Research Article
BibTex RIS Cite

An Examination of 9th-12th Grade Textbooks Within the Scope of the 2018 Secondary Education Biology Curriculum in the Context of Values Education: A Document Analysis

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 13, 30.06.2024

Abstract

This study presents an analysis of the 2018 Secondary Education Biology Curriculum in Turkey in terms of values education for grades 9-12. The research examines the expressions of values within the curriculum and their distribution in biology education. According to the analysis results, the values emphasized most in the curriculum are patriotism, respect, and responsibility. On the other hand, values such as justice, honesty, patience, altruism, and self-discipline are not adequately represented, and the value of love is particularly absent in the 10th and 11th-grade curriculum. Based on these findings, the research suggests that the curriculum should be updated with a more balanced and inclusive perspective on values education. This study aims to provide new perspectives on how values education can be integrated into scientific learning processes.

References

  • Atıcı, T., Samancı, N. K., & Özel, Ç. A. (2007). İlköğretim fen bilgisi ders kitaplarının biyoloji konuları yönünden eleştirel olarak incelenmesi ve öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 115-133.
  • Elbir, B., & Bağcı, C. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 8(1), 1321-1333.
  • Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çağlayan, A. (2005). Ahlak pusulası: Ahlak ve değerler eğitimi. Dem yayınları.
  • Dillon, J., & Grace, M. (2013). Environmental Education in Science Education. In: N. Lederman & S. Abell (Eds.), Handbook of Research on Science Education (Vol II, pp. 511-528). Routledge.
  • Eilks, I., & Byers, B. (2010). The Need for Innovative Methods of Teaching and Learning Chemistry in Higher Education. In: B. Byers & I. Eilks (Eds.), Innovative Methods of Teaching and Learning Chemistry in Higher Education (pp. 1-14). RSC Publishing.
  • Ekşi, H., Katılmış, A. (2020). Kavramsal Çerçeve: Temel Kavramlar. Ekşi, H., Katılmış, A. (Ed.). Karakter ve Değerler Eğitimi (ss. 1-21). Nobel
  • Gençtan, E. (1995). İnsan olmak (12. baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Halstead, M., & Taylor, M.J. (Eds.). (1995). Values in education and education in values. Routledge.
  • Hökelekli, H. (2010). Din psikolojisi. Dem
  • Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Irez, S. (2009). Nature of science as depicted in Turkish biology textbooks. Science Education, 93(3), 422-447.
  • Karic E. (2016). Eğitim ve ahlaki terbiye. J. Casewitt (Ed.) (çev. Nurullah Koltaş). Geleneğin ışığında eğitim (ss. 77-83). Edam.
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-238.
  • MEB. (2017). Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretim Programı, http://mufredat.gov.tr
  • MEB. (2018). Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretim Programı, http://mufredat.gov.tr
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Poole, M. (1995). Beliefs and values in science education. McGraw-Hill Education.
  • Prior, L. (2003). Using Documents in Social Research. Sage Publications.
  • Sözgün, Z. (2018). Genelde Eğitim Özelde Din Eğitimi Verilirken Gelişim Dönemi Özelliklerinin Önemi. Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi, 4(1), 65-80.
  • Şentürk, L., & Aktaş, E. (2015). Türkiye'de ve Romanya'da okutulan ana dili Türkçe ders kitaplarının değer iletimi açısından karşılaştırılması. Değerler Eğitimi Dergisi, 13(29), 215-243.
  • Thornberg, R. (2008). The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1791–1798
  • Yazar, T. & Lala, Ö. (2020). Değerlerin Kaynakları ve temelleri. Ekşi, H., Katılmış, A. (ed). Karakter ve Değerler Eğitimi (ss. 27-52). Nobel
  • Zeidler, D. L., & Nichols, B. H. (2009). Socioscientific Issues: Theory and Practice. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 49-58.

