Research Article
BibTex RIS Cite

The Use Of Furnıshıng Elements In Horror Cınema As An Element Of Fear

Year 2025, Issue: 36, 277 - 302, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1697359

Abstract

In addition to factors such as need, taste, comfort and harmony, the subconscious mind also has an important effect on people's approaches to furniture. The study aims to reveal people's approaches to furniture with the effect of subconsciousness on the axis of furnishing elements in horror films. In this context, three films were selected among horror films according to the purposive sampling method and the furniture in the scenes taken from these films were modeled in three dimensions with different colors and materials. Semi-structured interviews were conducted with the participants about furniture models and scenes from the movie. The study aims to determine how and to what extent the furnishing elements in horror films are used as horror elements and the effect of subconscious on furniture preferences.

Ethical Statement

Ethics committee approval dated 26.09.2024 and numbered 44514 was obtained from Eskişehir Technical University Ethics Committee.

References

  • Abisel, N. (1999). Popüler Sinema ve Türler. Alan Yayıncılık.
  • Bak, C. (1997). Vampir ya da Öteki Olana Bakış. Cem Bak Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (1968). Le Système Des Objets. Gallimard.
  • Blake, M., & Bailey, S., (2013). Writing the Horror Movie. Bloomsbury Publishing.
  • Corry, S., & Thompson, J. A. A. (1993). Popular Film Media and Viewers‘ Preference for Interior Design Characteristics. Journal of Interior Design, 19 (2), 27-33. https:// doi.org/10.1111/j.1939-1668.1993.tb00160.x
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. (2. Baskı). Sage.
  • Dorsay, A. (1986). Beyazperdede Kırmızı Filmler. Cep Kitapları.
  • Freud, S. (1997). The Unconscious. P. Rieff (Ed.), General Psychological Theory: Papers On Metapsychology içinde (s. 116-150). Touchstone.
  • Freud, S. (2003). The Uncanny. Penguin Classics.
  • Hançerlioğlu, O. (1993). Felsefe Ansiklopedisi Kavramlar ve Akımlar 3. Cilt. Remzi Kitabevi.
  • Kang, H. & Jie, Q. (2018). Research on Emotional Product Design based on Subconscious Behavior. 2nd International Conference on Education Science and Economic Management (ICESEM 2018) içinde (s. 741-745). Atlantis Press.
  • Karabulut, M. (2011). Cahit Sıtkı Tarancı’nın Şiirlerine Psikanalitik Bir Yaklaşım. Turkish Studies, 6(3), 973-988. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2257
  • Karabulut, M. (2016). Şiir ve Bilinçaltı: Edip Cansever Örneği. Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 1-16
  • Kotan, S. (2022). Korku Filmlerinin İdeolojisi Ben’in İçindeki Öteki. Eğitim Yayınevi.
  • Köknel, Ö. (1998). Korkular Takıntılar Saplantılar. Altın Kitaplar.
  • Mannoni, P (1992). Korku. İletişim Yayınları.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education: Revised and Expanded from Case Study Research in Education. Jossey- Bass Publishers.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Murphy, J. (2009). Bilinçaltının Gücü. Koridor Yayıncılık.
  • Olivier, M. (2020). Household Horror: Cinematic Fear and the Secret Life of Everyday Objects. Indiana University Press.
  • Övür, A. (2017). Bilinçaltı Etkileme Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarındaki Uygulamaları. TOJDAC, (7) (1), 25-35. https://doi.org/10.7456/10701100/003
  • Öztürk, B., & Sarıman Özen, E. (2021). Korku Sinemasında Mekan Algısının “Gerçek Mekan” Olgusu Üzerinden Değerlendirilmesi: Session 9 (Son Seans) Filmi. Mimarlık ve Yaşam, 6(2), 565-581. https://doi.org/10.26835/my.904959
  • Sarıberberoğlu Tunçok, M. (2019). Sinematik Kurgunun Bilinçaltı Mekânları- Tekinsiz Mekânlar. Mimarlık ve Yaşam Dergisi 5(1) 27-39. https://doi.org/10.26835/ my.645548
  • Scognamillo, G. (1996). Korkunun Sanatları. İnkılap Kitabevi.
  • Sumner, D. (2010). Horror Movie Freak. Krause Publications.
  • Yacowar, M. (2012). The Bug in the Rug: Notes on the Disaster Genre. B. K. Grant (Ed.), Film Genre Reader IV içinde (s. 217-223). University of Texas Press.
  • Yavuz, F., (2004). “Bastırılanın Kaçınılmaz Geri Dönüşü: Korku Sineması”. Sinemasal Dergisi, Dokuz Eylül Yayınları, 13.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research: Design and Methods. (2. Baskı). Sage.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 2: Toro, G. D. (Yapımcı) ve Muschietti, A. (Yönetmen) (2013). Mama [Film]. Canada: Universal Pictures
  • Görsel 4: Hamada, W., Neustadter, D. (Yapımcı) ve Wan, J. (Yönetmen) (2013). The Conjuring [Film]. ABD: Warner Bros. Pictures.
  • Görsel 6: Hamada, W., Neustadter, D. (Yapımcı) ve Wan, J. (Yönetmen) (2013). The Conjuring [Film]. ABD: Warner Bros. Pictures.
  • Görsel 8: Carpenter, J. vd. (Yapımcı) ve Green, D.G. (Yönetmen). (2018). Halloween [Film]. ABD: Universal Pictures. 302
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Imdb (t.y). Mama (2013). 11 Haziran 2025 tarihinde https://www.imdb.com/title/ tt2023587/ adresinden edinilmiştir.
  • Imdb (t.y). The Conjuring (2013). 11 Haziran 2025 tarihinde https://www.imdb. com/title/tt1457767/ adresinden edinilmiştir.
  • Imdb (t.y). Halloween (2018). 11 Haziran 2025 tarihinde https://www.imdb.com/ title/tt1502407/ adresinden edinilmiştir.

Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı

Year 2025, Issue: 36, 277 - 302, 27.06.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1697359

Abstract

Korku filmlerinde yer alan tefriş elemanlarının insanlarda çeşitli etkiler uyandırdığı söylenebilir. Bilinçaltının insan davranışı ve yaklaşımlarını belirlemede önemli bir etken olduğu bilinmektedir. İnsanların mobilyalara yaklaşımlarında ihtiyaç, beğeni, konfor, uyum gibi etkenlerin yanında bilinçaltının da önemli bir etkisi bulunmaktadır. Çalışma korku filmlerinde yer alan tefriş elemanları ekseninde insanların bilinçaltının da etkisiyle mobilyalara yaklaşımlarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda çalışmada korku filmleri arasından amaçlı örneklem yöntemine göre üç film seçilmiş ve bu filmlerden alınan sahnelerdeki mobilyalar farklı renk ve malzemeler ile üç boyutlu olarak modellenmiştir. Filmleri seyretmiş olan katılımcılara gösterilen mobilya modelleri ve filmdeki sahneler hakkındaki görüşleri yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemi ile elde edilmeye çalışılmıştır. Çalışma korku filmlerinde yer alan tefriş elemanlarının korku unsuru olarak nasıl ve ne düzeyde kullanıldıklarını, bilinçaltının mobilya tercihlerinde etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır.

Ethical Statement

Eskişehir Teknik Üniversitesi Etik Kurulu tarafından 26.09.2024 tarihli 44514 sayılı etik kurul onayı alınmıştır.

