Research Article
BibTex RIS Cite

Büyükşehir Statüsünde Olmayan İllerin Yükseköğretim Yönetimi Etkinliklerinin Veri Zarflama Analizi Kullanılarak Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 28 Issue: 1, 1 - 23, 30.04.2025
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1561081

Abstract

Yükseköğretim yönetimi ekonomik ve toplumsal gelişmenin öncülü olmasının yanı sıra bir ülkenin kurumsal sürdürülebilirliği açısından da kritik bir öneme sahiptir. Çalışma Türkiye’deki büyükşehir statüsünde olmayan 51 (ellibir) adet ilin yükseköğretim yönetim etkinliklerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda öncelikle yükseköğretim ve yükseköğretim yönetimi kavramları incelenmiştir. Daha sonra 51 adet büyükşehir statüsünde olmayan ile ait dört girdi değişkeni (Akademisyen Sayısı, Öğenci Sayısı, Mezun Sayısı ve Ödenek Tutarı (1 Mn)) ve iki çıktı değişkeninden (Yükseköğretim Endeksi ve TÜMA Puanı) oluşan veri seti Veri Zarflama Analizi kullanılarak analizedilmiştir. Analiz sırasında Veri Zarflama Analizi modellerinden Girdi Yönelimli BCC (VRS) Modeli kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, Türkiye’deki büyükşehir statüsünde olmayan 51 (ellibir) adet ilin 12’sinin (Ardahan, Bartın, Bayburt, Bolu, Burdur, Çanakkale, Hakkari, Isparta, Kilis, Kırşehir, Şırnak ve Tunceli) etkin olduğu tespit edilmiştir. Etkin olmayan büyükşehir statüsünde olmayan illerin etkin hale gelebilmeleri için tanımlanan referans kümelerinde en çok Ardahan (31 kez) yer almıştır. Bu çalışmanın yükseköğretim yönetimi disiplinine farklı bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmektedir.

Ethical Statement

Araştırma Helsinki Bildirgesi’nde bahsedilen “insan gönüller” üzerinde yapılmayıp ilgili Kurum/Kuruluşların kamuoyuna açık bir biçimde yayınladığı ikincil veriler kullanılarak yürütüldüğünden Etik Kurul iznine ihtiyaç duyulmamaktadır.

