Before consumers make a decision to purchase the products they need, they search for information and make their final decisions and choices by comparing alternative products, if any. In the age we live in, digital marketing tools are used effectively to facilitate consumers' search for information. One of these tools is the websites of businesses. Thanks to these sites, the process of determining alternatives and making purchasing decisions can be managed quickly. In this context, the purpose of the study is to determine the criteria that can increase quality and to rank the brands in line with the information search made by consumers on websites when making their decisions to purchase technological household appliances. In the study, firstly, five brands with the highest market share in the technological home appliances (white goods) market in Turkey were selected and their web pages were examined. The AHP method was used in the selection of criteria. The ranking of the brands was carried out using the PROMETHEE Method in line with the determined criteria. As a result of the study, it was concluded that the design of websites and the level of meeting customer expectations are effective in purchasing decisions.
Tüketiciler ihtiyaç duydukları ürünlerin satın alma kararını vermeden önce bilgi arayışına girer ve varsa alternatif ürünleri karşılaştırmak suretiyle nihai kararlarını verir, seçimlerini gerçekleştirirler. Yaşadığımız çağda tüketicilerin bilgi arayışını kolaylaştıracak şekilde dijital pazarlama araçları etkin bir şekilde kullanılmaktadır. Bu araçlardan birisi de işletmelerin web siteleridir. Bu siteler sayesinde alternatiflerin belirlenmesi ve satın alma kararlarının verilmesi süreci hızlı bir şekilde yönetilebilmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı; tüketicilerin teknolojik ev aletleri satın alma kararlarında web sitelerinde gerçekleştirdikleri bilgi arayışı doğrultusunda kaliteyi arttırabilecek kriterlerin belirlenmesi ve marka sıralamasının yapılabilmesidir. Çalışmada öncelikle Türkiye’de teknolojik ev aletleri (beyaz eşya) pazarında yer alan markalardan pazar payı en yüksek olan beş marka seçilmiş ve web sayfaları incelenmiştir. Kriterlerin seçiminde AHP yönteminden yararlanılmıştır. Belirlenen kriterler doğrultusunda markaların sıralaması ise PROMETHEE Yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda web sitelerinin dizaynı ve müşteri beklentilerini karşılama düzeyinin satın alma kararlarında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing, Marketing (Other) |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 14, 2025 |
Acceptance Date | April 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).