Systematic Reviews and Meta Analysis
BibTex RIS Cite

Araştırmalara göre Türkiye’deki okul yöneticilerinin mesleki kimliği

Year 2025, Volume: 5 Issue: 1, 6 - 17, 25.06.2025

Abstract

Bu araştırmada Türkiye’deki okul müdürlerinin mesleki kimlikleri ile ilgili araştırmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de okul yöneticilerinin mesleki kimliği ile ilgili 3; bu konuda bulgular içeren 9; metafor analizine dönük 7 ve okul yöneticilerinin yaşadığı sorunlar-zorluklar ile ilgili 16 çalışma olmak üzere toplamda 35 çalışma incelenmiştir. Araştırma bir sistematik derleme çalışmasıdır. İncelenen araştırmalara katılan okul yöneticileri liderlik rollerine vurgu yapmış olsalar da genel olarak mesleki kimliklerini mevcut sisteme ve koşullara bağlı olarak ifade etmiştir. Araştırmaların katılımcıları okul yöneticiliğinin belirli bir eğitime dayanması gerektiğini belirtseler de tecrübeyi de vurgulamışlardır. Okul yöneticilerinin yetkisiz amirler olması ve okul yöneticiliğinin aşırı politize olması gerçeği de sıklıkla dile getirilmiştir. Son yıllarda yapılan metafor araştırmalarında “hizmetkârlık, hamallık, politize olma, ateşten gömlek, cambazlık, çobanlık” gibi olumsuz metaforlara daha fazla vurgu yapılmıştır. Okul yöneticilerinin yaşadıkları sorunlar ile ilgili olarak belirttiği başlıklar mesleklerini genelde “yetersiz yetkiler, yazışma yapma, fiziksel ve mali koşulları iyileştirme ve paydaşlarla ilişkiler” temelinde ele aldıklarını göstermektedir.

