Research Article
BibTex RIS Cite

SİYASAL REKLAMCILIK

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 237 - 269, 30.05.2025

Abstract

Siyasal reklamcılık, seçim dönemlerinde seçmenin davranışlarını etkileyen önemli bir reklam türüdür. Siyasal aktörler bu dönemlerde, hedef kitlesine yönelik seçim kampanyalarıyla, seçmenini olumlu yönde etkilemeye ve oylarını kendi cephesine kazandırmaya çalışır. Siyasal reklamlarda, seçmenlere adayların vaatlerini, başarılarını ve projelerini anlatmak amaçlanır. Siyasal reklamlarda görsel ve dilsel ögeler desteklenerek seçmenlerin algıları ve davranışlarını etkilemek hedeflenir. Türkiye’de siyasal reklamcılık daha öncesinde afiş ve radyo konuşmaları kullanılarak başlasa da profesyonelleşmesi, Adalet Partisi’nin 1977’de bir reklam ajansıyla yapmış olduğu kampanyalarla olmuştur. Günümüzde ise, gelişen teknolojiyle birlikte yapılan kampanyalar çeşitlenmiş ve daha etkin kullanılmaya başlanmıştır. Medya, bu reklamların yayılmasında son derece etkin bir rol oynamaktadır. Halkla ilişkiler ve reklamların birlikte yürütülmesi ise kampanyaların daha etkili olmasına olanak sağlar. Bu araştırmada, siyasal reklamcılığın kavramsal çerçevesini, geçmişten günümüze olan değişimini, siyasal reklamcılığın kullandığı kanalları, siyasal reklamcılığın parçalarını, siyasal reklam stratejilerini, siyasal reklamcılığın halkla ilişkilerle ilişkisini, siyasal reklamcılığın etkilerini, siyasal reklamların amaçlarını ve Adalet ve Kalkınma Partisi ve Cumhuriyet Halk Partisi’nin 2023 Türkiye Genel Seçimlerindeki stratejilerini inceleyeceğiz.

Ethical Statement

Bu makalede etik kurallar ihlal edilmemiştir.