Ortaöğretim 2018 Biyoloji Öğretim Programı Kapsamında 9-12. Sınıflar Ders Kitaplarının Değerler Eğitimi Bağlamında İncelenmesi: Bir Doküman Analizi

Year 2024, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 13, 30.06.2024

Abstract

Bu çalışma, Türkiye'deki 9-12. sınıflar arasındaki 2018 Ortaöğretim Biyoloji Öğretim Programının değerler eğitimi açısından analizini sunmaktadır. Araştırma, öğretim programındaki değer ifadelerini ve bu ifadelerin biyoloji eğitimi içindeki dağılımını ele almıştır. Analiz sonuçlarına göre, programda en çok vurgulanan değerler vatanseverlik, saygı ve sorumluluk olarak belirlenmiştir. Diğer yandan, adalet, dürüstlük, sabır, yardımseverlik ve özdenetim gibi değerler yeterince temsil edilmemiş ve özellikle 10 ve 11. sınıf öğretim programlarında sevgi değerine rastlanmamıştır. Araştırma, bu bulgulara dayanarak öğretim programlarının daha dengeli ve kapsayıcı bir değerler eğitimi perspektifi ile güncellenmesi gerektiğini önermektedir. Bu çalışma, değerler eğitiminin bilimsel öğrenme süreçlerinde nasıl entegre edilebileceği konusunda yeni perspektifler sunmayı amaçlamaktadır.

References

  • Atıcı, T., Samancı, N. K., & Özel, Ç. A. (2007). İlköğretim fen bilgisi ders kitaplarının biyoloji konuları yönünden eleştirel olarak incelenmesi ve öğretmen görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 115-133.
  • Elbir, B., & Bağcı, C. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 8(1), 1321-1333.
  • Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Çağlayan, A. (2005). Ahlak pusulası: Ahlak ve değerler eğitimi. Dem yayınları.
  • Dillon, J., & Grace, M. (2013). Environmental Education in Science Education. In: N. Lederman & S. Abell (Eds.), Handbook of Research on Science Education (Vol II, pp. 511-528). Routledge.
  • Eilks, I., & Byers, B. (2010). The Need for Innovative Methods of Teaching and Learning Chemistry in Higher Education. In: B. Byers & I. Eilks (Eds.), Innovative Methods of Teaching and Learning Chemistry in Higher Education (pp. 1-14). RSC Publishing.
  • Ekşi, H., Katılmış, A. (2020). Kavramsal Çerçeve: Temel Kavramlar. Ekşi, H., Katılmış, A. (Ed.). Karakter ve Değerler Eğitimi (ss. 1-21). Nobel
  • Gençtan, E. (1995). İnsan olmak (12. baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Halstead, M., & Taylor, M.J. (Eds.). (1995). Values in education and education in values. Routledge.
  • Hökelekli, H. (2010). Din psikolojisi. Dem
  • Hsieh, H.-F., & Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288.
  • Irez, S. (2009). Nature of science as depicted in Turkish biology textbooks. Science Education, 93(3), 422-447.
  • Karic E. (2016). Eğitim ve ahlaki terbiye. J. Casewitt (Ed.) (çev. Nurullah Koltaş). Geleneğin ışığında eğitim (ss. 77-83). Edam.
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-238.
  • MEB. (2017). Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretim Programı, http://mufredat.gov.tr
  • MEB. (2018). Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretim Programı, http://mufredat.gov.tr
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Poole, M. (1995). Beliefs and values in science education. McGraw-Hill Education.
  • Prior, L. (2003). Using Documents in Social Research. Sage Publications.
  • Sözgün, Z. (2018). Genelde Eğitim Özelde Din Eğitimi Verilirken Gelişim Dönemi Özelliklerinin Önemi. Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi, 4(1), 65-80.
  • Şentürk, L., & Aktaş, E. (2015). Türkiye'de ve Romanya'da okutulan ana dili Türkçe ders kitaplarının değer iletimi açısından karşılaştırılması. Değerler Eğitimi Dergisi, 13(29), 215-243.
  • Thornberg, R. (2008). The lack of professional knowledge in values education. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1791–1798
  • Yazar, T. & Lala, Ö. (2020). Değerlerin Kaynakları ve temelleri. Ekşi, H., Katılmış, A. (ed). Karakter ve Değerler Eğitimi (ss. 27-52). Nobel
  • Zeidler, D. L., & Nichols, B. H. (2009). Socioscientific Issues: Theory and Practice. Journal of Elementary Science Education, 21(2), 49-58.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Values ​​education
Journal Section Research Articles
Authors

Gamze Mercan 0000-0001-5515-999X

Zümrüt Varol Selçuk 0000-0001-5015-0291

Early Pub Date June 27, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date December 24, 2023
Acceptance Date April 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Mercan, G., & Varol Selçuk, Z. (2024). An Examination of 9th-12th Grade Textbooks Within the Scope of the 2018 Secondary Education Biology Curriculum in the Context of Values Education: A Document Analysis. Studies in Educational Research and Development, 8(1), 1-13.

88x31.pngStudies in Educational Research and Development (SERD) is licensed under Creative Commons 4.0.