Bu çalışmanın amacı, nöroçeşitliliğe yönelik araştırma eğilimlerini; yönetim, psikoloji, eğitim ve insan kaynakları disiplinlerdeki gelişim sürecini ve bilimsel yayınların yapısını bibliyometrik analiz tekniğiyle incelenmesidir. Web of Science veri tabanında 2000-2024 yılları arasında yayımlanan 546 akademik yayın, VOSviewer yazılımı aracılığıyla yazar iş birlikleri, atıf ilişkileri ve anahtar kelime analizleri bağlamında incelenmiştir. Elde edilen bulgular, nöroçeşitlilik temasının disiplinlerarası bir nitelik taşıdığını ve özellikle psikoloji, eğitim ve iş dünyası bağlamlarında giderek artan bir akademik ilgiye konu olduğunu göstermektedir. Çalışma sayısında 2016 yılından itibaren belirgin bir artış gözlenmiş; 2024 yılı ise en yüksek yayın sayısına ulaşılan yıl olmuştur. Araştırmaların büyük ölçüde Anglosakson ülkelerde yoğunlaştığı, buna karşılık Asya ve Afrika kıtalarında konuya ilişkin akademik üretimin görece sınırlı kaldığı belirlenmiştir. Analiz kapsamında, en etkili yazarlar, en çok yayın yapan ülkeler, en fazla atıf alan çalışmalar ve konunun zamansal evrimi detaylı biçimde ortaya konulmuştur. Böylece, alandaki temel katkılar ile birlikte henüz yeterince ele alınmamış araştırma boşlukları da tespit edilmiştir. Bulgular, nöroçeşitlilik konusunun akademik gelişimini kapsamlı bir çerçevede sunarak, gelecekteki çalışmalara yön vermeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, nöroçeşitlilik literatürünün büyük ölçüde otizm ve engellilik odaklı şekillendiği; buna karşılık insan kaynakları yönetimi bağlamında gerçekleştirilen çalışmaların sınırlı kaldığı dikkat çekmektedir.
This study aims to explore research trends on neurodiversity, examining the evolution of this concept within the fields of management, psychology, education, and human resources, as well as the structure of scientific publications, using bibliometric analysis. A total of 546 academic publications indexed in the Web of Science database between 2000 and 2024 were examined using VOSviewer software in terms of author collaborations, citation networks, and keyword co-occurrences. The findings indicate that the topic of neurodiversity has an interdisciplinary structure and has attracted increasing scholarly interest, particularly in the contexts of psychology, education, and business. A significant rise in the number of publications has been observed since 2016, with 2024 marking the peak in publication output. The research is largely concentrated in Anglo-Saxon countries, while academic contributions from Asia and Africa remain relatively limited. Within the scope of the analysis, the most influential authors, leading countries in terms of publication volume, highly cited studies, and the temporal evolution of the field were identified. In doing so, the study highlights major contributions to the literature as well as existing research gaps. The findings offer a comprehensive overview of the academic development of neurodiversity research and aim to serve as a guide for future investigations. Moreover, the literature predominantly focuses on autism and disability, whereas studies examining neurodiversity within the context of human resource management remain scarce.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 9, 2025 |
Acceptance Date | June 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.