Today, with the introduction of artificial intelligence into the design world, many applications and tools have been developed that are thought to be useful for designers. Designs can be produced through artificial intelligence applications, as well as the designs produced can be evaluated in terms of visual hierarchy, and potential problems in the design phase can be identified with predictive attention heat maps. It is thought that these artificial intelligence applications contribute to the designers in the field of web design to produce designs suitable for user experience. The principle of visual hierarchy, which is used to provide a good experience to the user in website or application designs, plays an important role in determining the effect of a design on the viewer. This paper, which focuses on the process of determining visual hierarchy in the field of graphic design, examines how visual hierarchy can be optimised with the use of artificial intelligence. Within the scope of the study, "Attention Insight" artificial intelligence-supported website will be used to predict the accent points that attract the most attention of users in an interface design. Considering the capacity of Attention Insight's artificial intelligence algorithms to optimise design elements, the study will examine how the visual hierarchy can be determined and how it can be applied on a website. These predictions will be evaluated in the context of visual hierarchy, in which criteria these predictions are made and whether the application offers a realistic approach.
Artificial intelligence Visual hierarchy Interface design Attention insight User experience.
Günümüzde yapay zekanın tasarım dünyasına girmesi ile tasarımcılar açısından faydalı olabileceği düşünülen birçok uygulama ve araç geliştirilmiştir. Yapay zeka uygulamaları aracılığı ile tasarımlar üretilebileceği gibi aynı zamanda üretilen tasarımların görsel hiyerarşi açısından değerlendirilmesi yapılabilmekte, öngörüye dayalı dikkat ısı haritaları ile tasarım aşamasındaki potansiyel sorunlar tespit edilebilmektedir. Yapay zeka uygulamalarının, web tasarımı alanında kullanıcı deneyimine uygun tasarımların üretilmesini sağlamak amacıyla tasarımcılara katkı sağladığı düşünülmektedir. Grafik tasarım alanında görsel hiyerarşinin belirlenmesi sürecine odaklanan bu makale, e-ticaret siteleri üzerinden görsel hiyerarşinin yapay zeka kullanımı ile nasıl optimize edilebileceğini ve anlamlı sonuçlara ulaşılıp ulaşılamayacağını tespit etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında “Attention Insight” yapay zeka destekli web sitesi aracılığı ile insan katılımcı olmadan Trendyol, Hepsiburada ve Amazon e-ticaret sitelerinin görsel hiyerarşi perspektifinde değerlendirilmesi yapılmıştır. Attention Insight platformunun yapay zeka algoritmalarının tasarım unsurlarını optimize etme kapasitesi, oluşturulan ısı haritaları aracılığı ile odak noktalarının belirlenmesi ve e-ticaret sitelerinde nasıl uygulanabileceği çalışma kapsamında incelenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda söz konusu ısı ve odak haritalarının görsel hiyerarşi bağlamında tek başına yüzde yüz doğru sonuç veremeyeceği düşünülmektedir. Ancak bu durumun farkında olan tasarımcı/tasarımcılar ve hizmet sunanlar için elde edilen analizler aracılığı ile yeterli veriye ulaşılabileceği ve tasarımdaki potansiyel sorunların tespiti sürecinde yol gösterici olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Design, Graphic Design |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | May 28, 2025 |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | January 20, 2025 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 52 |