Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları

Year 2025, Volume: 25 Issue: 1, 19 - 30, 30.06.2025
https://doi.org/10.53629/sakaefd.1576268

Abstract

Bugün dünya çapında çocukların büyük bir kısmı, gelişimlerini ve refahlarını tehlikeye atan olumsuz çocukluk deneyimlerine maruz kalmaktadır. Dolayısıyla çocukların gelişimini tehlikeye sokan risk faktörlerini en aza indirmek ve koruyucu faktörleri en üst düzeye çıkararak onları güçlendirmek okul öncesi öğretmenlerinin görevlerinden bir tanesi olarak düşünülebilir. Erken müdahale çerçevesinde temel amaç risk ve koruyucu faktörler arasındaki dengeyi değiştirerek toplumsal yapının güçlenmesini sağlamaktır. Bu doğrultuda mevcut araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının “erken müdahale” kavramına ilişkin bilişsel yapılarını ortaya koymaktır. Tarama modelinde benimsenen çalışmaya farklı sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan 100 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler kesme noktası tekniğinden faydalanılarak kavram ağları aracılığıyla sunulmuştur. Okul öncesi öğretmen adaylarının erken müdahale kavramını en çok “hayat kurtarır” ifadesi ile ilişkilendirdikleri görülmüştür. Bunun yanı sıra “hayat”, “önemli”, “ilk yardım”, “sağlık”, “kurtarıcı” gibi kelimelerle ilişkilendirdikleri belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları okul öncesi öğretmen adaylarının “erken müdahale” kavramına ilişkin bilişsel yapılarının sağlam bir temele sahip olmadığını ortaya koymuştur.

