SAKARYA MERKEZ İLÇE BELEDİYE HİZMETLERİ MEMNUNİYET ARAŞTIRMASI
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 1, 71 - 118, 05.05.2025
Mustafa Akal
,
Hilal Alpdoğan
,
Seda Avcı
,
Samet Mercan
Abstract
Yaşam koşullarının sürekli değiştiği günümüz dünyasında, yerel yönetimlerin vatandaşların günlük beklentilerini karşılamadaki rolü gittikçe artmaktadır. Bu doğrultuda belediyecilik anlayışı doğrultusunda hizmet çeşitliliği de artış göstermektedir. Diğer taraftan vatandaş memnuniyeti, belediyeler için kritik bir başarı göstergesi haline gelmiştir. Bu çalışma, Sakarya merkez ilçe belediyelerinin sunduğu hizmetlerin vatandaş memnuniyeti üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlamakta, yerel yönetimlerin etkinliğini değerlendirmeyi hedeflemektedir. Araştırma sonuçları, yerel yönetimlerin hizmet sunumunu iyileştirmeye yönelik öneriler sunmaktadır.
Ethical Statement
Çalışmada kullanılan anket, Sakarya Üniversitesi Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır.
References
- AKYILDIZ, F. (2012), Belediye Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyeti: Uşak Belediyesi Örneği, Journal of Yaşar University, 26(7):4415-4436.
- ALİZADEH, A. & KİANFAR, F. (2013), Developing a Model for Citizens' Satisfaction with Public Sector Services Based on Rough Sets Theory: A Case Study of Tehran Municipality. Technical Gazette, 20(5): 795- 802.
- ARSLAN, H. (2019), Belediye Hizmet ve Yönetiminden Memnuniyet Düzeyi Araştırması:Çankırı Örneği. ÇKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,10(2):37-56.
- ASLAN, C. & ULUOCAK, Ş. (2012), Belediye Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma: Çanakkale Örneği. Uluslararası İnsan Bilimler Dergisi, 9(1): 174-201.
- ARSLAN, N.T. (Ekim 2005), İdari ve Mal Paylaşım Açısından Merkezi Yönetim Yerel Yönetim İl İlişkileri. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi No:33.
- BAŞ, T.(2001), Anket, Seçkin Yayınevi, Ankara.
- BOZLAĞAN, R. (2004), Kentsel Kamu Hizmetlerinden Tatmin Düzeyi: İstinye-İstanbul Örneği, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (7): 121-145.
- BROADSTOCK, D. C. & COLLINS, A. (2017). Satisfaction with the Political Domain of Local Government in a Contemporary British city. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 108(5):524-539.
- BULOS, R.M. (2021). Citizen Awareness and Satisfaction Survey: The Case of Tumauini, Isabela Philippines. Psychology and Educational Journal, 58(1). https://doi.org/10.17762/pae.v5 8i1.2164.
- CHERUIYOT, K., WRAY, C., & KATUMBA, S. (2015). Spatial statistical analysis of dissatisfaction with the performance of local government in the Gauteng City-Region, South Africa. South African Journal of Geomatics, 4(3), 224-239.
- COŞKUN, R., ALTUNIŞIK, R. & YILDIRIM, E. (2019), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
- ÇAKIR, C. (2022), “Belediye Hizmetlerinden Memnuniyetin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma: Gümüşhane Belediyesi Örneği”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19(1):287-305.
- DİBEK, M. (2018). Belediye Hizmetlerinde Yurttaş Memnuniyetinin Ölçümü Üzerine Bir Uygulama: Niğde Örneği. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. https://acikerisim.ohu.edu.tr
- GÖKÜŞ, M. & ALPTÜRKER, H. (2011). Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti: Silifke Belediyesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25:121-133.
- GÖKÜŞ, M. & KARAYILDIRIM, Ş. (2012). “Vatandaşların Belediye Hizmetlerinden Memnuniyeti Karatay Belediyesi Örneği”, Türk İdare Dergisi, Sayı: 474.
- HAKİM, M. L., RAYAHU, A., AHMAN, E., & WİBOWO, L. A. (2023). The Effect o E-Government Quality (E-Govqual) on Local Government E-Government User Satisfaction. Jurnal Apresiasi Ekonomi, 11(3), 598-609.
- HALİMAH, M., PANCASİLAWAN, R., & BONTİ, B. (2023). The Community Satisfaction Index for Local Government Services uses the EVLN Model in the City of Bandung. Jurnal Manajemen Pelayanan Publik, 6(2), 176-183.
- HO, H. W. L. (2019). What Makes Customers Satisfied with the Local Government Agency: A Case Study in Rural Michigan. The Journal of Rural and Community Development, 14(4), 132–153.
- KARAPETYAN, T. J., MURADYAN, A. H., YERANOSYAN, V. A., GRIGORYAN, E. M., & PETROSYAN, S. M. (2023). The determinants of population satisfaction from local authorities' activities: Evidence from Armenia. Regional Science Policy & Practice, 15(9), 2319-2342.
- KILAVUZ, R. (2000), “Etkinlik-Verimlilik Kavramlarının Analizi ve Kamusal Mal-Hizmet Sunumunda Etkililik”, Türk İdare Dergisi, 72(428):147-170.
- LAMEIRAS, M., SOARES, D., & AMARAL, L. (2022, October). Communication with Local Governments: An Assessment of e-mail Responsiveness. In Proceedings of the 15th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (pp. 309-315).
- MENGİ, A (1997). “Kamu Yönetimindeki Gelişmeler, Yerel Yönetimler ve Türkiye”, A.Ü. S.B.F Dergisi, 52(1-4):505-515.
- MOKHLIS, S., ALEESA, Y. & MAMAT, I. (2011), “Municipal Service Quality and Citizen Satisfaction in Southern Thailand”, Journal of Public Administration and Governance, 1(1): 122-137. doi:10.5296/jpag.v1i1.717
- MOTEKI, Y. (2023). Factors Determining User Satisfaction with Counter Services of Local Government Offices: On-Site Survey at Higashihiroshima City Hall, Japan. doi: 10.21203/rs.3.rs-1118972/v4.
- NATARIO, M. M., FERNANDES, P. F. , & SILVA, S. M. (2014). Municipal Modernization and the Quality of Local Public Administration: A Case Study. International Journal of Advances in Agricultural Sciences, 3(4):109-121.
- SABUNCU, İ.; YILDIZ, A.; ÖZTÜRK, M.; ÖZKAN, K.; ATALAY, A.; & KARA, G. (2016), “Belediye Hizmetlerinde Vatandaş Memnuniyeti Araştırması: Yalova Örneği”, Turkish Journal of Marketing, 1(3):164-177.
- SEOU, K. (2022). Assessment of Satisfaction Among Government Office Buildings Regarding its Use in Local Cities : Based on a Survey in Namhae-gun · Wonju-si · Dongnam-gu (Cheonan-si). KIEAE journal, 22(6), 103-110.
- SERPER, Ö. (2014), Uygulamalı İstatistik, 7. Baskı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
- ŞAHİN, K. (2011). “Belediye Hizmetleri ve Hizmet Kalitesine Yönelik Vatandaş Memnuniyetinin Ölçümü (Konya İl Merkezi Örneği)” Yüksek Lisans Tezi T.C. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- TOPAL, B.; ŞAHİN, H.; TOPAL, B. (2019), “Belediye Hizmetlerinden Memnuniyetin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma: Simav Belediyesi Örneği”, Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15): 5-13.
- TURAN, A. & SONGUR, L. (2017), “Belediye Hizmetlerinde Halkın Beklentileri: Şereflikoçhisar Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 54: 16- 45.
- URAL, A. & KILIÇ, İ. (2021), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, 6. Baskı, Detay Yayıncılık, İstanbul.
- YÜCEL, N.; YÜCEL, A.; GÜLTER, E; AK, M. (2012a), “Belediyelerde Hizmet Pazarlaması: Elâzığ Belediyesi Örneği”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2):150-164.
- YÜCEL, N.; YÜCEL, A. & ATLI, Y. (2012b). Yavuz Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti: Elazığ Belediyesi Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2(2):31-41.
Year 2025,
Volume: 14 Issue: 1, 71 - 118, 05.05.2025
Mustafa Akal
,
Hilal Alpdoğan
,
Seda Avcı
,
Samet Mercan
References
- AKYILDIZ, F. (2012), Belediye Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyeti: Uşak Belediyesi Örneği, Journal of Yaşar University, 26(7):4415-4436.
- ALİZADEH, A. & KİANFAR, F. (2013), Developing a Model for Citizens' Satisfaction with Public Sector Services Based on Rough Sets Theory: A Case Study of Tehran Municipality. Technical Gazette, 20(5): 795- 802.
- ARSLAN, H. (2019), Belediye Hizmet ve Yönetiminden Memnuniyet Düzeyi Araştırması:Çankırı Örneği. ÇKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,10(2):37-56.
- ASLAN, C. & ULUOCAK, Ş. (2012), Belediye Hizmetlerinden Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma: Çanakkale Örneği. Uluslararası İnsan Bilimler Dergisi, 9(1): 174-201.
- ARSLAN, N.T. (Ekim 2005), İdari ve Mal Paylaşım Açısından Merkezi Yönetim Yerel Yönetim İl İlişkileri. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi No:33.
- BAŞ, T.(2001), Anket, Seçkin Yayınevi, Ankara.
- BOZLAĞAN, R. (2004), Kentsel Kamu Hizmetlerinden Tatmin Düzeyi: İstinye-İstanbul Örneği, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (7): 121-145.
- BROADSTOCK, D. C. & COLLINS, A. (2017). Satisfaction with the Political Domain of Local Government in a Contemporary British city. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 108(5):524-539.
- BULOS, R.M. (2021). Citizen Awareness and Satisfaction Survey: The Case of Tumauini, Isabela Philippines. Psychology and Educational Journal, 58(1). https://doi.org/10.17762/pae.v5 8i1.2164.
- CHERUIYOT, K., WRAY, C., & KATUMBA, S. (2015). Spatial statistical analysis of dissatisfaction with the performance of local government in the Gauteng City-Region, South Africa. South African Journal of Geomatics, 4(3), 224-239.
- COŞKUN, R., ALTUNIŞIK, R. & YILDIRIM, E. (2019), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
- ÇAKIR, C. (2022), “Belediye Hizmetlerinden Memnuniyetin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma: Gümüşhane Belediyesi Örneği”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,19(1):287-305.
- DİBEK, M. (2018). Belediye Hizmetlerinde Yurttaş Memnuniyetinin Ölçümü Üzerine Bir Uygulama: Niğde Örneği. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. https://acikerisim.ohu.edu.tr
- GÖKÜŞ, M. & ALPTÜRKER, H. (2011). Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti: Silifke Belediyesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25:121-133.
- GÖKÜŞ, M. & KARAYILDIRIM, Ş. (2012). “Vatandaşların Belediye Hizmetlerinden Memnuniyeti Karatay Belediyesi Örneği”, Türk İdare Dergisi, Sayı: 474.
- HAKİM, M. L., RAYAHU, A., AHMAN, E., & WİBOWO, L. A. (2023). The Effect o E-Government Quality (E-Govqual) on Local Government E-Government User Satisfaction. Jurnal Apresiasi Ekonomi, 11(3), 598-609.
- HALİMAH, M., PANCASİLAWAN, R., & BONTİ, B. (2023). The Community Satisfaction Index for Local Government Services uses the EVLN Model in the City of Bandung. Jurnal Manajemen Pelayanan Publik, 6(2), 176-183.
- HO, H. W. L. (2019). What Makes Customers Satisfied with the Local Government Agency: A Case Study in Rural Michigan. The Journal of Rural and Community Development, 14(4), 132–153.
- KARAPETYAN, T. J., MURADYAN, A. H., YERANOSYAN, V. A., GRIGORYAN, E. M., & PETROSYAN, S. M. (2023). The determinants of population satisfaction from local authorities' activities: Evidence from Armenia. Regional Science Policy & Practice, 15(9), 2319-2342.
- KILAVUZ, R. (2000), “Etkinlik-Verimlilik Kavramlarının Analizi ve Kamusal Mal-Hizmet Sunumunda Etkililik”, Türk İdare Dergisi, 72(428):147-170.
- LAMEIRAS, M., SOARES, D., & AMARAL, L. (2022, October). Communication with Local Governments: An Assessment of e-mail Responsiveness. In Proceedings of the 15th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (pp. 309-315).
- MENGİ, A (1997). “Kamu Yönetimindeki Gelişmeler, Yerel Yönetimler ve Türkiye”, A.Ü. S.B.F Dergisi, 52(1-4):505-515.
- MOKHLIS, S., ALEESA, Y. & MAMAT, I. (2011), “Municipal Service Quality and Citizen Satisfaction in Southern Thailand”, Journal of Public Administration and Governance, 1(1): 122-137. doi:10.5296/jpag.v1i1.717
- MOTEKI, Y. (2023). Factors Determining User Satisfaction with Counter Services of Local Government Offices: On-Site Survey at Higashihiroshima City Hall, Japan. doi: 10.21203/rs.3.rs-1118972/v4.
- NATARIO, M. M., FERNANDES, P. F. , & SILVA, S. M. (2014). Municipal Modernization and the Quality of Local Public Administration: A Case Study. International Journal of Advances in Agricultural Sciences, 3(4):109-121.
- SABUNCU, İ.; YILDIZ, A.; ÖZTÜRK, M.; ÖZKAN, K.; ATALAY, A.; & KARA, G. (2016), “Belediye Hizmetlerinde Vatandaş Memnuniyeti Araştırması: Yalova Örneği”, Turkish Journal of Marketing, 1(3):164-177.
- SEOU, K. (2022). Assessment of Satisfaction Among Government Office Buildings Regarding its Use in Local Cities : Based on a Survey in Namhae-gun · Wonju-si · Dongnam-gu (Cheonan-si). KIEAE journal, 22(6), 103-110.
- SERPER, Ö. (2014), Uygulamalı İstatistik, 7. Baskı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
- ŞAHİN, K. (2011). “Belediye Hizmetleri ve Hizmet Kalitesine Yönelik Vatandaş Memnuniyetinin Ölçümü (Konya İl Merkezi Örneği)” Yüksek Lisans Tezi T.C. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- TOPAL, B.; ŞAHİN, H.; TOPAL, B. (2019), “Belediye Hizmetlerinden Memnuniyetin Ölçülmesine Yönelik Bir Araştırma: Simav Belediyesi Örneği”, Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15): 5-13.
- TURAN, A. & SONGUR, L. (2017), “Belediye Hizmetlerinde Halkın Beklentileri: Şereflikoçhisar Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 54: 16- 45.
- URAL, A. & KILIÇ, İ. (2021), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, 6. Baskı, Detay Yayıncılık, İstanbul.
- YÜCEL, N.; YÜCEL, A.; GÜLTER, E; AK, M. (2012a), “Belediyelerde Hizmet Pazarlaması: Elâzığ Belediyesi Örneği”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2):150-164.
- YÜCEL, N.; YÜCEL, A. & ATLI, Y. (2012b). Yavuz Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti: Elazığ Belediyesi Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 2(2):31-41.