Effective and efficient management of the relationship between members of supply chains that aim to create value for customers and meet customer demands and needs in the most effective, efficient and economical way and other service providers that provide support to these members is of great importance in increasing supply chain performance. To achieve this, supply chain processes must be executed successfully. Based on this, this study aims to determine the relationships between supply chain processes and the importance levels of these processes in increasing supply chain performance. For this purpose, as a result of the opinions received from the experts, the supply chain processes were compared pairwise and the analysis was carried out with the fuzzy DEMATEL method. According to the results of the analysis, the process with the highest relationship and importance level with other supply chain processes was determined as the demand management process. The process with the lowest relationship and importance level among these processes was the returns management process.
Müşterilere değer yaratmak ve müşteri istek ve ihtiyaçlarını en etkili, verimli ve ekonomik bir şekilde karşılamayı amaçlayan tedarik zincirlerinde yer alan üyeler ve bu üyelere destek sağlayan diğer hizmet sağlayıcılarının arasındaki ilişkinin etkili ve verimli bir şekilde yürütülmesi tedarik zinciri performansının arttırılmasında büyük öneme sahiptir. Bunu sağlayabilmek için tedarik zincirinde karşılaşılan süreçlerin başarılı bir şekilde yürütülmesi gerekir. Buradan hareketle bu çalışmada tedarik zinciri süreçlerinin birbirleri ile olan ilişkileri ve tedarik zincir performansının arttırılmasında bu süreçlerin önem düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda uzmanlardan alınan görüşler neticesinde tedarik zincir süreçleri ikili olarak karşılaştırılmış ve bulanık DEMATEL yöntemi ile analiz gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz sonucuna göre tedarik zinciri süreçleri içerisinde diğer tedarik zinciri süreçleri ile en yüksek ilişki ve önem düzeyine sahip süreç talep yönetimi süreci olarak belirlenmiştir. Bu süreçler içerisinde en düşük ilişki ve önem düzeyine sahip süreç ise iade yönetimi süreci olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Production and Operations Management |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | September 24, 2024 |
Acceptance Date | December 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).