Research Article
BibTex RIS Cite

LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN TURİZM EĞİTİMİ ALGISI VE BEKLENTİLERİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 151 - 166, 30.04.2025

Abstract

Turizm sektöründe nitelikli personele ulaşmada ana sorunlar; yüksek mevsimsellik, düşük ücret, beceri eksiklikleri, yüksek personel devir hızı ve kayıt dışı istihdam olarak sıralanmakta ve her geçen gün sektörde nitelikli personele ulaşma zorlaşmaktadır. Bu araştırmada gelecekte turizm işletmeleri için potansiyel adaylar olarak kabul edilen lisans öğrencilerin turizm eğitimine ilişkin algı ve beklentileri incelenmekte ve turizm eğitimi algısı ile turizm eğitimi beklentisi arasındaki ilişki test edilmektedir. Çalışma kapsamında 2023-2024 öğretim yılı Bahar döneminde Safranbolu Turizm Fakültesinde turizm eğitimi almakta olan 368 öğrenciye anket uygulanmıştır. Anket verilerinin analizi çerçevesinde lisans öğrencilerin turizm eğitimi algısının mesleki ve öznel olmak üzere iki alt boyutta şekillendiği görülmüştür. Turizm eğitimi beklentileri ise çalışma niyeti-kariyer ve kişisel gelişim olmak üzere iki alt boyutta toplanmaktadır. Öğrencilerin turizm eğitimi algısı ve beklentisi arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmaktadır.

Ethical Statement

Bu çalışma, için Karabük Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulunun 29.03.2023 tarih ve 2023/03- 13 sayılı kararı ile etik izni alınmıştır.

References

  • Alp, T. (1992). Türkiye`de Turizm Eğitimin Yapısı, Uygulanan Politikalar ve Sonuçları, Turizm Eğitimi. Ankara: Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü, Yorum Basım Yayın Sanayi Ticaret Şirketi: 47.
  • Akış Roney, S. ve Öztin, P. (2007). Career perceptions of undergraduate tourism students: Acase study in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 6(1), 4-17
  • Amoah, V. A. & Baum, T. (1997). Tourism education: policy versus practice. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 9(1), 5-12.
  • Ayaz, N. (2015). Millî Eğitim Şûrası kararlarında mesleki eğitimin düşünsel yapısı ve turizm eğitimi. Turizm Akademik Dergisi, 2(2), 45-57.
  • Ayaz, N. ve Sorgun, T. (2020) Turist tipolojisi ve seyahat memnuniyeti ilişkisi: Ilgaz Kayak Merkezi örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(2), 328-341.
  • Aymankuy, Y. ve Aymankuy, Ş. (2013). Turizm işletmeciliği eğitimi alan öğrencilerin turizm sektöründeki istihdamla ilgili görüşleri ve sektördeki kariyer beklentileri (Balıkesir Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği), Akademik Bakış Dergisi, (35), 1-21.
  • Baker, K. (2008). Kerala’s strategy for tourism growth: A Southern approach to development and poverty alleviation. In: P. M. Burns and M. Novelli (Eds.), Tourism Development: Growth, Myths and Inequalities (p.192-216). Oxford: CABI.
  • Belhassen, Y. ve Caton, K. (2011). On the need for critical pedagogy in tourism education. Tourism Management, 32(6), 1389-1396.
  • Bethencourt, M. ve Morillo, M. C. (2010). Tourism product: Conceptualisation and characteristics. In: F. M. Diaz-Perez (Ed.), Competitive Strategies and Policies for Tourism Destinations: Quality, Innovation and Promotion (p.1-19). Oxford: Nova Science Publishers.
  • Christou, E. (1999). Hospitality Management Education In Greece: An Exploratory Study. Tourism Management, 20(6), 683-691.
  • Çatı, K. ve Bilgin, Y. (2013). Turizm lisans öğrencilerinin turizm sektöründe çalışma eğilimleri. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 23-46.
  • Çelik, K. (2006). Otellerde staj yapan öğrencilerin ve otel yöneticilerinin memnuniyet düzeyleri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, Ş. (2005). Öğrenci stajlarında yararlanılan dersler üzerine ampirik bir değerlendirme: Mersin Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2), 153-169.
  • Dağdeviren, A. (2007). Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren kurumların ders programlarının fonksiyonel açıdan değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Field, A. (2000). Discovering Statistics Using SPSS for Windows. London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage Publications.
  • Gürdal, M. (2002). Türkiye’de mesleki turizm eğitiminin yapısal analizi, okullaşma-eğitimin kalitesi-staj-istihdam sorunları ve çözüm önerileri. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Konferansı, Ankara
  • Gürkan, T. (2006). Eğitim, Öğretim ve Programlarla İlgili Temel Kavramlar: Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Güzel, N. G. (2006). Yükseköğretimde turizm eğitimi ve hizmet kalitesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güzel, T., Akdağ, G., Güler, O. ve Şener, S. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizmde kariyer algılamaları: Çanakkale, Mersin ve Kıbrıs’ta bir araştırma, 3. Doğu Akdeniz Sempozyumu, Mersin.
  • Hamzaçebi, A. B. ve Yozgat, U. (2019). Turizm sektöründe algı yönetiminin rolü. International Journal of Management and Administration, 3(5), 51-65. https://stf.karabuk.edu.tr/icerikGoster.aspx?K=S&id=1106&BA=index.aspx [Erişim Tarihi: 11.05.2024].
  • Kline, T. J. B. (2005). Psychological Testing: A Practical Approach to Design and Evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications Inc.
  • Kocaman, S. ve Kuybu Rol, E. P. (2020). Öğrencilerin mesleki algı ve beklentileri ile gelecek kaygılarının sektörde çalışma isteği üzerine etkisi: Antalya yükseköğretim turizm öğrencilerine yönelik bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3192-3217.
  • Lange, F. P., Heilbron, M., & Kok, P. (2018). How do expectations shape perception? Trends in Cognitive Sciences, 22(9), 764-779.
  • Mínguez, C., Martínez-Hernández, C., ve Yubero, C. (2021). Higher education and the sustainable tourism pedagogy: Are tourism students ready to lead change in the post pandemic era? Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 29(November), 1-14.
  • Saner, T., Bahçelerli, N. M. & Eyupoğlu, S. Z. (2016). The importance of practical training in tourism education. https://www.researchgate.net/publication/312127628_The_importance_of_practical_training_in_tourism_education [Erişim Tarihi: 27.12.2022].
  • Seymen, A. O. (2002). Turizm işletmelerinde oryantosyon eğitiminin insan kaynakları yönetimi açısından önemi ve buna yönelik program modelinin oluşturulması. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 13(1), 15-25.
  • Sezgin, O. M. (2001). Genel Turizm ve Turizm Mevzuatı. Detay Yayıncılık: Ankara.
  • SİPA (2024). Promoting sustainable development through tourism education – The role of the World Tourism Organization. https://multilateralism.sipa.columbia.edu/news/promoting-sustainable-development-through-tourism-education-role-world-tourism-organization [Erişim Tarihi: 22.05.2024].
  • Sekeran, U. (2003). Research Methods For Busines. John Wiley & Sons: United States of America.
  • Sheldon, P. Fesenmaier, D. Woeber, K. Cooper, C. Antonioli, M. (2007). Tourism education futures, 2010-2030: Building the capacity to lead. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 7(3), 61-68.
  • Strietska-Ilina, O., & Tessaring, M. (2005). Trends and Skill Needs in Tourism. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  • Taş, M. ve Özmen, M. (2019). Meslek seçiminde aile desteği ve kariyer uyum yetenekleri ilişkisi: olumlu gelecek beklentisinin aracılık rolü. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 736-761.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim gençliğinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2), 933-946.
  • Türker, N., Uçar, M. ve Ateş, M. A. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm sektörü algıları: Karabük Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 311-333.
  • Unur, K. ve Köşker, H. (2015). Türkiye'de turizm eğitimi ve turizm eğitimi alan öğrencilerin turizme bakış açılarına yönelik araştırmaların incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 44-71.
  • UNWTO (2024a). Tourism human capital development. https://www.unwto.org/un-tourism-academy [Erişim Tarihi: 23.05.2024].
  • UNWTO (2024b). New perspectives for tourism education. https://www.unwto-tourismacademy.ie.edu/2023/12/new-perspectives-for-tourism-education [Erişim Tarihi: 23.05.2024].
  • Ünal, Ç. ve Yücel, B. (2018). Kırsal turizmin geliştirilmesi ve yönetilmesinde yerel halkın algı ve tutumları: Ödemiş/Birgi örneği, Doğu Coğrafya Dergisi, 23(39), 113-130.
  • Ünlüönen, K. (2000). Turizm işletmeciliği öğretmenlik programlarının öğrenci beklentileri ve algılamaları açısından değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 218-238.
  • Ünlüönen, K. (2004). Turizm işletmeciliği öğretmenlik programlarının öğrenci beklentileri ve algılamaları açısından karşılaştırılması (1998-1999 ve 2003-2004 Öğretim Yılları), Ticaret ve Turizm Eğitim Dergisi, (1), 108-130.
  • Üzümcü, T, P., Alyakut, Ö. ve Günsel, A. (2015). Turizm eğitimi alan öğrencilerin, mesleğin geleceğine ilişkin bakış açıları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 179-199.
  • Yeşiltaş, M., Öztürk, Y. ve Hemmington, N. (2010). Türkiye'de turizm eğitimi ve insan kaynaklarına etkileri. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1), 55-71.
  • Zagonari, F. (2009). Balancing tourism education and training. International Journal of Hospitality Management, (28), 2-9.

Bachelor's Degree Students' Perception and Expectations of Tourism Education

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 151 - 166, 30.04.2025

Abstract

The main problems in reaching qualified personnel in the tourism sector are listed as high seasonality, low wages, lack of skills, high staff turnover and unregistered employment, and it is getting harder to reach qualified personnel in the sector day by day. In this study, the perceptions and expectations of undergraduate students, who are considered as potential candidates for tourism enterprises in the future, regarding tourism education are examined and the relationship between the perception of tourism education and the expectation of tourism education is tested. Within the scope of the study, a questionnaire was applied to 368 students studying tourism at Safranbolu Tourism Faculty in the Spring term of the 2023-2024 academic year. Within the framework of the analysis of the survey data, it was seen that undergraduate students' perception of tourism education was shaped in two sub-dimensions: professional and subjective. Expectations of tourism education are organised in two sub-dimensions: work intention-career and personal development. There is a moderate positive relationship between students' perception and expectation of tourism education.

References

  • Alp, T. (1992). Türkiye`de Turizm Eğitimin Yapısı, Uygulanan Politikalar ve Sonuçları, Turizm Eğitimi. Ankara: Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü, Yorum Basım Yayın Sanayi Ticaret Şirketi: 47.
  • Akış Roney, S. ve Öztin, P. (2007). Career perceptions of undergraduate tourism students: Acase study in Turkey. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 6(1), 4-17
  • Amoah, V. A. & Baum, T. (1997). Tourism education: policy versus practice. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 9(1), 5-12.
  • Ayaz, N. (2015). Millî Eğitim Şûrası kararlarında mesleki eğitimin düşünsel yapısı ve turizm eğitimi. Turizm Akademik Dergisi, 2(2), 45-57.
  • Ayaz, N. ve Sorgun, T. (2020) Turist tipolojisi ve seyahat memnuniyeti ilişkisi: Ilgaz Kayak Merkezi örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(2), 328-341.
  • Aymankuy, Y. ve Aymankuy, Ş. (2013). Turizm işletmeciliği eğitimi alan öğrencilerin turizm sektöründeki istihdamla ilgili görüşleri ve sektördeki kariyer beklentileri (Balıkesir Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği), Akademik Bakış Dergisi, (35), 1-21.
  • Baker, K. (2008). Kerala’s strategy for tourism growth: A Southern approach to development and poverty alleviation. In: P. M. Burns and M. Novelli (Eds.), Tourism Development: Growth, Myths and Inequalities (p.192-216). Oxford: CABI.
  • Belhassen, Y. ve Caton, K. (2011). On the need for critical pedagogy in tourism education. Tourism Management, 32(6), 1389-1396.
  • Bethencourt, M. ve Morillo, M. C. (2010). Tourism product: Conceptualisation and characteristics. In: F. M. Diaz-Perez (Ed.), Competitive Strategies and Policies for Tourism Destinations: Quality, Innovation and Promotion (p.1-19). Oxford: Nova Science Publishers.
  • Christou, E. (1999). Hospitality Management Education In Greece: An Exploratory Study. Tourism Management, 20(6), 683-691.
  • Çatı, K. ve Bilgin, Y. (2013). Turizm lisans öğrencilerinin turizm sektöründe çalışma eğilimleri. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(1), 23-46.
  • Çelik, K. (2006). Otellerde staj yapan öğrencilerin ve otel yöneticilerinin memnuniyet düzeyleri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, Ş. (2005). Öğrenci stajlarında yararlanılan dersler üzerine ampirik bir değerlendirme: Mersin Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2), 153-169.
  • Dağdeviren, A. (2007). Lisans düzeyinde turizm eğitimi veren kurumların ders programlarının fonksiyonel açıdan değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Field, A. (2000). Discovering Statistics Using SPSS for Windows. London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage Publications.
  • Gürdal, M. (2002). Türkiye’de mesleki turizm eğitiminin yapısal analizi, okullaşma-eğitimin kalitesi-staj-istihdam sorunları ve çözüm önerileri. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Konferansı, Ankara
  • Gürkan, T. (2006). Eğitim, Öğretim ve Programlarla İlgili Temel Kavramlar: Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Güzel, N. G. (2006). Yükseköğretimde turizm eğitimi ve hizmet kalitesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güzel, T., Akdağ, G., Güler, O. ve Şener, S. (2014). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizmde kariyer algılamaları: Çanakkale, Mersin ve Kıbrıs’ta bir araştırma, 3. Doğu Akdeniz Sempozyumu, Mersin.
  • Hamzaçebi, A. B. ve Yozgat, U. (2019). Turizm sektöründe algı yönetiminin rolü. International Journal of Management and Administration, 3(5), 51-65. https://stf.karabuk.edu.tr/icerikGoster.aspx?K=S&id=1106&BA=index.aspx [Erişim Tarihi: 11.05.2024].
  • Kline, T. J. B. (2005). Psychological Testing: A Practical Approach to Design and Evaluation. Thousand Oaks: Sage Publications Inc.
  • Kocaman, S. ve Kuybu Rol, E. P. (2020). Öğrencilerin mesleki algı ve beklentileri ile gelecek kaygılarının sektörde çalışma isteği üzerine etkisi: Antalya yükseköğretim turizm öğrencilerine yönelik bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3192-3217.
  • Lange, F. P., Heilbron, M., & Kok, P. (2018). How do expectations shape perception? Trends in Cognitive Sciences, 22(9), 764-779.
  • Mínguez, C., Martínez-Hernández, C., ve Yubero, C. (2021). Higher education and the sustainable tourism pedagogy: Are tourism students ready to lead change in the post pandemic era? Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 29(November), 1-14.
  • Saner, T., Bahçelerli, N. M. & Eyupoğlu, S. Z. (2016). The importance of practical training in tourism education. https://www.researchgate.net/publication/312127628_The_importance_of_practical_training_in_tourism_education [Erişim Tarihi: 27.12.2022].
  • Seymen, A. O. (2002). Turizm işletmelerinde oryantosyon eğitiminin insan kaynakları yönetimi açısından önemi ve buna yönelik program modelinin oluşturulması. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 13(1), 15-25.
  • Sezgin, O. M. (2001). Genel Turizm ve Turizm Mevzuatı. Detay Yayıncılık: Ankara.
  • SİPA (2024). Promoting sustainable development through tourism education – The role of the World Tourism Organization. https://multilateralism.sipa.columbia.edu/news/promoting-sustainable-development-through-tourism-education-role-world-tourism-organization [Erişim Tarihi: 22.05.2024].
  • Sekeran, U. (2003). Research Methods For Busines. John Wiley & Sons: United States of America.
  • Sheldon, P. Fesenmaier, D. Woeber, K. Cooper, C. Antonioli, M. (2007). Tourism education futures, 2010-2030: Building the capacity to lead. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 7(3), 61-68.
  • Strietska-Ilina, O., & Tessaring, M. (2005). Trends and Skill Needs in Tourism. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  • Taş, M. ve Özmen, M. (2019). Meslek seçiminde aile desteği ve kariyer uyum yetenekleri ilişkisi: olumlu gelecek beklentisinin aracılık rolü. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 736-761.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim gençliğinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2), 933-946.
  • Türker, N., Uçar, M. ve Ateş, M. A. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm sektörü algıları: Karabük Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 311-333.
  • Unur, K. ve Köşker, H. (2015). Türkiye'de turizm eğitimi ve turizm eğitimi alan öğrencilerin turizme bakış açılarına yönelik araştırmaların incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 44-71.
  • UNWTO (2024a). Tourism human capital development. https://www.unwto.org/un-tourism-academy [Erişim Tarihi: 23.05.2024].
  • UNWTO (2024b). New perspectives for tourism education. https://www.unwto-tourismacademy.ie.edu/2023/12/new-perspectives-for-tourism-education [Erişim Tarihi: 23.05.2024].
  • Ünal, Ç. ve Yücel, B. (2018). Kırsal turizmin geliştirilmesi ve yönetilmesinde yerel halkın algı ve tutumları: Ödemiş/Birgi örneği, Doğu Coğrafya Dergisi, 23(39), 113-130.
  • Ünlüönen, K. (2000). Turizm işletmeciliği öğretmenlik programlarının öğrenci beklentileri ve algılamaları açısından değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 218-238.
  • Ünlüönen, K. (2004). Turizm işletmeciliği öğretmenlik programlarının öğrenci beklentileri ve algılamaları açısından karşılaştırılması (1998-1999 ve 2003-2004 Öğretim Yılları), Ticaret ve Turizm Eğitim Dergisi, (1), 108-130.
  • Üzümcü, T, P., Alyakut, Ö. ve Günsel, A. (2015). Turizm eğitimi alan öğrencilerin, mesleğin geleceğine ilişkin bakış açıları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 179-199.
  • Yeşiltaş, M., Öztürk, Y. ve Hemmington, N. (2010). Türkiye'de turizm eğitimi ve insan kaynaklarına etkileri. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 21(1), 55-71.
  • Zagonari, F. (2009). Balancing tourism education and training. International Journal of Hospitality Management, (28), 2-9.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Nurettin Ayaz 0000-0003-2117-2015

Ferdi Çufalı

Publication Date April 30, 2025
Submission Date February 2, 2025
Acceptance Date March 7, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Ayaz, N., & Çufalı, F. (2025). LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN TURİZM EĞİTİMİ ALGISI VE BEKLENTİLERİ. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 151-166.