References

  • Anderson, T. (2003). Data Envelopment Analysis. İçinde Encyclopedia of Information Systems (ss. 445-454). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B0-12-227240-4/00030-7
  • Ardakani, F. B., Yarmohammadian, M. H., Abari, A. A. F., & Fathi, K. (2011). Internationalization of higher education systems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 1690-1695. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.353
  • Avkiran, N. K. (2011). Applications of Data Envelopment Analysis in the Service Sector. İçinde W. W. Cooper, L. M. Seiford, & J. Zhu (Ed.), Handbook on Data Envelopment Analysis (C. 164, ss. 403-443). Springer US. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6151-8_15
  • Aybarç Bursalıoğlu, S., & Selim, S. (2015). Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de Yükseköğretimde Etkinliği Belirleyen Faktörler. Bilig, 74, 45-70.
  • Bal, V. (2013). Vakıf Üniversitelerinde Veri Zarflama Analizi İle Etkinlik Belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-20.
  • Barat, M., Tohidi, G., Sanei, M., & Razavyan, S. (2019). Data envelopment analysis for decision making unit with nonhomogeneous internal structures: An application to the banking industry. Journal of the Operational Research Society, 70(5), 760-769. https://doi.org/10.1080/01605682.2018.1457483
  • Bornmann, L., Gralka, S., Anegón, F. D. M., & Wohlrabe, K. (2023). Efficiency of universities and research-focused institutions worldwide: The introduction of a new input indicator reflecting institutional staff numbers. Journal of Informetrics, 17(2), 101400. https://doi.org/10.1016/j.joi.2023.101400
  • Bozoğlu, O. (2022). Sustainability, Sustainable Development And Sustainable Universities. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 18. https://doi.org/10.51293/socrates.273
  • Cantwell, B., & Johnson, N. (2017). Review of Philip G. Altbach (2016) Global Perspectives on Higher Education. Higher Education Quarterly, 71(2), 223-228. https://doi.org/10.1111/hequ.12117
  • Cao, C., Wei, T., Xu, S., Su, F., & Fang, H. (2023). Comprehensive evaluation of higher education systems using indicators: PCA and EWM methods. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 432. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01938-x
  • Cavlak, H. (2021). Etkinlik, Etkililik, Verimlilik, Kârlılık, Performans: Kavramsal Bir Çerçeve ve Karşılaştırma. Journal of Research in Business, 6(1), 99-126. https://doi.org/10.29228/JRB.6
  • Coll-Serrano, V., Benítez, R., & Bolós, V. (2018). Data Envelopment Analysis with deaR [Software]. R package version 1.2.0.
  • Cooper, W. W., Seiford, L. M., & Tone, K. (2006). Introduction to Data Envelopment Analysis and Its Uses With DEASolver and References. Springer.
  • Çağlar, M., & Gürler, C. (2020). Türkiye’deki Araştırma ve Aday Araştırma Üniversitelerinin Etkinliklerinin Veri Zarflama Analizi ile Ölçümü. The Journal of International Scientific Researches, 5(2), 143-157. https://doi.org/10.23834/isrjournal.729591
  • Darwin, S. (2023). An introduction to higher education. Cogent Education, 10(2), 2260059. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2260059
  • Emrouznejad, A., & Cabanda, E. (2014). Managing Service Productivity Using Data Envelopment Analysis. İçinde A. Emrouznejad & E. Cabanda (Ed.), Managing Service Productivity Using Frontier Efficiency Methodologies and Multicriteria Decision Making for Improving Service Performance. Springer.
  • Ergenekon Arslan, A., & Güven, Ö. Z. (2018). Veri Zarflama Analizi ile Üniversite Etkinliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma: Türkiye Örneği. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 3(6), 86-105.
  • European Commission. (2024). Towards effective and efficient higher education. Effective and Efficient Higher Education - European Education Area. https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/relevant-and-highquality-higher-education/effectiveness-and-efficiency
  • Farrell, M. J. (1957). The Measurement of Productive Efficiency. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), 120(3), 253. https://doi.org/10.2307/2343100
  • Golany, B., & Roll, Y. (1989). An application procedure for DEA. Omega, 17(3), 237-250. https://doi.org/10.1016/0305-0483(89)90029-7
  • Gökşen, Y., Doğan, O., & Özkarabacak, B. (2015). A Data Envelopment Analysis Application for Measuring Efficiency of University Departments. Procedia Economics and Finance, 19, 226-237. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00024-6
  • Günay, A., Dulupçu, M. A., & Oruç, K. O. (2017). Türkiye’de Devlet Üniversitelerinin Etkinlik ve Verimlilik Analizi: Veri Zarflama Analizi ve MALMQUIST Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulamaları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 85-113.
  • Işıldak, M. S., Çiçek, A., & Köksal, İ. (2018). Bazı Devlet Üniversitelerinin Veri Zarflama Analizi (VZA) Yöntemi ile Etkinlik Analizi. Atlas International Referred Journal On Social Sciences, 4(9), 246-361.
  • İstanbul Üniversitesi Şehir Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi. (2023). İller Arası Rekabet Endeksi 2021-2022 (Şehir Araştırma Notları-6). https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=iller-arasi-rekabet-endeksi-2023.pdf
  • Kenny, J. (2008). Efficiency and Effectiveness in Higher Education: Who Is Accountable for What? Australian Universities’ Review, 50, 11-19.
  • McCowan, T. (2019). Impact on the SDGs. İçinde T. McCowan, Higher Education for and beyond the Sustainable Development Goals (ss. 211-248). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19597-7_8
  • Murthi, M., & Bassett, R. M. (2022). Higher Education: Understanding demand and redefining values. World Bank Blogs. https://blogs.worldbank.org/en/education/higher-education-understanding-demand-and-redefining-values
  • Oruç, K. O., Güngör, İ., & Demiral, M. F. (2009). Üniversitelerin Etkinlik Ölçümünde Bulanık Veri Zarflama Analizi Uygulaması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 265-278.
  • Ozcan, Y. A. (2009). Quantitative Methods in Health Care Management: Techniques and Applications. John Wiley & Sons, Inc.
  • Ozcan, Y. A. (2014). Health Care Benchmarking and Performance Evaluation: An Assessment using Data Envelopment Analysis (DEA). Springer.
  • ÖSYM. (2024). Yükseköğretim ile İlgili Genel Bilgiler-Tanımlar. T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. https://www.osym.gov.tr/TR,1371/tanimlar.html
  • Özden, Ü. (2009). Veri zarflama analizi (VZA) ile Türkiye’deki vakıf üniversitelerinin etkinliğinin ölçülmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 167-185.
  • Özel, G. (2014). Devlet Üniversitelerinin Etkinlik Analizi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 124-136.
  • Ramanathan, R. (2003). An Introduction to Data Envelopment Analysis: A Tool for Performance Measurement. Sage Publications India Pvt Ltd.
  • Ray, S. C. (2004). Data Envelopment Analysis: Theory and Techniques for Economic and Operations Research. Cambridge University Press.
  • Sickles, R. C., & Zelenyuk, V. (2019). Measurement of Productivity and Efficiency: Theory and Practice (1. baskı). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781139565981
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2024). 2022-2024 Dönemi Bütçe Gelirleri. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/01/3b-II-ve-III-Sayili-Listelerde-Yer-Alan-Idarelerin-2022-2024-Donemi-Gelir-ve-Net-Finansman-Tablolari_03012022.xls
  • Tone, K. (2017). Radial DEA Models. İçinde K. Tone (Ed.), Advances in DEA Theory and Applications (ss. 1-10). John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118946688.ch1
  • Trinh, N. T. H. (2023). Higher Education and Its Role for National Development. A Research Agenda with Bibliometric Analysis. Interchange, 54(2), 125-143. https://doi.org/10.1007/s10780-023-09493-9
  • TÜİK. (2024). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2023 (No. 49684). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2023-49684
  • Türkan, S., & Özel, G. (2017). Efficiency of State Universities in Turkey During the 2014–2015 Academic Year and Determination of Factors Affecting Efficiency. TED Eğitim ve Bilim, 42, 307-322. https://doi.org/10.15390/EB.2017.6980
  • UNESCO. (2024). What you need to know about higher education. Higher Education. https://www.unesco.org/en/highereducation/need-know
  • United Nations. (2024). Take Action for the Sustainable Development Goals. The 17 Goals. https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/
  • University of the People. (2024). Higher Education is a Fundamental Human Right. https://www.uopeople.edu/blog/universal-human-rights/
  • URAP. (2021). 2021-2022 URAP Türkiye Sıralaması Basın Açıklaması. University Ranking by Academic Performance. https://newtr.urapcenter.org/cdn/storage/PDFs/cXuGky5DbBvC5eFeK/original/cXuGky5DbBvC5eFeK.pdf
  • URAP. (2023). 2023-2024 URAP Türkiye Sıralaması Basın Açıklaması. University Ranking by Academic Performance. https://newtr.urapcenter.org/cdn/storage/PDFs/FK52kJxFYgc9icEov/original/FK52kJxFYgc9icEov.pdf
  • ÜniAr. (2024). Türkiye Üniversite Memnuniyet Araştırması-2024 (TÜMA 2024). Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı Yayınları. https://www.uniar.net/tuma
  • Wildani, Z., Wibowo, W., Wulandari, S. P., & Dinanti, L. A. (2023). Data Envelopment Analysis for the Efficiency of Higher Education Departments at Sepuluh Nopember Institute of Technology, Indonesia. European Journal of Educational Research, 12(2), 1153-1169. https://doi.org/10.12973/eujer.12.2.1153
  • YÖK. (2021). Türkiye Yükseköğretim Sistemi. Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2021/turkiye-de-yuksekogretim-sistemi-2021.pdf
  • YÖK. (2024a). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim Kurulu. https://istatistik.yok.gov.tr/
  • YÖK. (2024b). Yükseköğretim İstatistikleri Bülteni, 2023-2024 (No. 4). Yükseköğretim Kurulu. https://istatistik.yok.gov.tr
  • Zhu, J. (2014). Quantitative Models for Performance Evaluation and Benchmarking. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-06647-9