References

  • Akman, B., Karlıdağ, İ., & Özen, Z. Z. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının erken müdahale kavramına ilişkin algıları. Ilkogretim Online, 17(3).
  • Atabek-Yiğit, E., & Balkan-Kıyıcı, F. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmen algısı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 20-39.
  • Atabek-Yiğit, E., Balkan-Kıyıcı, F., & Yavuz-Topaloğlu, M. (2019). İlkokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlari İle İlgili Kavramlara Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 732-744.
  • Bahar, M. & Tongaç, E. (2009). The effect of teaching approaches on the pattern of pupils' cognitive structure: Some evidence from the field. Asia-pacific education researcher, 18 (1), 21-45.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3),134-141. https://doi.org/10.1080/00219266.1999.9655653
  • Balbağ, M. Z. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılarak kütle ve ağırlık kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarının belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(1), 69-81.
  • Barnett, W. S. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science, 333(6045), 975-978. Benmalek, A. Exploring the Effect of Using Word Association Tests on English Foreign Language Learners’ Mental Lexicon: A Case of Master Students of English at Biskra University.
  • Brownell, M. D., Nickel, N. C., Enns, J. E., Chartier, M., Campbell, R., Phillips-Beck, W., ... & Katz, A. (2017). Association between home visiting interventions and First Nations families’ health and social outcomes in Manitoba, Canada: protocol for a study of linked population-based administrative data. BMJ open, 7(10).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E, Karadeniz, S. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Derman, A., & Eilks, I. (2016). Using a word association test for the assessment of high school students' cognitive structures on dissolution. Chemistry Education Research and Practice, 17(4), 902-913.
  • Diken, I. H., Bayhan, P., Turan, F., Sipal, R. F., Sucuoglu, B., Ceber-Bakkaloglu, H., ... & Kara, O. K. (2012). Early childhood intervention and early childhood special education in Turkey within the scope of the developmental system approach. Infants & Young Children, 25(4), 346-353.
  • Doğaroğlu, T., & Dümenci, S. B. (2015). Sınıflarında kaynaştırma öğrencisi bulunan okul öncesi öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ve erken müdahale hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe University faculty of health sciences journal. 2(2), 460-473.
  • Dunst, C. J. (1985). Rethinking early intervention. Analysis and intervention in developmental disabilities, 5(1-2), 165-201.
  • Elo, S , & Kyngäs, H (2008) The qualitative content analysis process. Journal of advanced nursing, 62(1), 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk fen eğitimi dergisi, 7 (2), 136–154.
  • Erdemir, E. (2022). Uncovering community cultural wealth through an early intervention program: Syrian refugee children speaking. Early Childhood Education Journal, 50(2), 259-278.
  • Guralnick, M. J. (2019). Effective early intervention: The developmental systems approach. Baltimore, MD: Brookes.
  • Gussarsky E. & Gorodetsky M., (1988), On the chemical equilibrium concept: constrained word associations and conception, J. Res. Sci. Teach., 25, 319-333.
  • Heckman, J. J., & Masterov, D. V. (2007). The productivity argument for investing in young children. Higginbotham, G. (2010). Individual learner profiles from word association tests: The effect of word frequency. System, 38(3), 379-390.
  • Jeon, H. J., & Peterson, C. A. (2003). Preservice teachers' attitudes toward inclusion: Early childhood education and elementary education programs. Journal of Early Childhood Teacher Education, 24(3), 171-179.
  • Karaca, A., & Yalçınkaya, E. (2019). Yedinci sınıf öğrencilerinin çeşitli meslek grupları hakkındaki algılarının kelime ilişkilendirme testi (kit) aracılığıyla incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 1-21.
  • Karakuş, U. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afet kavramlarına ilişkin algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(3), 735-751.
  • Kardeş, S., & Akman, B. (2020). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin ve kurum yöneticilerinin erken müdahale programlarına ilişkin algılarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 295-317.
  • Mahoney, G., & Wiggers, B. (2007). The role of parents in early intervention: Implications for social work. Children & Schools, 29(1), 7-15.
  • Majnemer, A. (1998, March). Benefits of early intervention for children with developmental disabilities. In Seminars in pediatric neurology (Vol. 5, No. 1, pp. 62-69). WB Saunders.
  • Majnemer, A. (1998, March). Benefits of early intervention for children with developmental disabilities. In Seminars in pediatric neurology (Vol. 5, No. 1, pp. 62-69). WB Saunders.
  • Mısır, M. E., & Adıgüzel, O. (2021). Middle-school students’ perceptions of history of science. Sakarya university journal of education, 11(1), 155-181.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications.
  • Mitchell, D. R., & Brown, R. I. (2013). Early intervention studies for young children with special needs. Springer.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don't learn chemistry: Chemical misconceptions. Journal of chemical education, 69(3), 191.
  • Nakiboglu, C. (2008). Using word associations for assessing non major science students’ knowledge structure before and after general chemistry instruction: the case of atomic structure. Chemistry education research and practice, 9(4), 309-322.
  • Nores, M., & Barnett, W. S. (2010). Benefits of early childhood interventions across the world:(Under) Investing in the very young. Economics of education review, 29(2), 271-282.
  • Özyurt, Ö. G., & Yalman, F. E. (2020). Yenilenebilir enerji konusunda bilişsel yapının kelime ilişkilendirme testi ile belirlenmesi: Mersin ili örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1320-1338.
  • Rakap, S. (2017). Okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının desteklenmesinde doğal öğretim yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(03), 471-492.
  • Ramey, C. T., & Ramey, S. L. (1998). Early intervention and early experience. American Psychologist, 53(2), 109–120. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.109
  • Santoro, N. (2009). Teaching in culturally diverse contexts: What knowledge about ‘self’and ‘others’ do teachers need?. Journal of education for teaching, 35(1), 33-45.
  • Sinopalnikova A. & Smrz P., (2004), Word association thesaurus as a resource for extending semantic networks, Commun. Comp., 267- 273.
  • Taşdere, A., Özsevgeç, T., & Türkmen, L. (2014). Bilimin doğasına yönelik tamamlayıcı bir ölçme aracı: kelime ilişkilendirme testi. Fen bilimleri öğretimi dergisi, 2(2), 129-144.
  • Temple, J. A., & Reynolds, A. J. (2007). Benefits and costs of investments in preschool education: Evidence from the Child–Parent Centers and related programs. Economics of education review, 26(1), 126-144.
  • Thomson, D. M., & Tulving, E. (1970). Associative encoding and retrieval: Weak and strong cues. Journal of experimental psychology, 86(2), 255.
  • Tufan, M., & Yıldırım, Y. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin erken müdahale ve kaynaştırma kavramları hakkındaki bilgi düzeylerinin ve özel gereksinimli çocuklar için yaptıkları öğretimsel uyarlamaların incelenmesi. Cumhuriyet uluslararası eğitim dergisi, 2(4), 1-13.
  • Yumuş, M., & Tanju, E. H. (2015). Öğretmen adaylarının erken çocuklukta “erken müdahale” ye ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Başkent university journal of education, 2(1), 68-76.

Preservice Preschool Teachers' Cognitive Structures Regarding the Concept of Early Intervention

Year 2025, Volume: 25 Issue: 1, 19 - 30, 30.06.2025
https://doi.org/10.53629/sakaefd.1576268

Abstract

Today, a large proportion of children worldwide are exposed to adverse childhood experiences that jeopardize their development and well-being. Therefore, minimizing the risk factors that jeopardize children's development and strengthening them by maximizing protective factors can be considered as one of the duties of preschool teachers. Within the framework of early intervention, the main purpose is to strengthen the social structure by changing the balance between risk and protective factors. In this direction, the aim of the current study is to reveal the cognitive structures of pre-service preschool teachers regarding the concept of “early intervention”. In the study, which was adopted in the survey model, 100 pre-service preschool teachers studying at different grade levels participated. Word association test (WIT) was used as a data collection tool in the study. The data obtained in the study were presented through concept networks by utilizing the breakpoint technique. It was observed that pre-service preschool teachers associated the concept of early intervention with the expression “saves lives” the most. In addition, they associated it with words such as “life”, “important”, “first aid”, “health”, and “savior”. The findings of the study revealed that pre-service preschool teachers' cognitive structures regarding the concept of “early intervention” do not have a solid foundation.

