In this study, it was aimed at analyzing insights of Turkish literature teachers on the courses of diction and rhetoric. With this purpose, the insights of Turkish language and literature teachers were referenced. In the study, the insights of Turkish language and literature teachers relying on the courses of diction and rhetoric were represented by means of semi-structured interview forms with open-ended questions in the education period of 2019-2020. The technic of descriptive analysis was used in analysis of research data. The data obtained was presented to readers as regulated and interpreted. The study was carried out with the participation of 28 Turkish language and literature teachers working in Sinop City Center. In order to reflect the opinions of the participants, positive and negative opinions were directly included when necessary. As a result of the study, it was found that Turkish language and literature teachers mostly expressed positive opinions about the problems created by the researcher about the diction and rhetoric course and this course provides students with the ability to "express their emotions, thoughts and dreams in an effective and understandable way." It has been observed that he has adopted his opinion.
Bu çalışmada, Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin diksiyon ve hitabet dersine ilişkin görüşlerinin incelenmesi hedeflenmiştir. Bu hedef doğrultusunda Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin görüşlerine başvurulmuştur. Çalışmada Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin diksiyon ve hitabet dersine ilişkin görüşlerinin neler olduğu 2019–2020 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanan verilere dayanarak betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler düzenlenmiş ve yorumlanmış bir biçimde okuyucuya sunulmuştur. Çalışma, Sinop İl Merkezinde görev yapan 28 Türk dili ve edebiyatı öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların görüşlerini yansıtabilmek amacıyla, gerektiğinde olumlu ve olumsuz görüşlere doğrudan yer verilmiştir. Çalışma sonucunda Türk dili ve edebiyatı öğretmenlerinin diksiyon ve hitabet dersiyle ilgili araştırmacının oluşturduğu alt problemlere yönelik çoğunlukla olumlu görüşler belirttiği bulunmuş ve bu dersin öğrencilere “duygu düşünce ve hayallerini etkili ve anlaşılır biçimde ifade etme becerisi edindirir.” görüşünü benimsediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |
Studies in Educational Research and Development (SERD) is licensed under Creative Commons 4.0.