The Documenta 6 exhibition, organized by Manfred Schneckenburger in 1977, focused on media photography, film, and video establishing a foundation for interdisciplinary art. It highlighted these media as forms of artistic creation while also addressing the relationship between art and social issues. This research examines the role of art in social con-text and the exploration of media arts (photography, film, and video) from an interdisciplinary perspective in Documen-ta 6. The study first explains the slogan "Media in Art - Art in Media" and then analyzes the works of artists Hubertus Gojowczyk, Panamarenko, Joachim Bandau, Haus Rocker Co, Richard Serra, Walter de Maria, Ferdinant Kriwet, Reiner Ruthenbeck, Horst H. Baumann, Nam June Paik, Bill Viola, Joseph Beuys and Ulrike Rosenbach. The “document analysis” method was used in the research. The findings reveal that Documenta 6 challenged established perceptions through its media-focused artworks and discussions, creating foundation for new perspectives and providing fresh approach for future Documenta exhibitions.
Manfred Schneckenburger tarafından 1977 yılında gerçekleştirilen Documenta 6 sergisi, fotoğraf, film, video gibi medyaları merkeze koyarak disiplinlerarası sanat için bir zemin yaratmaktadır. Documenta 6; fotoğraf, film ve videoyu sanatsal yaratım türleri olarak merkeze çekmesinin yanı sıra sanatın toplumsal sorunlarla ilişkisini de tartışmaya açmaktadır. Araştırmanın konusu, Documenta 6 sergisinin sanatın toplumsal bağlamdaki rolünü ve medya sanatlarını (fotoğraf, film, video) sanatlara-rası perspektifte incelemektir. Araştırmada, ilk olarak “Sanatta Medya-Medyada Sanat” sloganı açıklanmıştır. Ardından Hu-bertus Gojowczyk, Panamarenko Joachim Bandau, Haus Rocker Co, Richard Serra, Walter de Maria, Ferdinant Kriwet, Rei-ner Ruthenbeck, Horst H. Baumann, Nam June Paik, Bill Viola, Joseph Beuys ve Ulrike Rosenbach’ın eserleri incelenmiştir. Araştırmada “doküman analizi” yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; Documenta 6 sergisinin, medya konsepti bağlamında sergilediği eserler ve paralelinde gerçekleştirilen tartışmalarla yerleşik olan algıları yıkıp, yeni algılar için temel oluşturmuş, gelecek Documenta sergilerine farklı bir bakış açısı getirmek üzere yeni bir zemin yarattığı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interdisciplinary Art |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | May 28, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | December 26, 2024 |
Acceptance Date | March 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 52 |