References

  • Akman, B., Karlıdağ, İ., & Özen, Z. Z. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının erken müdahale kavramına ilişkin algıları. Ilkogretim Online, 17(3).
  • Atabek-Yiğit, E., & Balkan-Kıyıcı, F. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmen algısı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 20-39.
  • Atabek-Yiğit, E., Balkan-Kıyıcı, F., & Yavuz-Topaloğlu, M. (2019). İlkokul Öğrencilerinin Çevre Sorunlari İle İlgili Kavramlara Yönelik Algılarının Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 732-744.
  • Bahar, M. & Tongaç, E. (2009). The effect of teaching approaches on the pattern of pupils' cognitive structure: Some evidence from the field. Asia-pacific education researcher, 18 (1), 21-45.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H. & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3),134-141. https://doi.org/10.1080/00219266.1999.9655653
  • Balbağ, M. Z. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılarak kütle ve ağırlık kavramlarına ilişkin bilişsel yapılarının belirlenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(1), 69-81.
  • Barnett, W. S. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science, 333(6045), 975-978. Benmalek, A. Exploring the Effect of Using Word Association Tests on English Foreign Language Learners’ Mental Lexicon: A Case of Master Students of English at Biskra University.
  • Brownell, M. D., Nickel, N. C., Enns, J. E., Chartier, M., Campbell, R., Phillips-Beck, W., ... & Katz, A. (2017). Association between home visiting interventions and First Nations families’ health and social outcomes in Manitoba, Canada: protocol for a study of linked population-based administrative data. BMJ open, 7(10).
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E, Karadeniz, S. & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Derman, A., & Eilks, I. (2016). Using a word association test for the assessment of high school students' cognitive structures on dissolution. Chemistry Education Research and Practice, 17(4), 902-913.
  • Diken, I. H., Bayhan, P., Turan, F., Sipal, R. F., Sucuoglu, B., Ceber-Bakkaloglu, H., ... & Kara, O. K. (2012). Early childhood intervention and early childhood special education in Turkey within the scope of the developmental system approach. Infants & Young Children, 25(4), 346-353.
  • Doğaroğlu, T., & Dümenci, S. B. (2015). Sınıflarında kaynaştırma öğrencisi bulunan okul öncesi öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ve erken müdahale hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe University faculty of health sciences journal. 2(2), 460-473.
  • Dunst, C. J. (1985). Rethinking early intervention. Analysis and intervention in developmental disabilities, 5(1-2), 165-201.
  • Elo, S , & Kyngäs, H (2008) The qualitative content analysis process. Journal of advanced nursing, 62(1), 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
  • Ercan, F., Taşdere, A. ve Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk fen eğitimi dergisi, 7 (2), 136–154.
  • Erdemir, E. (2022). Uncovering community cultural wealth through an early intervention program: Syrian refugee children speaking. Early Childhood Education Journal, 50(2), 259-278.
  • Guralnick, M. J. (2019). Effective early intervention: The developmental systems approach. Baltimore, MD: Brookes.
  • Gussarsky E. & Gorodetsky M., (1988), On the chemical equilibrium concept: constrained word associations and conception, J. Res. Sci. Teach., 25, 319-333.
  • Heckman, J. J., & Masterov, D. V. (2007). The productivity argument for investing in young children. Higginbotham, G. (2010). Individual learner profiles from word association tests: The effect of word frequency. System, 38(3), 379-390.
  • Jeon, H. J., & Peterson, C. A. (2003). Preservice teachers' attitudes toward inclusion: Early childhood education and elementary education programs. Journal of Early Childhood Teacher Education, 24(3), 171-179.
  • Karaca, A., & Yalçınkaya, E. (2019). Yedinci sınıf öğrencilerinin çeşitli meslek grupları hakkındaki algılarının kelime ilişkilendirme testi (kit) aracılığıyla incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (39), 1-21.
  • Karakuş, U. (2019). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının doğal afet kavramlarına ilişkin algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(3), 735-751.
  • Kardeş, S., & Akman, B. (2020). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin ve kurum yöneticilerinin erken müdahale programlarına ilişkin algılarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 295-317.
  • Mahoney, G., & Wiggers, B. (2007). The role of parents in early intervention: Implications for social work. Children & Schools, 29(1), 7-15.
  • Majnemer, A. (1998, March). Benefits of early intervention for children with developmental disabilities. In Seminars in pediatric neurology (Vol. 5, No. 1, pp. 62-69). WB Saunders.
  • Majnemer, A. (1998, March). Benefits of early intervention for children with developmental disabilities. In Seminars in pediatric neurology (Vol. 5, No. 1, pp. 62-69). WB Saunders.
  • Mısır, M. E., & Adıgüzel, O. (2021). Middle-school students’ perceptions of history of science. Sakarya university journal of education, 11(1), 155-181.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications.
  • Mitchell, D. R., & Brown, R. I. (2013). Early intervention studies for young children with special needs. Springer.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don't learn chemistry: Chemical misconceptions. Journal of chemical education, 69(3), 191.
  • Nakiboglu, C. (2008). Using word associations for assessing non major science students’ knowledge structure before and after general chemistry instruction: the case of atomic structure. Chemistry education research and practice, 9(4), 309-322.
  • Nores, M., & Barnett, W. S. (2010). Benefits of early childhood interventions across the world:(Under) Investing in the very young. Economics of education review, 29(2), 271-282.
  • Özyurt, Ö. G., & Yalman, F. E. (2020). Yenilenebilir enerji konusunda bilişsel yapının kelime ilişkilendirme testi ile belirlenmesi: Mersin ili örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1320-1338.
  • Rakap, S. (2017). Okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının desteklenmesinde doğal öğretim yaklaşımları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(03), 471-492.
  • Ramey, C. T., & Ramey, S. L. (1998). Early intervention and early experience. American Psychologist, 53(2), 109–120. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.109
  • Santoro, N. (2009). Teaching in culturally diverse contexts: What knowledge about ‘self’and ‘others’ do teachers need?. Journal of education for teaching, 35(1), 33-45.
  • Sinopalnikova A. & Smrz P., (2004), Word association thesaurus as a resource for extending semantic networks, Commun. Comp., 267- 273.
  • Taşdere, A., Özsevgeç, T., & Türkmen, L. (2014). Bilimin doğasına yönelik tamamlayıcı bir ölçme aracı: kelime ilişkilendirme testi. Fen bilimleri öğretimi dergisi, 2(2), 129-144.
  • Temple, J. A., & Reynolds, A. J. (2007). Benefits and costs of investments in preschool education: Evidence from the Child–Parent Centers and related programs. Economics of education review, 26(1), 126-144.
  • Thomson, D. M., & Tulving, E. (1970). Associative encoding and retrieval: Weak and strong cues. Journal of experimental psychology, 86(2), 255.
  • Tufan, M., & Yıldırım, Y. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin erken müdahale ve kaynaştırma kavramları hakkındaki bilgi düzeylerinin ve özel gereksinimli çocuklar için yaptıkları öğretimsel uyarlamaların incelenmesi. Cumhuriyet uluslararası eğitim dergisi, 2(4), 1-13.
  • Yumuş, M., & Tanju, E. H. (2015). Öğretmen adaylarının erken çocuklukta “erken müdahale” ye ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Başkent university journal of education, 2(1), 68-76.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Articles
Authors

