Amaç: Bu çalışma, çocuklarda sağlıklı yeme ile ilgili aile desteği ve sağlıklı yeme öz yeterliliği arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel olarak yapılmıştır. Çalışmanın dahil etme kriterlerine uyan ve çalışmaya katılmayı kabul eden, yazılı ebeveyn onam formu olan 2., 3., ve 4., sınıfa devam eden 8-10 yaş aralığındaki 621 öğrenci katılmıştır. Veriler, “Tanımlayıcı Bilgi Formu”, “Sağlıklı Yeme ile İlgili Aile Desteği Ölçeği” ve “Sağlıklı Yeme Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Çocukların tanımlayıcı bilgilerinin değerlendirilmesinde sayı, yüzde ve ortalama analizleri kullanılmıştır. Sağlıklı yeme ile ilgili aile desteği ve sağlıklı yeme öz yeterliği arasındaki ilişki pearson korelasyon analizi ile, sağlıklı yeme ile ilgili aile desteğinin sağlıklı yeme öz yeterliği üzerine etkisi basit regresyon analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çocukların sağlıklı yeme ile ilgili aile desteği ve sağlıklı yeme öz yeterlik toplam puan ortalamaları arasındaki ilişki incelendiğinde; çocukların sağlıklı yeme ile ilgili aile desteği toplam puan ortalamaları ve sağlıklı yeme öz yeterlik puan ortalamaları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu (sırasıyla r=0,489; β=0,489; p<0,001) belirlenmiştir. Çocukların sağlıklı yeme öz yeterliliğini etkileyen faktörlerin %24’ünün çocukların sağlıklı yeme ile ilgili aile desteği puan ortalamaları ile açıklandığı bulunmuştur (F= 194,651, p<0,001).
Sonuç: Bu çalışmanın sonucunda; çocukların sağlıklı yeme ile ilgili aile destekleri arttıkça sağlıklı yeme öz yeterlilikleri artmaktadır. Ayrıca çocukların sağlıklı yeme ile ilgili aile destekleri, sağlıklı yeme öz yeterliliklerini yordamaktadır.
Aim: This study was conducted to evaluate the relationship between family support for healthy eating and healthy eating self-efficacy.
Material and Methods: The study was conducted as descriptive and relational. A total of 621 students aged 8-10 attending the 2nd, 3rd, and 4th grades who meet the inclusion criteria and agree to participate in the study. Data were collected using the “Descriptive Information Form”, “Healthy Eating Family Support Scale” and “Healthy Eating Self-Efficacy Scale”. The demographic data were analyzed using the numbers and percentages. The relationship between family support for healthy eating and self-efficacy for healthy eating was evaluated by Pearson correlation coefficients, and the effect of family support for healthy eating on healthy eating self-efficacy was evaluated by simple regression analysis.
Results: When the family support scale for healthy eating of children is examined between the total score averages and the total score averages of healthy eating self-efficacy scale; the family support scale for healthy eating has been determined to have a medium positive relationship between the total score averages of children and the total score averages of healthy eating self-efficacy (respectively; r=0.489; β=0.489; p<0.001), and 24% of the factors affecting healthy eating self-efficacy of children were described with the average family support points for healthy eating of children (F=194.651, p<0.001).
Conclusion: As a result of this study; as children's family support for healthy eating increases, their healthy eating self-efficacy increases. In addition, family support for healthy eating predicts healthy eating self-efficacy.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2025 |
Submission Date | May 7, 2024 |
Acceptance Date | February 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |