Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü

Year 2025, Volume: 25 Issue: 1, 85 - 108, 30.06.2025

Abstract

Bu araştırmada yöneticilerin liderlik stillerinin öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerini yordama gücü incelenmiştir. Ayrıca öğretmen görüşlerine göre yöneticilerin liderlik düzeyleri ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeyleri belirlenerek, sosyodemografik değişkenlere göre farklılaşma düzeyleri ele alınmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Yozgat İli Merkez İlçede bulunan Anaokulu, İlkokul ve Ortaokulda görev yapan 448 öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırmada öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeyleri yüksek bulunmuştur. Öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin tam serbestlik tanıyan liderlik stili yüksek düzeyde, demokratik ve otokratik liderlik stili orta düzeydedir. Okul yöneticilerinin tam serbestlik tanıyan liderlik stilleri ve psikolojik iyi oluşu cinsiyete göre anlamlı fark göstermektedir. Otokratik ve tam serbestlik tanıyan liderlik stilleri cinsiyete göre fark göstermemektedir. Liderlik stilleri ve psikolojik iyi oluş eğitim düzeyi, yaş, okul türü ve mesleki kıdeme göre anlamlı fark göstermemektedir. Öğretmenlerin psikolojik iyi oluşları demokratik liderlik stili ve tam serbestlik tanıyan liderlik stiliyle pozitif; otokratik liderlik stiliyle negatif ilişkilidir.

References

  • Ağın, K. (2023). Yirmi birinci yüzyılda örgütlerde psikolojik iyi oluş ve bağlılık sağlamada lider ve liderliğin rolü. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 826-847. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1201826
  • Akdoğan, E. (2002). Öğretim elemanlarının algıladıkları liderlik stilleri ile iş doyum düzeyleri arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Aktaş, A. (2020). Okul müdürlerinin otokratik, demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Aktaş, A., & Özgenel, M. (2020). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi.Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 1-18. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijls/issue/56102/721883
  • Akyürek, G., Kars, S., & Bumin, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman ile ilişkili tutum, yönetim ve memnuniyetlerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-12.
  • Altan, S., & Özpehlivan, M. (2019). Otokratik ve katılımcı liderlik anlayışının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi: sivil toplum kuruluşları üzerine bir araştırma. The Journal of Social Science, 3(5), 208-229. https://doi.org/10.30520/tjsosci.511094
  • Ansari, S. M., Fiss, P. C., & Zajac, E. J. (2010). Made to fit: How practices vary as they diffuse. Academy of Management Review, 35(1), 67-92. https://doi.org/10.5465/AMR.2010.45577876
  • Arslan, Ş. N., & Zincirli, M. (2022). Öğretmenlerin okul yöneticilerinin liderlik tarzlarına ilişkin algıları ve öznel iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 13(26), 302-326.
  • Avcı, A. (2015). Öğretmen algilarina göre okul müdürlerinin liderlik stilleri. Hayef Journal of Education, 12(2), 161-189.
  • Aydoğan, İ. (2019). Öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordayıcısı olarak okul iklimi algıları [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Baker, N. (2022). Liderliğin evrimi ve başlıca liderlik tarzları. Florya Chronicles of Political Economy, 8(1), 29-46. https://doi.org/10.17932/IAU.FCPE.2015.010/fcpe_v08i1003
  • Bakker, A. B., Killmer, C. H., Siegrist, J., & Schaufeli, W. B. (2000). Effort–reward imbalance and burnout among nurses. Journal of Advanced Nursing, 31(4), 884-891. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.01361.x
  • Balcı, T. D. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin algılarına göre yöneticilerin liderlik stili ile okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Bass, B. M. (1990). Bass & Stogdill’s handbook of leadership: Theory, research, and managerial applications. The Free Press Google Schola, 2, 173-184.
  • Becker, M. B. (1960). The Republican City State in Florence: An Inquiry into Its Origin and Survival (1280-1434). Speculum, 35(1), 39-50. https://doi.org/10.2307/2850174
  • Bozdoğan, K., & Sağnak, M. (2011). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile öğrenme iklimi arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11(1), 13-141.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Büyükyavuz, S. (2015). Liderlik stillerinin çalışan motivasyonuna etkisi; Konya sağlık kuruluşları çalışanları örneği [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi].
  • Çevik, N. (2010). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarını yordayan bazı değişkenler [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Deci, E. L. La Guardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, & C. E. (2000). Basic psychological needs scales. Journal of Personality and Social Psychology, 79(3), 367-384.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E. (1999). Introduction to the special section on the structure of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 76(5), 803. https://doi.org/10.1037/0022-3514.76.5.803
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: the science of happiness, and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Direkci, B., & Öztürk, Z. Y. (2024). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Örgütsel Stres Düzeyleri ile İlişkisi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 12(2), 111-130.
  • Doğan, Ü. & Aslan, M. (2022). Öğretmenlerin okul iklimine ilişkin algıları ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3). https://doi.org/10.24315/tred.993218
  • Doğan, Ü. (2022). Öğretmenlerin iş doyum düzeyleri ile okul yöneticilerinin liderlik stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Asya Studies, 6(19), 11-20.
  • Duman, S. (2014). Öğretmen adaylarında özgünlük ve öz-duyarlığın mutluluk ile ilişkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi].
  • Erdal M., (2007). İşletmelerde Dönüştürücü Liderlik Davranışlarının Analizi. [Yüksek lisans projesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi].
  • Ergün, E., & Nartgün, Ş. S. (2017). Öğretmen öznel iyi oluş ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education. https://doi.org/10.19126/suje.296824
  • Gediksiz, E. (2013). Alçakgönüllülük ile psikolojik iyi olma arasındaki ilişkisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Sakarya Universitesi].
  • Güçlü, N. (2022). Eğitim yönetiminde liderlik. Pegem Yayınları.
  • Gündüz, Y. & Çağırga, T. (2023). Öğretmenlerin tolerans düzeyi ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2). https://doi.org/10.30561/sinopusd.1257148
  • Hamurcu, H. (2011). Ergenlerin yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluşlarını yordamada psikolojik ihtiyaçlar [Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi].
  • Hitt, M. A., Miller, C. C., Colella, A., & Triana, M. (2006). Organizational behavior. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.22610/jebs.v1i1.211
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 443-465.
  • Katıtaş, S., Karadaş, H., & Coşkun, B. (2022). Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının öğretmenlerin öznel iyi oluş ve iş doyumları üzerindeki etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 182-207. https://doi.org/10.21764/maeuefd.949243
  • Kılıç, Y., & Yılmaz, E. (2018). Okul yöneticilerinin liderlik stili ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(27), 3006-3016.
  • Kocaman, E. N. (2019). Bir grup yetişkinde umut ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar çözümler ve öneriler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252.
  • Korkmaz, S., Soylu, E., Gök, Z. B., Yiğit, G., Kocalmış, A., Harputlugil, N., & Önalan, E. (2016). Çalışan bireylerde mobbing sıklığı ve depresyonla olan ilişkisi. Fırat Tıp Dergisi, 21(2), 191-195.
  • Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2006). The leadership challenge (Vol. 3). John Wiley & Sons.
  • Küçüközkan, Y. (2015). Liderlik ve motivasyon teorileri: Kuramsal bir çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 85-116.
  • Murphy, J., Hallinger, P., & Heck, R. H. (2013). Leading via teacher evaluation: The case of the missing clothes. Educational Researcher, 42(6), 349-354. https://doi.org/10.3102/0013189X13499625
  • Northouse, P. G. (2015). Leadership: Theory and practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Oğuz, E. (2011). Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 377-403.
  • Ololube, N. P., Amanchukwu,R. N., & Stanley, G. J. (2015). A Review of Leadership Theories. Principles and Styles and Their Relevance to Educational Management, 5(1): 6-14
  • Öter, Ö. M., & Dağlı, A. (2023). Hizmetkar liderlik davranışı ile örgüt sağlığı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1922-1938. https://doi.org/10.17755/esosder.1320082
  • Özdemir, M., & Yirmibeş, A. (2016). Okullarda liderlik ekibi uyumu ve öğretmen performansı ilişkisinde iş doyumunun aracı etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2).
  • Özgenel, M. & Hıdıroğlu, A. (2019). Liderlik Stillerine Göre Ortaya Çıkan Bir Tutum: Örgütsel Sinizm. Journal of Kirsehir Education Faculty, 20(2).
  • Özkalp, E., & Sabuncuoğlu, Z. (1997). Örgütlerde davranış (9. baskı). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Öztürk, A. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları yaşam amaçları ve sosyal desteğin öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 338-347.
  • Pektaş, H. M. (2019). Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin liderlik tarzı ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişkinin analizi [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi].
  • Ryff, C. (1989). Happiness is everything, or is it Explorations on themeaning of psychological well-being. Journlal Of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  • Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719.-727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (2001). Organizational psychology. Ezgi Bookstore.
  • Sever, N., & Atik, S. (2021). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile okulların örgütsel çekicilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 772-808. https://doi.org/10.17679/inuefd.868703
  • Sezer, F. (2013). Psikolojik iyi olma durumu üzerine etkili faktörler. Education Sciences, 8(4), 489-504. https://doi.org/10.12739/NWSA.2013.8.4.1C0601
  • Sunmaz, F. (2001). Örgütsel stres ve başa çıkma yöntemleri (Sakarya ili örneği) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi].
  • Şahin, B. (2020). Okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Şener, N. (2023). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve iş tatminlerine etkisi [Yüksek lisans tezi, Hitit Üniversitesi].
  • Şişman, M. (2012). Öğretim liderliği, (4. baskı). Pegem Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (Vol. 6, pp. 497-516). MA: Pearson.
  • Taş, A. & Önder, E. (2010). Yöneticilerin liderlik davranışlarının personel iş doyumuna etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 17-30.
  • Tekarsan, E. (1989). Sosyal psikoloji. Filiz Kitapevi.
  • Telef, B. B. & Ergün, E. (2013). Self-Efficacy as a predictor of high school students’ subjective well-being. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 423-433. http://dx.doi.org/10.5578/keg.5955
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 374-384.
  • Terzi, A. R., & Çelik, H. (2016). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ve algılanan örgütsel destek ilişkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 87-98.
  • Terzi, A., & Kurt, T. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin yöneticilik davranışlarının öğretmelerin örgütsel bağlılığına etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 33(166).
  • Tunçbilek, M. M., & Kaya, M. (2020). Otoriter, demokratik ve serbest bırakıcı liderlik ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Journal of Politics Economy and Management, 3(2), 31-52.
  • Tuzgöl Dost, M. (2005). Öznel iyi oluş ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(23), 103–111.
  • Tümkaya, S. (2011). Türk üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşu yordayan sosyodemografik değişkenler ve mizah tarzları. Eğitim ve Bilim, 36(160).
  • Uçar, R. (2015). İlkokul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon ve yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişki [Doktora tezi, Dicle üniversitesi].
  • Uludağ, Z., & Tepe, N. (2018). Bazı değişkenler açısından milli eğitim müdürlüğü ile temel eğitim ve orta öğretim okul yöneticilerinin liderlik stilleri ve iş doyumu düzeyleri (Amasya İli Örneği). Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 37(1), 145-170.
  • Usta, I. (2016). Liderlik davranışının çalışanların öznel iyi oluşları ve işe yabancılaşmaya etkisi: Bir alan araştırması [Doktora tezi, Trakya Üniversitesi].
  • Ünal, S., Karlıdağ, R., & Yoloğlu, S. (2001). Hekimlerde tükenmişlik ve iş doyumu düzeylerinin yaşam doyumu düzeyleri ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri, 4(2), 113-118.
  • Yalçın, E., Yalçın, S., & Köroğlu, M. (2024). Liderlik stilleri ile psikolojik dayanıklılık ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 865-879. https://doi.org/10.24315/tred.1396644
  • Yarar, Y. (2019). Lise öğrencilerinin iyi oluş düzeyleri ile siber zorbalık siber mağduriyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Yerli, O. (2016). Örgütlerde otokratik liderlik sistemi ile örgütsel sinizm ilişkisi, çalışanlar ve örgüt verimliliği üzerindeki etkileri [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi].
  • Yıldız, B. B., Çelikceken, T. S., & Gülper, M. (2022). Okul yöneticilerinin duygusal ve sosyal zekâları ile liderlik stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 36(1), 233-251. https://doi.org/10.33308/26674874.2022361372
  • Yukl, G. (2010). Leadership in organization. (7th Edition). New Jersey. Pearson.

The Predictive Power of School Administrators’ Leadership Styles on Teachers’ Psychological Well- Being

Year 2025, Volume: 25 Issue: 1, 85 - 108, 30.06.2025

Abstract

This study examines the predictive power of administrators’ leadership styles on teachers’ psychological well-being. Administrators' leadership levels and teachers' psychological well-being levels are also determined according to teachers' opinions, and their differentiation levels are analyzed according to sociodemographic variables. The study is quantitative research. Data were collected from 448 teachers working in primary schools, and secondary schools in the central district of Yozgat Province. In findings, teachers report high levels of psychological well-being. According to the teachers, administrators have a high level of laissez-faire leadership, while democratic and autocratic leadership styles are perceived as moderate. Laissez-faire leadership and psychological well-being levels significantly differ by gender, whereas autocratic leadership does not. Leadership styles and psychological well-being do not significantly vary based on education level, age, school type, or years of professional experience. Furthermore, psychological well-being is positively associated with democratic and laissez-faire leadership styles but it is negatively associated with autocratic leadership style.

References

  • Ağın, K. (2023). Yirmi birinci yüzyılda örgütlerde psikolojik iyi oluş ve bağlılık sağlamada lider ve liderliğin rolü. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 826-847. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1201826
  • Akdoğan, E. (2002). Öğretim elemanlarının algıladıkları liderlik stilleri ile iş doyum düzeyleri arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Aktaş, A. (2020). Okul müdürlerinin otokratik, demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Aktaş, A., & Özgenel, M. (2020). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi.Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 1-18. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijls/issue/56102/721883
  • Akyürek, G., Kars, S., & Bumin, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman ile ilişkili tutum, yönetim ve memnuniyetlerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-12.
  • Altan, S., & Özpehlivan, M. (2019). Otokratik ve katılımcı liderlik anlayışının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerine etkisi: sivil toplum kuruluşları üzerine bir araştırma. The Journal of Social Science, 3(5), 208-229. https://doi.org/10.30520/tjsosci.511094
  • Ansari, S. M., Fiss, P. C., & Zajac, E. J. (2010). Made to fit: How practices vary as they diffuse. Academy of Management Review, 35(1), 67-92. https://doi.org/10.5465/AMR.2010.45577876
  • Arslan, Ş. N., & Zincirli, M. (2022). Öğretmenlerin okul yöneticilerinin liderlik tarzlarına ilişkin algıları ve öznel iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 13(26), 302-326.
  • Avcı, A. (2015). Öğretmen algilarina göre okul müdürlerinin liderlik stilleri. Hayef Journal of Education, 12(2), 161-189.
  • Aydoğan, İ. (2019). Öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordayıcısı olarak okul iklimi algıları [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Baker, N. (2022). Liderliğin evrimi ve başlıca liderlik tarzları. Florya Chronicles of Political Economy, 8(1), 29-46. https://doi.org/10.17932/IAU.FCPE.2015.010/fcpe_v08i1003
  • Bakker, A. B., Killmer, C. H., Siegrist, J., & Schaufeli, W. B. (2000). Effort–reward imbalance and burnout among nurses. Journal of Advanced Nursing, 31(4), 884-891. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.01361.x
  • Balcı, T. D. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin algılarına göre yöneticilerin liderlik stili ile okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Bass, B. M. (1990). Bass & Stogdill’s handbook of leadership: Theory, research, and managerial applications. The Free Press Google Schola, 2, 173-184.
  • Becker, M. B. (1960). The Republican City State in Florence: An Inquiry into Its Origin and Survival (1280-1434). Speculum, 35(1), 39-50. https://doi.org/10.2307/2850174
  • Bozdoğan, K., & Sağnak, M. (2011). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile öğrenme iklimi arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11(1), 13-141.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri. Pegem Yayınları.
  • Büyükyavuz, S. (2015). Liderlik stillerinin çalışan motivasyonuna etkisi; Konya sağlık kuruluşları çalışanları örneği [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi].
  • Çevik, N. (2010). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarını yordayan bazı değişkenler [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Deci, E. L. La Guardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, & C. E. (2000). Basic psychological needs scales. Journal of Personality and Social Psychology, 79(3), 367-384.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E. (1999). Introduction to the special section on the structure of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 76(5), 803. https://doi.org/10.1037/0022-3514.76.5.803
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: the science of happiness, and a proposal for a national index. American Psychologist, 55(1), 34-43. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Direkci, B., & Öztürk, Z. Y. (2024). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Örgütsel Stres Düzeyleri ile İlişkisi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 12(2), 111-130.
  • Doğan, Ü. & Aslan, M. (2022). Öğretmenlerin okul iklimine ilişkin algıları ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3). https://doi.org/10.24315/tred.993218
  • Doğan, Ü. (2022). Öğretmenlerin iş doyum düzeyleri ile okul yöneticilerinin liderlik stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Asya Studies, 6(19), 11-20.
  • Duman, S. (2014). Öğretmen adaylarında özgünlük ve öz-duyarlığın mutluluk ile ilişkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi].
  • Erdal M., (2007). İşletmelerde Dönüştürücü Liderlik Davranışlarının Analizi. [Yüksek lisans projesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi].
  • Ergün, E., & Nartgün, Ş. S. (2017). Öğretmen öznel iyi oluş ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Sakarya University Journal of Education. https://doi.org/10.19126/suje.296824
  • Gediksiz, E. (2013). Alçakgönüllülük ile psikolojik iyi olma arasındaki ilişkisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Sakarya Universitesi].
  • Güçlü, N. (2022). Eğitim yönetiminde liderlik. Pegem Yayınları.
  • Gündüz, Y. & Çağırga, T. (2023). Öğretmenlerin tolerans düzeyi ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişki. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2). https://doi.org/10.30561/sinopusd.1257148
  • Hamurcu, H. (2011). Ergenlerin yetkinlik inançları ve psikolojik iyi oluşlarını yordamada psikolojik ihtiyaçlar [Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi].
  • Hitt, M. A., Miller, C. C., Colella, A., & Triana, M. (2006). Organizational behavior. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.22610/jebs.v1i1.211
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(16), 443-465.
  • Katıtaş, S., Karadaş, H., & Coşkun, B. (2022). Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının öğretmenlerin öznel iyi oluş ve iş doyumları üzerindeki etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 182-207. https://doi.org/10.21764/maeuefd.949243
  • Kılıç, Y., & Yılmaz, E. (2018). Okul yöneticilerinin liderlik stili ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(27), 3006-3016.
  • Kocaman, E. N. (2019). Bir grup yetişkinde umut ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar çözümler ve öneriler. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252.
  • Korkmaz, S., Soylu, E., Gök, Z. B., Yiğit, G., Kocalmış, A., Harputlugil, N., & Önalan, E. (2016). Çalışan bireylerde mobbing sıklığı ve depresyonla olan ilişkisi. Fırat Tıp Dergisi, 21(2), 191-195.
  • Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2006). The leadership challenge (Vol. 3). John Wiley & Sons.
  • Küçüközkan, Y. (2015). Liderlik ve motivasyon teorileri: Kuramsal bir çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 85-116.
  • Murphy, J., Hallinger, P., & Heck, R. H. (2013). Leading via teacher evaluation: The case of the missing clothes. Educational Researcher, 42(6), 349-354. https://doi.org/10.3102/0013189X13499625
  • Northouse, P. G. (2015). Leadership: Theory and practice. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Oğuz, E. (2011). Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yöneticilerin liderlik stilleri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 377-403.
  • Ololube, N. P., Amanchukwu,R. N., & Stanley, G. J. (2015). A Review of Leadership Theories. Principles and Styles and Their Relevance to Educational Management, 5(1): 6-14
  • Öter, Ö. M., & Dağlı, A. (2023). Hizmetkar liderlik davranışı ile örgüt sağlığı ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1922-1938. https://doi.org/10.17755/esosder.1320082
  • Özdemir, M., & Yirmibeş, A. (2016). Okullarda liderlik ekibi uyumu ve öğretmen performansı ilişkisinde iş doyumunun aracı etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2).
  • Özgenel, M. & Hıdıroğlu, A. (2019). Liderlik Stillerine Göre Ortaya Çıkan Bir Tutum: Örgütsel Sinizm. Journal of Kirsehir Education Faculty, 20(2).
  • Özkalp, E., & Sabuncuoğlu, Z. (1997). Örgütlerde davranış (9. baskı). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Öztürk, A. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları yaşam amaçları ve sosyal desteğin öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 338-347.
  • Pektaş, H. M. (2019). Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin liderlik tarzı ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişkinin analizi [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi].
  • Ryff, C. (1989). Happiness is everything, or is it Explorations on themeaning of psychological well-being. Journlal Of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
  • Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719.-727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (2001). Organizational psychology. Ezgi Bookstore.
  • Sever, N., & Atik, S. (2021). Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile okulların örgütsel çekicilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 772-808. https://doi.org/10.17679/inuefd.868703
  • Sezer, F. (2013). Psikolojik iyi olma durumu üzerine etkili faktörler. Education Sciences, 8(4), 489-504. https://doi.org/10.12739/NWSA.2013.8.4.1C0601
  • Sunmaz, F. (2001). Örgütsel stres ve başa çıkma yöntemleri (Sakarya ili örneği) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi].
  • Şahin, B. (2020). Okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adanmışlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Şener, N. (2023). Okul müdürlerinin liderlik stillerinin öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve iş tatminlerine etkisi [Yüksek lisans tezi, Hitit Üniversitesi].
  • Şişman, M. (2012). Öğretim liderliği, (4. baskı). Pegem Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (Vol. 6, pp. 497-516). MA: Pearson.
  • Taş, A. & Önder, E. (2010). Yöneticilerin liderlik davranışlarının personel iş doyumuna etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 17-30.
  • Tekarsan, E. (1989). Sosyal psikoloji. Filiz Kitapevi.
  • Telef, B. B. & Ergün, E. (2013). Self-Efficacy as a predictor of high school students’ subjective well-being. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(3), 423-433. http://dx.doi.org/10.5578/keg.5955
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 374-384.
  • Terzi, A. R., & Çelik, H. (2016). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ve algılanan örgütsel destek ilişkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 87-98.
  • Terzi, A., & Kurt, T. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin yöneticilik davranışlarının öğretmelerin örgütsel bağlılığına etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 33(166).
  • Tunçbilek, M. M., & Kaya, M. (2020). Otoriter, demokratik ve serbest bırakıcı liderlik ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Journal of Politics Economy and Management, 3(2), 31-52.
  • Tuzgöl Dost, M. (2005). Öznel iyi oluş ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(23), 103–111.
  • Tümkaya, S. (2011). Türk üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşu yordayan sosyodemografik değişkenler ve mizah tarzları. Eğitim ve Bilim, 36(160).
  • Uçar, R. (2015). İlkokul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyon ve yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişki [Doktora tezi, Dicle üniversitesi].
  • Uludağ, Z., & Tepe, N. (2018). Bazı değişkenler açısından milli eğitim müdürlüğü ile temel eğitim ve orta öğretim okul yöneticilerinin liderlik stilleri ve iş doyumu düzeyleri (Amasya İli Örneği). Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 37(1), 145-170.
  • Usta, I. (2016). Liderlik davranışının çalışanların öznel iyi oluşları ve işe yabancılaşmaya etkisi: Bir alan araştırması [Doktora tezi, Trakya Üniversitesi].
  • Ünal, S., Karlıdağ, R., & Yoloğlu, S. (2001). Hekimlerde tükenmişlik ve iş doyumu düzeylerinin yaşam doyumu düzeyleri ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri, 4(2), 113-118.
  • Yalçın, E., Yalçın, S., & Köroğlu, M. (2024). Liderlik stilleri ile psikolojik dayanıklılık ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 865-879. https://doi.org/10.24315/tred.1396644
  • Yarar, Y. (2019). Lise öğrencilerinin iyi oluş düzeyleri ile siber zorbalık siber mağduriyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi].
  • Yerli, O. (2016). Örgütlerde otokratik liderlik sistemi ile örgütsel sinizm ilişkisi, çalışanlar ve örgüt verimliliği üzerindeki etkileri [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi].
  • Yıldız, B. B., Çelikceken, T. S., & Gülper, M. (2022). Okul yöneticilerinin duygusal ve sosyal zekâları ile liderlik stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 36(1), 233-251. https://doi.org/10.33308/26674874.2022361372
  • Yukl, G. (2010). Leadership in organization. (7th Edition). New Jersey. Pearson.
There are 81 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management, Leadership in Education
Journal Section Articles
Authors

