Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Job Advertisements for Cruise Ships by Content Analysis Technique

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 112 - 130, 30.06.2025
https://doi.org/10.47097/piar.1644976

Abstract

In this study, job advertisements for cruise ships posted online were analyzed using the content analysis technique. The research data was collected from the website ‘allcruisejobs.com’ between March 22, 2024, and May 20, 2024. The key findings of the study indicate that cruise ships predominantly seek non-managerial and seasonal employees. The most in-demand job categories are kitchen, deck, and entertainment services. Additionally, a significant majority of the job postings are published in English. However, it was determined that the businesses did not make any significant distinction in terms of some demographic characteristics (gender, age, and education level) of the candidate employees in the job advertisements examined. Lastly, the job advertisements examined in this study were found to provide insufficient information regarding the benefits offered to candidates, including accommodation, salary and bonuses, as well as food and beverage provisions.

References

  • Ahmad, S. (2015). Electronic human resource management: An overview. International Journal of Science, Technology & Management, 4(1), 79–85.
  • Akmençe, A. E. ve Tuncer, M. (2023). Lise düzeyi İngilizce dersine yönelik motivasyon ölçeği geliştirme çalışması. Turkish Journal of Educational Studies, 10(3), 295-313.
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: Teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 62-82.
  • All Cruise Jobs (2024). Cruise ship jobs. https://www.allcruisejobs.com/ (Erişim Tarihi: 22.03.2024)
  • Alnıaçık, E. ve Erat, S. (2015). İş ilanlarındaki bilgi içeriğinin iş başvurusu yapma niyeti üzerindeki etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 22(1), 99-112.
  • Arcodia, C., & Barker, T. (2002). A review of web-based job advertisements for Australian event management positions. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 1(4), 1–18.
  • Arman, M. (2023). The advantages of online recruitment and selection: A systematic review of cost and time efficiency. Business Management and Strategy, 14(2), 220-240.
  • Arthur, D. (1998). Recruiting, interviewing, selecting & orienting new employees, (3rd ed.). Amacom.
  • Avşar, Ö. Y. ve Seçim, Y. (2021). Amsterdam’dan Budapeşte’ye nehir kruvaziyer turizminde çalışan mutfak personelinin seçimi ve menü planlaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 13(Özel Sayı), 63-78.
  • Ayaz, İ. S., Baran, E. ve Açık, A. (2018, 30 Kasım-02 Aralık). Denizcilik sektörüne yönelik iş ilanlarının analizi: Kariyer.net örneği [Kongre Sunumu]. 2. Uluslararası Bilimsel Çalışmalarda Yenilikçi Yaklaşımlar Sempozyumu, Samsun, Türkiye, 711-715.
  • Balta, S. ve Çulha, O. (2010). Sektör beklentileri ve öğrenci niteliklerinin kıyaslanması: Önbüro bölümünde eğitim alan meslek lisesi öğrencileri üzerinde bir uygulama. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 7(3), 6–20.
  • Barber, A. E. (1998). Recruiting employees: Individual and organizational perspectives. Sage Publications.
  • Basım, H. N., Şeşen, H. ve Şeşen, E. (2008), Personel temin sürecinde gazete ilanları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 35–44.
  • Beibei, S. (2023). Psychological impact of languages on the human mind: Research on the contribution of psycholinguistics approach to teaching and learning English. Journal of Psycholinguistic Research, 52(7), 2027–2045.
  • Belev, B. C., & Daskalov, S. I. (2019). Computer technologies in shipping and a new tendency in ship’s officers’ education and training. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, (618), 012034, https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/618/1/012034/pdf (Erişim Tarihi: 22.02.2025).
  • Bhupendra, S. H., & Swati, G. (2015). Opportunities and challenges of e- recruitment. Journal of Management Engineering and Information Technology, 2(2), 1-4.
  • Can, M., Solmaz, C. ve Üst, Ç. (2016). What are the required criteria to be manager in hospitality sector in Turkey. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 331–344.
  • Cedefop; European Commission; ETF; ILO; OECD; UNESCO (2021). Perspectives on policy and practice: Tapping into the potential of big data for skills policy. Publications Office. http://data.europa.eu/doi/10.2801/25160
