Bu araştırmanın amacı, sınıf yönetimi araştırmalarını bibliyometri yöntemini ile bilimsel haritalama analizine tabi tutmaktır. Araştırmanın verileri 1982-2020 yılları arasında yazılan eğitim yönetiminde sınıf yönetimi çalışmalarından elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, sınıf yönetimi çalışmalarına araştırmacılar tarafından çok fazla ağırlık verilmediği söylenebilir. Çalışmaların büyük bir kısmının yurt dışında ve özellikle ABD’de yapıldığı görülmektedir. En çok atıf alan ve çalışma yapan yazarların ABD’de çalıştığı görülmektedir. Yapılan çalışmalarda “sınıf yönetimi”, “disiplin”, “öğrenci davranışları”, “destek” ve “kültür” anahtar kelimelerinin sıkça kullanılmıştır. Sınıf yönetiminde ülkemizden sadece bir çalışma yapıldığından, araştırmacılar bu alana yöneltilmelidir.
The purpose of this research is to subject classroom management research to scientific mapping analysis using the bibliometric method. The data of the research were obtained from classroom management studies in educational administration written between 1982-2020. According to the results of the research, it can be said that the researchers did not give much weight to classroom management studies. It is seen that most of the studies are carried out abroad and especially in the USA. It is seen that the most cited and published authors work in the USA. In the studies, the keywords "classroom management", "discipline", "student behavior", "support" and "culture" were frequently used. Since only one study has been done in our country in classroom management, researchers should be directed to this field.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 16, 2022 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |
Studies in Educational Research and Development (SERD) is licensed under Creative Commons 4.0.