Son yıllarda konaklama işletmeleri sürdürülebilir rekabet avantajının dinamiklerinden biri olan bağlamsal performansı artırmak için hem hizmet mükemmelliği yaratan ve sunan örgütsel hizmet odaklılığa ilgi duymakta hem de olumlu dışsal prestij algısı konusunda bir farkındalık yaratma çabası içine girmektedir. Ancak literatürde konaklama işletmelerinde örgütsel hizmet odaklılık ve algılanan dışsal prestijin bağlamsal performansa etkilerini inceleyen sınırlı sayıda araştırma mevcuttur. Bu bulgu eksikliğini gidermeye odaklanan araştırmanın amacı, kaynak temelli görüşe dayalı olarak konaklama işletmeleri yöneticileri perspektifiyle örgütsel hizmet odaklılık ve algılanan dışsal prestijin bağlamsal performansa etkilerini ortaya koymaktır. Araştırmanın verileri, basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle Nevşehir ilinde faaliyet gösteren turizm belgeli 144 konaklama işletmesi yöneticisinden yapılandırılmış bir anket vasıtasıyla toplanmıştır. Araştırmanın hipotezlerini test etmek için çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, hem örgütsel hizmet odaklılığın hem de algılanan dışsal prestijin yöneticilerin bağlamsal performansı üzerinde pozitif etkileri olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmada örgütsel hizmet odaklılığın boyutlarından hizmet sistem uygulamaları ve hizmet liderliği uygulamalarının bağlamsal performansa pozitif etki ettiği, ancak insan kaynakları yönetimi uygulamaları boyutunun bağlamsal performansa negatif etki ettiği ortaya konulmuştur. Ayrıca örgütsel hizmet odaklılık ile algılanan dışsal prestij arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu gözlenmiştir. Son olarak, araştırma değişkenleri arasında tespit edilen ilişkilere dair teorik ve pratik çıkarımlar ile birlikte çalışmanın bazı kısıtlarına ve gelecekteki araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
Örgütsel Hizmet Odaklılık Bağlamsal Performans Algılanan Dışsal Prestij Konaklama İşletmeleri
In recent years, hospitality businesses have been interested in organizational service orientation that creates and provides service excellence and have made efforts to create awareness about positive external prestige perception in order to increase contextual performance, which is one of the dynamics of sustainable competitive advantage. However, there are limited studies in the literature examining the impacts of organizational service orientation and perceived external prestige on contextual performance in hospitality businesses. The aim of the study, which focuses on filling this gap, is to reveal the effects of organizational service orientation and perceived external prestige on contextual performance from the perspective of hospitality business managers based on the resource-based view. The data of the study were collected through a structured survey from 144 managers in tourism-certified hospitality businesses operating in Nevşehir province by using simple random sampling method. Data analysis were performed by multiple regression analysis to test the research hypotheses. Research findings showed that both organizational service orientation and perceived external prestige have positive effects on the contextual performance of managers. In the study, it was revealed that service system practices and service leadership practices, which are dimensions of organizational service orientation, positively affected contextual performance, but the dimension of human resources management practices negatively affected contextual performance. However, it was observed that there was a positive relationship between organizational service orientation and perceived external prestige. Finally, theoretical and practical implications regarding the relationships identified among the research constructs, some limitations of the study, and suggestions for future research are included.
Organizational Service Orientation Contextual Performance Perceived External Prestige Hospitality Businesses
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 18, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 15, 2025 |
Acceptance Date | March 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.