Eslem Gözde Şenöz 0000-0001-7700-0154

Berrin Akman 0000-0001-5668-4382

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date October 31, 2024
Acceptance Date April 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 1

Cite

APA Şenöz, E. G., & Akman, B. (2025). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 19-30. https://doi.org/10.53629/sakaefd.1576268
AMA Şenöz EG, Akman B. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları. SUJEF. June 2025;25(1):19-30. doi:10.53629/sakaefd.1576268
Chicago Şenöz, Eslem Gözde, and Berrin Akman. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, no. 1 (June 2025): 19-30. https://doi.org/10.53629/sakaefd.1576268.
EndNote Şenöz EG, Akman B (June 1, 2025) Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 1 19–30.
IEEE E. G. Şenöz and B. Akman, “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları”, SUJEF, vol. 25, no. 1, pp. 19–30, 2025, doi: 10.53629/sakaefd.1576268.
ISNAD Şenöz, Eslem Gözde - Akman, Berrin. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/1 (June 2025), 19-30. https://doi.org/10.53629/sakaefd.1576268.
JAMA Şenöz EG, Akman B. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları. SUJEF. 2025;25:19–30.
MLA Şenöz, Eslem Gözde and Berrin Akman. “Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 1, 2025, pp. 19-30, doi:10.53629/sakaefd.1576268.
Vancouver Şenöz EG, Akman B. Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Erken Müdahale Kavramına İlişkin Bilişsel Yapıları. SUJEF. 2025;25(1):19-30.