  • Cruise Lines International Association (2023). Contribution of cruise tourism to the global economy 2022. https://cruising.org/-/media/clia-media/research/2024/economic-impact-of-cruise-global-2022_final.ashx (Erişim Tarihi: 19.12.2024).
  • Çetin, M. ve Akar Şahingöz, S. (2019). İnsan kaynakları web sitelerinde aşçılara yönelik iş ilanları üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64), 726–734.
  • Çevik, H., Şimşek, K. Y., Kayacık, U. ve Demirtaş, H. (2020). Rekreasyon uzmanında aranan özellikler ve iş olanakları: İş ilanlarına yönelik içerik analizi. Tourism and Recreation, 2(2), 59–66.
  • Demir, M. (2011). İş yaşamında ayrımcılık: Turizm sektörü örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 760–784.
  • Dhamija, P. (2012). E-recruitment: A roadmap towards e-human resource management. International Refereed Research Journal, 3(2), 33-39.
  • Doğan, A. (2011). Elektronik insan kaynakları yönetimi ve fonksiyonları. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 2(2), 51-80.
  • Doğan, S. ve Tuncer, M. (2018). Otel personeli iş ilanlarında aranan nitelik ve becerilere yönelik bir araştırma. Business & Management Studies: An International Journal, 6(4), 1231–1251.
  • Duale, H. A., Gelle, A. A., & Nour, K. A. (2023). The effect of job description on employee’s performance (case study of Dahabshiil Bank in Hargeisa, Somaliland). Current Trends in Business Management, 1(1), 27-31.
  • Dulkadiroğlu, H. ve Altundemir, M. (2013). Kamu kurumlarında e-işe alım için ilk adım: Gazete ilanlarından e-ilan’a geçiş. Sosyoekonomi, 20(20), 59-78.
  • Düzgün, M. (2023). Akdeniz bölgesinde faaliyet gösteren otel işletmelerinin iş ilanlarının incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(3), 1032-1043.
  • Erdem, B. ve Gezen, T. (2014). Turizm işletmelerine yönelik iş ilanlarının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(21), 19-42.
  • Erdem, B., Birkon, İ. ve Özgen, N. N. (2023). Otel işletmelerinde müşteri ilişkileri bölümüne yönelik internet üzerinden verilen iş ilanlarının içerik analizi. Current Perspectives in Social Sciences, 27(1), 24-33.
  • Erdem, B., Vural, M., & Öztürk, M. (2017). Content analysis of the job advertisements posted on the internet for the hotel enterprises of Kyrgyzstan. In R. Efe, R. Penkova, J. A. Wendt, K. T. Saparov & J. G. Berdenov (Eds.), Development of social sciences (pp. 461–479). St. Kliment Ohridski University Press.
  • Ertaş, Ç. (2018). Turizm sektöründeki nitelikli çalışan eksikliğinde turizm işletmelerinin payı: İş ilanları üzerinden bir inceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(30), 1143-1172.
  • Eşkin Bacaksız, F. ve Sönmez, B. (2014). İnsan kaynakları web sitelerinde yer alan hemşire iş ilanlarının incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(1), 112-122.
  • Faremi, Y. A., & Cunningham Heirs, S. B. (2022). Training and re-certification of crew for the “new normal” in the cruise tourism industry: A Caribbean regional perspective. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 14(2), 179-186.
  • Galanaki, E. (2002). The decision to recruit online: A descriptive study. Career Development International, 7(4), 243-251.
  • Gebauer, L. M. (2020). Managing cultural diversity in cruise ship crews serving a single origin customer segment [Unpublished Master's Thesis]. ISCTE-Instituto Universitario de Lisboa.
  • Genç, Ç. (2016). E-insan kaynakları yönetiminde e-işe alım süreci. Kurgu, 24(1), 63-85.
  • Gibson, P., & Di Dino, F. (2012). Customer feedback systems onboard cruise ships. In Papathanassis, A., Lukovic, T. & Vogel, M. (Eds.), Cruise tourism and society (pp. 101-114). Springer.
  • Giritlioğlu, İ., Karakan, H. İ. ve Öksüz, E. N. (2015). Antalya bölgesindeki otel işletmelerinin iş ilanlarının içerik analizine yönelik bir çalışma. Kelkit A. (Ed.), 16. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı (ss. 95-106). Detay Yayıncılık.
  • Güçlütürk Baran, G. ve Noyan, E. (2020). Turizm işletmeciliği lisans öğrencilerinin turizm endüstrisinde tercih etmek istedikleri meslekler ile iş ilanlarının karşılaştırılması. Journal of Travel and Tourism Research, (14), 85-110.
  • Güler, E. Ç. (2006). İşletmelerin e-insan kaynakları yönetimi ve e-işe alım süreçlerindeki gelişmeler. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 17-23.
  • Hannaford, E., & Hassel, E. V. (2021). Risks and benefits of crew reduction and/or removal with increased automation on the ship operator: A licensed deck officer’s perspective. Applied Sciences, 11(8), 1-19.
  • Harris, H., Brewster, C., & Sparrow, P. (2003). International human resource management. CIPD Publishing.
  • Kim, S., & O'Connor, J. G. (2009). Assessing electronic recruitment implementation in state governments: Issues and challenges. Public Personnel Management, 38(1), 47-66.
  • Larsen, S., Marnburg, E., & Øgaard, T. (2012). Working onboard–job perception, organizational commitment and job satisfaction in the cruise sector. Tourism Management, 33(3), 592-597.
  • Lee, I. (2005). Evaluation of Fortune 100 companies' career web sites. Human Systems Management, 24(2), 175-182.
  • Lin, B., & Stasinskaya, V. S. (2002). Data warehousing management issues in online recruiting. Human Systems Management, 21(1), 1-8.
  • Llorens, J. J. (2011). A model of public sector e-recruitment adoption in a time of hyper technological change. Review of Public Personnel Administration, 31(4), 410-423. 
  • Mancini, M. (2004). A guide to the cruise line ındustry, (2nd ed.) Thomson-Delmar Learning.
  • Napierala, J. (2023). The feasibility of using online job advertisements in analysing unmet eu demand. Cedefop Working Paper. http://data.europa.eu/doi/10.2801/10233.
  • Nemlioğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2023). Kruvaziyer sektörünün turizme, ekonomik ve sosyo-kültürel yapıya etkisinin belirlenmesine yönelik bir çalışma: Galataport kruvaziyer limanı. Tourism and Recreation, 5(1), 22-34.
  • Oğuzbalaban, G. (2019). Konaklama işletmelerine yönelik iş ilanlarının içerik analizi: Turizm gazetesi örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 461-473.
  • Özdemir, S. S., Polat, E. ve Met, Ö. L. (2015). Bodrum’da faaliyet gösteren konaklama işletmelerince verilen iş ilanlarındaki işgören niteliklerinin analizi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16(34), 121-138.
  • Paslı, N. Ç. ve Güçer, E. (2023). Rekreasyonel fayda algısı ve başarma ihtiyacı teorisi: Eylemli turist rehberleri üzerine bir uygulama. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(1), 6-23.
  • Research and Markets (2021). Europe online recruitment market forecast to 2028-COVID-19 impact and regional analysis by job type (permanent and part-time) and application (finance, sales and marketing, engineering, IT, and others), https://www.researchandmarkets.com/reports/5416228/europe-online-recruitment-market-forecast-to (Erişim Tarihi: 03.03.2024).
  • Robert, A. D., & Bouillaguet, A. (1997). L’analyse de contenu. Presses universitaires de France.
  • Salman, A. ve Gökşen, Y. (2023). E-işe alım ve web tabanlı sistem tasarımı. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(4), 2026-2038.
  • Sharma, N. (2014). Recruitment strategies: a power of e-recruiting and social media. International Journal of Core Engineering and Management (IJCEM), 1(5), 15-35.
  • Statista. (2024). Total employment in the cruise ındustry in the United States in 2021 and 2022. https://www.statista.com/statistics/201342/employement-in-the-cruise-line-industry-since-2007/ (Erişim Tarihi: 24.05.2024).
  • Şengezer, G. K. (2024). Ortaöğretim öğrencilerinin Türk dili ve edebiyatı ile İngilizce derslerindeki akademik başarıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Tamošiūnaitė, R. (2019). Comparative analysis of recruitment communication of hotels via online job advertisements in individualistic and collectivistic cultures. In R. Kinderis (Ed.), Development and transformation processes in the tourism ındustry under the conditions of globalization (pp. 96–105). Klaipeda State University of Applied Sciences.
  • Tor-Kadıoğlu, C. (2020). Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(3), 413-428.
  • Tütüncü, Ö., Tarlan, D. ve Mamyrkulov, N. (2003). Seyahat acentalarında çalışanların işe alma sürecini algılamaları ve İzmir ili örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 113-140.
  • Uçar, G. (2022). Ortaokul 6. sınıf İngilizce ders kitabının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya ili örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Uluslararası Kruvaziyer Hatları Birliği (2023). State of the cruise industry. https://cruising.org/-/media/clia-media/research/2023/clia_state-of-the-cruise-industry-report-sept-2023-update-live.ashx (Erişim Tarihi: 21.05.2024).
  • Villi, B. ve Saçkes, E. (2021). Konaklama işletmelerine yönelik iş ilanlarının içerik analizi yöntemi ile incelenmesi: Kariyer.net örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46-1), 1501-1519.
  • Yılmaz, Ö. D. (2020). Konaklama işletmelerinde odalar bölümü iş ilanlarının içerik analizi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 480-495.
  • Zuiker, M., & Westerlaken, R. (2024). The impact of onboarding practices on employee retention in the cruise industry. Research in Hospitality Management, 14(2), 198-208.

Kruvaziyer Gemilere Yönelik İş İlanlarının İçerik Analizi Tekniğiyle İncelenmesi

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 112 - 130, 30.06.2025
https://doi.org/10.47097/piar.1644976

Abstract

Bu araştırmada, kruvaziyer gemilere yönelik olarak internet üzerinden verilen iş ilanları içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir. Araştırma verileri, 22 Mart 2024-20 Mayıs 2024 tarihleri arasında ‘allcruisejobs.com’ adlı internet sitesinden toplanmıştır. Araştırmanın öne çıkan sonuçlarına göre; kruvaziyer gemilerde çoğunlukla yönetici düzeyinde olmayan ve sezonluk çalışacak işgören arandığı, en fazla işgören gereksinimi duyulan alanların mutfak, güverte ve eğlence hizmetleri olduğu ve ilanların büyük bölümünün İngilizce olarak yayımlandığı saptanmıştır. Bununla birlikte, incelenen iş ilanlarında aday işgörenlere ait bazı demografik özellikler (cinsiyet, yaş ve eğitim durumu) açısından işletmelerin belirgin bir ayrım gözetmedikleri belirlenmiştir. Son olarak, araştırma kapsamındaki iş ilanlarının aday işgörenlere sağlanan olanaklara (kalacak yer, ücret-prim, yeme-içme olanakları gibi) dair içerdikleri bilgiler bakımından oldukça yetersiz kaldığı tespit edilmiştir.