References

  • Açıkalın, A. (2020). Marifet iltifata tabidir. Türkiye okul yöneticileri raporu 2020 - TOYR2020 içinde (s. 68-71). Öncü Okul Yöneticileri Derneği Yayınları.
  • Akçadağ, T. (2013). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla üst yönetimler: Sorunlar, beklentiler, çözüm önerileri ve yansımalar. International Journal of Human Sciences, 10(2), 379-399.
  • Aslan, G. (2021). İlkokul ve ortaokulların hayati sorunları ve çözüm önerileri: Okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı nitel bir analiz. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 204-242.
  • Aslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 349-368.
  • Aydın, O., Dursun, B., Aydın, F. D. ve Kahraman, B. (2023). Göreve yeni başlayan okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(68), 3428-3434. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.71836
  • Balcı, A. ve Yılmaz, K. (2005). Okul yöneticisi profili araştırması. [Yayınlanmamış araştırma raporu]. Ankara Üniversitesi.
  • Balcı, A., Baltacı, A., Fidan, T., Cereci, C. ve Acar, U. (2012). Örgütsel sosyalleşmenin, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlıkla ilişkisi: ilköğretim okulu yöneticileri üzerinde bir araştırma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi - Journal of Educational Sciences Research, 2(2), 47-74.
  • Baltacı, A. (2017). Okul müdürlerinin öz-yeterlik algıları ve mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 35-61.
  • Bursalıoğlu, Z. (1980). Eğitim yöneticisinin davranış etkenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Bursalıoğlu, Z. (1987). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (Genişletilmiş 7. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Can, E. (2022a). Okul yönetiminin sorunları: Okul müdürlerinin değerlendirmeleri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 402-433.
  • Can, E. (2022b). Geçmişten günümüze okul müdürlüğü: Okul müdürlerinin metaforik algıları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 861-884.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-13.
  • Çelik, V. (2002). Eğitim yöneticisi yetiştirme politikasına yön veren temel eğilimler. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde (s. 3-12). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınevi.
  • Çeltek, A. B. (2019). Okul yöneticilerinin mesleki kimlik algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Çimşir, S. (2024). Okul yöneticilerinin yöneticilik algısı: Metafor analizi çalışması. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 7(1), 100-118. https://doi.org/10.33400/kuje.1336550
  • Demirtaş, H. ve Özer, N. (2014). Okul müdürlerinin bakış açısıyla okul müdürlüğü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 1-24.
  • Deniz, M. A. ve Ağalday, B. (2023). Okul müdürlerinin okul yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar, 7(26), 15-30.
  • Dönmez, Ö. (2008). Türk eğitim sisteminde kullanılan yönetici metaforları (Kayseri İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Ekim, G., Gökdemir, M., Ketboğa, F. İ. ve Eyidil, H. B. (2023). Okul müdürlerinin görevleri bakımından karşılaştığı sorunlara yönelik görüşleri. International Academic Social Resources Journal, 8(54), 3980-3987. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.72797
  • Esen, E. (2019). Öğretmenlik uygulaması dersinin İngilizce öğretmen adaylarının profesyonel kimlik algılarına ve gelişimlerine yansımaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Fagermoen, S. (1997). Professional identity: Values embedded in meaningful nursing practice. Journal of Advanced Nursing, 25, 434-441.
  • Fındıklı, R. (2000). Polislik mesleğinin özellikleri ve mesleki kimlik olgusu. Polis Bilimleri Dergisi, 5-6, 1-16.
  • Güngör, S. ve Taşdan, M. (2018, Mayıs). Arafta bir mesleğin kimlik inşası: Okul yöneticilerinin mesleki kimliklerine ve rollerine ilişkin değerlendirmeleri. 13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • İşleyen, Y. (2024). Okul yöneticilerinin yaşadığı sorunlarla ilgili araştırmaların incelenmesi (2014-2022). International QMX Journal, 3(2), 1209-1216.
  • Karataş, H. (2022). Türkiye’de okul yöneticiliğinin açmazları. Okul Yönetimi, 1(1), 9-18.
  • Karataş, İ. H. ve Demirbilek, M. (2024). Doktora derecesine sahip okul yöneticilerinin profesyonel, akademik ve kurumsal kimlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 57(1), 99-163.
  • Karataş, İ. H., Aydın, B. ve Kara, M. (2020). Türkiye okul yöneticileri raporu 2020. Öncü Okul Yöneticileri Derneği Yayınları.
  • Karataş, İ. H., Radmard, S., Öksüz-Gül, F., Varol, N. ve Dağ, Ş. (2019). Türkiye okul yöneticileri raporu 2019. Öncü Okul Yöneticileri Derneği Yayınları.
