BANKACILIKTA MOBİL PAZARLAMA VE TÜKETİCİ SATIN ALMA KARARI ÜZERİNE ETKİSİ: YOZGAT ÖRNEĞİ
Year 2015,
Volume: 5 Issue: 10, 181 - 205, 11.03.2016
Mehmet Kara
Pınar Hacıhasanoğlu
Abstract
Mobil iletişim teknolojilerindeki hızlı değişim, işletmelerin pazarlama stratejilerinin değiştirilmesine ve çeşitlendirilmesine olanak tanımıştır. Mobil iletişim araçlarının kullanımının yaygınlaşması ile birlikte işletmeler mobil pazarlamaya daha fazla önem vermeye başlamışlardır. Mobil pazarlama faaliyetlerini yoğun bir şeklide yürüten sektörlerden biri de bankacılıktır. Çünkü sürekli müşterileri ile iletişim halinde olmak ve potansiyel müşterilere hızlı ve etkin bir şekilde ulaşmak isteyen bankalar için mobil pazarlama ve mobil reklam araçları vazgeçilmez bir konumdadır. Mobil kanalların son dönemlerde bankacılıkta pazarlama seçeneği olarak kullanılmaya başlanması, konu üzerinde araştırma yapılmasını önemli hale getirmektedir. Bu nedenle bu çalışmada, Yozgat ilinde yaşayan tüketicilerin, bankaların mobil pazarlama ve mobil reklam çalışmalarına olan bakış açıları araştırılmıştır. Bu doğrultuda Yozgat il merkezinde 400 tüketici üzerinde bir anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Anket verileri SPSS programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda Yozgat ilinde yaşayan tüketicilerin bankalardan gelen mobil reklamlara bakış açılarının olumsuz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte çeşitli demografik özellikler itibariyle mobil pazarlama ve mobil reklamlar ile ilgili ifadelere katılım derecelerinin farklılaştığı belirlenmiştir.
References
- Akbıyık, A. , Okutan, S. & Altunışık, R. (2009). Mobil Pazarlama Platformlarında İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tüketici Tutum ve Algıları Üzerine Bir Araştırma, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-28.
- Akın Eriş, B. & Kımıloğlu, H. (2011). Tüketicilerin Çeşitli Mobil Pazarlama Faaliyetlerine Yaklaşımı, 16. Pazarlama Kongresi, 23-25 Kasım, İstanbul, 140-155.
- Barutçu, S. & Öztürk Göl, M. (2009). Mobil Reklamlar ve Mobil Reklam Araçlarına Yönelik Tutumlar, KMU İİBF Dergisi, 11(17), 24-41.
- Barwise, P. & Strong, C. (2002). Permission Based Mobil Advertising, Journal of Interactive Marketing, 16 (1).
- Eru, O. (2013). Süpermarket Sektöründeki Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışlarına Etkisi: Aydın Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Aydın.
- Gao, T.(Tony), Rohm, A.J., Sultan, F. & Pagani, M. (2013). Consumers untethered: A three-market empirical study of consumers'mobile marketing acceptance, Journal of Business Research, 66, 2536–2544.
- Güzeler, A. (2010). Mobil Pazarlama Ve SMS (Kısa Mesaj) İle Yapılan Reklam ve Kampanyaların Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Uygulama: Şanlıurfa Örneği, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Şanlıurfa.
- http://eventturkiye.com/Pazarlama_Dunyasinin_Yeni_Trendi_Mobil_Pazarlamacontent-n-16-557.html, Erişim Tarihi: 07.04.2015.
- Karagöz, B. & Çağlar, B. (2011). Perakende Sektöründe Mobil Pazarlama Uygulamalarına Karşı Tüketici Davranışlarının İncelenmesi, AJITǦE/Academic Journal of Information Technology, 20, 1-17.
- Kelemci Schneider, G & Ceritoğlu, A.B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlamaya Yönelik Tutum ve Davranışlarının Kişisel Değerleri Kapsamında İncelenmesine İlişkin Pilot Bir Araştırma, 16. Pazarlama Kongresi, 23-25 Kasım, İstanbul, 311-327.
- Kıraç, S. (2012). SMS Reklamlarına Yönelik Tüketici Tutumları Oluşturan Faktörler, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
- Nadiri, H. & Tümer, M. (2011). Müşterilerin Mobil Reklamcılığa Karşı Tutumları: Kuzey Kıbrıs’ta Üniversite Öğrencilerine Yönelik Uygulama, 16. Pazarlama Kongresi, 23-25 Kasım, İstanbul, 296-289.
- Penpece, D. & Çelik, O. (2011). Mobil Reklamlara Yönelik Şüphecilik Eğiliminin Cinsiyet Ve Eğitim Durumu Açısından Farklılaşması: Çağ Üniversitesi Örneği, 16. Pazarlama Kongresi, 23-25 Kasım, İstanbul, 302-310.
- Shankar, V. & Balasubramanian, S. (2009). Mobile Marketing: A Synthesis and Prognosis, Journal of Interactive Marketing, 23, 118–129.
- Sultan, F., Rohm, A.J. & Gao, T. (2009). Factors Influencing Consumer Acceptance of Mobile Marketing: A Two-Country Study of Youth Markets, Journal of Interactive Marketing, 23, 308–320.
- Tek, Ö.B. & Engin, Ö. (2005). Modern Pazarlama İlkeleri, Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
- Usta, R. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Mobil Reklamcılığa Karşı Tutumları, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10 (2), 294-309.
