Gastronomy plays an important role in providing alternative tourism opportunities. It is an important factor affecting regional development. It is an important reason for preference for tourists who want to gain different experiences by leaving the traditional understanding of tourism. The use and promotion of local products are effective in the formation of a region's gastronomy image. In gastronomy tourism, where competition is intense, the formation of a destination's gastronomy image is important for its development and promotion..
In this study, a sample group consisting of gastrotourists visiting Balıkesir was selected and a three-part questionnaire form developed by the researchers was used. The data obtained from the questionnaires were analyzed through SPSS 21.0 package program and chi-square analysis was applied for percentage, frequency distribution and comparison of values. In the study, it was found that the eating habits of gastrotourists visiting Balıkesir affect their preferences for local products and the criteria such as price, safety and taste were rated highly in food selection. All stakeholders should develop strategies together for the development of gastronomy tourism and better promotion of local gastronomy elements.
Gastronomi alternatif turizm imkanı sağlama konusunda önemli bir rol oynamaktadır. Bölgesel kalkınmaya etki eden önemli bir unsurdur. Geleneksel turizm anlayışından çıkarak farklı deneyimler kazanmak isteyen turistler için önemli bir tercih sebebi olmaktadır. Bir bölgenin gastronomi imajının oluşmasında yöresel ürünlerin kullanımı ve tanıtımı etkili olmaktadır. Rekabetin yoğun yaşandığı gastronomi turizminde bir destinasyonun gastronomi imajının oluşması kalkınması ve tanıtımı için önemli olmaktadır.
Bu araştırmada Balıkesir’i ziyaret eden gastroturistlerden oluşan örneklem gurubu seçilmiş olup, farklı araştırmacılar tarafından geliştirilen ve üç bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı aracılığı ile analiz edilerek yüzde, frekans dağılımı ve değerlerin karşılaştırılması için kikare analizi uygulanmıştır. Araştırmada Balıkesir’i ziyaret eden gastroturistlerin seyahatlerinde beslenme alışkanlıklarının yöresel ürünleri tercihlerine etki ettiği ve besin seçiminde fiyat, güvenli ve lezzetli olması gibi ölçütler yüksek puanda çıkmıştır. Gastronomi turizminin gelişmesi ve yöresel gastronomi unsurlarının daha iyi tanıtılması için tüm paydaşların birlikte stratejiler geliştirmesi gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | April 30, 2024 |
Acceptance Date | May 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 1 |
Sinop-e: Turizm Araştırmaları Dergisi 2025 yılı Aralık sayısı için yayın kabulüne başlamıştır. İlginiz için teşekkür ederiz. Makale süreçleri sadece DergiPark sistemi üzerinden işletilecek olup https://dergipark.org.tr/tr/journal/4368/submission/step/manuscript/new link adresi üzerinden makale gönderimi sağlanacaktır.