References

  • Akar, F. (2023). “Siyasal Seçim Kampanyalarında Siyasal Reklam: 14 Mayıs 2023 Seçiminde Ak Parti ve CHP Reklamlarının Analizi’’. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. 165- 182.
  • Apak, D. & Duygulu Elcim, Ş. & İngün Karkış, Ö. & Akıncılar Köseoğlu N. (2023). “Cumhuriyet’in 100. Yılında Siyasi Partilerin 2023 Seçim Beyannameleri Üzerinden Türkiye Siyasetine Karşılaştırmalı Bir Bakış’’. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 579- 601.
  • Avcı, K. & Hülür, A. B. (2016). “Siyasal Seçim Vaatlerinin Seçmenin Oy Verme Kararına Etkisi: 2015 Kasım Seçimleri Bolu Örneği’’. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1638- 1651.
  • Aziz, A. (2014). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bodur, F. (2012). “Fotoğraflarla Siyasal Propaganda: 21 Temmuz 2007 Tarihli Gazetelerde Siyasi Partilerin Propaganda Amaçlı İlanlarında Kullandıkları Fotoğraflardaki Söylemler”. İletişim Fakültesi Dergisi, 39- 52.
  • Boiney, J. & Paletz D L. (1991), “In Search of the Model Model: Political Science Versus Political Advertising Perspectives on Voter Decision Making”, F. Biocca (Ed.), Television and Politikal Advertising, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bozkırlı, Fatih & Öztekin, Ahmet. 2023. “Siyasal İmaj Oluşturma Bağlamında Yerel Yöneticilerin Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediye Başkanları Örneği’’. Erciyes Akademi Dergisi. 783- 805.
  • Bölükbaşı, M. & Macar, E. (2019). “Seçim Kampanyalarının Profesyonelleşmesi: AK Parti ve CHP’nin 2011 Genel Seçim Kampanyalarının Analizi’’. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 939- 964.
  • Çağlar, N. & Gelir, Y. (2014). “Yerel Seçimlerde Aday İmajı: 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri Öncesinde Isparta Seçmeni Üzerine Bir Araştırma’’. Sosyal Bilimler Dergisi. 27- 50.
  • Çeliker, M. & Bayraktaroğlu, A. M. (2011). “Lider İmajının Yaratılmasında Fotoğrafın İşlevi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi Art-E. 1- 29.
  • Devran, Y. (2004). “Siyasal Kampanya Yönetimi’’. İstanbul: Odak İletişim Yayınları.
  • Devran, Y. (2023), “2023 Cumhurbaşkanlığı Seçim Çalışmalarının Siyasal Kampanya Tekniği Bakımından Değerlendirilmesi”, ://turkiyearastirmalari.org/2023/06/05/yayinlar/analiz/2023-cumhurbaskanligi-secim-calismalarinin/, (Erişim tarihi: 05.06.2023).
  • Doğan, A & Gültekin, M. (2022). “Siyasal İmaj’’, İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Eraslan, M.C, & Küçük Durur, E. (2007). “Siyasal İletişim ve Medya Bağlamında Siyasal Reklam ve Propaganda (Kavramsal Bir Değerlendirme)’’. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, pp. 193- 204.
  • Erdoğan, M. (2024). “Yeni Bir Reklam Yöntemi Olarak Televizyonda Roadblocking Reklamcılığı: 14 Mayıs 2023 Genel Seçimleri AK Parti Reklam Örneği’’. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi. 308- 329.
  • Erdoğan, U. (2023). “Siyasal Reklamlarda Sosyal Sınıf ve Meslek Temsili: Akp ve Chp Örneğinde Karşılaştırmalı Bir Analiz’’. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi. 844- 860.
  • Göker, G. & Doğan, A. (2010). “Yerel Seçimlerde Aday Merkezli Siyasal Reklamlar Elazığ Örneği)’’. E-Journal Of New World Sciences Academy. 384- 397.
  • Göksu, M. 2019. “Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Faaliyetlere Katılımlarının ve Motivasyonlarının Akademik Başarı Düzeylerine Etkisi’’. Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1- 85.
  • Gümrükçü Keskin, A. & Karaman E. (2024). “Siyasal İletişim Dilinin Tipografik Analizi: 14 Mayıs 2024 Cumhurbaşkanlığı Örneği’’. Sanat ve Tasarım Dergisi 141- 165.
  • Gündüz Erdinç, G. & Demirtaş, M, C. (2019). “Yerel Seçimlerde Seçmen Tercihini Etkileyen Aday Karakteristikleri: Kırklareli İli Örneği’’. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1059- 1069.
  • Hale, W., & Özbudun, E. (2010). “Islamism, Democracy and Liberalism in Turkey.’’ London and New York: Routledge.
  • İnal, M.E, & Karabacak, E. G. (1996). “Siyasal Pazarlamanın Gelişmesi ve İlkeleri’’. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 153- 160.
  • Kadıoğlu, E. (2013). “Siyasal Reklamcılıkta Yeni Medya Stratejileri: Amerika ve Türkiye Karşılaştırılması”, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. 60-68.
  • Moriarty, S. (1991). “Creative Advertising’’, New Jersey: Prentice- Hall,
  • Newman, Bruce l. & Jagdish N. Sheth. (1985). “A Model of Primary Voter Behavior”, The Journal Of Consumer Research, 178.
  • Oktay, M. (2002). “Politikada Halkla İlişkiler’’. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özkan, A. (2015). “Siyasetin İletişim Odağı Seçim Kampanyaları’’. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Öztürk, Ö. (2023). “14 Mayıs Cumhurbaşkanlığı Seçimi ve Kamuoyu Araştırmaları Üzerine’’. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi. 335- 354.
  • Polat, A, B. (2024). “Siyasal Reklamcılığın Medyada Kullanılması 14 Mayıs 2023 Genel Seçimleri Millet İttifakı Örneği’’. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1- 127.
  • Sönmez, M. F & Akmeşe Demir, Z. (2023). “Siyasal Reklamlarda Kullanılan Temalara Göstergebilimsel Bir Yaklaşım: 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçiminde Cumhuriyet Halk Partisi’nin “Sana Söz” Reklam Filminin Analizi’’. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 872- 886.
  • Süllü, Z. (2010). “Siyasal Halkla İlişkiler Sürecinde Hesabı Verilebilirlik’’. Selçuk İletişim, 216- 228.
  • T.C. Yüksek Seçim Kurulu. (2023a, Mayıs 19). Yüksek Seçim Kurulunun 2023/1091 Sayılı Kararı. Ağustos 2023 tarihinde T.C. Yüksek Seçim Kurulu: https://www.ysk.gov. tr/doc/karar/dosya/39645318/2023-1091.pdf.
  • T.C. Yüksek Seçim Kurulu. (2023b, Haziran 1). Yüksek Seçim Kurulunun 2023/1269 Sayılı Kararı. Ağustos 2023 tarihinde T.C. Yüksek Seçim Kurulu: https://www.ysk.gov. tr/doc/karar/dosya/46610370/2023-1269.pdf.
  • Tokgöz, O. (2010). “Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim’’. TÜSES Vakfı Yayınları.
  • Tokgöz, O. (2010). “Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim’’. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Uslu Divanoğlu, S. (2008). “Seçim Kampanyalarında Siyasal Pazarlama Karması Elemanlarının Yeri ve Önemi’’. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 105- 118.
  • Uztuğ, F. (2003). “Markan Kadar Konuş: Marka İletişimi Stratejileri’’, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Uztuğ, F. (2004). “Siyasal İletişim Yönetimi’’, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Ünal, N. & Mazman, İ. (2020). “Partilerin Televizyon ve Sosyal Medya Üzerinden Seçmeni Etkileme Stratejileri’’. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 58- 78.
  • Yeşil, M.M, & Erdemir Kara, A. S. (2022). “Siyasette Dijital Dönüşüm Çağında Siyasal Reklam Kampanya Yönetimi- Örnek Vaka: Bir Siyasal Reklam Analizi’’. Turkish Studies, 649- 670.

