Siyasal reklamcılık, seçim dönemlerinde seçmenin davranışlarını etkileyen önemli bir reklam türüdür. Siyasal aktörler bu dönemlerde, hedef kitlesine yönelik seçim kampanyalarıyla, seçmenini olumlu yönde etkilemeye ve oylarını kendi cephesine kazandırmaya çalışır. Siyasal reklamlarda, seçmenlere adayların vaatlerini, başarılarını ve projelerini anlatmak amaçlanır. Siyasal reklamlarda görsel ve dilsel ögeler desteklenerek seçmenlerin algıları ve davranışlarını etkilemek hedeflenir. Türkiye’de siyasal reklamcılık daha öncesinde afiş ve radyo konuşmaları kullanılarak başlasa da profesyonelleşmesi, Adalet Partisi’nin 1977’de bir reklam ajansıyla yapmış olduğu kampanyalarla olmuştur. Günümüzde ise, gelişen teknolojiyle birlikte yapılan kampanyalar çeşitlenmiş ve daha etkin kullanılmaya başlanmıştır. Medya, bu reklamların yayılmasında son derece etkin bir rol oynamaktadır. Halkla ilişkiler ve reklamların birlikte yürütülmesi ise kampanyaların daha etkili olmasına olanak sağlar. Bu araştırmada, siyasal reklamcılığın kavramsal çerçevesini, geçmişten günümüze olan değişimini, siyasal reklamcılığın kullandığı kanalları, siyasal reklamcılığın parçalarını, siyasal reklam stratejilerini, siyasal reklamcılığın halkla ilişkilerle ilişkisini, siyasal reklamcılığın etkilerini, siyasal reklamların amaçlarını ve Adalet ve Kalkınma Partisi ve Cumhuriyet Halk Partisi’nin 2023 Türkiye Genel Seçimlerindeki stratejilerini inceleyeceğiz.
Bu makalede etik kurallar ihlal edilmemiştir.
Political advertising is an important type of advertising that affects voters' behavior during election periods. During these periods, political actors try to influence voters positively and gain their votes with election campaigns targeting their target audience. In political advertisements, the aim is to tell voters about the candidates' promises, achievements and projects. In political advertisements, the aim is to influence voters' perceptions and behaviors by supporting visual and linguistic elements. Although political advertising in Turkey began with posters and radio speeches, it became professionalized with the campaigns that the Justice Party conducted with an advertising agency in 1977. Today, with the developing technology, the campaigns have diversified and are being used more effectively. The media plays an extremely active role in the dissemination of these advertisements. The joint implementation of public relations and advertisements allows the campaigns to be more effective. In this research, it provides the framing of political advertising, its change from the rotten past, the functioning of political advertising, the details of political advertising, political advertising strategies, the relationship of political advertising with public commerce, the realization of political advertising, the purposes of political advertisements and the election strategies of the Justice and Development Party and the Republican People's Party in the 2023 Turkey General Elections are examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2025 |
Submission Date | April 19, 2025 |
Acceptance Date | May 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 2 |
SDE AKADEMİ WEB SAYFASI: https://sdeakademidergisi.org/