Research Article
BibTex RIS Cite

Okul öncesi eğitimde aile müdahalesinin eylem araştırması yoluyla incelenmesi

Year 2025, Volume: 5 Issue: 1, 62 - 82, 25.06.2025

Abstract

Bu araştırmanın amacı, eylem araştırması deseni ile okul öncesi eğitim kademesinde çocukları öğrencileri bulunan ailelerin öğretmene, okula ve sınıfa olan müdahaleleri, müdahale olan konulara yönelik çözüm yolları ve uygulama sonuçlarına ilişkin ebeveyn, öğretmen ve yönetici görüşlerini ortaya koymaktır. Bu araştırma nitel araştırma türlerinden eylem araştırması deseniyle yürütülmüştür. Eylem araştırmasının amacı, süreçteki sorunları belirleyip, ortaya çıkartmak ve sorunlara yönelik çözümler bulmaktır. Araştırmanın yapıldığı çalışma grubu, araştırmacının çalıştığı Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı, 60-72 ay karma yaş grubu çocuklarının devam ettiği bir okul öncesi eğitim kurumudur. Bu araştırmada verilere göre gözlem, günlük ve görüşme sürecinde kullanılan sorular ve boyutlar dikkate alınarak betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmada; ebeveyn-öğretmen, ebeveyn-okul yönetimi arasında sorunlar yaşanmamasına karşın okul öncesi eğitimde aile müdahalesinin beklenti boyutunda olduğu, ebeveynlerin öğretmenden, sınıfın ve okulun işleyişinden dolayı olan beklentilerini öğretmene ve okul yönetimine iletmeleri sebebiyle müdahalelerinin olduğu ve bu müdahaleleri gerektiren beklentilerin öğretmen ve okul yönetimi tarafından kurallar ve şartlar elverdiği ölçüde çözüme kavuşturulduğu anlaşılmaktadır.