References

  • Ahmad, S. (2015). Electronic human resource management: An overview. International Journal of Science, Technology & Management, 4(1), 79–85.
  • Akmençe, A. E. ve Tuncer, M. (2023). Lise düzeyi İngilizce dersine yönelik motivasyon ölçeği geliştirme çalışması. Turkish Journal of Educational Studies, 10(3), 295-313.
  • Alanka, D. (2024). Nitel bir araştırma yöntemi olarak içerik analizi: Teorik bir çerçeve. Kronotop İletişim Dergisi, 1(1), 62-82.
  • All Cruise Jobs (2024). Cruise ship jobs. https://www.allcruisejobs.com/ (Erişim Tarihi: 22.03.2024)
  • Alnıaçık, E. ve Erat, S. (2015). İş ilanlarındaki bilgi içeriğinin iş başvurusu yapma niyeti üzerindeki etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 22(1), 99-112.
  • Arcodia, C., & Barker, T. (2002). A review of web-based job advertisements for Australian event management positions. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 1(4), 1–18.
  • Arman, M. (2023). The advantages of online recruitment and selection: A systematic review of cost and time efficiency. Business Management and Strategy, 14(2), 220-240.
  • Arthur, D. (1998). Recruiting, interviewing, selecting & orienting new employees, (3rd ed.). Amacom.
  • Avşar, Ö. Y. ve Seçim, Y. (2021). Amsterdam’dan Budapeşte’ye nehir kruvaziyer turizminde çalışan mutfak personelinin seçimi ve menü planlaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 13(Özel Sayı), 63-78.
  • Ayaz, İ. S., Baran, E. ve Açık, A. (2018, 30 Kasım-02 Aralık). Denizcilik sektörüne yönelik iş ilanlarının analizi: Kariyer.net örneği [Kongre Sunumu]. 2. Uluslararası Bilimsel Çalışmalarda Yenilikçi Yaklaşımlar Sempozyumu, Samsun, Türkiye, 711-715.
  • Balta, S. ve Çulha, O. (2010). Sektör beklentileri ve öğrenci niteliklerinin kıyaslanması: Önbüro bölümünde eğitim alan meslek lisesi öğrencileri üzerinde bir uygulama. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 7(3), 6–20.
  • Barber, A. E. (1998). Recruiting employees: Individual and organizational perspectives. Sage Publications.
  • Basım, H. N., Şeşen, H. ve Şeşen, E. (2008), Personel temin sürecinde gazete ilanları üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 35–44.
  • Beibei, S. (2023). Psychological impact of languages on the human mind: Research on the contribution of psycholinguistics approach to teaching and learning English. Journal of Psycholinguistic Research, 52(7), 2027–2045.
  • Belev, B. C., & Daskalov, S. I. (2019). Computer technologies in shipping and a new tendency in ship’s officers’ education and training. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, (618), 012034, https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/618/1/012034/pdf (Erişim Tarihi: 22.02.2025).
  • Bhupendra, S. H., & Swati, G. (2015). Opportunities and challenges of e- recruitment. Journal of Management Engineering and Information Technology, 2(2), 1-4.
  • Can, M., Solmaz, C. ve Üst, Ç. (2016). What are the required criteria to be manager in hospitality sector in Turkey. Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 331–344.
  • Cedefop; European Commission; ETF; ILO; OECD; UNESCO (2021). Perspectives on policy and practice: Tapping into the potential of big data for skills policy. Publications Office. http://data.europa.eu/doi/10.2801/25160
  • Cruise Lines International Association (2023). Contribution of cruise tourism to the global economy 2022. https://cruising.org/-/media/clia-media/research/2024/economic-impact-of-cruise-global-2022_final.ashx (Erişim Tarihi: 19.12.2024).
  • Çetin, M. ve Akar Şahingöz, S. (2019). İnsan kaynakları web sitelerinde aşçılara yönelik iş ilanları üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64), 726–734.
  • Çevik, H., Şimşek, K. Y., Kayacık, U. ve Demirtaş, H. (2020). Rekreasyon uzmanında aranan özellikler ve iş olanakları: İş ilanlarına yönelik içerik analizi. Tourism and Recreation, 2(2), 59–66.
  • Demir, M. (2011). İş yaşamında ayrımcılık: Turizm sektörü örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 760–784.
  • Dhamija, P. (2012). E-recruitment: A roadmap towards e-human resource management. International Refereed Research Journal, 3(2), 33-39.
  • Doğan, A. (2011). Elektronik insan kaynakları yönetimi ve fonksiyonları. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 2(2), 51-80.
  • Doğan, S. ve Tuncer, M. (2018). Otel personeli iş ilanlarında aranan nitelik ve becerilere yönelik bir araştırma. Business & Management Studies: An International Journal, 6(4), 1231–1251.
