City image can be defined as the appearance, identity and reputation of a city as perceived externally and often subconsciously. This concept refers to an overall image of a city's characteristics, perceived values and place in society. The concepts of city image and city brand play an important role in shaping public perceptions and economic development, and contribute to economic development at local and national levels by increasing the competitiveness of cities. These concepts are effective in the formation of individual and social perceptions towards the city and stand out as a determining factor in dynamics such as investment, tourism and migration. In this context, the aim of this study is to determine the perceptions of students coming to Selçuk University from other cities for higher education about the image of Konya city. For this purpose, data were collected by face-to-face interviews with 667 students studying at Selçuk University Alaeddin Keykubat campus through the questionnaire form “Konya's City Image from the Perspective of Selçuk University Students from Different Cities”. The data were analyzed with SPSS 25 package program and the perceptions of the participants about Konya were measured. When the findings are evaluated, although the results are positive for Konya, the issues that are below the average are stated and necessary suggestions are made.
The findings will provide an important basis for determining students' perceptions of Konya city and its people, revealing their positive or negative impressions of the city and providing valuable insights for identifying potential development areas.
Kent imajı, bir şehrin dışarıdan algılanan ve genellikle bilinçaltında yer edinen görünümü, kimliği ve itibarı olarak tanımlanabilir. Bu kavram, şehirlerin sahip oldukları özelliklerin, algılanan değerlerin ve toplumdaki yerlerinin genel bir görüntüsünü ifade eder. Kent imajı ve kent markası kavramları, halkın algılarını şekillendirmede ve ekonomik kalkınmada önemli bir rol oynamakta olup, kentlerin rekabet gücünü artırarak yerel ve ulusal düzeyde ekonomik kalkınmaya katkı sağlamaktadır. Bu kavramlar, kente yönelik bireysel ve toplumsal algıların oluşumunda etkili olmakla birlikte, yatırım, turizm ve göç gibi dinamikler üzerinde de belirleyici bir faktör olarak öne çıkmaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacı yükseköğrenim için başka şehirlerden Selçuk Üniversitesine gelen öğrencilerin Konya kentinin imajına yönelik algılarının tespit edilmesidir. Bu amaçla Selçuk Üniversitesi’nin Alâeddin Keykubat yerleşkesinde öğrenim gören 667 öğrenci ile yüz yüze görüşülerek “Farklı Şehirlerden Gelen Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinin Perspektifinden Konya’nın Kent İmajı” anket formu vasıtasıyla veriler toplanmıştır. Veriler SPSS 25 paket programı ile analiz edilmiş ve katılımcıların Konya hakkındaki algıları ölçülmüştür. Bulgular değerlendirildiğinde sonuçlar Konya açısından olumlu olmaklar birlikte ortalamanın altında kalan hususlar belirtilmiş ve gerekli önerilerde bulunulmuştur. Ortaya çıkan bulgular öğrencilerin Konya kenti ve halkına dair algılarını belirleme noktasında önemli bir temel oluşturarak kentle ilgili olumlu veya olumsuz izlenimlerini ortaya koyacak ve potansiyel geliştirme alanlarını belirlemek adına değerli iç görüler sunacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Relations Methods and Instruments |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 21, 2025 |
Acceptance Date | April 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).