This study examines the educational processes of children belonging to the Karachi subgroup, one of the Gypsy communities, from a sociological perspective. Within the scope of the research, the educational process of Karachi children and the social, cultural and economic dynamics that shape this process were examined. The problems that Karachi children encounter during the educational process were analysed in depth through interviews with Karachi families using the qualitative research method. 28 Karachi individuals living in the Birecik district of Sanliurfa participated in the research. According to the findings, it is seen that the attitudes and contributions of parents towards education of Karachi children are generally low, and therefore the education levels of children are limited accordingly. The main problems encountered during the educational process include factors such as exclusionary words and behaviours, economic inadequacies, the search for a free life, nomadic lifestyle, livelihood strategies, language barriers, and making children work and marry at an early age. In addition, it has been determined that some of the difficulties experienced by Karachi children during the educational process also stem from their own internal dynamics.
Bu çalışma, Çingene topluluklarından biri olan Karaçi alt grubuna mensup çocukların eğitim süreçlerini sosyolojik bir bakış açısıyla ele almaktadır. Araştırma kapsamında, Karaçi çocukların eğitim süreci ve bu süreci şekillendiren sosyal, kültürel ve ekonomik dinamikler incelenmiştir. Karaçi çocukların eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar, nitel araştırma yöntemiyle Karaçi aileleriyle yapılan görüşmeler aracılığıyla derinlemesine analiz edilmiştir. Araştırmaya, Şanlıurfa'nın Birecik ilçesinde yaşayan 28 Karaçi birey katılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, Karaçi çocukların eğitim süreçlerinde ebeveynlerin eğitime yönelik tutum ve katkılarının genellikle düşük olduğu, dolayısıyla çocukların eğitim düzeylerinin de bu doğrultuda sınırlı kaldığı görülmektedir. Eğitim sürecinde karşılaşılan başlıca sorunlar arasında dışlayıcı söz ve davranışlar, ekonomik yetersizlikler, özgür yaşam arayışı, konar-göçer yaşam tarzı, geçim stratejileri, dil bariyerleri, çocukların erken yaşta çalıştırılması ve evlendirilmesi gibi etkenler yer almaktadır. Ayrıca, Karaçi çocukların eğitim sürecinde yaşadıkları bazı zorlukların kendi iç dinamiklerinden de kaynaklandığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Migration, Ethnicity and Multiculturalism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2025 |
Submission Date | April 19, 2025 |
Acceptance Date | May 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |