Aim: The aim of this study is to determine the experience of scabies among university students studying in the field of health and to examine the possible risk factors that may influence this condition.
Material and Methods: This descriptive study was conducted using an online survey method with students from the Faculty of Health Sciences (Nursing, Physiotherapy and Rehabilitation, Health Management) and the Vocational School of Health Services (First and Emergency Aid, Physiotherapy, Health Institutions Management, Health Tourism Management, Medical Laboratory Techniques) at the university (n=517). Data were collected through questions regarding the participants' demographic characteristics, hygiene practices, and history of infection. The analysis of data conforming to a normal distribution was performed using the IBM SPSS 26.0 software. The significance level is taken as α = 0.05. Results: The average age of the students who participated in the study was 20.77 ± 2.46 years, with 81.60% being female. Among the students, 45.00% were first-year students, and 65.70% resided in state dormitories. The majority of participants (91.70%) stated that they had not received prior education on scabies, and more than half (72.90%) reported that they had not received hygiene education. However, 59.70% of the students expressed a desire to attend training or seminars on scabies. The prevalence of scabies in the cohort was 7.20%, and 6.60% of the students reported having contracted the disease only once. It was determined that 5.80% of the students with scabies had direct contact with an infected individual. These individuals experienced irritation and were exposed to unprotected contact. The primary reason for low compliance with hand hygiene, as emphasized by 25.60% of the students, was the difficulty or inadequacy of access to sinks or mounted antiseptic solutions.
Conclusion: Our findings indicate that a substantial number of students feel inadequate in terms of their hygiene and scabies knowledge and express a strong desire to receive training on this topic.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, sağlık alanında eğitim gören üniversite öğrencilerinin uyuz hastalığı geçirmiş olma durumlarını belirlemek ve bu duruma etki edebilecek olası risk faktörlerini incelemektir.
Gereç ve Yöntemler: Bu tanımlayıcı çalışma, üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi (Hemşirelik, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Sağlık Yönetimi) ile Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (İlk ve Acil Yardım, Fizyoterapi, Sağlık Kurumları Yönetimi, Sağlık Turizmi Yönetimi, Tıbbi Laboratuvar Teknikleri) öğrencileri (n=517) ile çevrimiçi anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler, katılımcıların demografik özellikleri, hijyen uygulamaları ve enfeksiyon geçmişlerine ilişkin sorular aracılığıyla toplanmıştır. Normal dağılıma uyan verilerin analizi IBM SPSS 26.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Anlamlılık düzeyi α=0,05 olarak alınmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin ortalama yaşı 20,77 ± 2,46 yıl olup, %81,60’ı kadındır. Öğrencilerin %45,00’ı birinci sınıf öğrencisi, %65,70’i devlet yurtlarında ikamet etmektedir. Katılımcıların büyük çoğunluğu (%91,70), daha önce uyuz hastalığı hakkında eğitim almadığını, %72,90’ı ise hijyen eğitimi almadığını belirtmiştir. Bununla birlikte, %59,70’i uyuz hastalığı konusunda eğitim veya seminer almak istediğini ifade etmiştir. Çalışma grubundaki uyuz prevalansı %7,20 olarak belirlenmiş, ayrıca çalışmaya katılan öğrencilerin %6,60’sı yalnızca bir kez bu hastalığı geçirdiğini bildirmiştir. Uyuz geçiren öğrencilerin %5,80’inin hastalığı taşıyan biriyle doğrudan temas ettiği belirlenmiştir. Bu bireylerin tahriş yaşadığı ve korunmasız temas maruziyetine sahip olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin %25,60’ı, el hijyenine uyumun az olmasının sebebini lavabo veya monte edilmiş antiseptik solüsyonlara ulaşımın zor veya yetersiz olmasından kaynaklandığını vurgulamıştır.
Sonuç: Bulgularımıza göre, öğrencilerin önemli bir kısmı hijyen ve uyuz hastalığı konularında kendilerini yetersiz hissetmekte ve bu konuda eğitim alma isteği duymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Medical Microbiology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2025 |
Submission Date | December 1, 2024 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |