Bu araştırmada ortaokul Türkçe derslerinde öğrencilerin konuşma becerisi etkinliklerine katılımları, etkinliklerde karşılaşılan sorunların giderilmesi ve konuşma becerisinin geliştirilmesinde web 2.0 araçlarının işlevlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaçla iki eylem planı hazırlanmıştır. Bu eylem planları iki haftada ve dört ders saatinde uygulanarak tamamlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemi kapsamında eylem araştırması deseni tercih edilerek yürütülmüştür. Araştırmada yer alan örneklem amaçlı olarak seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu araştırmaya gönüllü olarak katılan Sivas ilinde bir devlet okulunda altıncı sınıfta eğitim gören 9 erkek, 10 kız olmak üzere toplamda 19 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları alanyazın taraması ve uzman görüşü sonrasında oluşturulmuş, veri toplama araçlarında veri kaybını en aza indirgemek için çeşitleme yapılmıştır. Araştırmada veriler; yarı yapılandırılmış ön görüşme formundan, gözlem notlarından, çalışma dokümanlarından yararlanılarak elde edilmiş ve tablo şeklinde verilmiştir. Gözlem ve görüşme formlarından elde edilen veriler içerik analizi yoluyla incelenirken konuşma dokümanlarından elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla incelenmiştir. Veriler yorumlanırken kod ve temaya uygun olan katılımcı ve araştırmacının ifadeleri doğrudan alıntılar yapılarak sunulmuştur. Eylem planları ile elde edilen verilerden yola çıkarak öğrenciler web 2.0 araçları ile yapılan konuşma etkinliklerine istekli bir şekilde katılmışlardır. Web 2.0 araçları ile yapılan etkinliklerde öğrencilerin karşılaştıkları tahtaya çıkmakta isteksizlik, konuşma esnasında gülme ve arkadaşını güldürme, konuşma esnasında heyecanlanma, ortam, unutma, beden dilinin verimli kullanamama, göz temasından kaçınma gibi sorunların yaşanmadığı gözlenmiştir. Öğrencilerin konuşma süresi ile sorunları olmakla birlikte hazırlıksız bir konuşma için yeterli olduğu gözlenmiştir. Öğrencilerin konuşma becerisinde anlamlı bir ilerleme fark edilmiştir. Öğrencilerin konuşma becerisi etkinliklerine daha fazla ve istekli katılmaları için eğlenceli ve etkileşimli sınıf ortamları oluşturulabileceği önerisinde bulunulmuştur.
In this study, it was aimed to reveal the participation of students in speaking skill activities in secondary school Turkish lessons, to eliminate the problems encountered in the activities and to reveal the functions of web 2.0 tools in the development of speaking skills. For this purpose, two action plans were prepared. These action plans were completed in two weeks and four class hours. The research was conducted by choosing the action research design within the scope of qualitative research method. The sample in the research was selected purposively. The study group of the research consists of a total of 19 students, 9 boys and 10 girls, studying in the sixth grade at a public school in Sivas, who voluntarily participated in the research. The data collection tools of the study were created after literature review and expert opinion, and data collection tools were diversified to minimize data loss. The data were obtained from the semi-structured preliminary interview form, observation notes and study documents and presented in the form of tables. While the data obtained from observation and interview forms were analyzed through content analysis, the data obtained from speech documents were analyzed through descriptive analysis. While interpreting the data, the statements of the participant and the researcher, which are appropriate to the code and theme, are presented with direct quotations. Based on the data obtained from the action plans, students willingly participated in speaking activities with Web 2.0 tools. It was observed that there were no problems such as reluctance to take the board, laughing during the speech and making their friends laugh, getting excited during the speech, the environment, forgetting, not using body language efficiently, avoiding eye contact. Although students had problems with speaking time, it was observed that it was sufficient for an impromptu speech. A significant improvement was noticed in students' speaking skills. It was suggested that fun and interactive classroom environments can be created for students to participate more and more willingly in speaking skill activities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 19, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 23, 2025 |
Acceptance Date | April 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |
Studies in Educational Research and Development (SERD) is licensed under Creative Commons 4.0.