Evaluation of Higher Education Management Efficiency of Provinces Without Metropolitian Status Using Data Envelopment Analysis

Year 2025, Volume: 28 Issue: 1, 1 - 23, 30.04.2025
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1561081

Abstract

Higher education management is not only the predecessor of economic and social development but also has a critical importance in terms of the institutional sustainability of a country. The study aims to measure the efficiency of higher education management in 51(fifty-one) provinces without metropolitan status in Turkey. In this context, firstly higher education and higher education management concepts were investigated. Then, the dataset consisting of four input variables (The number of academicians, the number of students, the number of alumni and the allowance amount (1Mn)) and two output variables (Higher Education Index and TUMA Point) belonging to 51(fifty-one) provinces without metropolitan status were analyzed using Data Envelopment Analysis. During the analysis, the BCC (VRS) Input Orientated Model, one of the Data Envelopment Analysis models, was used. According to analysis results, 12 provinces without metropolitan status in Turkey (Ardahan, Bartın, Bayburt, Bolu, Burdur, Canakkale, Hakkari, Isparta, Kilis, Kırsehir, Sirnak ve Tunceli) were determined as efficient. Ardahan (31 times) appeared in the reference set and identified inefficient provinces without metropolitan status to become efficient. It is thought that this study will provide a different perspective on the discipline of higher education management.

