Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf yönetimi araştırmalarının bibliometrik analizi

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 20 - 51, 30.06.2022

Abstract

Bu araştırmanın amacı, sınıf yönetimi araştırmalarını bibliyometri yöntemini ile bilimsel haritalama analizine tabi tutmaktır. Araştırmanın verileri 1982-2020 yılları arasında yazılan eğitim yönetiminde sınıf yönetimi çalışmalarından elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, sınıf yönetimi çalışmalarına araştırmacılar tarafından çok fazla ağırlık verilmediği söylenebilir. Çalışmaların büyük bir kısmının yurt dışında ve özellikle ABD’de yapıldığı görülmektedir. En çok atıf alan ve çalışma yapan yazarların ABD’de çalıştığı görülmektedir. Yapılan çalışmalarda “sınıf yönetimi”, “disiplin”, “öğrenci davranışları”, “destek” ve “kültür” anahtar kelimelerinin sıkça kullanılmıştır. Sınıf yönetiminde ülkemizden sadece bir çalışma yapıldığından, araştırmacılar bu alana yöneltilmelidir.

References

  • Ağaoğlu, E. (2002). Sınıf yönetimiyle ilgili genel konular. Z. Kaya, (Ed.). Sınıf Yönetimi, (1.Baskı). Ankara: Pegem.
  • Akın, U. ve Arslan, G. (2014). İdeoloji ve Eğitim: Devlet-Eğitim İlişkisine Farklı Bir Bakış. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 81-90.
  • Aksoy, N. (2003). Sınıf İçi Kurallar. E. Karip (Editör). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Arı, R. ve Saban, A. (1999). Sınıf Yönetimi. Konya: Günay Ofset.
  • Avcı, S. S. (2011), Okul Öncesi Eğitimde Programın Sınıf Yönetimine Etkisi. Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi. (Ss. 93-108), (Editör Uyanık Balat, G. Ve Bilgin, H.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Aydın, A. (2013). Sınıf Yönetimi. (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, A., Selvitopu, A., ve Kaya, M. (2018). Sınıf yönetimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 41-56.
  • Balat ve H. Bilgin, (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi. (S. 1-11). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Baloğlu, N. (2000). Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara: Baran Ofset.
  • Başar, H. (1999), Sınıf Yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Başar, H. (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Başar, H. (2005) Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı.
  • Bilgin, H. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Fiziksel Mekânın Düzenlenmesi. G. Uyanık Balat ve H. Bilgin, (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, (2. Baskı). (ss. 151-166) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Boz, İ. (2002). Sınıf Yönetme Sanatı. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • Bozkuş, K. (2021). A systematic review of studies on classroom management from 1980 to 2019. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(4), 433-441.
  • Bullard, J. (2014). Creating Environment For Learning: Birth To Age Eight. United States Of America: Pearson Education.
  • Büyükalan Filiz, S. (2015). Sınıfta Zaman Yönetimi. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetimi. (14. Baskı) (S. 212-231). Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2004). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. 3. Baskı Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çalık, T. (2003). Sınıf Yönetimi ve Özellikleri. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetimi. (5. Baskı). (S. 289-310) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çalık, T. (2009). Sınıf Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetimi. (10. Baskı) (S. 1-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, V. (2003). Sınıf Yönetimi. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çetindağ, Z. (2013). Okul Öncesi Eğitimde İletişim. G. Uyanık Balat ve H. Bilgin, (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi (2. Baskı). (S. 203-220) Ankara: Eğiten Kitap
  • Demirel, Ö. (2005) Öğretimde Planlama ve Değerlendirme: Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Demiriz, S., Ulutaş, İ. ve Karadağ, A. (2011). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve Donanım (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirtaş, H. ve Özer, N. (2007). Öğretmen Adaylarının Zaman Yönetimi Becerileri ile Akademik Başarısı Arasındaki İlişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-47.
  • Demirtaş, H. (2016). Sınıf Yönetiminin Temelleri. H. Kıran ve K. Çelik, (Ed.). Etkili Sınıf Yönetimi (12. Baskı). (S. 1-30) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Doğan, C. D., & Demir, E. Türkiye’de Eğitim Bilimleri Alanında Yayımlanan Bilimsel Makalelerin Atıf Alma Düzeyinin ve H İndeksinin Yıllara Göre İncelenmesi Öz.
  • Ercoşkun, M. H., & Ada, Ş. (2014). Etkili Sınıf Yönetimi Oluşturmada Sınıf Öğretmenlerinin Yeni Rollerinin Nicel Açıdan İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 171-194.
  • Erden, M. (2001). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Erdoğan, İ., (2003). Sınıf Yönetimi. 6. Baskı İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2008) Sınıf Yönetimi: Ders, Konferans, Panel ve Seminer Etkinliklerinde Başarının Yolları. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Ergen, Y. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerileri, Akademik İyimserlikleri ve Mesleki Bağlılıkları Arasındaki İlişki. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Garfield, E. (1980). Bradford’s Law And Related Statistical Patterns. Essays Of An Information Scientist, 4, 476-483.
  • Güçlü, N. (2009). Sınıf İçi İletişim ve Etkileşim. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetimi, (S. 17-55) Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Gündüz, H. B. (2004), Eğitim Okul ve Sınıf Yönetimi. (Edt. Şule Erçetin, Çağatay Özdemir), Asil Yayın Dağıtım, Ankara
  • Gordon, T. (2003). Teacher Effectiveness Training. New York: Three Rivers Press.
  • Hotamışlı, M., ve Erem, I. (2014). Muhasebe ve Finansman Dergisi’nde Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 63, 1-20
  • Karip, E. (2002), Sınıf Yönetimi ve Disiplini, (Edt. Emin Karip), Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Ming-Tak, H. ve Wai-Shing, L. (2008). Classroom Management. Creating A Positive Learning Environment. Hong Kong University Press.
  • Nergiz, V. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yök Tez Merkezi Veri Tabanından Erişildi (Tez No: 394662).
  • Okuba, Y. (1997). Bibliometric Indicators And Analysis Of Research Systems: Methods And Examples. Oecd Science, Technology And Industry Working Papers. Oecd Publishing.
  • Özdemir, S. ve Yalın, H.İ. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Özkılıç, R. (2001). Sınıfta Zaman Yönetimi. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. (2. Baskı) (S. 91-106) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Samiee, S. ve Chabowski, B. R. (2012), “Knowledge Structure İn International Marketing: A Multi-Method Bibliometric Analysis”, Journal of The Academy Of Marketing Science, Cilt: 40, Sayı: 2, Ss. 364-386.
  • Şentürk, H., ve Oral, B. (2008). Türkiye’de Sınıf Yönetimi ile İlgili Yapılan Bazı Araştırmaların Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 1-13.
  • Taş, A. (2016). Sınıf Yönetimini Etkileyen Etkenler. H. Kıran ve K. Çelik, (Ed.). Etkili Sınıf Yönetimi. (12. Baskı) (S. 33-55) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tonta, Y., ve Al, U. (2008). Türkçe Makalelerin Dergilere Dağılımı ve Bradford Yasası. Bilgi Dünyası, 9(1), 41-66.
  • Turan, S. (2006). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Turan, S. (2006). Sınıf Yönetiminin Temelleri. Teori ve Uygulamada Sınıf Yönetimi
  • Türnüklü, A. (2000). “Türk ve İngiliz İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf İçi Davranış Yönetim Stratejilerinin Karşılaştırılması,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (23), 449-466 (2000).
  • Yavuzer, H. (2000). Okul Çağı Çocuğu. (4. Basım) İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yılmaz, M. (2006). Lotka Yasası ve Türkiye’de Kütüphane ve Bilgi Bilimi Literatürü. Türk Kütüphaneciliği, 16(1), 61-69.
  • Yılmaz, Z. N. ve Aydın, Ö. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(1): 148-164.
  • Yurtal, F. ve Yaşar, M. (2008). Sınıf Yönetimini Etkileyen Faktörler.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Bibliometric Analysis of Classroom Management Studies

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 20 - 51, 30.06.2022

Abstract

The purpose of this research is to subject classroom management research to scientific mapping analysis using the bibliometric method. The data of the research were obtained from classroom management studies in educational administration written between 1982-2020. According to the results of the research, it can be said that the researchers did not give much weight to classroom management studies. It is seen that most of the studies are carried out abroad and especially in the USA. It is seen that the most cited and published authors work in the USA. In the studies, the keywords "classroom management", "discipline", "student behavior", "support" and "culture" were frequently used. Since only one study has been done in our country in classroom management, researchers should be directed to this field.

References

  • Ağaoğlu, E. (2002). Sınıf yönetimiyle ilgili genel konular. Z. Kaya, (Ed.). Sınıf Yönetimi, (1.Baskı). Ankara: Pegem.
  • Akın, U. ve Arslan, G. (2014). İdeoloji ve Eğitim: Devlet-Eğitim İlişkisine Farklı Bir Bakış. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 81-90.
  • Aksoy, N. (2003). Sınıf İçi Kurallar. E. Karip (Editör). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Arı, R. ve Saban, A. (1999). Sınıf Yönetimi. Konya: Günay Ofset.
  • Avcı, S. S. (2011), Okul Öncesi Eğitimde Programın Sınıf Yönetimine Etkisi. Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi. (Ss. 93-108), (Editör Uyanık Balat, G. Ve Bilgin, H.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Aydın, A. (2013). Sınıf Yönetimi. (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Aydın, A., Selvitopu, A., ve Kaya, M. (2018). Sınıf yönetimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 41-56.
  • Balat ve H. Bilgin, (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi. (S. 1-11). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Baloğlu, N. (2000). Etkili Sınıf Yönetimi. Ankara: Baran Ofset.
  • Başar, H. (1999), Sınıf Yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Başar, H. (2002). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Başar, H. (2005) Sınıf Yönetimi. Ankara: Anı.
  • Bilgin, H. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Fiziksel Mekânın Düzenlenmesi. G. Uyanık Balat ve H. Bilgin, (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, (2. Baskı). (ss. 151-166) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Boz, İ. (2002). Sınıf Yönetme Sanatı. İstanbul: Zambak Yayınları.
  • Bozkuş, K. (2021). A systematic review of studies on classroom management from 1980 to 2019. International Electronic Journal of Elementary Education, 13(4), 433-441.
  • Bullard, J. (2014). Creating Environment For Learning: Birth To Age Eight. United States Of America: Pearson Education.
  • Büyükalan Filiz, S. (2015). Sınıfta Zaman Yönetimi. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetimi. (14. Baskı) (S. 212-231). Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2004). Sınıf Yönetimi ve Disiplini. 3. Baskı Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çalık, T. (2003). Sınıf Yönetimi ve Özellikleri. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetimi. (5. Baskı). (S. 289-310) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çalık, T. (2009). Sınıf Yönetimi ile İlgili Temel Kavramlar. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetimi. (10. Baskı) (S. 1-16). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, V. (2003). Sınıf Yönetimi. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Çetindağ, Z. (2013). Okul Öncesi Eğitimde İletişim. G. Uyanık Balat ve H. Bilgin, (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi (2. Baskı). (S. 203-220) Ankara: Eğiten Kitap
  • Demirel, Ö. (2005) Öğretimde Planlama ve Değerlendirme: Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Demiriz, S., Ulutaş, İ. ve Karadağ, A. (2011). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve Donanım (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demirtaş, H. ve Özer, N. (2007). Öğretmen Adaylarının Zaman Yönetimi Becerileri ile Akademik Başarısı Arasındaki İlişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34-47.
  • Demirtaş, H. (2016). Sınıf Yönetiminin Temelleri. H. Kıran ve K. Çelik, (Ed.). Etkili Sınıf Yönetimi (12. Baskı). (S. 1-30) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Doğan, C. D., & Demir, E. Türkiye’de Eğitim Bilimleri Alanında Yayımlanan Bilimsel Makalelerin Atıf Alma Düzeyinin ve H İndeksinin Yıllara Göre İncelenmesi Öz.
  • Ercoşkun, M. H., & Ada, Ş. (2014). Etkili Sınıf Yönetimi Oluşturmada Sınıf Öğretmenlerinin Yeni Rollerinin Nicel Açıdan İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 171-194.
  • Erden, M. (2001). Sınıf Yönetimi. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Erdoğan, İ., (2003). Sınıf Yönetimi. 6. Baskı İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2008) Sınıf Yönetimi: Ders, Konferans, Panel ve Seminer Etkinliklerinde Başarının Yolları. İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Ergen, Y. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerileri, Akademik İyimserlikleri ve Mesleki Bağlılıkları Arasındaki İlişki. Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Garfield, E. (1980). Bradford’s Law And Related Statistical Patterns. Essays Of An Information Scientist, 4, 476-483.
  • Güçlü, N. (2009). Sınıf İçi İletişim ve Etkileşim. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetimi, (S. 17-55) Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Gündüz, H. B. (2004), Eğitim Okul ve Sınıf Yönetimi. (Edt. Şule Erçetin, Çağatay Özdemir), Asil Yayın Dağıtım, Ankara
  • Gordon, T. (2003). Teacher Effectiveness Training. New York: Three Rivers Press.
  • Hotamışlı, M., ve Erem, I. (2014). Muhasebe ve Finansman Dergisi’nde Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 63, 1-20
  • Karip, E. (2002), Sınıf Yönetimi ve Disiplini, (Edt. Emin Karip), Pegem A Yayıncılık, Ankara
  • Ming-Tak, H. ve Wai-Shing, L. (2008). Classroom Management. Creating A Positive Learning Environment. Hong Kong University Press.
  • Nergiz, V. (2014). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetim Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yök Tez Merkezi Veri Tabanından Erişildi (Tez No: 394662).
  • Okuba, Y. (1997). Bibliometric Indicators And Analysis Of Research Systems: Methods And Examples. Oecd Science, Technology And Industry Working Papers. Oecd Publishing.
  • Özdemir, S. ve Yalın, H.İ. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Özkılıç, R. (2001). Sınıfta Zaman Yönetimi. L. Küçükahmet, (Ed.). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. (2. Baskı) (S. 91-106) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Samiee, S. ve Chabowski, B. R. (2012), “Knowledge Structure İn International Marketing: A Multi-Method Bibliometric Analysis”, Journal of The Academy Of Marketing Science, Cilt: 40, Sayı: 2, Ss. 364-386.
  • Şentürk, H., ve Oral, B. (2008). Türkiye’de Sınıf Yönetimi ile İlgili Yapılan Bazı Araştırmaların Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 1-13.
  • Taş, A. (2016). Sınıf Yönetimini Etkileyen Etkenler. H. Kıran ve K. Çelik, (Ed.). Etkili Sınıf Yönetimi. (12. Baskı) (S. 33-55) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tonta, Y., ve Al, U. (2008). Türkçe Makalelerin Dergilere Dağılımı ve Bradford Yasası. Bilgi Dünyası, 9(1), 41-66.
  • Turan, S. (2006). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Turan, S. (2006). Sınıf Yönetiminin Temelleri. Teori ve Uygulamada Sınıf Yönetimi
  • Türnüklü, A. (2000). “Türk ve İngiliz İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf İçi Davranış Yönetim Stratejilerinin Karşılaştırılması,” Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (23), 449-466 (2000).
  • Yavuzer, H. (2000). Okul Çağı Çocuğu. (4. Basım) İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yılmaz, M. (2006). Lotka Yasası ve Türkiye’de Kütüphane ve Bilgi Bilimi Literatürü. Türk Kütüphaneciliği, 16(1), 61-69.
  • Yılmaz, Z. N. ve Aydın, Ö. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(1): 148-164.
  • Yurtal, F. ve Yaşar, M. (2008). Sınıf Yönetimini Etkileyen Faktörler.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Articles
Authors

Erkan Torun 0000-0002-3495-0448

Kıvanç Bozkuş 0000-0002-4787-3664

Early Pub Date June 16, 2022
Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Torun, E., & Bozkuş, K. (2022). Sınıf yönetimi araştırmalarının bibliometrik analizi. Studies in Educational Research and Development, 6(1), 20-51.

88x31.pngStudies in Educational Research and Development (SERD) is licensed under Creative Commons 4.0.