Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumu ve Psikolojik Sağlamlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 9
https://doi.org/10.70989/scd.1652904

Abstract

Amaç: Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Yöntem: Araştırma, ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Sakarya Üniversitesi'nde öğrenim gören 428 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Veriler, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği ile toplanmış, analizler parametrik testler ve korelasyon analizi ile yapılmıştır. Bulgular: Cinsiyet değişkeni, psikolojik sağlamlık üzerinde anlamlı bir fark yaratmış ve erkek öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Gelir düzeyi ise yaşam doyumu üzerinde etkili olmuş, yüksek gelir düzeyine sahip öğrencilerin daha yüksek yaşam doyumu puanlarına sahip olduğu belirlenmiştir. Psikolojik sağlamlık ve yaşam doyumu arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır (r = 0.280, p < 0.001). Sonuç: Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu, psikolojik sağlamlık ile ilişkilidir. Bu bulgular, psikolojik sağlamlığı artırmaya yönelik müdahalelerin öğrencilerin yaşam doyumunu olumlu yönde etkileyebileceğini göstermektedir.

References

  • Akbulut, Ö. (2022). Bilimsel araştırmalarda istatistiksel anlamlılığın raporlanmasında güncel yaklaşımlar: Hatalar ve doğrular. International Journal of Eastern Mediterranean Agricultural Research, 5(1), 1-19.
  • Alibekiroğlu, P. B., Akbaş, T., Ateş, F. B., & Kırdök, O. (2018). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide öz anlayışın aracı etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(2), 1–17.
  • Arnett, J. J. (2023). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.
  • Avçin, E., & Erkoç, B. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde sağlık anksiyetesi, yaşam doyumu ve ilişkili değişkenler. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi, (17), 1-13.
  • Babbie, E. R. (2020). The practice of social research. Cengage.
  • Berg, A., Hassing, L., McClearn, G., & Johansson, B. (2006). What matters for life satisfaction in the oldest-old? Aging & Mental Health, 10(3), 257-264. https://doi.org/10.1080/13607860500409435
  • Boo, M., Yen, S., & Lim, H. (2020). Income and subjective well-being: A case study. Kajian Malaysia, 38(2), 57–75. https://doi.org/10.21315/km2020.38.2.4
  • Bülbül, T., & Acar-Güvendir, M. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 397- 418.
  • Chmitorz, A., Kunzler, A., Helmreich, I., Tüscher, O., Kalisch, R., Kubiak, T., Wessa, M., & Lieb, K. (2018). Intervention studies to foster resilience: A systematic review and proposal for a resilience framework in future intervention studies. Clinical Psychology Review, 59, 78-100. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.11.002
  • Dağlı, A., & Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1250-1262. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/229755
  • Denckla, C., Cicchetti, D., Kubzansky, L., Seedat, S., Teicher, M., Williams, D., & Koenen, K. (2020). Psychological resilience: An update on definitions, a critical appraisal, and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), Article 1822064. https://doi.org/10.1080/20008198.2020.1822064
  • Doğan, M. (2023). Psikolojik sağlamlık ile travma sonrası gelişim arasındaki ilişkide dinî başa çıkmanın aracı rolü. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 65(65), 127-162.
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Dray, J., Bowman, J., Campbell, E., Freund, M., Wolfenden, L., Hodder, R., McElwaine, K., Tremain, D., Bartlem, K., Bailey, J., Small, T., Palazzi, K., Oldmeadow, C., & Wiggers, J. (2017). Systematic review of universal resilience-focused interventions targeting child and adolescent mental health in the school setting. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(10), 813-824. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2017.07.780
  • Elkin, N. (2017). Bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin genel yaşam doyumu düzeyleri ve ilişkili faktörler. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 123–141.
  • Eryeşil, K. (2021). Algılanan iş güvencesizliğinin yaşam doyumu üzerindeki etkisinde işten ayrılma niyetinin aracılık rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(1), 639-650.
  • Fernández‐Ballesteros, R., Zamarrón, M., & Ruíz, M. (2001). The contribution of socio-demographic and psychosocial factors to life satisfaction. Ageing and Society, 21(1), 25-43. https://doi.org/10.1017/S0144686X01008078
  • FitzRoy, F. R., & Nolan, M. A. (2022). Income status and life satisfaction. Journal of Happiness Studies, 23(1), 233–256. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00397-y
  • Fletcher, D., & Sarkar, M. (2013). Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts, and theory. European Psychologist, 18(1), 12-23. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000124
  • Freire, C., Ferradás, M. D. M., Núñez, J. C., Valle, A., & Vallejo, G. (2019). Eudaimonic well-being and coping with stress in university students: The mediating/moderating role of self-efficacy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(1), Article 48. https://doi.org/10.3390/ijerph16010048
  • Güngörmüş, K., Okanlı, A., & Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 9-14.
  • Hu, T., Zhang, D., & Wang, J. (2015). A meta-analysis of the trait resilience and mental health. Personality and Individual Differences, 76, 18-27. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.11.039
  • Kang, W. (2023). Understanding the associations between the number of close friends and life satisfaction: Considering age differences. Frontiers in Psychology, 14, Article 1105771. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1105771
  • Khodabakhsh, S. (2021). Factors affecting life satisfaction of older adults in Asia: A systematic review. Journal of Happiness Studies, 23(3), 1289-1304. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00433-x
  • Kim, E., Delaney, S., Tay, L., Chen, Y., Diener, E., & VanderWeele, T. (2021). Life satisfaction and subsequent physical, behavioral, and psychosocial health in older adults. The Milbank Quarterly, 99(1), 120-161. https://doi.org/10.1111/1468-0009.12497
  • Köksal, B., & Topkaya, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin yaşadığı sorunlar ve sorun alanlarının depresyon, anksiyete ve stresle ilişkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 926-949. https://doi.org/10.37217/tebd.933931
  • Leppin, A., Bora, P., Tilburt, J., Gionfriddo, M., Zeballos-Palacios, C., Dulohery, M., Sood, A., Erwin, P., Brito, J., Boehmer, K., & Montori, V. (2014). The efficacy of resiliency training programs: A systematic review and meta-analysis of randomized trials. PLoS ONE, 9(10), e111420. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0111420
  • Lombardo, P., Jones, W., Wang, L., Shen, X., & Goldner, E. (2018). The fundamental association between mental health and life satisfaction: Results from successive waves of a Canadian national survey. BMC Public Health, 18, Article 5235. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5235-x
  • Luhmann, M., Lucas, R., Eid, M., & Diener, E. (2013). The prospective effect of life satisfaction on life events. Social Psychological and Personality Science, 4(1), 39-45. https://doi.org/10.1177/1948550612440105
  • Oktan, V. (2008). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öz, F., & Yılmaz, E. B. (2009). Ruh sağlığının korunmasında önemli bir kavram: Psikolojik sağlamlık. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 16(3), 82-89. https://dergipark.org.tr/en/pub/hunhemsire/issue/7841/103278
  • Özavci, R., Korkutata, A., Gözaydın, G., & Çakır, Z. (2023). Üniversite öğrencilerinde algılanan stresin yaşam doyumu ve rekreasyonel sağlık algısına etkisi. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 454-461.
  • Özkara, A. B., Kalkavan, A., & Çavdar, S. (2015). Spor bilimleri alanında eğitim alan üniversite öğrencilerinin yaşam doyum düzeylerinin araştırılması. International Journal of Science Culture and Sport, 3(11), 336-346.
  • Puia, A., Mihalcea, A., & Rotărescu, V. (2025). Well-being factors. An item-level analysis of the positive cognitive triad role, in the relationship between resilience and well-being.. Acta psychologica, 253, 104692 . https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2025.104692.
  • Rajani, N., Skianis, V., & Filippidis, F. (2019). Association of environmental and sociodemographic factors with life satisfaction in 27 European countries. BMC Public Health, 19, Article 6886. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6886-y
  • Ran, L., Wang, W., Ai, M., Kong, Y., Chen, J., & Kuang, L. (2020). Psychological resilience, depression, anxiety, and somatization symptoms in response to COVID-19: A study of the general population in China at the peak of its epidemic. Social Science & Medicine, 262, Article 113261. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113261
  • Richardson, T., Elliott, P., Roberts, R., & Jansen, M. (2016). A longitudinal study of financial difficulties and mental health in a national sample of British undergraduate students. Community Mental Health Journal, 53(3), 344–352. https://doi.org/10.1007/s10597-016-0052-0
  • Sakarya Üniversitesi. (2025). Sayılarla Saü. Erişim adresi: https://www.sakarya.edu.tr/sayilarla-sau.html
  • Satıcı, S. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 102, 68-73. https://doi.org/10.1016/J.PAID.2016.06.057.
  • Seery, M., & Quinton, W. (2016). Understanding resilience: from negative life events to everyday stressors. Advances in Experimental Social Psychology, 54, 181-245. https://doi.org/10.1016/BS.AESP.2016.02.002.
  • Shek, D., Dou, D., & Zhu, X. (2022). Prevalence and correlates of mental health of university students in Hong Kong: What happened one year after the occurrence of COVID-19? Frontiers in Public Health, 10. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.857147
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15(3), 194–200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
  • Suresh, P., & Nair, B. (2023). Psychological distress and resilience of medical students. Indian Journal of Applied Research. https://doi.org/10.36106/ijar/5008876
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (6th ed., pp. 497-516). Pearson.
  • Taherdoost, H. (2017). Determining sample size; How to calculate survey sample size. International Journal of Economics and Management Systems, 2, 237–239. https://ssrn.com/abstract=3224205
  • Tümlü, G. Ü., & Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 205-213.
  • Ungar, M., & Theron, L. (2019). Resilience and mental health: How multisystemic processes contribute to positive outcomes. The Lancet Psychiatry, 6(5), 404-414. https://doi.org/10.1016/s2215-0366(19)30434-1
  • Weitzel, E., Löbner, M., Glaesmer, H., Hinz, A., Zeynalova, S., Henger, S., Engel, C., Reyes, N., Wirkner, K., Löffler, M., & Riedel-Heller, S. (2022). The association of resilience with mental health in a large population-based sample (LIFE-Adult-Study). International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), Article 15944. https://doi.org/10.3390/ijerph192315944
  • Yakıcı, E., & Traş, Z. (2018). Life satisfaction and loneliness as predictive variables in psychological resilience levels of emerging adults. Research on Education and Psychology, 2(2), 176-184. https://dergipark.org.tr/en/pub/rep/issue/39782/488782
  • Yang, C., & Srinivasan, P. (2016). Life satisfaction and the pursuit of happiness on Twitter. PLoS ONE, 11(3), e0150881. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0150881
  • Yiğit, Z. ve Kıralp, FS Ş. (2025). Boşanma eğilimin yordayıcıları olarak yaşam doyumu ve evlilik doyumu. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 16 (1), 262-271.

Investigating The Relationship Between Life Satisfaction and Psychological Resilience Among University Students

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 9
https://doi.org/10.70989/scd.1652904

Abstract

Objective: This study aims to examine the relationship between life satisfaction and psychological resilience among university students. Method: The research was conducted using a relational screening model. A total of 428 students from Sakarya University participated in the study. Data were collected using the Brief Psychological Resilience Scale and the Life Satisfaction Scale, and analyses were conducted using parametric tests and correlation analysis. Findings: Gender significantly influenced psychological resilience, with male students exhibiting higher levels of psychological resilience. Income level also affected life satisfaction, as students with higher income levels reported greater life satisfaction scores. A positive and significant relationship was found between psychological resilience and life satisfaction (r = 0.280, p < 0.001). Conclusion: Life satisfaction among university students is associated with psychological resilience. These findings suggest that interventions aimed at enhancing psychological resilience may positively impact students' life satisfaction.

References

  • Akbulut, Ö. (2022). Bilimsel araştırmalarda istatistiksel anlamlılığın raporlanmasında güncel yaklaşımlar: Hatalar ve doğrular. International Journal of Eastern Mediterranean Agricultural Research, 5(1), 1-19.
  • Alibekiroğlu, P. B., Akbaş, T., Ateş, F. B., & Kırdök, O. (2018). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumu ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkide öz anlayışın aracı etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(2), 1–17.
  • Arnett, J. J. (2023). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford University Press.
  • Avçin, E., & Erkoç, B. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde sağlık anksiyetesi, yaşam doyumu ve ilişkili değişkenler. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi, (17), 1-13.
  • Babbie, E. R. (2020). The practice of social research. Cengage.
  • Berg, A., Hassing, L., McClearn, G., & Johansson, B. (2006). What matters for life satisfaction in the oldest-old? Aging & Mental Health, 10(3), 257-264. https://doi.org/10.1080/13607860500409435
  • Boo, M., Yen, S., & Lim, H. (2020). Income and subjective well-being: A case study. Kajian Malaysia, 38(2), 57–75. https://doi.org/10.21315/km2020.38.2.4
  • Bülbül, T., & Acar-Güvendir, M. (2014). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim yaşamına uyum düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 397- 418.
  • Chmitorz, A., Kunzler, A., Helmreich, I., Tüscher, O., Kalisch, R., Kubiak, T., Wessa, M., & Lieb, K. (2018). Intervention studies to foster resilience: A systematic review and proposal for a resilience framework in future intervention studies. Clinical Psychology Review, 59, 78-100. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.11.002
  • Dağlı, A., & Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1250-1262. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/229755
  • Denckla, C., Cicchetti, D., Kubzansky, L., Seedat, S., Teicher, M., Williams, D., & Koenen, K. (2020). Psychological resilience: An update on definitions, a critical appraisal, and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), Article 1822064. https://doi.org/10.1080/20008198.2020.1822064
  • Doğan, M. (2023). Psikolojik sağlamlık ile travma sonrası gelişim arasındaki ilişkide dinî başa çıkmanın aracı rolü. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 65(65), 127-162.
  • Doğan, T. (2015). Kısa psikolojik sağlamlık ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 93-102.
  • Dray, J., Bowman, J., Campbell, E., Freund, M., Wolfenden, L., Hodder, R., McElwaine, K., Tremain, D., Bartlem, K., Bailey, J., Small, T., Palazzi, K., Oldmeadow, C., & Wiggers, J. (2017). Systematic review of universal resilience-focused interventions targeting child and adolescent mental health in the school setting. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(10), 813-824. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2017.07.780
  • Elkin, N. (2017). Bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin genel yaşam doyumu düzeyleri ve ilişkili faktörler. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 123–141.
  • Eryeşil, K. (2021). Algılanan iş güvencesizliğinin yaşam doyumu üzerindeki etkisinde işten ayrılma niyetinin aracılık rolü. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13(1), 639-650.
  • Fernández‐Ballesteros, R., Zamarrón, M., & Ruíz, M. (2001). The contribution of socio-demographic and psychosocial factors to life satisfaction. Ageing and Society, 21(1), 25-43. https://doi.org/10.1017/S0144686X01008078
  • FitzRoy, F. R., & Nolan, M. A. (2022). Income status and life satisfaction. Journal of Happiness Studies, 23(1), 233–256. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00397-y
  • Fletcher, D., & Sarkar, M. (2013). Psychological resilience: A review and critique of definitions, concepts, and theory. European Psychologist, 18(1), 12-23. https://doi.org/10.1027/1016-9040/a000124
  • Freire, C., Ferradás, M. D. M., Núñez, J. C., Valle, A., & Vallejo, G. (2019). Eudaimonic well-being and coping with stress in university students: The mediating/moderating role of self-efficacy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(1), Article 48. https://doi.org/10.3390/ijerph16010048
  • Güngörmüş, K., Okanlı, A., & Kocabeyoğlu, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin psikolojik dayanıklılıkları ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1), 9-14.
  • Hu, T., Zhang, D., & Wang, J. (2015). A meta-analysis of the trait resilience and mental health. Personality and Individual Differences, 76, 18-27. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.11.039
  • Kang, W. (2023). Understanding the associations between the number of close friends and life satisfaction: Considering age differences. Frontiers in Psychology, 14, Article 1105771. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1105771
  • Khodabakhsh, S. (2021). Factors affecting life satisfaction of older adults in Asia: A systematic review. Journal of Happiness Studies, 23(3), 1289-1304. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00433-x
  • Kim, E., Delaney, S., Tay, L., Chen, Y., Diener, E., & VanderWeele, T. (2021). Life satisfaction and subsequent physical, behavioral, and psychosocial health in older adults. The Milbank Quarterly, 99(1), 120-161. https://doi.org/10.1111/1468-0009.12497
  • Köksal, B., & Topkaya, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin yaşadığı sorunlar ve sorun alanlarının depresyon, anksiyete ve stresle ilişkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 926-949. https://doi.org/10.37217/tebd.933931
  • Leppin, A., Bora, P., Tilburt, J., Gionfriddo, M., Zeballos-Palacios, C., Dulohery, M., Sood, A., Erwin, P., Brito, J., Boehmer, K., & Montori, V. (2014). The efficacy of resiliency training programs: A systematic review and meta-analysis of randomized trials. PLoS ONE, 9(10), e111420. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0111420
  • Lombardo, P., Jones, W., Wang, L., Shen, X., & Goldner, E. (2018). The fundamental association between mental health and life satisfaction: Results from successive waves of a Canadian national survey. BMC Public Health, 18, Article 5235. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5235-x
  • Luhmann, M., Lucas, R., Eid, M., & Diener, E. (2013). The prospective effect of life satisfaction on life events. Social Psychological and Personality Science, 4(1), 39-45. https://doi.org/10.1177/1948550612440105
  • Oktan, V. (2008). Üniversite sınavına hazırlanan ergenlerin psikolojik sağlamlıklarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öz, F., & Yılmaz, E. B. (2009). Ruh sağlığının korunmasında önemli bir kavram: Psikolojik sağlamlık. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 16(3), 82-89. https://dergipark.org.tr/en/pub/hunhemsire/issue/7841/103278
  • Özavci, R., Korkutata, A., Gözaydın, G., & Çakır, Z. (2023). Üniversite öğrencilerinde algılanan stresin yaşam doyumu ve rekreasyonel sağlık algısına etkisi. The Online Journal of Recreation and Sports, 12(3), 454-461.
  • Özkara, A. B., Kalkavan, A., & Çavdar, S. (2015). Spor bilimleri alanında eğitim alan üniversite öğrencilerinin yaşam doyum düzeylerinin araştırılması. International Journal of Science Culture and Sport, 3(11), 336-346.
  • Puia, A., Mihalcea, A., & Rotărescu, V. (2025). Well-being factors. An item-level analysis of the positive cognitive triad role, in the relationship between resilience and well-being.. Acta psychologica, 253, 104692 . https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2025.104692.
  • Rajani, N., Skianis, V., & Filippidis, F. (2019). Association of environmental and sociodemographic factors with life satisfaction in 27 European countries. BMC Public Health, 19, Article 6886. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6886-y
  • Ran, L., Wang, W., Ai, M., Kong, Y., Chen, J., & Kuang, L. (2020). Psychological resilience, depression, anxiety, and somatization symptoms in response to COVID-19: A study of the general population in China at the peak of its epidemic. Social Science & Medicine, 262, Article 113261. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113261
  • Richardson, T., Elliott, P., Roberts, R., & Jansen, M. (2016). A longitudinal study of financial difficulties and mental health in a national sample of British undergraduate students. Community Mental Health Journal, 53(3), 344–352. https://doi.org/10.1007/s10597-016-0052-0
  • Sakarya Üniversitesi. (2025). Sayılarla Saü. Erişim adresi: https://www.sakarya.edu.tr/sayilarla-sau.html
  • Satıcı, S. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 102, 68-73. https://doi.org/10.1016/J.PAID.2016.06.057.
  • Seery, M., & Quinton, W. (2016). Understanding resilience: from negative life events to everyday stressors. Advances in Experimental Social Psychology, 54, 181-245. https://doi.org/10.1016/BS.AESP.2016.02.002.
  • Shek, D., Dou, D., & Zhu, X. (2022). Prevalence and correlates of mental health of university students in Hong Kong: What happened one year after the occurrence of COVID-19? Frontiers in Public Health, 10. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.857147
  • Smith, B. W., Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., & Bernard, J. (2008). The brief resilience scale: Assessing the ability to bounce back. International Journal of Behavioral Medicine, 15(3), 194–200. https://doi.org/10.1080/10705500802222972
  • Suresh, P., & Nair, B. (2023). Psychological distress and resilience of medical students. Indian Journal of Applied Research. https://doi.org/10.36106/ijar/5008876
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using multivariate statistics (6th ed., pp. 497-516). Pearson.
  • Taherdoost, H. (2017). Determining sample size; How to calculate survey sample size. International Journal of Economics and Management Systems, 2, 237–239. https://ssrn.com/abstract=3224205
  • Tümlü, G. Ü., & Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 205-213.
  • Ungar, M., & Theron, L. (2019). Resilience and mental health: How multisystemic processes contribute to positive outcomes. The Lancet Psychiatry, 6(5), 404-414. https://doi.org/10.1016/s2215-0366(19)30434-1
  • Weitzel, E., Löbner, M., Glaesmer, H., Hinz, A., Zeynalova, S., Henger, S., Engel, C., Reyes, N., Wirkner, K., Löffler, M., & Riedel-Heller, S. (2022). The association of resilience with mental health in a large population-based sample (LIFE-Adult-Study). International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), Article 15944. https://doi.org/10.3390/ijerph192315944
  • Yakıcı, E., & Traş, Z. (2018). Life satisfaction and loneliness as predictive variables in psychological resilience levels of emerging adults. Research on Education and Psychology, 2(2), 176-184. https://dergipark.org.tr/en/pub/rep/issue/39782/488782
  • Yang, C., & Srinivasan, P. (2016). Life satisfaction and the pursuit of happiness on Twitter. PLoS ONE, 11(3), e0150881. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0150881
  • Yiğit, Z. ve Kıralp, FS Ş. (2025). Boşanma eğilimin yordayıcıları olarak yaşam doyumu ve evlilik doyumu. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 16 (1), 262-271.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Work (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

İhsan Kutlu 0000-0002-5668-3491

Ömer Büber 0000-0001-9295-3789

Rümeysa Güzel 0000-0002-6332-3494

Early Pub Date June 3, 2025
Publication Date
Submission Date March 6, 2025
Acceptance Date May 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Kutlu, İ., Büber, Ö., & Güzel, R. (2025). Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumu ve Psikolojik Sağlamlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sosyal Çalışma Dergisi, 9(1), 1-9. https://doi.org/10.70989/scd.1652904
Turkish Journal of Social Work is open access and licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY NC).