Following the 7.7 and 7.6 magnitude earthquakes in Kahramanmaraş on February 6, 2023, many search and rescue teams were deployed to the region. While it was frequently stated that there was a “serious coordination problem” in the area, it was also observed that no Human Resources (HR) managers were present in the field. Coordination is a fundamental responsibility of HR managers. Yet, it remained unclear why HR Management (HRM), which evolved from the personnel management systems developed during World War I for workforce coordination in the military, was not involved in coordinating efforts during the earthquake. Additionally, the question arises as to why HR managers did not actively participate in the coordination process during the disaster. This study aims to explore the role of HRM in disaster coordination. This exploratory research conducted semi-structured interviews with 20 individuals, including HR managers from 10 large-scale companies in the earthquake zone and 10 AFAD volunteers. The data were analyzed qualitatively using content analysis, and MAXQDA was used for data visualization. The findings reveal that the coordination challenges and competencies required in HRM applications align closely with those needed in disaster management, such as earthquakes. However, it was concluded that HR managers were not actively involved in coordination efforts due to their lack of knowledge about search and rescue operations and first aid and the absence of awareness regarding the importance of HRM in disaster coordination.
6 Şubat 2023’te Kahramanmaraş’ta 7.7 ve 7.6 şiddetindeki depremlerin ardından bölgeye çok sayıda arama-kurtarma ekibi yönlendirilmiştir. Bir yandan “bölgede ciddi anlamda koordinasyon sorunu yaşanıyor” ifadesini sürekli duyarken diğer yandan sahada herhangi bir İnsan Kaynakları (İK) yöneticisinin görev almadığı görülmüştür. Halbuki İK yöneticileri açısından koordinasyon temel görevlerdendir. Bu noktada I. Dünya Savaşı’nda Amerika’da iş gücü koordinasyonu için askeri alanda ortaya çıkan personel yönetimi kavramının evrilmesiyle oluşan İK Yönetimi (İKY) deprem zamanı neden koordinasyon için kullanılmadı? ve Neden İK yöneticileri depremde koordinasyon için aktif görev almadı? soruları akla gelmektedir. Bu çalışmanın amacı, depremde İKY’nin koordinasyon açısından öneminin anlaşılmasıdır. Keşifsel nitelikteki çalışmada, deprem bölgesindeki büyük ölçekli 10 firmanın İK yöneticisi ve 10 AFAD gönüllüsü toplamda 20 kişiyle yarı-yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere yönlendirilmiş nitel içerik analizleri yapılıp veri görselleştirmesi MAXQDA ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, İKY uygulamalarından koordinasyon kavramının deprem gibi afetlerde uygulanmaya çalışılan koordinasyon kavramıyla, İKY uygulamalarında yer alan koordinasyon sorunları ve koordinasyon için gerekli yetkinliklerin deprem gibi afetlerde uygulanmaya çalışılan koordinasyon sorun ve yetkinlikleriyle aynı anlamda olduğu tespit edilmiştir. Ancak İK yöneticilerinin arama-kurtarma ve ilk yardım konusunda yeterli bilgileri olmadığından depremde koordinasyon açısından aktif rol alamadıkları ve İKY’nin koordinasyon açısından öneminin tam kavranamamasından ekiplerde yer alması gerektiğinin akla gelmediği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Resources Management |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | February 28, 2025 |
Acceptance Date | April 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 28 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).