Bu araştırmada Türkiye’deki okul müdürlerinin mesleki kimlikleri ile ilgili araştırmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de okul yöneticilerinin mesleki kimliği ile ilgili 3; bu konuda bulgular içeren 9; metafor analizine dönük 7 ve okul yöneticilerinin yaşadığı sorunlar-zorluklar ile ilgili 16 çalışma olmak üzere toplamda 35 çalışma incelenmiştir. Araştırma bir sistematik derleme çalışmasıdır. İncelenen araştırmalara katılan okul yöneticileri liderlik rollerine vurgu yapmış olsalar da genel olarak mesleki kimliklerini mevcut sisteme ve koşullara bağlı olarak ifade etmiştir. Araştırmaların katılımcıları okul yöneticiliğinin belirli bir eğitime dayanması gerektiğini belirtseler de tecrübeyi de vurgulamışlardır. Okul yöneticilerinin yetkisiz amirler olması ve okul yöneticiliğinin aşırı politize olması gerçeği de sıklıkla dile getirilmiştir. Son yıllarda yapılan metafor araştırmalarında “hizmetkârlık, hamallık, politize olma, ateşten gömlek, cambazlık, çobanlık” gibi olumsuz metaforlara daha fazla vurgu yapılmıştır. Okul yöneticilerinin yaşadıkları sorunlar ile ilgili olarak belirttiği başlıklar mesleklerini genelde “yetersiz yetkiler, yazışma yapma, fiziksel ve mali koşulları iyileştirme ve paydaşlarla ilişkiler” temelinde ele aldıklarını göstermektedir.
This study aimed to examine studies on the professional identity of school principals in Türkiye. In this context, 35 studies were analyzed, including three studies on the professional identity of school administrators in Türkiye, nine studies containing findings on this subject, seven studies on metaphor analysis, and 16 studies on the problems and challenges faced by school administrators. This study is a systematic review. Although the administrators participating in the analyzed studies emphasized their leadership roles, they generally expressed their professional identities concerning the current system and conditions. While the participants stated that school administration should be based on education, they also emphasized the importance of experience. The fact that school administrators are unauthorized supervisors and that school administration is overly politicized was frequently mentioned as well. Recent metaphor studies have placed more emphasis on negative metaphors, such as "servitude," "porter," "politicization," "shirt of fire," "acrobatics," and "shepherding." The titles mentioned by the school administrators regarding the problems they experience show that they generally consider their profession in terms of "insufficient authority, correspondence, improving physical and financial conditions, and relations with stakeholders."
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2025 |
Submission Date | May 30, 2025 |
Acceptance Date | June 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |