Research Article
BibTex RIS Cite

Toplumsal ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi

Year 2024, Issue: 34, 45 - 61, 01.12.2024
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1488934

Abstract

Tarih boyunca sanatı şekillendiren eril bakış açısıdır. Bu durum karşıt diğer cinsel kimlikler üzerinde cinsiyet eşitsizliğini doğurmuştur. 1960’ların toplumsal hareketliliğiyle beraber kadın hakları, feminizm ve cinsel tercihler konusunda önemli kazanımlar elde edilmiştir. Öncelikle feminist sanatçılar Miriam Schapiro, Judy Chicago ve Gerilla Kızlar’ın örnek çalışmalarına bakılarak ilerleyen bu çalışmada, günümüz sanatçılarından Jenny Saville’in toplumsal ve cinsiyet eşitsizliği bağlamında kadın kavramına yaklaşımı ele alınmıştır. Hakim olan erkek beğenisini aksine, görsel olarak çirkin bulunan, iğrenilen kompozisyonlara resimlerinde yer veren Saville’in kadınların üstüne yerleştirilen erkek taktirini kazanma düşüncesine karşı tepki olarak yaptığı, temelinde kadın figürü olan, bir dizi çalışması araştırmanın konusu olmuştur.

Bu çalışma J. Saville resimlerinde temel bir role sahip olan kadın imgesini cinsiyet eşitsizliği ve eleştirisi bağlamında ele alarak çıkarımlar yapmayı amaçlamaktadır.

References

  • Antmen, A. (2012). “Sanat / Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri” İstanbul: İletişim Yayınları
  • Armstrong, B. (2015). “JennySaville: The ‘Other’ Body: Feminist Perspectives of Flesh”. Yayımlanmamış Lisans Tezi.PlymouthUniversityFineArts
  • Balcı, H. (2018). “1960 Sonrası Sanat Alanındaki Kadın Emeği ve El İşinin Bir Eleştiri Aracı Olarak Kullanımı’. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Berktay, F.(Ed.) (2016). “Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın”. (8. Baskı). Metis Yayıncılık Ltd.
  • Brittain, D (1995). “JennySaville”. Creative Camera. Haziran/Temmuz.s.24-29
  • Çelebi, C. E. (2016).Şiddet Temalı Kadın İmgesininÇağdaş Sanata Yansımaları. İdil Dergisi. 5(19).s.193-214
  • Endrich, L. (2007).“I am a Monster: TheIdenfiniteandtheMalleable in ContemporaryFemale Self-Portraiture”.Circa. Yaz.s.121
  • Keser- Aktaran, İnan- Nimet (2015), Kadın Tarihi İçin Bir Anıt:AkşamYemeği Partisi.Humanitas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 5. Bahar. s.139
  • Meagher, M. (2003).“JennySavilleand Feminist Aestheics of Disgust”.Hypatia. 18(4) Sonbahar. s.23-41
  • Mey, L. (2007).“Art andObscenity”.London: I.B Tauris
  • Smith, J. (2001).“AllToo Human”, Fortnight, 394. Nisan. s.24
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Christie’s (2023) https://www.christies.com/features/Jenny-Saville-Cindy-and-The-Bride-come-to-auction-8509-1.aspx.(Erişim Tarihi: 15.5.2023).
  • Defjan, B. (2021) “PublishInChallenging Art” https://medium.com/challenging-art-a-guidebook/jenny-savilles-propped-1992-bbb8efc47be2(Erişim Tarihi: 22.5.2023).
  • e-fluxannouncements, 2018 https://www.e-flux.com/announcements/191564/jenny-saville/ (Erişim Tarihi: 20.5.2023). Januszczak, W. (2023) “SheGets Right Under Their Skin” https://waldemar.tv/2012/07/she-gets-right- under-their-skin/(Erişim Tarihi: 5.5.2023). Yalebritish (2023) Artists in Conversation,https://www.youtube.com/watch?v=_S2MJBq8Esk(Erişim Tarihi: 15.5.2023).
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1: https://www.wikiart.org/en/miriam-schapiro/wonderland-1983 (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 2: https://hyperallergic.com/455572/judy-chicago-responds-to-criticisms-about-the-dinner-party/ (Erişim Tarihi: 20/5/23).
  • Görsel 3: https://www.e-flux.com/announcements/171619/guerrilla-girlsthe-art-of-behaving-badly (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 4: https://www.sothebys.com/en/articles/the-groundbreaking-self-portrait-that-launched-jenny-savilles-career (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 5: https://www.artnet.com/artists/jenny-saville/cindy-4m6aVVMlvUljq7uUkNz1NQ2 (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 6: https://arthur.io/art/jenny-saville/rubins-flap (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 7: https://arthur.io/art/jenny-saville/fulcrum (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 8: https://www.artnet.com/artists/jenny-saville/matrix-65zwEDNqktsY3Ca3AJFrZg2 (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 9: https://www.britishmuseum.org/collection/object/G_1816-0610-96 (Erişim Tarihi: 20.5.23).
Year 2024, Issue: 34, 45 - 61, 01.12.2024
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1488934