POLITICAL ADVERTISING

Year 2025, Volume: 5 Issue: 2, 237 - 269, 30.05.2025

Abstract

Political advertising is an important type of advertising that affects voters' behavior during election periods. During these periods, political actors try to influence voters positively and gain their votes with election campaigns targeting their target audience. In political advertisements, the aim is to tell voters about the candidates' promises, achievements and projects. In political advertisements, the aim is to influence voters' perceptions and behaviors by supporting visual and linguistic elements. Although political advertising in Turkey began with posters and radio speeches, it became professionalized with the campaigns that the Justice Party conducted with an advertising agency in 1977. Today, with the developing technology, the campaigns have diversified and are being used more effectively. The media plays an extremely active role in the dissemination of these advertisements. The joint implementation of public relations and advertisements allows the campaigns to be more effective. In this research, it provides the framing of political advertising, its change from the rotten past, the functioning of political advertising, the details of political advertising, political advertising strategies, the relationship of political advertising with public commerce, the realization of political advertising, the purposes of political advertisements and the election strategies of the Justice and Development Party and the Republican People's Party in the 2023 Turkey General Elections are examined.

References

  • Akar, F. (2023). “Siyasal Seçim Kampanyalarında Siyasal Reklam: 14 Mayıs 2023 Seçiminde Ak Parti ve CHP Reklamlarının Analizi’’. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. 165- 182.
  • Apak, D. & Duygulu Elcim, Ş. & İngün Karkış, Ö. & Akıncılar Köseoğlu N. (2023). “Cumhuriyet’in 100. Yılında Siyasi Partilerin 2023 Seçim Beyannameleri Üzerinden Türkiye Siyasetine Karşılaştırmalı Bir Bakış’’. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 579- 601.
  • Avcı, K. & Hülür, A. B. (2016). “Siyasal Seçim Vaatlerinin Seçmenin Oy Verme Kararına Etkisi: 2015 Kasım Seçimleri Bolu Örneği’’. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1638- 1651.
  • Aziz, A. (2014). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bodur, F. (2012). “Fotoğraflarla Siyasal Propaganda: 21 Temmuz 2007 Tarihli Gazetelerde Siyasi Partilerin Propaganda Amaçlı İlanlarında Kullandıkları Fotoğraflardaki Söylemler”. İletişim Fakültesi Dergisi, 39- 52.
  • Boiney, J. & Paletz D L. (1991), “In Search of the Model Model: Political Science Versus Political Advertising Perspectives on Voter Decision Making”, F. Biocca (Ed.), Television and Politikal Advertising, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Bozkırlı, Fatih & Öztekin, Ahmet. 2023. “Siyasal İmaj Oluşturma Bağlamında Yerel Yöneticilerin Sosyal Medya Kullanımı: Büyükşehir Belediye Başkanları Örneği’’. Erciyes Akademi Dergisi. 783- 805.
  • Bölükbaşı, M. & Macar, E. (2019). “Seçim Kampanyalarının Profesyonelleşmesi: AK Parti ve CHP’nin 2011 Genel Seçim Kampanyalarının Analizi’’. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 939- 964.
  • Çağlar, N. & Gelir, Y. (2014). “Yerel Seçimlerde Aday İmajı: 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri Öncesinde Isparta Seçmeni Üzerine Bir Araştırma’’. Sosyal Bilimler Dergisi. 27- 50.
  • Çeliker, M. & Bayraktaroğlu, A. M. (2011). “Lider İmajının Yaratılmasında Fotoğrafın İşlevi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi Art-E. 1- 29.
  • Devran, Y. (2004). “Siyasal Kampanya Yönetimi’’. İstanbul: Odak İletişim Yayınları.
  • Devran, Y. (2023), “2023 Cumhurbaşkanlığı Seçim Çalışmalarının Siyasal Kampanya Tekniği Bakımından Değerlendirilmesi”, ://turkiyearastirmalari.org/2023/06/05/yayinlar/analiz/2023-cumhurbaskanligi-secim-calismalarinin/, (Erişim tarihi: 05.06.2023).
  • Doğan, A & Gültekin, M. (2022). “Siyasal İmaj’’, İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Eraslan, M.C, & Küçük Durur, E. (2007). “Siyasal İletişim ve Medya Bağlamında Siyasal Reklam ve Propaganda (Kavramsal Bir Değerlendirme)’’. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, pp. 193- 204.
  • Erdoğan, M. (2024). “Yeni Bir Reklam Yöntemi Olarak Televizyonda Roadblocking Reklamcılığı: 14 Mayıs 2023 Genel Seçimleri AK Parti Reklam Örneği’’. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi. 308- 329.
  • Erdoğan, U. (2023). “Siyasal Reklamlarda Sosyal Sınıf ve Meslek Temsili: Akp ve Chp Örneğinde Karşılaştırmalı Bir Analiz’’. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi. 844- 860.
  • Göker, G. & Doğan, A. (2010). “Yerel Seçimlerde Aday Merkezli Siyasal Reklamlar Elazığ Örneği)’’. E-Journal Of New World Sciences Academy. 384- 397.
  • Göksu, M. 2019. “Üniversite Öğrencilerinin Rekreatif Faaliyetlere Katılımlarının ve Motivasyonlarının Akademik Başarı Düzeylerine Etkisi’’. Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1- 85.
  • Gümrükçü Keskin, A. & Karaman E. (2024). “Siyasal İletişim Dilinin Tipografik Analizi: 14 Mayıs 2024 Cumhurbaşkanlığı Örneği’’. Sanat ve Tasarım Dergisi 141- 165.
  • Gündüz Erdinç, G. & Demirtaş, M, C. (2019). “Yerel Seçimlerde Seçmen Tercihini Etkileyen Aday Karakteristikleri: Kırklareli İli Örneği’’. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 1059- 1069.
  • Hale, W., & Özbudun, E. (2010). “Islamism, Democracy and Liberalism in Turkey.’’ London and New York: Routledge.
  • İnal, M.E, & Karabacak, E. G. (1996). “Siyasal Pazarlamanın Gelişmesi ve İlkeleri’’. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 153- 160.
  • Kadıoğlu, E. (2013). “Siyasal Reklamcılıkta Yeni Medya Stratejileri: Amerika ve Türkiye Karşılaştırılması”, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. 60-68.
  • Moriarty, S. (1991). “Creative Advertising’’, New Jersey: Prentice- Hall,
  • Newman, Bruce l. & Jagdish N. Sheth. (1985). “A Model of Primary Voter Behavior”, The Journal Of Consumer Research, 178.
  • Oktay, M. (2002). “Politikada Halkla İlişkiler’’. İstanbul: Der Yayınları.
  • Özkan, A. (2015). “Siyasetin İletişim Odağı Seçim Kampanyaları’’. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Öztürk, Ö. (2023). “14 Mayıs Cumhurbaşkanlığı Seçimi ve Kamuoyu Araştırmaları Üzerine’’. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi. 335- 354.
  • Polat, A, B. (2024). “Siyasal Reklamcılığın Medyada Kullanılması 14 Mayıs 2023 Genel Seçimleri Millet İttifakı Örneği’’. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 1- 127.
  • Sönmez, M. F & Akmeşe Demir, Z. (2023). “Siyasal Reklamlarda Kullanılan Temalara Göstergebilimsel Bir Yaklaşım: 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçiminde Cumhuriyet Halk Partisi’nin “Sana Söz” Reklam Filminin Analizi’’. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. 872- 886.
  • Süllü, Z. (2010). “Siyasal Halkla İlişkiler Sürecinde Hesabı Verilebilirlik’’. Selçuk İletişim, 216- 228.
  • T.C. Yüksek Seçim Kurulu. (2023a, Mayıs 19). Yüksek Seçim Kurulunun 2023/1091 Sayılı Kararı. Ağustos 2023 tarihinde T.C. Yüksek Seçim Kurulu: https://www.ysk.gov. tr/doc/karar/dosya/39645318/2023-1091.pdf.
  • T.C. Yüksek Seçim Kurulu. (2023b, Haziran 1). Yüksek Seçim Kurulunun 2023/1269 Sayılı Kararı. Ağustos 2023 tarihinde T.C. Yüksek Seçim Kurulu: https://www.ysk.gov. tr/doc/karar/dosya/46610370/2023-1269.pdf.
  • Tokgöz, O. (2010). “Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim’’. TÜSES Vakfı Yayınları.
  • Tokgöz, O. (2010). “Seçimler, Siyasal Reklamlar ve Siyasal İletişim’’. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Uslu Divanoğlu, S. (2008). “Seçim Kampanyalarında Siyasal Pazarlama Karması Elemanlarının Yeri ve Önemi’’. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 105- 118.
  • Uztuğ, F. (2003). “Markan Kadar Konuş: Marka İletişimi Stratejileri’’, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Uztuğ, F. (2004). “Siyasal İletişim Yönetimi’’, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Ünal, N. & Mazman, İ. (2020). “Partilerin Televizyon ve Sosyal Medya Üzerinden Seçmeni Etkileme Stratejileri’’. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 58- 78.
  • Yeşil, M.M, & Erdemir Kara, A. S. (2022). “Siyasette Dijital Dönüşüm Çağında Siyasal Reklam Kampanya Yönetimi- Örnek Vaka: Bir Siyasal Reklam Analizi’’. Turkish Studies, 649- 670.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Policy and Administration (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Nisanur Aydın 0009-0008-1500-2646

Publication Date May 30, 2025
Submission Date April 19, 2025
Acceptance Date May 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Aydın, N. (2025). SİYASAL REKLAMCILIK. SDE Akademi, 5(2), 237-269.

SDE AKADEMİ WEB SAYFASI: https://sdeakademidergisi.org/