References

  • Adıgüzel, F., Arı, B., Sarı, H., & Küçük, N. (2023). Velilerin okullardan, yöneticilerden, öğretmenlerden beklentileri. International QMX Journal, 2(1), 51-59.
  • Alak-Kırs, P. G. (2023). Türkiye’de ilkokul düzeyinde okul, aile ve çevre iş birliğine yönelik çalışmaların incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Yaşar C. M. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. Ya-Pa Yayın.
  • Arslan, E., & Aslanargun, E. (2024). Ebeveynlerin okuldan ve öğretmenlerden beklentileri. Educational Academic Research, 52, 83-106.
  • Ayaydın, Y., & Katılmış, A. (2017). Okullardaki eğitim-öğretim faaliyetlerine ilişkin ebeveynlerin görüşleri: nitel araştırma. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 11-28.
  • Balaji, B.L., & Pyari, D., (2023). Reforming early childhood education programs in rural areas of ındia: equity in preschool education. M. Koc, O. T. Ozturk & M. L. Ciddi (Eds.), Proceedings of ICRES 2023-- International Conference on Research in Education and Science (ss. 1600-1610), Cappadocia, Turkiye. ISTES Organization.
  • Barnett, W. S. (1992). Benefits of Compensatory Preschool Education. The Journal of Human Resources, 27(2), 279–312. https://doi.org/10.2307/145736
  • Baroody, A.E & Dobbs‐Oates, J. (2011). Child and parent characteristics, parental expectations, and child behaviours related to preschool children's interest in literacy. Early Child Development and Care, 181 (3), 345-359.
  • Baxodirovna, A. Z. (2022). International trends in the development of the preschool education system. Internatıonal Journal Of Social Science Interdisciplinary Research. 11(11), 458-461.
  • Bercnik, S., & Devjak, T. (2017). Cooperation between parents and preschool institutions through different concepts of preschool education. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(4), 207-226.
  • Bilaloğlu, R. G., & Arnas, Y. A. (2019). Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 804-823.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö.E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem..
  • Can, E. Baksi, O. (2014). Öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi başarısına etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 86-101.
  • Çakmak, Ö. Ç. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 1-18. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.256
  • Çın, A. (2021). İlk çocukluk döneminde çocuğun ahlak eğitimi. Şarkiyat, 13 (1), 574-562.
  • Deretarla Gül, E. (2008). Meşrutiyet’ten günümüze okul öncesi eğitim. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 269-278.
  • Derince, Z. M. ve Özgen, B. (2015). Eylem araştırması. F.N. Seggei ve Y. Bayyurt, (Ed.), Nitel Araştırma, Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımlar içinde (ss. 3-48). Anı.
  • Dong, Y., Han, S. ve Ong, H. (2024). Cooperative preschool education in ethnic China: Ulanqab case study. International Journal of Management, Finance and Accounting, 5(2), 231-50. https://doi.org/10.33093/ijomfa.2024.5.2.9
  • Dönertaş, A. B. (2023). Parental expectatıons about preschool educatıon. International Journal Of Eurasian Education And Culture, 8(22), 1484-1519.
  • Ekinci Vural, D., & Kocabaş, A. (2016). Okul öncesi eğitim ve aile katılımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59). https://doi.org/10.17755/esosder.263223
  • Gürgür, H. (2016). Eylem araştırması. A. Saban ve A. Ersoy, (Ed.), Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri içinde (ss. 3-48). Anı..
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 399-431.
  • Gkoros, D. ve Papageorgiou, A. (2023). Preschool education and distance education: Teachers’ opinions about present status and future possibilities. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 24(3), 311-329.
  • Johnson, A.P. (2014). Eylem araştırması el kitabı (Çev. Ed. Y. Uzuner ve M. Özten Anay). Anı Yayıncılık.
  • Ivakh, S., Tytarenko, S., Palasevych, I. ve Kalichak,Y. (2023). Pedagogical conditions of socialızation of children of senior preschool age in the interaction of preschool education institution and family. Proceedings of the International Scientific Conference, 2, 36-47.
  • Kilichova, M.K. (2021). Little features of foreign experience in education of children in preschool educational institutions. Current Research Journal Of Pedagogics 2(10), 241-246. https://Doi.Org/10.37547/Pedagogics-Crjp-02-10-43.
  • Li, L. (2022). Research on current situation of the family education for the preschoolers in China. Proceedings ofVIAC 2022 in Budapest, 65-70.
  • Li, Z., & Lei, W. (2023). Does preschool education experience help disadvantaged students become academically resilient? Empirical evidence from CEPS Data. Best Evidence in Chinese Education, 13(1), 1665-1670.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass
  • Manigo, C., & Allison, R. (2017). Does pre-school education matter? Understanding the lived experiences of parents and their perceptions of preschool education. Teacher Educators' Journal, 10, 5-42.
  • Özkan Yıldız, F., & Yılmaz, A. (2021). Parent-teacher communication and parental expectations in the assessment process in Turkish preschool settings. Education 3-13, 49(6), 761-775.
  • Peng, X., Long, T. ve Su, X. (2024). Preschool teachers’ attitudes about ıinclusive education and its influencing factors in China. Behavioral Sciences, 14(10), 904. https://doi.org/10.3390/bs14100904
  • Pianta, R. C., Barnett, W. S., Burchinal, M., & Thornburg, K. R. (2009). The effects of preschool education: What we know, how public policy is or is not aligned with the evidence base, and what we need to know. Psychological Science in the Public Interest, 10(2), 49-88. https://doi.org/10.1177/1529100610381908
  • Porsuk, A. (2010). Denizli merkez ilköğretim okullarında okul aile ilişkilerinde karşılaşılan sorunlar üzerine yönetici görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Sarı, H. (2002). Eğitime yeni bakışlar. A. M. Sünbül (Ed.), Etkili bir öğretim için bir öğretmenin planlaması gereken stratejiler (ss. 237-248). Mikro.
  • Sebart, M.K. ve Kuhar, R. (2017). The Pluralisation of family life: Implications for preschool education. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(3), 155-171.
  • Shoturaevna, L.U. (2020). Social and pedagogical activities in preschool insiıtutions. JournalNX- A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 6(11), 412-415.
  • Tilbe, Y. ve Xiasong, G. (2024). Teacher-related factors associated with teacher–child interaction quality in preschool education. International Journal of Child Care and Education Policy, 18(9), 2-19. https://doi.org/10.1186/s40723-024-00134-x
  • Toran, M. ve Özgen, Z. (2018). Family ınvolvement in preschool education: What do teachers think and do? Journal of Qualitative Research in Education -JOQRE, 6(3), 229-245.
  • Tamagni, A. L., & Wilson, A. M. (2020). Discipline policies and preschool special education students’ personal–social skills. Journal of Educational Research and Practice, 10, 41–54. https://doi.org/10.5590/JERAP.2020.10.1.03
  • Yalman Polatlar, D. ve Öztabak, M. Ü. (2024). Analysis of parents’ opinions and expectations about preschool education. Journal of Hasan Ali Yücel Faculty of Education / Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi (HAYEF), 21(1), 81–88, 2024. https://doi 10.5152/hayef.2024.23079
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Nitel araştırma yöntemleri .Seçkin..
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yoleri, S. (2021). What are the expectatıons of parents from preschool educatıon ınstıtutıons? Why do they choose? What are they waiting for?. Research in Pedagogy, 11(1), 108-123.
  • Yoshikawa, H., Weiland, C., & Brooks-Gunn, J. (2016). When does preschool matter? The Future of Children, 26(2), 21–35. http://www.jstor.org/stable/43940579

