Tiyatro literatürüne bakıldığında, oyun yazarları yaşadıkları dönemin toplumsal meselelerini oyunlara konu ederek dönemlerine ışık tutmuşlardır. Şiddet teması Türk tiyatrosunda sıklıkla işlenmiş, farklı biçimleriyle oyunlara konu olmuştur. 2000’li yıllarda oyun yazmaya başlayan Ebru Nihan Celkan da bütün oyunlarında şiddet olgusuna yer verir. Onun oyunlarında şiddet hem bireysel hem de toplumsal etkileri bakımından perspektifler sunar. Celkan’ın oyunlarının odağında genellikle şiddete maruz kalan birey yer alırken, şiddetin nedenselliği de toplumsal yönünü açık eder. Celkan’ın oyunlarında ele alınan şiddet olgusunun farklı görünümlerini çözümlemeyi amaçlayan bu makalede öncelikle şiddet olgusu kuramsal olarak açıklanmış ardından Celkan’ın şiddetin farklı görünümlerini ele alması bakımından Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi, Nerde Kalmıştık ve Evim! Güzel Evim! oyunlarının çözümlenmesine yer verilmiştir. Bu çalışmada önce şiddetin tanımı yapılıp türleri sıralanacak, ardından şiddetin psikolojik kökleri aktarılacaktır.
An examination of the theater literature reveals that the playwrights shed light on their periods by making the social issues of their time the subject of their plays. The theme of violence is frequently treated in Turkish theater and has been the subject of plays in different forms. Ebru Nihan Celkan, who started writing plays in the 2000s, incorporates the phenomenon of violence in all her plays. In her plays, violence presents perspectives on both its individual and social impacts. While the focus of Celkan's plays is usually on the individual who is exposed to violence, the causal nature of violence also reveals its social aspect. In this article, which aims to analyze the different manifestations of violence in Celkan's plays, firstly the phenomenon of violence is explained theoretically, and then the analyses of Celkan's plays Kimsenin Ölmediği Bir Günün Ertesiydi, Nerde Kalmıştık and Evim! Güzel Evim! are included.The article begins by defining violence, categorizing its types, and then explores its psychological roots.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Painting |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2025 |
Publication Date | July 4, 2025 |
Submission Date | October 16, 2024 |
Acceptance Date | December 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 35 |