  • Duale, H. A., Gelle, A. A., & Nour, K. A. (2023). The effect of job description on employee’s performance (case study of Dahabshiil Bank in Hargeisa, Somaliland). Current Trends in Business Management, 1(1), 27-31.
  • Dulkadiroğlu, H. ve Altundemir, M. (2013). Kamu kurumlarında e-işe alım için ilk adım: Gazete ilanlarından e-ilan’a geçiş. Sosyoekonomi, 20(20), 59-78.
  • Düzgün, M. (2023). Akdeniz bölgesinde faaliyet gösteren otel işletmelerinin iş ilanlarının incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(3), 1032-1043.
  • Erdem, B. ve Gezen, T. (2014). Turizm işletmelerine yönelik iş ilanlarının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(21), 19-42.
  • Erdem, B., Birkon, İ. ve Özgen, N. N. (2023). Otel işletmelerinde müşteri ilişkileri bölümüne yönelik internet üzerinden verilen iş ilanlarının içerik analizi. Current Perspectives in Social Sciences, 27(1), 24-33.
  • Erdem, B., Vural, M., & Öztürk, M. (2017). Content analysis of the job advertisements posted on the internet for the hotel enterprises of Kyrgyzstan. In R. Efe, R. Penkova, J. A. Wendt, K. T. Saparov & J. G. Berdenov (Eds.), Development of social sciences (pp. 461–479). St. Kliment Ohridski University Press.
  • Ertaş, Ç. (2018). Turizm sektöründeki nitelikli çalışan eksikliğinde turizm işletmelerinin payı: İş ilanları üzerinden bir inceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(30), 1143-1172.
  • Eşkin Bacaksız, F. ve Sönmez, B. (2014). İnsan kaynakları web sitelerinde yer alan hemşire iş ilanlarının incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(1), 112-122.
  • Faremi, Y. A., & Cunningham Heirs, S. B. (2022). Training and re-certification of crew for the “new normal” in the cruise tourism industry: A Caribbean regional perspective. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 14(2), 179-186.
  • Galanaki, E. (2002). The decision to recruit online: A descriptive study. Career Development International, 7(4), 243-251.
  • Gebauer, L. M. (2020). Managing cultural diversity in cruise ship crews serving a single origin customer segment [Unpublished Master's Thesis]. ISCTE-Instituto Universitario de Lisboa.
  • Genç, Ç. (2016). E-insan kaynakları yönetiminde e-işe alım süreci. Kurgu, 24(1), 63-85.
  • Gibson, P., & Di Dino, F. (2012). Customer feedback systems onboard cruise ships. In Papathanassis, A., Lukovic, T. & Vogel, M. (Eds.), Cruise tourism and society (pp. 101-114). Springer.
  • Giritlioğlu, İ., Karakan, H. İ. ve Öksüz, E. N. (2015). Antalya bölgesindeki otel işletmelerinin iş ilanlarının içerik analizine yönelik bir çalışma. Kelkit A. (Ed.), 16. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı (ss. 95-106). Detay Yayıncılık.
  • Güçlütürk Baran, G. ve Noyan, E. (2020). Turizm işletmeciliği lisans öğrencilerinin turizm endüstrisinde tercih etmek istedikleri meslekler ile iş ilanlarının karşılaştırılması. Journal of Travel and Tourism Research, (14), 85-110.
  • Güler, E. Ç. (2006). İşletmelerin e-insan kaynakları yönetimi ve e-işe alım süreçlerindeki gelişmeler. Ege Akademik Bakış Dergisi, 6(1), 17-23.
  • Hannaford, E., & Hassel, E. V. (2021). Risks and benefits of crew reduction and/or removal with increased automation on the ship operator: A licensed deck officer’s perspective. Applied Sciences, 11(8), 1-19.
  • Harris, H., Brewster, C., & Sparrow, P. (2003). International human resource management. CIPD Publishing.
  • Kim, S., & O'Connor, J. G. (2009). Assessing electronic recruitment implementation in state governments: Issues and challenges. Public Personnel Management, 38(1), 47-66.
  • Larsen, S., Marnburg, E., & Øgaard, T. (2012). Working onboard–job perception, organizational commitment and job satisfaction in the cruise sector. Tourism Management, 33(3), 592-597.
  • Lee, I. (2005). Evaluation of Fortune 100 companies' career web sites. Human Systems Management, 24(2), 175-182.
  • Lin, B., & Stasinskaya, V. S. (2002). Data warehousing management issues in online recruiting. Human Systems Management, 21(1), 1-8.
  • Llorens, J. J. (2011). A model of public sector e-recruitment adoption in a time of hyper technological change. Review of Public Personnel Administration, 31(4), 410-423. 
  • Mancini, M. (2004). A guide to the cruise line ındustry, (2nd ed.) Thomson-Delmar Learning.
  • Napierala, J. (2023). The feasibility of using online job advertisements in analysing unmet eu demand. Cedefop Working Paper. http://data.europa.eu/doi/10.2801/10233.
  • Nemlioğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2023). Kruvaziyer sektörünün turizme, ekonomik ve sosyo-kültürel yapıya etkisinin belirlenmesine yönelik bir çalışma: Galataport kruvaziyer limanı. Tourism and Recreation, 5(1), 22-34.
  • Oğuzbalaban, G. (2019). Konaklama işletmelerine yönelik iş ilanlarının içerik analizi: Turizm gazetesi örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 461-473.
  • Özdemir, S. S., Polat, E. ve Met, Ö. L. (2015). Bodrum’da faaliyet gösteren konaklama işletmelerince verilen iş ilanlarındaki işgören niteliklerinin analizi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16(34), 121-138.
  • Paslı, N. Ç. ve Güçer, E. (2023). Rekreasyonel fayda algısı ve başarma ihtiyacı teorisi: Eylemli turist rehberleri üzerine bir uygulama. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(1), 6-23.
  • Research and Markets (2021). Europe online recruitment market forecast to 2028-COVID-19 impact and regional analysis by job type (permanent and part-time) and application (finance, sales and marketing, engineering, IT, and others), https://www.researchandmarkets.com/reports/5416228/europe-online-recruitment-market-forecast-to (Erişim Tarihi: 03.03.2024).
  • Robert, A. D., & Bouillaguet, A. (1997). L’analyse de contenu. Presses universitaires de France.
  • Salman, A. ve Gökşen, Y. (2023). E-işe alım ve web tabanlı sistem tasarımı. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(4), 2026-2038.
  • Sharma, N. (2014). Recruitment strategies: a power of e-recruiting and social media. International Journal of Core Engineering and Management (IJCEM), 1(5), 15-35.
  • Statista. (2024). Total employment in the cruise ındustry in the United States in 2021 and 2022. https://www.statista.com/statistics/201342/employement-in-the-cruise-line-industry-since-2007/ (Erişim Tarihi: 24.05.2024).
  • Şengezer, G. K. (2024). Ortaöğretim öğrencilerinin Türk dili ve edebiyatı ile İngilizce derslerindeki akademik başarıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Tamošiūnaitė, R. (2019). Comparative analysis of recruitment communication of hotels via online job advertisements in individualistic and collectivistic cultures. In R. Kinderis (Ed.), Development and transformation processes in the tourism ındustry under the conditions of globalization (pp. 96–105). Klaipeda State University of Applied Sciences.
  • Tor-Kadıoğlu, C. (2020). Kruvaziyer turizm pazarlaması üzerine nitel bir araştırma. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(3), 413-428.
  • Tütüncü, Ö., Tarlan, D. ve Mamyrkulov, N. (2003). Seyahat acentalarında çalışanların işe alma sürecini algılamaları ve İzmir ili örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 113-140.
  • Uçar, G. (2022). Ortaokul 6. sınıf İngilizce ders kitabının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya ili örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Uluslararası Kruvaziyer Hatları Birliği (2023). State of the cruise industry. https://cruising.org/-/media/clia-media/research/2023/clia_state-of-the-cruise-industry-report-sept-2023-update-live.ashx (Erişim Tarihi: 21.05.2024).
  • Villi, B. ve Saçkes, E. (2021). Konaklama işletmelerine yönelik iş ilanlarının içerik analizi yöntemi ile incelenmesi: Kariyer.net örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46-1), 1501-1519.
  • Yılmaz, Ö. D. (2020). Konaklama işletmelerinde odalar bölümü iş ilanlarının içerik analizi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 480-495.
  • Zuiker, M., & Westerlaken, R. (2024). The impact of onboarding practices on employee retention in the cruise industry. Research in Hospitality Management, 14(2), 198-208.
There are 68 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Human Resources Management
Journal Section Research Articles
Authors

Barış Erdem 0000-0003-1560-2883

Batuhan E. Şeremetli 0000-0002-5605-0280

Emrah İnaltekin 0009-0002-7804-302X

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date February 22, 2025
Acceptance Date May 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Erdem, B., Şeremetli, B. E., & İnaltekin, E. (2025). Kruvaziyer Gemilere Yönelik İş İlanlarının İçerik Analizi Tekniğiyle İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(1), 112-130. https://doi.org/10.47097/piar.1644976

PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

by-nc-nd.png