Examining family intervention in preschool education through action research

Year 2025, Volume: 5 Issue: 1, 62 - 82, 25.06.2025

Abstract

The purpose of this research is to reveal the interventions of families with students in preschool education to teachers, schools and classes, solutions to the issues that are intervened and the opinions of parents, teachers and administrators regarding the results of the application using an action research design. This research was conducted with an action research design, which is one of the qualitative research types. The purpose of action research is to determine and reveal the problems in the process and to find solutions to the problems. The study group where the research was conducted is a kindergarten affiliated with the Ministry of National Education, where the researcher works, and where children of mixed age group of 60-72 months attend. In this research, descriptive analysis was conducted by considering the questions and dimensions used in the observation, diary and interview processes according to the data. In the research; although there were no problems between parents-teachers, parents-school administration, it was understood that family intervention in preschool education was at the level of expectation, parents had interventions because they conveyed their expectations from the teacher, the functioning of the class and the school to the teacher and school administration, and these expectations that required interventions were resolved by the teacher and school administration to the extent that the rules and conditions allowed.

References

  • Adıgüzel, F., Arı, B., Sarı, H., & Küçük, N. (2023). Velilerin okullardan, yöneticilerden, öğretmenlerden beklentileri. International QMX Journal, 2(1), 51-59.
  • Alak-Kırs, P. G. (2023). Türkiye’de ilkokul düzeyinde okul, aile ve çevre iş birliğine yönelik çalışmaların incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Yaşar C. M. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. Ya-Pa Yayın.
  • Arslan, E., & Aslanargun, E. (2024). Ebeveynlerin okuldan ve öğretmenlerden beklentileri. Educational Academic Research, 52, 83-106.
  • Ayaydın, Y., & Katılmış, A. (2017). Okullardaki eğitim-öğretim faaliyetlerine ilişkin ebeveynlerin görüşleri: nitel araştırma. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 11-28.
  • Balaji, B.L., & Pyari, D., (2023). Reforming early childhood education programs in rural areas of ındia: equity in preschool education. M. Koc, O. T. Ozturk & M. L. Ciddi (Eds.), Proceedings of ICRES 2023-- International Conference on Research in Education and Science (ss. 1600-1610), Cappadocia, Turkiye. ISTES Organization.
  • Barnett, W. S. (1992). Benefits of Compensatory Preschool Education. The Journal of Human Resources, 27(2), 279–312. https://doi.org/10.2307/145736
  • Baroody, A.E & Dobbs‐Oates, J. (2011). Child and parent characteristics, parental expectations, and child behaviours related to preschool children's interest in literacy. Early Child Development and Care, 181 (3), 345-359.
  • Baxodirovna, A. Z. (2022). International trends in the development of the preschool education system. Internatıonal Journal Of Social Science Interdisciplinary Research. 11(11), 458-461.
  • Bercnik, S., & Devjak, T. (2017). Cooperation between parents and preschool institutions through different concepts of preschool education. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(4), 207-226.
  • Bilaloğlu, R. G., & Arnas, Y. A. (2019). Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 804-823.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö.E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem..
  • Can, E. Baksi, O. (2014). Öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi başarısına etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 86-101.
  • Çakmak, Ö. Ç. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 1-18. https://doi.org/10.11616/AbantSbe.256
  • Çın, A. (2021). İlk çocukluk döneminde çocuğun ahlak eğitimi. Şarkiyat, 13 (1), 574-562.
  • Deretarla Gül, E. (2008). Meşrutiyet’ten günümüze okul öncesi eğitim. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (1), 269-278.
  • Derince, Z. M. ve Özgen, B. (2015). Eylem araştırması. F.N. Seggei ve Y. Bayyurt, (Ed.), Nitel Araştırma, Yöntem, Teknik, Analiz ve Yaklaşımlar içinde (ss. 3-48). Anı.
  • Dong, Y., Han, S. ve Ong, H. (2024). Cooperative preschool education in ethnic China: Ulanqab case study. International Journal of Management, Finance and Accounting, 5(2), 231-50. https://doi.org/10.33093/ijomfa.2024.5.2.9
  • Dönertaş, A. B. (2023). Parental expectatıons about preschool educatıon. International Journal Of Eurasian Education And Culture, 8(22), 1484-1519.
  • Ekinci Vural, D., & Kocabaş, A. (2016). Okul öncesi eğitim ve aile katılımı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59). https://doi.org/10.17755/esosder.263223
