Research Article
BibTex RIS Cite

Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası

Year 2018, Issue: 21, 163 - 173, 22.06.2018
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435655

Abstract

Sonsuz çeşitliliği ve güzelliği ile var olan bitki evren, uygarlık tarihi boyunca insanoğlunu da kendisine

hayran bırakmıştır. Bu araştırma bitki evrenden bir gösterge olarak seçilen lotus çiçeğinin, mitler

ile başlayan anlam yolculuğunu ve sanatta temsil boyutunu irdeleme düşüncesini taşımaktadır. Bu

doğrultuda ilk olarak özellikle Doğu felsefesinde geniş yer tutan lotus ya da nilüfer çiçeğinin botanik

tanımı ve onun sembolleşmesine yön veren parametreler ortaya konulmuştur. Ardındaki süreçte,

birçok kültürde sonsuzluk, temizlik, bereket, ölüm/yeniden doğum gibi kavramlar atfedilen bu

çiçeğin, mitlerden başlayarak günümüz sanatına uzanan seyri, çağdaş sanatçı Ruud Van Empel’in,

kurguladığı egzotik doğa üzerinden sorgulanmıştır. Bu araştırma Doğu kültüründe bir gösterge olarak

yer alan lotusu, Batılı bir sanatçının bakış açısından irdeleme düşüncesini taşımaktadır. Bu çalışma

kapsamında, bir çiçeğin kültürel kodlamaları belirtilerek, onun günümüz sanatındaki yeri tek bir

sanatçının eserleri üzerinden tarihsel (literatür tarama) yöntem kullanılarak açıklanacaktır.

References

  • Bachelard, G. ( 2014). Mekanın Poetikası (çev. A. Tümertekin), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Berger, J. ( 1999). Görme Biçimleri (çev. Y. Salman), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Blavatsky, H.P. (1888). The Secret Doctrine, The Synthesis of Science, Religion and Philosophy,Theosophical University Press.
  • Empel, R.V. (2011). Ruud Van Empel Photoworks 1995-2010, PhotoWorks International BV.
  • Goody, J. (2010). Çiçeklerin Kültürü (çev. M. Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Günay, B. (2009). Bitki Evreninden Bir Gösterge Olarak Lotus ve Sanatsal Temsilleri, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Heuvel, M. (2009). Ruud Van Empel Photoworks 2006-08, PhotoWorks International BV.
  • Leppert, R. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü / İmgelerin Toplumsal İşlevi (çev.İ.Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sarkowich, H. (1998). Bahçelerin ve Parkların Tarihi (çev. E. Kayaoğlu). İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Sayın, Z. (2003). İmgenin Pornografisi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Stein, R. B. (1981). Charles Willson Peale’s Expressive Design: The Artist in Hits Museum içinde prospects: The Annual of American Cultural Studies 6.
  • Şişli, M.N. (1980).Ekoloji, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Wheelock, A. K. Jr. (1989). Stiil Life: Its Visual Appeal and Theoretical Status in the Seventeenth Century, Washington, D.C.: National Gallery of Art.
Year 2018, Issue: 21, 163 - 173, 22.06.2018
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435655

Abstract

References

  • Bachelard, G. ( 2014). Mekanın Poetikası (çev. A. Tümertekin), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Berger, J. ( 1999). Görme Biçimleri (çev. Y. Salman), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Blavatsky, H.P. (1888). The Secret Doctrine, The Synthesis of Science, Religion and Philosophy,Theosophical University Press.
  • Empel, R.V. (2011). Ruud Van Empel Photoworks 1995-2010, PhotoWorks International BV.
  • Goody, J. (2010). Çiçeklerin Kültürü (çev. M. Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Günay, B. (2009). Bitki Evreninden Bir Gösterge Olarak Lotus ve Sanatsal Temsilleri, Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul.
  • Heuvel, M. (2009). Ruud Van Empel Photoworks 2006-08, PhotoWorks International BV.
  • Leppert, R. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü / İmgelerin Toplumsal İşlevi (çev.İ.Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sarkowich, H. (1998). Bahçelerin ve Parkların Tarihi (çev. E. Kayaoğlu). İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Sayın, Z. (2003). İmgenin Pornografisi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Stein, R. B. (1981). Charles Willson Peale’s Expressive Design: The Artist in Hits Museum içinde prospects: The Annual of American Cultural Studies 6.
  • Şişli, M.N. (1980).Ekoloji, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
  • Wheelock, A. K. Jr. (1989). Stiil Life: Its Visual Appeal and Theoretical Status in the Seventeenth Century, Washington, D.C.: National Gallery of Art.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Burcu Günay Kaygusuz

Publication Date June 22, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 21

Cite

APA Günay Kaygusuz, B. (2018). Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası. Sanat Ve Tasarım Dergisi(21), 163-173. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435655
AMA Günay Kaygusuz B. Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası. Sanat ve Tasarım Dergisi. June 2018;(21):163-173. doi:10.18603/sanatvetasarim.435655
Chicago Günay Kaygusuz, Burcu. “Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 21 (June 2018): 163-73. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435655.
EndNote Günay Kaygusuz B (June 1, 2018) Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası. Sanat ve Tasarım Dergisi 21 163–173.
IEEE B. Günay Kaygusuz, “Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 21, pp. 163–173, June 2018, doi: 10.18603/sanatvetasarim.435655.
ISNAD Günay Kaygusuz, Burcu. “Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası”. Sanat ve Tasarım Dergisi 21 (June 2018), 163-173. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.435655.
JAMA Günay Kaygusuz B. Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2018;:163–173.
MLA Günay Kaygusuz, Burcu. “Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 21, 2018, pp. 163-7, doi:10.18603/sanatvetasarim.435655.
Vancouver Günay Kaygusuz B. Öteki Olanın Temsili: Ruud Van Empel’ın Egzotik Dünyası. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2018(21):163-7.