- Ünal, S., Erçiş, A. & Keser, E. (2011). Attitudes towards Mobile Advertising – A Research to Determine the Differences between the Attitudes of Youth and Adults, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 361–377.
- Varinli, İ. & Çatı K, (2008). Güncel Pazarlama Yaklaşımlarında Seçmeler, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Watson, C., McCarthy, J. & Rowley, J. (2013). Consumer Attitudes Towards Mobile Marketing in The Smart Phone Era, International Journal of Information Management, 33, 840– 849.
- Yıldırım, O. & Ülgen, S. (2006). Türk Bankacılık Sektörünün Tarihsel Gelişim Süreci, Finans-Politik & Ekonomik Yorumlar, 43 (504).
- Yüce, A., Gödekmerdan, L. & Arzu, D. (2012). Tüketicilerin Mobil Pazarlama Faaliyetlerini Benimsemesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1, 182-183.
Year 2015,
Volume: 5 Issue: 10, 181 - 205, 11.03.2016
Mehmet Kara
Pınar Hacıhasanoğlu
References
- Akbıyık, A. , Okutan, S. & Altunışık, R. (2009). Mobil Pazarlama Platformlarında İzinli Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Tüketici Tutum ve Algıları Üzerine Bir Araştırma, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-28.
- Akın Eriş, B. & Kımıloğlu, H. (2011). Tüketicilerin Çeşitli Mobil Pazarlama Faaliyetlerine Yaklaşımı, 16. Pazarlama Kongresi, 23-25 Kasım, İstanbul, 140-155.
- Barutçu, S. & Öztürk Göl, M. (2009). Mobil Reklamlar ve Mobil Reklam Araçlarına Yönelik Tutumlar, KMU İİBF Dergisi, 11(17), 24-41.
- Barwise, P. & Strong, C. (2002). Permission Based Mobil Advertising, Journal of Interactive Marketing, 16 (1).
- Eru, O. (2013). Süpermarket Sektöründeki Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışlarına Etkisi: Aydın Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Aydın.
- Gao, T.(Tony), Rohm, A.J., Sultan, F. & Pagani, M. (2013). Consumers untethered: A three-market empirical study of consumers'mobile marketing acceptance, Journal of Business Research, 66, 2536–2544.
- Güzeler, A. (2010). Mobil Pazarlama Ve SMS (Kısa Mesaj) İle Yapılan Reklam ve Kampanyaların Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Uygulama: Şanlıurfa Örneği, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Şanlıurfa.
- http://eventturkiye.com/Pazarlama_Dunyasinin_Yeni_Trendi_Mobil_Pazarlamacontent-n-16-557.html, Erişim Tarihi: 07.04.2015.
- Karagöz, B. & Çağlar, B. (2011). Perakende Sektöründe Mobil Pazarlama Uygulamalarına Karşı Tüketici Davranışlarının İncelenmesi, AJITǦE/Academic Journal of Information Technology, 20, 1-17.
- Kelemci Schneider, G & Ceritoğlu, A.B. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlamaya Yönelik Tutum ve Davranışlarının Kişisel Değerleri Kapsamında İncelenmesine İlişkin Pilot Bir Araştırma, 16. Pazarlama Kongresi, 23-25 Kasım, İstanbul, 311-327.
- Kıraç, S. (2012). SMS Reklamlarına Yönelik Tüketici Tutumları Oluşturan Faktörler, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
- Nadiri, H. & Tümer, M. (2011). Müşterilerin Mobil Reklamcılığa Karşı Tutumları: Kuzey Kıbrıs’ta Üniversite Öğrencilerine Yönelik Uygulama, 16. Pazarlama Kongresi, 23-25 Kasım, İstanbul, 296-289.
- Penpece, D. & Çelik, O. (2011). Mobil Reklamlara Yönelik Şüphecilik Eğiliminin Cinsiyet Ve Eğitim Durumu Açısından Farklılaşması: Çağ Üniversitesi Örneği, 16. Pazarlama Kongresi, 23-25 Kasım, İstanbul, 302-310.
- Shankar, V. & Balasubramanian, S. (2009). Mobile Marketing: A Synthesis and Prognosis, Journal of Interactive Marketing, 23, 118–129.
- Sultan, F., Rohm, A.J. & Gao, T. (2009). Factors Influencing Consumer Acceptance of Mobile Marketing: A Two-Country Study of Youth Markets, Journal of Interactive Marketing, 23, 308–320.
- Tek, Ö.B. & Engin, Ö. (2005). Modern Pazarlama İlkeleri, Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
- Usta, R. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Mobil Reklamcılığa Karşı Tutumları, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10 (2), 294-309.
- Ünal, S., Erçiş, A. & Keser, E. (2011). Attitudes towards Mobile Advertising – A Research to Determine the Differences between the Attitudes of Youth and Adults, Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 361–377.
- Varinli, İ. & Çatı K, (2008). Güncel Pazarlama Yaklaşımlarında Seçmeler, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Watson, C., McCarthy, J. & Rowley, J. (2013). Consumer Attitudes Towards Mobile Marketing in The Smart Phone Era, International Journal of Information Management, 33, 840– 849.
- Yıldırım, O. & Ülgen, S. (2006). Türk Bankacılık Sektörünün Tarihsel Gelişim Süreci, Finans-Politik & Ekonomik Yorumlar, 43 (504).
- Yüce, A., Gödekmerdan, L. & Arzu, D. (2012). Tüketicilerin Mobil Pazarlama Faaliyetlerini Benimsemesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1, 182-183.