Management styles are among the leading behavioral patterns that significantly impact human resources and organizational
success in the current business environment. While constructive management styles play a key role in driving organizations
toward success, bad management practices can adversely affect human resources and lead to organizational failure. Human
resources and management approaches are exceptionally important in the healthcare sector, which is the focus of this study.
Therefore, this study aims to develop the "Seagull Style Management Perception Scale", which is a conceptually defined but
methodologically underexamined construct in the literature, conducting a field study in the healthcare sector. In the initial phase
of the scale development process, an item pool was created based on the literature and expert opinions. Following that, validity,
reliability, and test-retest reliability analyses were conducted. Each item was evaluated by five experts for content validity, and
124 healthcare employees participated in the study to test construct validity. For test-retest reliability, the scale was
administered to 60 healthcare employees at three-week intervals. The analyses resulted in a construct with one latent variable
consisting of 15 items. It was found that the internal consistency, composite reliability, and test-retest reliability of the scale
were high. It is expected that the application of the developed measurement model in organizations may provide supportive
data for initiatives aimed at examining and enhancing communication between employees and managers, improving managerial
performance, and increasing organizational performance.
Yönetim tarzları günümüzün iş yaşantısında insan kaynakları üzerinde büyük bir etkisi olan ve dolayısıyla işletme başarısının
belirleyicileri arasında önde gelen davranış biçimleridir. Olumlu yönetim tarzları işletmeleri başarıya ulaştırmada anahtar
konumdayken, olumsuz olarak algılanan yönetim tarzları insan kaynakları üzerinde olumsuz etkiler yaratabilmekte ve
başarısızlıkla ilişkilendirilmektedir. Araştırmanın odağında yer alan sağlık sektörü, üretici insan kaynağının ve yönetim
anlayışlarının yüksek düzeyde önem arz ettiği önemli bir hizmet üretim alanıdır. Bu çerçevede, bu araştırmanın amacı
literatürde kavramsal olarak yer alan ancak metodolojik bir yaklaşımla bilimsel bir ölçüm aracının oluşturulmamış olduğu
“Martı Tarzı Yönetici Algısı Ölçeği”nin, sağlık sektörü özelinde yürütülecek saha araştırmasıyla geliştirilmesidir. Bu amaçla
ölçek geliştirme sürecinin ilk aşamasında literatüre ve uzman görüşüne dayalı bir önerme havuzu oluşturulmuş, ardından çeşitli
geçerlilik ve güvenilirlik çalışmaları ile test-tekrar test güvenilirliği ölçülmüştür. Önerme havuzunun değerlendirilmesinde 5
uzmana ulaşılmış, yapı geçerliliğinin test edilebilmesi için ise 124 sağlık çalışanı araştırmaya dahil edilmiştir. Test-tekrar test
güvenilirliği için ise 60 sağlık çalışanına 3 hafta arayla ölçek uygulanmıştır. Analizler neticesinde 15 önermeden oluşan tek
boyutlu bir ölçek yapısı elde edilmiştir. Bu yapının iç tutarlılığının, birleşik güvenilirliğinin ve zamana göre güvenilirliğinin
yüksek olduğu tespit edilmiştir. Tasarlanmış olan ölçüm modelinin işletmelerde uygulanması yoluyla, çalışan ve yöneticiler
arasındaki iletişimi irdelemeye ve geliştirmeye, yönetici performansını iyileştirmeye ve örgütsel performansı arttırmaya yönelik
çalışmalara destekleyici veriler sunabileceği düşünülmektedir.
Bu çalışma için, Tarsus Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulundan 2024/76 sayılı ve 18/07/2024 tarihli etik kurul onayı alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Management |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 16, 2025 |
Publication Date | July 30, 2025 |
Submission Date | May 9, 2025 |
Acceptance Date | June 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |
All works published in this journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC 4.0 ) International License.
To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/