  • Gürgür, H. (2016). Eylem araştırması. A. Saban ve A. Ersoy, (Ed.), Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri içinde (ss. 3-48). Anı..
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 399-431.
  • Gkoros, D. ve Papageorgiou, A. (2023). Preschool education and distance education: Teachers’ opinions about present status and future possibilities. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 24(3), 311-329.
  • Johnson, A.P. (2014). Eylem araştırması el kitabı (Çev. Ed. Y. Uzuner ve M. Özten Anay). Anı Yayıncılık.
  • Ivakh, S., Tytarenko, S., Palasevych, I. ve Kalichak,Y. (2023). Pedagogical conditions of socialızation of children of senior preschool age in the interaction of preschool education institution and family. Proceedings of the International Scientific Conference, 2, 36-47.
  • Kilichova, M.K. (2021). Little features of foreign experience in education of children in preschool educational institutions. Current Research Journal Of Pedagogics 2(10), 241-246. https://Doi.Org/10.37547/Pedagogics-Crjp-02-10-43.
  • Li, L. (2022). Research on current situation of the family education for the preschoolers in China. Proceedings ofVIAC 2022 in Budapest, 65-70.
  • Li, Z., & Lei, W. (2023). Does preschool education experience help disadvantaged students become academically resilient? Empirical evidence from CEPS Data. Best Evidence in Chinese Education, 13(1), 1665-1670.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass
  • Manigo, C., & Allison, R. (2017). Does pre-school education matter? Understanding the lived experiences of parents and their perceptions of preschool education. Teacher Educators' Journal, 10, 5-42.
  • Özkan Yıldız, F., & Yılmaz, A. (2021). Parent-teacher communication and parental expectations in the assessment process in Turkish preschool settings. Education 3-13, 49(6), 761-775.
  • Peng, X., Long, T. ve Su, X. (2024). Preschool teachers’ attitudes about ıinclusive education and its influencing factors in China. Behavioral Sciences, 14(10), 904. https://doi.org/10.3390/bs14100904
  • Pianta, R. C., Barnett, W. S., Burchinal, M., & Thornburg, K. R. (2009). The effects of preschool education: What we know, how public policy is or is not aligned with the evidence base, and what we need to know. Psychological Science in the Public Interest, 10(2), 49-88. https://doi.org/10.1177/1529100610381908
  • Porsuk, A. (2010). Denizli merkez ilköğretim okullarında okul aile ilişkilerinde karşılaşılan sorunlar üzerine yönetici görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Sarı, H. (2002). Eğitime yeni bakışlar. A. M. Sünbül (Ed.), Etkili bir öğretim için bir öğretmenin planlaması gereken stratejiler (ss. 237-248). Mikro.
  • Sebart, M.K. ve Kuhar, R. (2017). The Pluralisation of family life: Implications for preschool education. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(3), 155-171.
  • Shoturaevna, L.U. (2020). Social and pedagogical activities in preschool insiıtutions. JournalNX- A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 6(11), 412-415.
  • Tilbe, Y. ve Xiasong, G. (2024). Teacher-related factors associated with teacher–child interaction quality in preschool education. International Journal of Child Care and Education Policy, 18(9), 2-19. https://doi.org/10.1186/s40723-024-00134-x
  • Toran, M. ve Özgen, Z. (2018). Family ınvolvement in preschool education: What do teachers think and do? Journal of Qualitative Research in Education -JOQRE, 6(3), 229-245.
  • Tamagni, A. L., & Wilson, A. M. (2020). Discipline policies and preschool special education students’ personal–social skills. Journal of Educational Research and Practice, 10, 41–54. https://doi.org/10.5590/JERAP.2020.10.1.03
  • Yalman Polatlar, D. ve Öztabak, M. Ü. (2024). Analysis of parents’ opinions and expectations about preschool education. Journal of Hasan Ali Yücel Faculty of Education / Hasan Ali Yücel Egitim Fakültesi Dergisi (HAYEF), 21(1), 81–88, 2024. https://doi 10.5152/hayef.2024.23079
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Nitel araştırma yöntemleri .Seçkin..
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yoleri, S. (2021). What are the expectatıons of parents from preschool educatıon ınstıtutıons? Why do they choose? What are they waiting for?. Research in Pedagogy, 11(1), 108-123.
  • Yoshikawa, H., Weiland, C., & Brooks-Gunn, J. (2016). When does preschool matter? The Future of Children, 26(2), 21–35. http://www.jstor.org/stable/43940579
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Research Articles
Authors

Celal Teyyar Ugurlu 0000-0002-7933-9327

Yağmur Nigar Tarkun 0000-0003-4446-8791

Publication Date June 25, 2025
Submission Date May 19, 2025
Acceptance Date June 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Ugurlu, C. T., & Tarkun, Y. N. (2025). Okul öncesi eğitimde aile müdahalesinin eylem araştırması yoluyla incelenmesi. Okul Yönetimi, 5(1), 62-82.