Research Article
BibTex RIS Cite

Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye

Year 2025, Issue: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 563 - 579, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1617916

Abstract

Mural painting represents a significant art form that has evolved in alignment with the distinctive aesthetic values of each historical period. Although substantial academic research exists in this domain, studies specifically addressing the mural paintings of the Republican era remain notably scarce. Furthermore, the available literature predominantly centers on male artists. This article seeks to examine the contributions of female artists to mural painting in Turkey. The identified artists will be analyzed chronologically, and their works will be critically evaluated. Additionally, the impact of the political and social dynamics of the period on mural production will be explored through detailed case studies.

References

  • Aldoğan, S. (2003). Eğitimci kimliğiyle Bedri Rahmi Eyüboğlu [Unpublished Master Thesis]. İstanbul Technical University.
  • Alp, S. (1999). Türk resminde kadın sorun/salı (1908-1923) [Unpublished Master Thesis]. Hacettepe University.
  • Anonymous. (1984). Gülsün Karamusafa Görüşme, Yeni Boyut, 3/24, 24.
  • Can, Ö. C. (2018). Ankara’da Kamusal Alanlardaki Seramik Duvar Panoları, [Unpublished Master Thesis]. Hacettepe University.
  • Çakır, S. (2013). Osmanlı kadın hareketi. Metis.
  • Dastarlı, E. (2018). Duyarlılığın Resim Hali, Desen Günce Nevhiz, Eda Sezgin (Ed.). Corpus Yayınları.
  • Demirkol, A., (1976a). 13. Antalya Film ve Sanat Festivali, Milliyet Sanat, 189, 8.
  • Demirkol, A., (1976b). Antalya Sanat Festivali için hazırlanan resim ve heykellere saldırı, Milliyet Sanat, 190, 10.
  • Demirkol, A., (1976c). 13. Antalya Festivali: Olaylı şenlikte organizasyon bozuktu, Milliyet Sanat, 191, 9.
  • Ergüven, M. (2017). Nevhiz, Locus Yayınları.
  • Figen Aydıntaşbaş Resim Sergisi [Sergi Broşürü]. (1997). Türkiye İş Bankası Parmakkapı Sanat Galerisi.
  • Figen Aydıntaşbaş Sergisi [Sergi Broşürü]. (1983). Beyoğlu Devlet Güzel Sanatlar Galerisi.
  • “Fresk Atölyesi,” Cumhuriyet, 24 Şubat 1934, 5.
  • Karaaslan, M, a. (2024). İzmir’den dünyaya açılan bir sanatçı Ayetullah Sumer, İzmir Kalkınma Ajansı.
  • Karaaslan, M. b. Duvar Resimli Apartmanlar (19. Yüzyıldan 1960’lara) [Unpublished PhD Dissertation]. Hacettepe University.
  • Paşalıoğlu, H. B. (1996). İnas Sanayi-i Nefise Mektebi ve mezunları [Unpublished Master Thesis]. Marmara University.
  • “Sanata Saldırı Kınanıyor,” Politika, 7 Temmuz 1976, 6.
  • Seyran, E. (2005). Mihri Müşfik (yaşamı ve sanatı) [Unpublished Master Thesis]. Marmara University.
  • Smith, S. N. (2022). Metrics of modernity art and development in postwar Turkey. University of California Press.
  • Sönmez, N. (1997). Füreya: sanatta kırk yıl, Bir Usta, Bir Dünya: Füreya Koral. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Sumer, A. (1977). Resim’de 60 Yıl, No Place of Publication.
  • Şerifoğlu, Ö. F. (2019). Noktanın sonsuzluğu: Gencay Kasapçı. Masa Yayınları.
  • Taylan, O. (1976). Neden duvar resmi, Festival 13. Antalya Festivali yayın organı, 11.
  • “Türkiye Şeker Fabrikaları A. Ş. Faturası,” 17 Ağustos 1957.
  • “Türkiye Şeker Fabrikaları A. Ş. Vergi Ödemesi,” 10 Ekim 1957.
  • Yılmabaşar, J. (1982). My Ceramics, No Publication Information.
  • INTERNET REFERENCES
  • “Dilek Ulusoy İsimsiz,” Salt Research, erişim 29.10.2024, https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/206828
  • “Nevhiz Tanyeli, Yürüyüş,” Salt Research, erişim 29.10.2024, https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/206916
  • “Zehra Aral,” Zehra Aral, erişim 29.10.2024, https://zehraaral.com/biyografi/
  • FIGURES REFERENCES
  • Fig. 1. Semiha Sumer While Creating a Mural at Hacettepe University (1954). Photo: Sumer Family Archive. Courtesy of Sumer Family.
  • Fig. 2. Semiha Sumer While Creating a Mural at General Direction Building of the Turkish Sugar Factories in Ankara (1957) Photo: Sumer Family Archive. Courtesy of Sumer Family.
  • Fig. 3. Gülsün Karamustafa While Creating a Mural at Antalya (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 4. The Mural Created by Gülsün Karamustafa (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 5. Figen Aydıntaşbaş While Creating a Mural at Antalya (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 6. The Mural Created by Figen Aydıntaşbaş (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 7. The Mural Created by Nevhiz Tanyeli (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 8. Zehra Aral While Creating a Mural at Antalya (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 9. Dilek Ulusoy While Creating a Mural at Kuşadası (1980) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 10. While the Banner Was Being Hung on the Mural (1980) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.