Elif Nur Yarar 0009-0002-3747-2290

Emine Babaoğlan 0000-0002-1151-191X

Early Pub Date July 1, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date January 22, 2025
Acceptance Date June 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 25 Issue: 1

Cite

APA Yarar, E. N., & Babaoğlan, E. (2025). Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 85-108.
AMA Yarar EN, Babaoğlan E. Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü. SUJEF. June 2025;25(1):85-108.
Chicago Yarar, Elif Nur, and Emine Babaoğlan. “Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25, no. 1 (June 2025): 85-108.
EndNote Yarar EN, Babaoğlan E (June 1, 2025) Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 1 85–108.
IEEE E. N. Yarar and E. Babaoğlan, “Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü”, SUJEF, vol. 25, no. 1, pp. 85–108, 2025.
ISNAD Yarar, Elif Nur - Babaoğlan, Emine. “Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/1 (June 2025), 85-108.
JAMA Yarar EN, Babaoğlan E. Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü. SUJEF. 2025;25:85–108.
MLA Yarar, Elif Nur and Emine Babaoğlan. “Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 1, 2025, pp. 85-108.
Vancouver Yarar EN, Babaoğlan E. Okul Yöneticilerinin Liderlik Stillerinin Öğretmenlerin Psikolojik İyi Oluş Düzeylerini Yordama Gücü. SUJEF. 2025;25(1):85-108.