Yükseköğretim yönetimi ekonomik ve toplumsal gelişmenin öncülü olmasının yanı sıra bir ülkenin kurumsal sürdürülebilirliği açısından da kritik bir öneme sahiptir. Çalışma Türkiye’deki büyükşehir statüsünde olmayan 51 (ellibir) adet ilin yükseköğretim yönetim etkinliklerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda öncelikle yükseköğretim ve yükseköğretim yönetimi kavramları incelenmiştir. Daha sonra 51 adet büyükşehir statüsünde olmayan ile ait dört girdi değişkeni (Akademisyen Sayısı, Öğenci Sayısı, Mezun Sayısı ve Ödenek Tutarı (1 Mn)) ve iki çıktı değişkeninden (Yükseköğretim Endeksi ve TÜMA Puanı) oluşan veri seti Veri Zarflama Analizi kullanılarak analizedilmiştir. Analiz sırasında Veri Zarflama Analizi modellerinden Girdi Yönelimli BCC (VRS) Modeli kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, Türkiye’deki büyükşehir statüsünde olmayan 51 (ellibir) adet ilin 12’sinin (Ardahan, Bartın, Bayburt, Bolu, Burdur, Çanakkale, Hakkari, Isparta, Kilis, Kırşehir, Şırnak ve Tunceli) etkin olduğu tespit edilmiştir. Etkin olmayan büyükşehir statüsünde olmayan illerin etkin hale gelebilmeleri için tanımlanan referans kümelerinde en çok Ardahan (31 kez) yer almıştır. Bu çalışmanın yükseköğretim yönetimi disiplinine farklı bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmektedir.
Araştırma Helsinki Bildirgesi’nde bahsedilen “insan gönüller” üzerinde yapılmayıp ilgili Kurum/Kuruluşların kamuoyuna açık bir biçimde yayınladığı ikincil veriler kullanılarak yürütüldüğünden Etik Kurul iznine ihtiyaç duyulmamaktadır.
Higher education management is not only the predecessor of economic and social development but also has a critical importance in terms of the institutional sustainability of a country. The study aims to measure the efficiency of higher education management in 51(fifty-one) provinces without metropolitan status in Turkey. In this context, firstly higher education and higher education management concepts were investigated. Then, the dataset consisting of four input variables (The number of academicians, the number of students, the number of alumni and the allowance amount (1Mn)) and two output variables (Higher Education Index and TUMA Point) belonging to 51(fifty-one) provinces without metropolitan status were analyzed using Data Envelopment Analysis. During the analysis, the BCC (VRS) Input Orientated Model, one of the Data Envelopment Analysis models, was used. According to analysis results, 12 provinces without metropolitan status in Turkey (Ardahan, Bartın, Bayburt, Bolu, Burdur, Canakkale, Hakkari, Isparta, Kilis, Kırsehir, Sirnak ve Tunceli) were determined as efficient. Ardahan (31 times) appeared in the reference set and identified inefficient provinces without metropolitan status to become efficient. It is thought that this study will provide a different perspective on the discipline of higher education management.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Analytics |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | October 4, 2024 |
Acceptance Date | December 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).