  • Kavrayıcı, C. (2019). Öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Kesmen, K., İşlek, Ö., Yılmaz, M. ve Aksu, F. F. (2023). Eğitim yönetimi alanında yüksek lisans yapmanın okul yönetimine etkileri: okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı nitel bir analiz. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(70), 3817-3828.
  • Konan, N. ve Yılmaz, S. (2016). Lise müdürlerinin okul müdürüne ilişkin metaforik algıları. K. Beycioğlu, N. Özer, D. Koşar, İ. Şahin (Edt.), Eğitim yönetimi araştırmaları içinde (s. 340-352). Pegem Akademi.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Meriç, E. (2014). Okul müdürlerinin eğitim yönetiminin işlevleri bağlamında yönetim sürecinde karşılaştıkları temel sorunlar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 653-666.
  • Okyay, Ö., Özsoy, M. M., Sönmezer, S. ve Koşar, S. (2023). Okul müdürlüğünün ilk yıllarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(1), 1-16.
  • Onur-Işıkoğlu, B. (2019). Mimarın mesleki kimlik algısının boyutları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(1), 151-162.
  • Öğretmenlik Mesleği Kanunu (2024). Öğretmenlik Mesleği Kanunu. Resmî Gazete, Kanun Numarası: 7528, Kabul Tarihi: 10.10.2024.
  • Sabancıoğulları, S. ve Doğan, S. (2012). Profesyonel kimlik gelişimi ve hemşirelik. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4), 275-282.
  • Sofuoğlu, Y. (2019). Okul psikolojik danışmanlarının mesleki kimlik inşalarına ilişkin bir anlatı analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa.
  • Şahin, A. E. (1996). Okul müdürlerinin eylemleri planlayıp uygulamada karşılaştıkları engeller. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(5), 129-138.
  • Şimşek, H. (2004). Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi: Karşılaştırmalı örnekler ve Türkiye için öneriler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 29(307), 13-21.
  • Turan, S., Yıldırım, N. ve Aydoğdu, E. (2012). Okul müdürlerinin kendi görevlerine ilişkin bakış açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 63-76.
  • Turgut, O. V. (2022). Eğitim yönetimi alanında lisansüstü eğitim alan mezunların eğitim yönetimi programına ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış tezsiz yüksek lisans projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (t.y.). Kimlik. TDK sözlükleri içinde. 22 Şubat 2025 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Umur-Erkuş, Z. ve Aslan, M. (2021). Okul yöneticileri için örgütsel sosyalleşme süreci: Anadolu lisesi yöneticilerinin deneyimlerine dayalı bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2628-2658. https://doi.org/10.17679/inuefd.1003356
  • Usta, M. E. ve Boğa, F. (2021). Okul yöneticilerinin okul yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin görüşleri. Harran Maarif Dergisi, 6(1), 18-49. http://dx.doi.org/10.22596/2020.0601.18.49
  • Üysal, Ü., Kaya, M., Emeksiz, B. ve Kaya, H. (2023). Okul yönetiminde karşılaşılan sorunlar ve okul yöneticilerinden sorunlara çözüm önerileri. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(68), 3421-3427. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.71802
  • Yalçın, M. (2011). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Yaşar, M., Karabay, A. ve Bilaloğlu, R. G. (2013). Şimdi ben öğretmen mi oldum? Öğretmenlik kimliğinin oluşmasında etkili olan etkenlere yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Studies, 8(7), 269-282.
  • Yetim, G. ve Toprakçı, E. (2020). Göreve yeni başlayan okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 13-32. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.538914
  • Yıldırım, N. (2011). Yöneticilik görevinin okul müdürlerine olumlu ve olumsuz katkıları. Eğitim ve Bilim, 36(161), 230-245.
  • Yıldız, S. (2023). Okul müdürlerinin mesleki kimlik oluşum süreçlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Yılmaz, K. (2015). Bir eğitim politikası sorunsalı: Yönetici seçme ve atama. K. Karakütük (Yay. Haz.), Eğitim Ekonomisi ve Planlaması Alanına Adanmış Bir Ömür: Prof. Dr. Mahmut Âdem'e 80. Yaş Armağanı içinde (s. 401-429). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınevi.
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490. http://dx.doi.org/10.33206/mjss.791537
  • Yılmaz, K. (2024). Okul yöneticiliği meslekleşmeden okul müdürleri güçlenebilir mi? Okul Yönetimi Dergisi, 4(2), 106-110.
  • Yirmibeş, A. (2017). Öğretmenlerin aktivist ve teknisyen mesleki kimliklerinin psikolojik iyi oluşları ile ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yurtbaşı-Yürük, N. ve Doğan, S. (2022). Okul yöneticiliği kavramına ilişkin okul yöneticilerinin metaforik görüşlerinin incelenmesi. Okul Yönetimi 2(1), 71-86.

Professional identity of school administrators in Türkiye according to researches

Year 2025, Volume: 5 Issue: 1, 6 - 17, 25.06.2025

Abstract

This study aimed to examine studies on the professional identity of school principals in Türkiye. In this context, 35 studies were analyzed, including three studies on the professional identity of school administrators in Türkiye, nine studies containing findings on this subject, seven studies on metaphor analysis, and 16 studies on the problems and challenges faced by school administrators. This study is a systematic review. Although the administrators participating in the analyzed studies emphasized their leadership roles, they generally expressed their professional identities concerning the current system and conditions. While the participants stated that school administration should be based on education, they also emphasized the importance of experience. The fact that school administrators are unauthorized supervisors and that school administration is overly politicized was frequently mentioned as well. Recent metaphor studies have placed more emphasis on negative metaphors, such as "servitude," "porter," "politicization," "shirt of fire," "acrobatics," and "shepherding." The titles mentioned by the school administrators regarding the problems they experience show that they generally consider their profession in terms of "insufficient authority, correspondence, improving physical and financial conditions, and relations with stakeholders."

References

  • Açıkalın, A. (2020). Marifet iltifata tabidir. Türkiye okul yöneticileri raporu 2020 - TOYR2020 içinde (s. 68-71). Öncü Okul Yöneticileri Derneği Yayınları.
  • Akçadağ, T. (2013). Okul yöneticilerinin bakış açılarıyla üst yönetimler: Sorunlar, beklentiler, çözüm önerileri ve yansımalar. International Journal of Human Sciences, 10(2), 379-399.
  • Aslan, G. (2021). İlkokul ve ortaokulların hayati sorunları ve çözüm önerileri: Okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı nitel bir analiz. Journal of Qualitative Research in Education, 25, 204-242.
  • Aslanargun, E. ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 349-368.
  • Aydın, O., Dursun, B., Aydın, F. D. ve Kahraman, B. (2023). Göreve yeni başlayan okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(68), 3428-3434. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.71836
  • Balcı, A. ve Yılmaz, K. (2005). Okul yöneticisi profili araştırması. [Yayınlanmamış araştırma raporu]. Ankara Üniversitesi.
  • Balcı, A., Baltacı, A., Fidan, T., Cereci, C. ve Acar, U. (2012). Örgütsel sosyalleşmenin, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel vatandaşlıkla ilişkisi: ilköğretim okulu yöneticileri üzerinde bir araştırma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi - Journal of Educational Sciences Research, 2(2), 47-74.
  • Baltacı, A. (2017). Okul müdürlerinin öz-yeterlik algıları ve mesleğe yönelik tutumları arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 35-61.
  • Bursalıoğlu, Z. (1980). Eğitim yöneticisinin davranış etkenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Bursalıoğlu, Z. (1987). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (Genişletilmiş 7. Baskı). Pegem Yayınları.
  • Can, E. (2022a). Okul yönetiminin sorunları: Okul müdürlerinin değerlendirmeleri. Yaşadıkça Eğitim, 36(2), 402-433.
  • Can, E. (2022b). Geçmişten günümüze okul müdürlüğü: Okul müdürlerinin metaforik algıları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 861-884.
  • Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147), 3-13.
  • Çelik, V. (2002). Eğitim yöneticisi yetiştirme politikasına yön veren temel eğilimler. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu Bildiri Kitabı içinde (s. 3-12). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınevi.
  • Çeltek, A. B. (2019). Okul yöneticilerinin mesleki kimlik algıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Çimşir, S. (2024). Okul yöneticilerinin yöneticilik algısı: Metafor analizi çalışması. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 7(1), 100-118. https://doi.org/10.33400/kuje.1336550
  • Demirtaş, H. ve Özer, N. (2014). Okul müdürlerinin bakış açısıyla okul müdürlüğü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 1-24.
  • Deniz, M. A. ve Ağalday, B. (2023). Okul müdürlerinin okul yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar, 7(26), 15-30.
  • Dönmez, Ö. (2008). Türk eğitim sisteminde kullanılan yönetici metaforları (Kayseri İli Örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Ekim, G., Gökdemir, M., Ketboğa, F. İ. ve Eyidil, H. B. (2023). Okul müdürlerinin görevleri bakımından karşılaştığı sorunlara yönelik görüşleri. International Academic Social Resources Journal, 8(54), 3980-3987. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.72797
  • Esen, E. (2019). Öğretmenlik uygulaması dersinin İngilizce öğretmen adaylarının profesyonel kimlik algılarına ve gelişimlerine yansımaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Fagermoen, S. (1997). Professional identity: Values embedded in meaningful nursing practice. Journal of Advanced Nursing, 25, 434-441.
  • Fındıklı, R. (2000). Polislik mesleğinin özellikleri ve mesleki kimlik olgusu. Polis Bilimleri Dergisi, 5-6, 1-16.
  • Güngör, S. ve Taşdan, M. (2018, Mayıs). Arafta bir mesleğin kimlik inşası: Okul yöneticilerinin mesleki kimliklerine ve rollerine ilişkin değerlendirmeleri. 13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • İşleyen, Y. (2024). Okul yöneticilerinin yaşadığı sorunlarla ilgili araştırmaların incelenmesi (2014-2022). International QMX Journal, 3(2), 1209-1216.
  • Karataş, H. (2022). Türkiye’de okul yöneticiliğinin açmazları. Okul Yönetimi, 1(1), 9-18.