Türkiye’deki Duvar Resmi Sanatında Kadın Sanatçılar

Year 2025, Issue: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 563 - 579, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1617916

Abstract

Duvar resimleri her dönemin kendine özgü estetik değerleriyle gelişmiş önemli bir sanat türüdür. Bu alana yönelik birçok akademik çalışma olmasına rağmen Cumhuriyet dönemi duvar resimleri üzerine yayınlar oldukça azdır. Var olan yayınlar ise genellikle erkek sanatçılara odaklanmaktadır. Bu makale Türkiye’deki kadın sanatçıların duvar resmi üretimlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Tespit edilen sanatçılar kronolojik olarak ele alınacak ve eserleri değerlendirilecektir. Bununla birlikte dönemin siyasi ve sosyal olaylarının duvar resimlerine etkileri örnekler üzerinden incelenecektir.

References

  • Aldoğan, S. (2003). Eğitimci kimliğiyle Bedri Rahmi Eyüboğlu [Unpublished Master Thesis]. İstanbul Technical University.
  • Alp, S. (1999). Türk resminde kadın sorun/salı (1908-1923) [Unpublished Master Thesis]. Hacettepe University.
  • Anonymous. (1984). Gülsün Karamusafa Görüşme, Yeni Boyut, 3/24, 24.
  • Can, Ö. C. (2018). Ankara’da Kamusal Alanlardaki Seramik Duvar Panoları, [Unpublished Master Thesis]. Hacettepe University.
  • Çakır, S. (2013). Osmanlı kadın hareketi. Metis.
  • Dastarlı, E. (2018). Duyarlılığın Resim Hali, Desen Günce Nevhiz, Eda Sezgin (Ed.). Corpus Yayınları.
  • Demirkol, A., (1976a). 13. Antalya Film ve Sanat Festivali, Milliyet Sanat, 189, 8.
  • Demirkol, A., (1976b). Antalya Sanat Festivali için hazırlanan resim ve heykellere saldırı, Milliyet Sanat, 190, 10.
  • Demirkol, A., (1976c). 13. Antalya Festivali: Olaylı şenlikte organizasyon bozuktu, Milliyet Sanat, 191, 9.
  • Ergüven, M. (2017). Nevhiz, Locus Yayınları.
  • Figen Aydıntaşbaş Resim Sergisi [Sergi Broşürü]. (1997). Türkiye İş Bankası Parmakkapı Sanat Galerisi.
  • Figen Aydıntaşbaş Sergisi [Sergi Broşürü]. (1983). Beyoğlu Devlet Güzel Sanatlar Galerisi.
  • “Fresk Atölyesi,” Cumhuriyet, 24 Şubat 1934, 5.
  • Karaaslan, M, a. (2024). İzmir’den dünyaya açılan bir sanatçı Ayetullah Sumer, İzmir Kalkınma Ajansı.
  • Karaaslan, M. b. Duvar Resimli Apartmanlar (19. Yüzyıldan 1960’lara) [Unpublished PhD Dissertation]. Hacettepe University.
  • Paşalıoğlu, H. B. (1996). İnas Sanayi-i Nefise Mektebi ve mezunları [Unpublished Master Thesis]. Marmara University.
  • “Sanata Saldırı Kınanıyor,” Politika, 7 Temmuz 1976, 6.
  • Seyran, E. (2005). Mihri Müşfik (yaşamı ve sanatı) [Unpublished Master Thesis]. Marmara University.
  • Smith, S. N. (2022). Metrics of modernity art and development in postwar Turkey. University of California Press.
  • Sönmez, N. (1997). Füreya: sanatta kırk yıl, Bir Usta, Bir Dünya: Füreya Koral. Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Sumer, A. (1977). Resim’de 60 Yıl, No Place of Publication.
  • Şerifoğlu, Ö. F. (2019). Noktanın sonsuzluğu: Gencay Kasapçı. Masa Yayınları.
  • Taylan, O. (1976). Neden duvar resmi, Festival 13. Antalya Festivali yayın organı, 11.
  • “Türkiye Şeker Fabrikaları A. Ş. Faturası,” 17 Ağustos 1957.
  • “Türkiye Şeker Fabrikaları A. Ş. Vergi Ödemesi,” 10 Ekim 1957.
  • Yılmabaşar, J. (1982). My Ceramics, No Publication Information.
  • INTERNET REFERENCES
  • “Dilek Ulusoy İsimsiz,” Salt Research, erişim 29.10.2024, https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/206828
  • “Nevhiz Tanyeli, Yürüyüş,” Salt Research, erişim 29.10.2024, https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/206916
  • “Zehra Aral,” Zehra Aral, erişim 29.10.2024, https://zehraaral.com/biyografi/
  • FIGURES REFERENCES
  • Fig. 1. Semiha Sumer While Creating a Mural at Hacettepe University (1954). Photo: Sumer Family Archive. Courtesy of Sumer Family.
  • Fig. 2. Semiha Sumer While Creating a Mural at General Direction Building of the Turkish Sugar Factories in Ankara (1957) Photo: Sumer Family Archive. Courtesy of Sumer Family.
  • Fig. 3. Gülsün Karamustafa While Creating a Mural at Antalya (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 4. The Mural Created by Gülsün Karamustafa (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 5. Figen Aydıntaşbaş While Creating a Mural at Antalya (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 6. The Mural Created by Figen Aydıntaşbaş (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 7. The Mural Created by Nevhiz Tanyeli (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 8. Zehra Aral While Creating a Mural at Antalya (1976) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 9. Dilek Ulusoy While Creating a Mural at Kuşadası (1980) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
  • Fig. 10. While the Banner Was Being Hung on the Mural (1980) Photo: Salt Research Archive. Public Domain.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Fine Arts
Journal Section Makaleler
Authors

Muzaffer Karaaslan 0000-0002-6095-141X

Publication Date May 22, 2025
Submission Date January 11, 2025
Acceptance Date April 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı)

Cite

APA Karaaslan, M. (2025). Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye. Sanat Ve Tasarım Dergisi(35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 563-579. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1617916
AMA Karaaslan M. Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye. Sanat ve Tasarım Dergisi. May 2025;(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):563-579. doi:10.18603/sanatvetasarim.1617916
Chicago Karaaslan, Muzaffer. “Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (May 2025): 563-79. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1617916.
EndNote Karaaslan M (May 1, 2025) Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) 563–579.
IEEE M. Karaaslan, “Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), pp. 563–579, May 2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1617916.
ISNAD Karaaslan, Muzaffer. “Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye”. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (May 2025), 563-579. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1617916.
JAMA Karaaslan M. Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:563–579.
MLA Karaaslan, Muzaffer. “Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 2025, pp. 563-79, doi:10.18603/sanatvetasarim.1617916.
Vancouver Karaaslan M. Women Artists in the Mural Painting Art of Türkiye. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):563-79.