This research was designed according to the relational screening model, one of the quantitative research methods, in order to determine the relationship between the nutritional attitudes and attention levels of fourth grade students and to investigate the effect of nutritional attitudes on attention levels. The data in the study were obtained by using the “Attitude Scale Towards Healthy Nutrition” and the “Bourdon Attention Test” applied to 450 fourth grade students studying in public schools in Ortahisar District of Trabzon Province. Pearson Moment Correlation Coefficient, Simple Linear Regression Analysis, Durbin-Watson test and Dependent Groups t test were used as data analysis techniques. As a result of the research, it was determined that students' nutrition significantly increased their attention levels. According to the calculated eta-square effect size, 37% of the variability observed in students' attention levels stemmed from nutrition. Simple linear regression analysis was performed to explain nutrition attitude and it was seen that the established model was significant and the independent variable made a significant contribution to the model (3%). It was determined that the participating students had a positive attitude towards healthy nutrition and that their attitudes towards healthy nutrition increased their attention levels positively and significantly. A low level positive significant relationship was found between all of the sub-dimensions of attitude towards healthy nutrition and their attention levels. When the results of the attention test conducted before and after nutrition were examined, it was determined that students' nutrition significantly increased their attention levels.
Bu araştırma, dördüncü sınıf öğrencilerinin beslenme tutumları ile dikkat düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek ve beslenme tutumlarının dikkat düzeylerine etkisini araştırmak amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmadaki veriler Trabzon ili Ortahisar İlçesindeki devlet okullarında öğrenim gören 450 dördüncü sınıf öğrencisine uygulanan “Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum Ölçeği” ve “Bourdon Dikkat Testi” ile elde edilmiştir. Veri analiz teknikleri olarak; Pearson Momentler Korelasyon Katsayısı, Basit Doğrusal Regresyon Analizi, Durbin-Watson testi ve Bağımlı Gruplar t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin beslenme yapmasının onların dikkat düzeylerini anlamlı düzeyde artırdığı tespit edilmiştir. Hesaplanan eta-kare etki büyüklüğüne göre öğrencilerin dikkat düzeylerinde gözlemlenen değişkenliğin %37 oranında beslenme yapmaktan kaynaklanmaktadır. Beslenme tutumunu açıklamaya dönük basit doğrusal regresyon analizi gerçekleştirilmiş ve kurulan modelin anlamlı olduğu ve bağımsız değişkenin modele (%3) anlamlı katkı sağladığı görülmüştür. Katılımcı öğrencilerin sağlıklı beslenmeye yönelik olumlu bir tutum içerisinde oldukları ve sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının onların dikkat düzeyini pozitif ve anlamlı düzeyde artırdığı tespit edilmiştir. Sağlıklı beslenmeye yönelik tutum alt boyutlarının tümü ile dikkat düzeyleri arasında düşük düzeyde pozitif anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Beslenme öncesi ve beslenme sonrası yapılan dikkat testi sonuçları incelendiğinde öğrencilerin beslenme yapmasının dikkat düzeylerini anlamlı düzeyde artırdığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | November 4, 2024 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.