References

  • Anderson, T. (2003). Data Envelopment Analysis. İçinde Encyclopedia of Information Systems (ss. 445-454). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B0-12-227240-4/00030-7
  • Ardakani, F. B., Yarmohammadian, M. H., Abari, A. A. F., & Fathi, K. (2011). Internationalization of higher education systems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 15, 1690-1695. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.353
  • Avkiran, N. K. (2011). Applications of Data Envelopment Analysis in the Service Sector. İçinde W. W. Cooper, L. M. Seiford, & J. Zhu (Ed.), Handbook on Data Envelopment Analysis (C. 164, ss. 403-443). Springer US. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6151-8_15
  • Aybarç Bursalıoğlu, S., & Selim, S. (2015). Avrupa Birliği Ülkeleri ve Türkiye’de Yükseköğretimde Etkinliği Belirleyen Faktörler. Bilig, 74, 45-70.
  • Bal, V. (2013). Vakıf Üniversitelerinde Veri Zarflama Analizi İle Etkinlik Belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-20.
  • Barat, M., Tohidi, G., Sanei, M., & Razavyan, S. (2019). Data envelopment analysis for decision making unit with nonhomogeneous internal structures: An application to the banking industry. Journal of the Operational Research Society, 70(5), 760-769. https://doi.org/10.1080/01605682.2018.1457483
  • Bornmann, L., Gralka, S., Anegón, F. D. M., & Wohlrabe, K. (2023). Efficiency of universities and research-focused institutions worldwide: The introduction of a new input indicator reflecting institutional staff numbers. Journal of Informetrics, 17(2), 101400. https://doi.org/10.1016/j.joi.2023.101400
  • Bozoğlu, O. (2022). Sustainability, Sustainable Development And Sustainable Universities. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Researches, 18. https://doi.org/10.51293/socrates.273
  • Cantwell, B., & Johnson, N. (2017). Review of Philip G. Altbach (2016) Global Perspectives on Higher Education. Higher Education Quarterly, 71(2), 223-228. https://doi.org/10.1111/hequ.12117
  • Cao, C., Wei, T., Xu, S., Su, F., & Fang, H. (2023). Comprehensive evaluation of higher education systems using indicators: PCA and EWM methods. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 432. https://doi.org/10.1057/s41599-023-01938-x
  • Cavlak, H. (2021). Etkinlik, Etkililik, Verimlilik, Kârlılık, Performans: Kavramsal Bir Çerçeve ve Karşılaştırma. Journal of Research in Business, 6(1), 99-126. https://doi.org/10.29228/JRB.6
  • Coll-Serrano, V., Benítez, R., & Bolós, V. (2018). Data Envelopment Analysis with deaR [Software]. R package version 1.2.0.
  • Cooper, W. W., Seiford, L. M., & Tone, K. (2006). Introduction to Data Envelopment Analysis and Its Uses With DEASolver and References. Springer.
  • Çağlar, M., & Gürler, C. (2020). Türkiye’deki Araştırma ve Aday Araştırma Üniversitelerinin Etkinliklerinin Veri Zarflama Analizi ile Ölçümü. The Journal of International Scientific Researches, 5(2), 143-157. https://doi.org/10.23834/isrjournal.729591
  • Darwin, S. (2023). An introduction to higher education. Cogent Education, 10(2), 2260059. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2260059
  • Emrouznejad, A., & Cabanda, E. (2014). Managing Service Productivity Using Data Envelopment Analysis. İçinde A. Emrouznejad & E. Cabanda (Ed.), Managing Service Productivity Using Frontier Efficiency Methodologies and Multicriteria Decision Making for Improving Service Performance. Springer.
  • Ergenekon Arslan, A., & Güven, Ö. Z. (2018). Veri Zarflama Analizi ile Üniversite Etkinliklerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma: Türkiye Örneği. Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 3(6), 86-105.
  • European Commission. (2024). Towards effective and efficient higher education. Effective and Efficient Higher Education - European Education Area. https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/relevant-and-highquality-higher-education/effectiveness-and-efficiency
  • Farrell, M. J. (1957). The Measurement of Productive Efficiency. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), 120(3), 253. https://doi.org/10.2307/2343100
  • Golany, B., & Roll, Y. (1989). An application procedure for DEA. Omega, 17(3), 237-250. https://doi.org/10.1016/0305-0483(89)90029-7
  • Gökşen, Y., Doğan, O., & Özkarabacak, B. (2015). A Data Envelopment Analysis Application for Measuring Efficiency of University Departments. Procedia Economics and Finance, 19, 226-237. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00024-6
  • Günay, A., Dulupçu, M. A., & Oruç, K. O. (2017). Türkiye’de Devlet Üniversitelerinin Etkinlik ve Verimlilik Analizi: Veri Zarflama Analizi ve MALMQUIST Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulamaları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 85-113.
  • Işıldak, M. S., Çiçek, A., & Köksal, İ. (2018). Bazı Devlet Üniversitelerinin Veri Zarflama Analizi (VZA) Yöntemi ile Etkinlik Analizi. Atlas International Referred Journal On Social Sciences, 4(9), 246-361.
  • İstanbul Üniversitesi Şehir Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi. (2023). İller Arası Rekabet Endeksi 2021-2022 (Şehir Araştırma Notları-6). https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=iller-arasi-rekabet-endeksi-2023.pdf
  • Kenny, J. (2008). Efficiency and Effectiveness in Higher Education: Who Is Accountable for What? Australian Universities’ Review, 50, 11-19.
