The aim of this study is to examine how jewellery design has evolved as an art form and how it contributes to creative forms of expression. In the light of the ever-changing and expanding definition of art throughout history, the study examines the evolution of jewellery design from a craft identity to a form of artistic expression. At the same time, the study examines the changes in the historical transformation of art from Renaissance to modernism and how jewellery art is affected by these changes. Supported by a literature review and comparative analyses, this research reveals how the materials, techniques and themes used in contemporary jewellery design add a new dimension to artistic creativity. It examines how jewellery designers convey social, political and environmental messages in their works by working with different materials such as plastics, textiles, resins and recycled materials as well as traditional methods. As a result, it emphasises how jewellery design has gained a place in the artistic world and how it offers a unique means of communication in terms of reflecting individual and social identities as a wearable art form.
Bu çalışmanın amacı, takı tasarımının bir sanat formu olarak nasıl evrildiğini ve yaratıcı ifade biçimlerine nasıl katkıda bulunduğunu incelemektir. Çalışmada sanatın tarih boyunca sürekli değişen ve genişleyen tanımı ışığında, takı tasarımının zanaat kimliğinden sıyrılarak sanatsal bir ifade biçimi olarak kabul edilmeye başlaması ele alınmaktadır. Aynı zamanda çalışma, sanatın tarihsel dönüşümünde Rönesans'tan modernizme kadar yaşanan değişimler ve takı sanatının bu değişimlerden nasıl etkilediğini incelemektedir. Literatür taraması ve karşılaştırmalı analizlerle desteklenen bu araştırma, çağdaş takı tasarımında kullanılan malzemelerin, tekniklerin ve temaların sanatsal yaratıcılığa nasıl yeni bir boyut kattığını ortaya koymaktadır. Takı tasarımcılarının, geleneksel yöntemlerin yanı sıra plastik, tekstil, reçine ve geri dönüştürülmüş materyaller gibi farklı malzemelerle çalışarak eserlerinde toplumsal, politik ve çevresel mesajları da nasıl ilettiklerini incelemektedir. Sonuç olarak, takı tasarımının sanatsal dünyada kendine nasıl bir yer edindiği ve giyilebilir bir sanat formu olarak bireysel ve toplumsal kimlikleri yansıtma noktasında nasıl özgün bir iletişim aracı sunduğu vurgulamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Crafts |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2025 |
Submission Date | May 23, 2024 |
Acceptance Date | April 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) |