Abstract

References

  • Antmen, A. (2012). “Sanat / Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri” İstanbul: İletişim Yayınları
  • Armstrong, B. (2015). “JennySaville: The ‘Other’ Body: Feminist Perspectives of Flesh”. Yayımlanmamış Lisans Tezi.PlymouthUniversityFineArts
  • Balcı, H. (2018). “1960 Sonrası Sanat Alanındaki Kadın Emeği ve El İşinin Bir Eleştiri Aracı Olarak Kullanımı’. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Berktay, F.(Ed.) (2016). “Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın”. (8. Baskı). Metis Yayıncılık Ltd.
  • Brittain, D (1995). “JennySaville”. Creative Camera. Haziran/Temmuz.s.24-29
  • Çelebi, C. E. (2016).Şiddet Temalı Kadın İmgesininÇağdaş Sanata Yansımaları. İdil Dergisi. 5(19).s.193-214
  • Endrich, L. (2007).“I am a Monster: TheIdenfiniteandtheMalleable in ContemporaryFemale Self-Portraiture”.Circa. Yaz.s.121
  • Keser- Aktaran, İnan- Nimet (2015), Kadın Tarihi İçin Bir Anıt:AkşamYemeği Partisi.Humanitas Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 5. Bahar. s.139
  • Meagher, M. (2003).“JennySavilleand Feminist Aestheics of Disgust”.Hypatia. 18(4) Sonbahar. s.23-41
  • Mey, L. (2007).“Art andObscenity”.London: I.B Tauris
  • Smith, J. (2001).“AllToo Human”, Fortnight, 394. Nisan. s.24
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Christie’s (2023) https://www.christies.com/features/Jenny-Saville-Cindy-and-The-Bride-come-to-auction-8509-1.aspx.(Erişim Tarihi: 15.5.2023).
  • Defjan, B. (2021) “PublishInChallenging Art” https://medium.com/challenging-art-a-guidebook/jenny-savilles-propped-1992-bbb8efc47be2(Erişim Tarihi: 22.5.2023).
  • e-fluxannouncements, 2018 https://www.e-flux.com/announcements/191564/jenny-saville/ (Erişim Tarihi: 20.5.2023). Januszczak, W. (2023) “SheGets Right Under Their Skin” https://waldemar.tv/2012/07/she-gets-right- under-their-skin/(Erişim Tarihi: 5.5.2023). Yalebritish (2023) Artists in Conversation,https://www.youtube.com/watch?v=_S2MJBq8Esk(Erişim Tarihi: 15.5.2023).
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1: https://www.wikiart.org/en/miriam-schapiro/wonderland-1983 (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 2: https://hyperallergic.com/455572/judy-chicago-responds-to-criticisms-about-the-dinner-party/ (Erişim Tarihi: 20/5/23).
  • Görsel 3: https://www.e-flux.com/announcements/171619/guerrilla-girlsthe-art-of-behaving-badly (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 4: https://www.sothebys.com/en/articles/the-groundbreaking-self-portrait-that-launched-jenny-savilles-career (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 5: https://www.artnet.com/artists/jenny-saville/cindy-4m6aVVMlvUljq7uUkNz1NQ2 (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 6: https://arthur.io/art/jenny-saville/rubins-flap (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 7: https://arthur.io/art/jenny-saville/fulcrum (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 8: https://www.artnet.com/artists/jenny-saville/matrix-65zwEDNqktsY3Ca3AJFrZg2 (Erişim Tarihi: 20.5.23).
  • Görsel 9: https://www.britishmuseum.org/collection/object/G_1816-0610-96 (Erişim Tarihi: 20.5.23).
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Makaleler
Authors

Ece Cebeci 0009-0008-7922-2904

Hamdi Gökova 0000-0003-3571-5981

Early Pub Date November 27, 2024
Publication Date December 1, 2024
Submission Date May 23, 2024
Acceptance Date September 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 34

Cite

APA Cebeci, E., & Gökova, H. (2024). Toplumsal ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi. Sanat Ve Tasarım Dergisi(34), 45-61. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1488934
AMA Cebeci E, Gökova H. Toplumsal ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. December 2024;(34):45-61. doi:10.18603/sanatvetasarim.1488934
Chicago Cebeci, Ece, and Hamdi Gökova. “Toplumsal Ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 34 (December 2024): 45-61. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1488934.
EndNote Cebeci E, Gökova H (December 1, 2024) Toplumsal ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi. Sanat ve Tasarım Dergisi 34 45–61.
IEEE E. Cebeci and H. Gökova, “Toplumsal ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 34, pp. 45–61, December 2024, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1488934.
ISNAD Cebeci, Ece - Gökova, Hamdi. “Toplumsal Ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi”. Sanat ve Tasarım Dergisi 34 (December 2024), 45-61. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1488934.
JAMA Cebeci E, Gökova H. Toplumsal ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024;:45–61.
MLA Cebeci, Ece and Hamdi Gökova. “Toplumsal Ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 34, 2024, pp. 45-61, doi:10.18603/sanatvetasarim.1488934.
Vancouver Cebeci E, Gökova H. Toplumsal ve Cinsiyet Eleştirisi Bağlamında Jenny Saville Resimlerinde Kadın İmgesi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2024(34):45-61.