  • McCowan, T. (2019). Impact on the SDGs. İçinde T. McCowan, Higher Education for and beyond the Sustainable Development Goals (ss. 211-248). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-19597-7_8
  • Murthi, M., & Bassett, R. M. (2022). Higher Education: Understanding demand and redefining values. World Bank Blogs. https://blogs.worldbank.org/en/education/higher-education-understanding-demand-and-redefining-values
  • Oruç, K. O., Güngör, İ., & Demiral, M. F. (2009). Üniversitelerin Etkinlik Ölçümünde Bulanık Veri Zarflama Analizi Uygulaması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 265-278.
  • Ozcan, Y. A. (2009). Quantitative Methods in Health Care Management: Techniques and Applications. John Wiley & Sons, Inc.
  • Ozcan, Y. A. (2014). Health Care Benchmarking and Performance Evaluation: An Assessment using Data Envelopment Analysis (DEA). Springer.
  • ÖSYM. (2024). Yükseköğretim ile İlgili Genel Bilgiler-Tanımlar. T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı. https://www.osym.gov.tr/TR,1371/tanimlar.html
  • Özden, Ü. (2009). Veri zarflama analizi (VZA) ile Türkiye’deki vakıf üniversitelerinin etkinliğinin ölçülmesi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 37(2), 167-185.
  • Özel, G. (2014). Devlet Üniversitelerinin Etkinlik Analizi: Türkiye Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(3), 124-136.
  • Ramanathan, R. (2003). An Introduction to Data Envelopment Analysis: A Tool for Performance Measurement. Sage Publications India Pvt Ltd.
  • Ray, S. C. (2004). Data Envelopment Analysis: Theory and Techniques for Economic and Operations Research. Cambridge University Press.
  • Sickles, R. C., & Zelenyuk, V. (2019). Measurement of Productivity and Efficiency: Theory and Practice (1. baskı). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781139565981
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. (2024). 2022-2024 Dönemi Bütçe Gelirleri. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/01/3b-II-ve-III-Sayili-Listelerde-Yer-Alan-Idarelerin-2022-2024-Donemi-Gelir-ve-Net-Finansman-Tablolari_03012022.xls
  • Tone, K. (2017). Radial DEA Models. İçinde K. Tone (Ed.), Advances in DEA Theory and Applications (ss. 1-10). John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118946688.ch1
  • Trinh, N. T. H. (2023). Higher Education and Its Role for National Development. A Research Agenda with Bibliometric Analysis. Interchange, 54(2), 125-143. https://doi.org/10.1007/s10780-023-09493-9
  • TÜİK. (2024). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2023 (No. 49684). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2023-49684
  • Türkan, S., & Özel, G. (2017). Efficiency of State Universities in Turkey During the 2014–2015 Academic Year and Determination of Factors Affecting Efficiency. TED Eğitim ve Bilim, 42, 307-322. https://doi.org/10.15390/EB.2017.6980
  • UNESCO. (2024). What you need to know about higher education. Higher Education. https://www.unesco.org/en/highereducation/need-know
  • United Nations. (2024). Take Action for the Sustainable Development Goals. The 17 Goals. https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/
  • University of the People. (2024). Higher Education is a Fundamental Human Right. https://www.uopeople.edu/blog/universal-human-rights/
  • URAP. (2021). 2021-2022 URAP Türkiye Sıralaması Basın Açıklaması. University Ranking by Academic Performance. https://newtr.urapcenter.org/cdn/storage/PDFs/cXuGky5DbBvC5eFeK/original/cXuGky5DbBvC5eFeK.pdf
  • URAP. (2023). 2023-2024 URAP Türkiye Sıralaması Basın Açıklaması. University Ranking by Academic Performance. https://newtr.urapcenter.org/cdn/storage/PDFs/FK52kJxFYgc9icEov/original/FK52kJxFYgc9icEov.pdf
  • ÜniAr. (2024). Türkiye Üniversite Memnuniyet Araştırması-2024 (TÜMA 2024). Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı Yayınları. https://www.uniar.net/tuma
  • Wildani, Z., Wibowo, W., Wulandari, S. P., & Dinanti, L. A. (2023). Data Envelopment Analysis for the Efficiency of Higher Education Departments at Sepuluh Nopember Institute of Technology, Indonesia. European Journal of Educational Research, 12(2), 1153-1169. https://doi.org/10.12973/eujer.12.2.1153
  • YÖK. (2021). Türkiye Yükseköğretim Sistemi. Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/2021/turkiye-de-yuksekogretim-sistemi-2021.pdf
  • YÖK. (2024a). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Yükseköğretim Kurulu. https://istatistik.yok.gov.tr/
  • YÖK. (2024b). Yükseköğretim İstatistikleri Bülteni, 2023-2024 (No. 4). Yükseköğretim Kurulu. https://istatistik.yok.gov.tr
  • Zhu, J. (2014). Quantitative Models for Performance Evaluation and Benchmarking. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-06647-9
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Analytics
Journal Section Original Research Articles
Authors

Aydın Özdemir 0000-0002-2413-9440

Publication Date April 30, 2025
Submission Date October 4, 2024
Acceptance Date December 2, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, A. (2025). Büyükşehir Statüsünde Olmayan İllerin Yükseköğretim Yönetimi Etkinliklerinin Veri Zarflama Analizi Kullanılarak Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 28(1), 1-23. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1561081

Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).