  • Karataş, İ. H. ve Demirbilek, M. (2024). Doktora derecesine sahip okul yöneticilerinin profesyonel, akademik ve kurumsal kimlikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 57(1), 99-163.
  • Karataş, İ. H., Aydın, B. ve Kara, M. (2020). Türkiye okul yöneticileri raporu 2020. Öncü Okul Yöneticileri Derneği Yayınları.
  • Karataş, İ. H., Radmard, S., Öksüz-Gül, F., Varol, N. ve Dağ, Ş. (2019). Türkiye okul yöneticileri raporu 2019. Öncü Okul Yöneticileri Derneği Yayınları.
  • Kavrayıcı, C. (2019). Öğretmenlerin mesleki kimlik algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Kesmen, K., İşlek, Ö., Yılmaz, M. ve Aksu, F. F. (2023). Eğitim yönetimi alanında yüksek lisans yapmanın okul yönetimine etkileri: okul yöneticilerinin görüşlerine dayalı nitel bir analiz. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(70), 3817-3828.
  • Konan, N. ve Yılmaz, S. (2016). Lise müdürlerinin okul müdürüne ilişkin metaforik algıları. K. Beycioğlu, N. Özer, D. Koşar, İ. Şahin (Edt.), Eğitim yönetimi araştırmaları içinde (s. 340-352). Pegem Akademi.
  • Memduhoğlu, H. B. ve Meriç, E. (2014). Okul müdürlerinin eğitim yönetiminin işlevleri bağlamında yönetim sürecinde karşılaştıkları temel sorunlar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 653-666.
  • Okyay, Ö., Özsoy, M. M., Sönmezer, S. ve Koşar, S. (2023). Okul müdürlüğünün ilk yıllarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(1), 1-16.
  • Onur-Işıkoğlu, B. (2019). Mimarın mesleki kimlik algısının boyutları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(1), 151-162.
  • Öğretmenlik Mesleği Kanunu (2024). Öğretmenlik Mesleği Kanunu. Resmî Gazete, Kanun Numarası: 7528, Kabul Tarihi: 10.10.2024.
  • Sabancıoğulları, S. ve Doğan, S. (2012). Profesyonel kimlik gelişimi ve hemşirelik. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4), 275-282.
  • Sofuoğlu, Y. (2019). Okul psikolojik danışmanlarının mesleki kimlik inşalarına ilişkin bir anlatı analizi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa.
  • Şahin, A. E. (1996). Okul müdürlerinin eylemleri planlayıp uygulamada karşılaştıkları engeller. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(5), 129-138.
  • Şimşek, H. (2004). Eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi: Karşılaştırmalı örnekler ve Türkiye için öneriler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 29(307), 13-21.
  • Turan, S., Yıldırım, N. ve Aydoğdu, E. (2012). Okul müdürlerinin kendi görevlerine ilişkin bakış açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 63-76.
  • Turgut, O. V. (2022). Eğitim yönetimi alanında lisansüstü eğitim alan mezunların eğitim yönetimi programına ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış tezsiz yüksek lisans projesi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (t.y.). Kimlik. TDK sözlükleri içinde. 22 Şubat 2025 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Umur-Erkuş, Z. ve Aslan, M. (2021). Okul yöneticileri için örgütsel sosyalleşme süreci: Anadolu lisesi yöneticilerinin deneyimlerine dayalı bir araştırma. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2628-2658. https://doi.org/10.17679/inuefd.1003356
  • Usta, M. E. ve Boğa, F. (2021). Okul yöneticilerinin okul yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin görüşleri. Harran Maarif Dergisi, 6(1), 18-49. http://dx.doi.org/10.22596/2020.0601.18.49
  • Üysal, Ü., Kaya, M., Emeksiz, B. ve Kaya, H. (2023). Okul yönetiminde karşılaşılan sorunlar ve okul yöneticilerinden sorunlara çözüm önerileri. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 9(68), 3421-3427. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.71802
  • Yalçın, M. (2011). İlköğretim okullarında okul müdürüne ilişkin metaforik algılar [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Yaşar, M., Karabay, A. ve Bilaloğlu, R. G. (2013). Şimdi ben öğretmen mi oldum? Öğretmenlik kimliğinin oluşmasında etkili olan etkenlere yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish Studies, 8(7), 269-282.
  • Yetim, G. ve Toprakçı, E. (2020). Göreve yeni başlayan okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 13-32. http://dx.doi.org/10.17679/inuefd.538914
  • Yıldırım, N. (2011). Yöneticilik görevinin okul müdürlerine olumlu ve olumsuz katkıları. Eğitim ve Bilim, 36(161), 230-245.
  • Yıldız, S. (2023). Okul müdürlerinin mesleki kimlik oluşum süreçlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Yılmaz, K. (2015). Bir eğitim politikası sorunsalı: Yönetici seçme ve atama. K. Karakütük (Yay. Haz.), Eğitim Ekonomisi ve Planlaması Alanına Adanmış Bir Ömür: Prof. Dr. Mahmut Âdem'e 80. Yaş Armağanı içinde (s. 401-429). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınevi.
  • Yılmaz, K. (2021). Sosyal bilimlerde ve eğitim bilimlerinde sistematik derleme, meta değerlendirme ve bibliyometrik analizler. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1457-1490. http://dx.doi.org/10.33206/mjss.791537
  • Yılmaz, K. (2024). Okul yöneticiliği meslekleşmeden okul müdürleri güçlenebilir mi? Okul Yönetimi Dergisi, 4(2), 106-110.
  • Yirmibeş, A. (2017). Öğretmenlerin aktivist ve teknisyen mesleki kimliklerinin psikolojik iyi oluşları ile ilişkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Yurtbaşı-Yürük, N. ve Doğan, S. (2022). Okul yöneticiliği kavramına ilişkin okul yöneticilerinin metaforik görüşlerinin incelenmesi. Okul Yönetimi 2(1), 71-86.
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management
Journal Section Reviews
Authors

Kürşad Yılmaz 0000-0002-3705-5094

Publication Date June 25, 2025
Submission Date May 30, 2025
Acceptance Date June 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, K. (2025). Araştırmalara göre Türkiye’deki okul yöneticilerinin mesleki kimliği. Okul Yönetimi, 5(1), 6-17.