References

  • Abisel, N. (1999). Popüler Sinema ve Türler. Alan Yayıncılık.
  • Bak, C. (1997). Vampir ya da Öteki Olana Bakış. Cem Bak Yayınevi.
  • Baudrillard, J. (1968). Le Système Des Objets. Gallimard.
  • Blake, M., & Bailey, S., (2013). Writing the Horror Movie. Bloomsbury Publishing.
  • Corry, S., & Thompson, J. A. A. (1993). Popular Film Media and Viewers‘ Preference for Interior Design Characteristics. Journal of Interior Design, 19 (2), 27-33. https:// doi.org/10.1111/j.1939-1668.1993.tb00160.x
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. (2. Baskı). Sage.
  • Dorsay, A. (1986). Beyazperdede Kırmızı Filmler. Cep Kitapları.
  • Freud, S. (1997). The Unconscious. P. Rieff (Ed.), General Psychological Theory: Papers On Metapsychology içinde (s. 116-150). Touchstone.
  • Freud, S. (2003). The Uncanny. Penguin Classics.
  • Hançerlioğlu, O. (1993). Felsefe Ansiklopedisi Kavramlar ve Akımlar 3. Cilt. Remzi Kitabevi.
  • Kang, H. & Jie, Q. (2018). Research on Emotional Product Design based on Subconscious Behavior. 2nd International Conference on Education Science and Economic Management (ICESEM 2018) içinde (s. 741-745). Atlantis Press.
  • Karabulut, M. (2011). Cahit Sıtkı Tarancı’nın Şiirlerine Psikanalitik Bir Yaklaşım. Turkish Studies, 6(3), 973-988. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2257
  • Karabulut, M. (2016). Şiir ve Bilinçaltı: Edip Cansever Örneği. Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 1-16
  • Kotan, S. (2022). Korku Filmlerinin İdeolojisi Ben’in İçindeki Öteki. Eğitim Yayınevi.
  • Köknel, Ö. (1998). Korkular Takıntılar Saplantılar. Altın Kitaplar.
  • Mannoni, P (1992). Korku. İletişim Yayınları.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education: Revised and Expanded from Case Study Research in Education. Jossey- Bass Publishers.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Murphy, J. (2009). Bilinçaltının Gücü. Koridor Yayıncılık.
  • Olivier, M. (2020). Household Horror: Cinematic Fear and the Secret Life of Everyday Objects. Indiana University Press.
  • Övür, A. (2017). Bilinçaltı Etkileme Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarındaki Uygulamaları. TOJDAC, (7) (1), 25-35. https://doi.org/10.7456/10701100/003
  • Öztürk, B., & Sarıman Özen, E. (2021). Korku Sinemasında Mekan Algısının “Gerçek Mekan” Olgusu Üzerinden Değerlendirilmesi: Session 9 (Son Seans) Filmi. Mimarlık ve Yaşam, 6(2), 565-581. https://doi.org/10.26835/my.904959
  • Sarıberberoğlu Tunçok, M. (2019). Sinematik Kurgunun Bilinçaltı Mekânları- Tekinsiz Mekânlar. Mimarlık ve Yaşam Dergisi 5(1) 27-39. https://doi.org/10.26835/ my.645548
  • Scognamillo, G. (1996). Korkunun Sanatları. İnkılap Kitabevi.
  • Sumner, D. (2010). Horror Movie Freak. Krause Publications.
  • Yacowar, M. (2012). The Bug in the Rug: Notes on the Disaster Genre. B. K. Grant (Ed.), Film Genre Reader IV içinde (s. 217-223). University of Texas Press.
  • Yavuz, F., (2004). “Bastırılanın Kaçınılmaz Geri Dönüşü: Korku Sineması”. Sinemasal Dergisi, Dokuz Eylül Yayınları, 13.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (1994). Case Study Research: Design and Methods. (2. Baskı). Sage.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 2: Toro, G. D. (Yapımcı) ve Muschietti, A. (Yönetmen) (2013). Mama [Film]. Canada: Universal Pictures
  • Görsel 4: Hamada, W., Neustadter, D. (Yapımcı) ve Wan, J. (Yönetmen) (2013). The Conjuring [Film]. ABD: Warner Bros. Pictures.
  • Görsel 6: Hamada, W., Neustadter, D. (Yapımcı) ve Wan, J. (Yönetmen) (2013). The Conjuring [Film]. ABD: Warner Bros. Pictures.
  • Görsel 8: Carpenter, J. vd. (Yapımcı) ve Green, D.G. (Yönetmen). (2018). Halloween [Film]. ABD: Universal Pictures. 302
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Imdb (t.y). Mama (2013). 11 Haziran 2025 tarihinde https://www.imdb.com/title/ tt2023587/ adresinden edinilmiştir.
  • Imdb (t.y). The Conjuring (2013). 11 Haziran 2025 tarihinde https://www.imdb. com/title/tt1457767/ adresinden edinilmiştir.
  • Imdb (t.y). Halloween (2018). 11 Haziran 2025 tarihinde https://www.imdb.com/ title/tt1502407/ adresinden edinilmiştir.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Visual Arts (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Süphan Kaan Çiftci 0000-0001-5875-142X

Mehmet Ali Altın 0000-0001-8992-7088

Publication Date June 27, 2025
Submission Date May 11, 2025
Acceptance Date June 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 36

Cite

APA Çiftci, S. K., & Altın, M. A. (2025). Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı. Sanat Ve Tasarım Dergisi(36), 277-302. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1697359
AMA Çiftci SK, Altın MA. Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. June 2025;(36):277-302. doi:10.18603/sanatvetasarim.1697359
Chicago Çiftci, Süphan Kaan, and Mehmet Ali Altın. “Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 36 (June 2025): 277-302. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1697359.
EndNote Çiftci SK, Altın MA (June 1, 2025) Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 277–302.
IEEE S. K. Çiftci and M. A. Altın, “Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı”, Sanat ve Tasarım Dergisi, no. 36, pp. 277–302, June 2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1697359.
ISNAD Çiftci, Süphan Kaan - Altın, Mehmet Ali. “Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı”. Sanat ve Tasarım Dergisi 36 (June 2025), 277-302. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1697359.
JAMA Çiftci SK, Altın MA. Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:277–302.
MLA Çiftci, Süphan Kaan and Mehmet Ali Altın. “Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, no. 36, 2025, pp. 277-02, doi:10.18603/sanatvetasarim.1697359.
Vancouver Çiftci SK, Altın MA. Korku Sinemasında Yer Alan Tefriş Elemanlarının Korku Unsuru Olarak Kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(36):277-302.