisi olduğu belirlenmiştir. (B = -2,774, β = -0,130, p = 0,007). Çalışma, psikolojik yardım almayı düşünen öğrencilerin, bu konuda daha olumlu bir tutum sergilediklerini göstermiştir.
Sonuç: Bireylerin ruh sağlığı okuryazarlığı arttıkça, psikolojik yardım almaya yönelik tutumlarının da daha olumlu olduğunu, erkeklerin kadınlara göre psikolojik yardım almaya yönelik daha olumsuz bir tutuma sahip olduğunu, psikolojik yardım almayı düşünen bireylerin, bu konuda daha olumlu bir tutum sergilediklerini söyleyebiliriz. Psikolojik yardım alma düşüncesi olmayan öğrenciler ile erkek öğrencilerinin psikolojik ilk yardım alma konusunda desteklenmeleri, toplumsal cinsiyet rollerinin oluşturduğu sorunlara yönelik panel ve sempozyumların düzenlenerek öğrencilere farkındalık kazandırılması önemlidir.
Araştırmanın etik kurul onayı bir devlet üniversitesinin Yayın Etiği Kurulu'ndan 2024/30 karar numarası ile alınmıştır.
yok
yok
Araştırmaya Katılan öğrencilere teşekkür ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Research |
Authors | |
Project Number | yok |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 3, 2025 |
Acceptance Date | June 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: Supplement 1 |
![]() Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. |