Bugün dünya çapında çocukların büyük bir kısmı, gelişimlerini ve refahlarını tehlikeye atan olumsuz çocukluk deneyimlerine maruz kalmaktadır. Dolayısıyla çocukların gelişimini tehlikeye sokan risk faktörlerini en aza indirmek ve koruyucu faktörleri en üst düzeye çıkararak onları güçlendirmek okul öncesi öğretmenlerinin görevlerinden bir tanesi olarak düşünülebilir. Erken müdahale çerçevesinde temel amaç risk ve koruyucu faktörler arasındaki dengeyi değiştirerek toplumsal yapının güçlenmesini sağlamaktır. Bu doğrultuda mevcut araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının “erken müdahale” kavramına ilişkin bilişsel yapılarını ortaya koymaktır. Tarama modelinde benimsenen çalışmaya farklı sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan 100 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler kesme noktası tekniğinden faydalanılarak kavram ağları aracılığıyla sunulmuştur. Okul öncesi öğretmen adaylarının erken müdahale kavramını en çok “hayat kurtarır” ifadesi ile ilişkilendirdikleri görülmüştür. Bunun yanı sıra “hayat”, “önemli”, “ilk yardım”, “sağlık”, “kurtarıcı” gibi kelimelerle ilişkilendirdikleri belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları okul öncesi öğretmen adaylarının “erken müdahale” kavramına ilişkin bilişsel yapılarının sağlam bir temele sahip olmadığını ortaya koymuştur.
Erken Müdahale Erken Çocukluk Eğitimi Öğretmen Adayları Okul Öncesi Öğretmenliği Kelime İlişkilendirme Testi
Today, a large proportion of children worldwide are exposed to adverse childhood experiences that jeopardize their development and well-being. Therefore, minimizing the risk factors that jeopardize children's development and strengthening them by maximizing protective factors can be considered as one of the duties of preschool teachers. Within the framework of early intervention, the main purpose is to strengthen the social structure by changing the balance between risk and protective factors. In this direction, the aim of the current study is to reveal the cognitive structures of pre-service preschool teachers regarding the concept of “early intervention”. In the study, which was adopted in the survey model, 100 pre-service preschool teachers studying at different grade levels participated. Word association test (WIT) was used as a data collection tool in the study. The data obtained in the study were presented through concept networks by utilizing the breakpoint technique. It was observed that pre-service preschool teachers associated the concept of early intervention with the expression “saves lives” the most. In addition, they associated it with words such as “life”, “important”, “first aid”, “health”, and “savior”. The findings of the study revealed that pre-service preschool teachers' cognitive structures regarding the concept of “early intervention” do not have a solid foundation.
Early Intervention Early Childhood Education Preservice Teacher Preschool Education Word Association Test
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | April 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.