Research Article
BibTex RIS Cite

Turizm Alanında Lisans Eğitimi Alan Öğrencilerin Küresel Sosyal Sorumluluk Algılarının Ölçülmesi: Konya Örneği

Year 2025, Volume: 28 Issue: 1, 337 - 351, 30.04.2025
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1569069

Abstract

Günümüzde yaşanan hızlı değişim ve ilerlemeler, insanların karşı karşıya kaldığı çeşitli sosyal, çevresel ve ekonomik sorunların daha geniş bir perspektifte ele alınmasını gerekli kılmıştır. Bu sorunlar arasında gelir eşitsizliği, çevre kirliliği, insan hakları ihlalleri, eğitim ve sağlık gibi temel konular yer almaktadır. Bu tür sorunlar sadece bir ülkenin veya bölgenin sorunu olarak değil, küresel çapta etkileri olan ve herkesi ilgilendiren sorunlar olarak değerlendirilmelidir. Küresel sosyal sorumluluk anlayışı, bu tür sorunların çözüme kavuşması için tüm insanların ve kuruluşların birlikte çaba harcaması gerektiği vurgulamaktadır. Çalışmada, turizm alanında lisans eğitimi alan öğrencilerin küresel sosyal sorumluluk algı düzeylerinin belirlenmesi ve küresel sosyal sorumluluk algısının demografik değişkenlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma sonuçlarına göre öğrencilerin küresel sosyal sorumluluk algı düzeylerinin iyi olduğu, en yüksek ortalamaya ekolojik sorumluluğun, en düşük ortalamaya ulusal sorumluluğun sahip olduğu belirlenmiştir. Cinsiyete göre küresel sosyal sorumluluk toplam puanı ve tüm alt boyutları, bölüme göre eyleme dönük sorumluluk, çevre dersi alma durumuna göre eyleme dönük sorumluluk, sosyal sorumluluk dersi alma durumuna göre küresel sosyal sorumluluk toplam puanı ve özgeci sorumluluk, sosyal sorumluluk faaliyetlerine katılım durumuna göre ise küresel sosyal sorumluluk toplam puanı, eyleme dönük sorumluluk ve özgeci sorumluluk alt boyutlarında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir.

References

  • Başer, H., & Kılınç, E. (2015). Küresel Sosyal Sorumluluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 75-89.
  • Büyükdoğan, B. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Algılarının Değerlendirilmesi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 4(3), 203-215.
  • Ewest, T. (2015). The Relationship Between Transformational Leadership Practices and Global Social Responsibility. Journal of Leadership Studies, 9(1), 19-29.
  • Gürbüz, G., & Aydın, M. (2022). Öğretmen Adaylarının Küresel Sorunlara İlişkin Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1429-1460.
  • Jones, E., Leask, B., Brandenburg, U., & De Wit, H. (2021). Global Social Responsibility and the Internationalisation of Higher Education for Society. Journal of Studies in International Education, 25(4), 330-347.
  • Karaküçük, S. (2014). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme. Gazi Kitap Evi.
  • Kırılmaz, H., Kılıç-Kırılmaz, S., Demir, B., & Marakçı, Y. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. International Social Sciences Studies Journal, 4(28), 6197-6208.
  • Körükçü, M., & Tangülü, Z. (2021). Individual and Global Social Responsibility Levels of Social Studies Pre-Service Teachers in Terms of Different Variables. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 1008-1017.
  • Küçükşen, K., & Arat, S. (2022). Examining the Levels of Xenophobia and Global Social Responsibility of Health Sciences Students: A Cross-Sectional Study in the Case of Konya.
  • Küçükşen, K., & Budak, H. (2017). Lise Öğrencilerinin Sosyal Değer Tercihlerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeylerine Etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1813-1826.
  • Nakamura, M., & Watanabe-Muraoka, A. M. (2006). Global Social Responsibility: Developing a Scale for Senior High School Students in Japan. International Journal for the Advancement of Counselling, 28, 213-226.
  • Orgev, C., & Demir, H. (2020). Global Warming: A Study on the Determination of Global Social Responsibility Levels of Final Year Students in Faculties of Medicine in Turkey. International Journal of Education and Knowledge Management (IJEKM), 3(4), 1-13.
  • Recepoğlu, S. (2022). The Analysis of the Global Social Responsibility Levels of Social Studies Prospective Teachers. International Journal of Eurasian Education and Culture, 7(16), 588-622.
  • Seçgin, F., & Yazıcı, F. (2018). Tarih ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kontrol Odakları ve Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1267-1292.
  • Starrett, R. H. (1996). Assessment of Global Social Responsibility. Psychological Reports, 78, 535-554.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6. baskı). Boston, MA: Pearson.
  • Tyer-Viola, L., Nicholas, P. K., Corless, I. B., Barry, D. M., Hoyt, P., Fitzpatrick, J. J., & Davis, S. M. (2009). Social Responsibility of Nursing: A Global Perspective. Policy, Politics, & Nursing Practice, 10(2), 110-118.
  • Ünal, Ö., & Sarı, M. (2017). Öğretmenlerde Küresel Sosyal Sorumluluk ve Demokratik Tutum Üzerine Bir İnceleme. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı (ss. 325-333). Ankara: Pegem.
  • Yeşil, M., & Turan, Y. (2020). Çevresel Duyarlılık Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(2), 418-435.
  • Yılmaz, V., Çelik, H. E., & Yağızer, C. (2009). Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Davranışın Ekolojik Ürün Satın Alma Davranışına Etkilerinin Yapısal Eşitlik Modeliyle Araştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-14.
Year 2025, Volume: 28 Issue: 1, 337 - 351, 30.04.2025
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1569069

Abstract

References

  • Başer, H., & Kılınç, E. (2015). Küresel Sosyal Sorumluluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 75-89.
  • Büyükdoğan, B. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Algılarının Değerlendirilmesi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 4(3), 203-215.
  • Ewest, T. (2015). The Relationship Between Transformational Leadership Practices and Global Social Responsibility. Journal of Leadership Studies, 9(1), 19-29.
  • Gürbüz, G., & Aydın, M. (2022). Öğretmen Adaylarının Küresel Sorunlara İlişkin Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeylerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1429-1460.
  • Jones, E., Leask, B., Brandenburg, U., & De Wit, H. (2021). Global Social Responsibility and the Internationalisation of Higher Education for Society. Journal of Studies in International Education, 25(4), 330-347.
  • Karaküçük, S. (2014). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme. Gazi Kitap Evi.
  • Kırılmaz, H., Kılıç-Kırılmaz, S., Demir, B., & Marakçı, Y. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. International Social Sciences Studies Journal, 4(28), 6197-6208.
  • Körükçü, M., & Tangülü, Z. (2021). Individual and Global Social Responsibility Levels of Social Studies Pre-Service Teachers in Terms of Different Variables. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(3), 1008-1017.
  • Küçükşen, K., & Arat, S. (2022). Examining the Levels of Xenophobia and Global Social Responsibility of Health Sciences Students: A Cross-Sectional Study in the Case of Konya.
  • Küçükşen, K., & Budak, H. (2017). Lise Öğrencilerinin Sosyal Değer Tercihlerinin Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeylerine Etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1813-1826.
  • Nakamura, M., & Watanabe-Muraoka, A. M. (2006). Global Social Responsibility: Developing a Scale for Senior High School Students in Japan. International Journal for the Advancement of Counselling, 28, 213-226.
  • Orgev, C., & Demir, H. (2020). Global Warming: A Study on the Determination of Global Social Responsibility Levels of Final Year Students in Faculties of Medicine in Turkey. International Journal of Education and Knowledge Management (IJEKM), 3(4), 1-13.
  • Recepoğlu, S. (2022). The Analysis of the Global Social Responsibility Levels of Social Studies Prospective Teachers. International Journal of Eurasian Education and Culture, 7(16), 588-622.
  • Seçgin, F., & Yazıcı, F. (2018). Tarih ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kontrol Odakları ve Küresel Sosyal Sorumluluk Düzeyleri Arasındaki İlişki. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1267-1292.
  • Starrett, R. H. (1996). Assessment of Global Social Responsibility. Psychological Reports, 78, 535-554.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6. baskı). Boston, MA: Pearson.
  • Tyer-Viola, L., Nicholas, P. K., Corless, I. B., Barry, D. M., Hoyt, P., Fitzpatrick, J. J., & Davis, S. M. (2009). Social Responsibility of Nursing: A Global Perspective. Policy, Politics, & Nursing Practice, 10(2), 110-118.
  • Ünal, Ö., & Sarı, M. (2017). Öğretmenlerde Küresel Sosyal Sorumluluk ve Demokratik Tutum Üzerine Bir İnceleme. 26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı (ss. 325-333). Ankara: Pegem.
  • Yeşil, M., & Turan, Y. (2020). Çevresel Duyarlılık Üzerine Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(2), 418-435.
  • Yılmaz, V., Çelik, H. E., & Yağızer, C. (2009). Çevresel Duyarlılık ve Çevresel Davranışın Ekolojik Ürün Satın Alma Davranışına Etkilerinin Yapısal Eşitlik Modeliyle Araştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-14.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Corporate Social Responsibility
Journal Section Original Research Articles
Authors

Mehmet Sağır 0000-0002-7081-5462

Ayşegül Güdül 0000-0002-7217-1947

Aslı Uğur Aydın Taştekin 0000-0002-9354-2591

Publication Date April 30, 2025
Submission Date October 17, 2024
Acceptance Date April 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Sağır, M., Güdül, A., & Aydın Taştekin, A. U. (2025). Turizm Alanında Lisans Eğitimi Alan Öğrencilerin Küresel Sosyal Sorumluluk Algılarının Ölçülmesi: Konya Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 28(1), 337-351. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1569069

Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).