Türk dizi sektörünün başarısının geçmişteki belirleyicileri ile mevcut belirleyiciler kıyaslandığında dramatik bir değişim geçirmiştir. Dolayısıyla içinde bulunulan teknoloji çağın gereği, bilinen birçok faktörden ziyade Türk dizilerinin başarısının perde arkasındaki bilgi ve iletişim teknolojilerinin rolü merak edilmiş bu nedenle ele alınan çalışmada Türk dizilerinin ihracat başarısında bilgi ve iletişim teknolojilerinin etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada temel BİT göstergelerinden sabit genişbant aboneliğinin Türk dizilerinin ihracat başarısındaki etkisi Logit Regresyon modeli kullanılarak analiz edilmiş, elde edilen bulgularda dizi ihracat olasılığını pozitif ve anlamlı etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra sabit telefon aboneliği, mobil telefon aboneliği ve bireysel internet kullanımının da dizi ihracat olasılığını arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Türk dizi ya da film sektörüne yönelik çok sayıda çalışma ele alınmış fakat, Türk dizilerinin kısa sürede önemli boyuta ulaştığı ihracat başarısının perde arkasındaki faktörlerinden ziyade bilgi ve iletişim teknolojilerinin rolüne yönelik herhangi bir çalışma mevcut değildir. Bu nedenle ele alınan çalışma, yapılacak çalışmalara yol gösterici olabilir.
When the determinants of the success of the Turkish TV series sector in the past are compared with the current determinants, it has undergone a dramatic change. Therefore, due to the current technological age, the role of information and communication technologies behind the scenes of the success of Turkish TV series has been wondered rather than many known factors, and for this reason, this study aims to examine the effect of information and communication technologies on the export success of Turkish TV series. In the study, the effect of fixed broadband subscription, one of the basic ICT indicators, on the export success of Turkish TV series was analysed by using Logit Regression model, and it was concluded that it has a positive and significant effect on the probability of exporting TV series. In addition, it is concluded that fixed telephone subscription, mobile telephone subscription and individual internet usage also increase the probability of series export. There have been many studies on the Turkish TV series or film sector, but there is no study on the role of information and communication technologies rather than the behind-the-scenes factors of the export success of Turkish TV series, which has reached a significant size in a short time. For this reason the study can be a guide for future studies.
Turkish TV series industry Value chain analysis Information and communication technologies Logit model.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Econometric and Statistical Methods, Service Marketing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | December 13, 2023 |
Acceptance Date | December 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 30 Issue: 1 |