Bu araştırmada, ebeveynlerin bakış açısıyla ilkokul üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığının sorumluluk bilincine yansımalarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada temel nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri, Samsun ili Ladik ilçesinde öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin ebeveynlerinden yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Ebeveynlere yarı yapılmış görüşme formu uygulanmadan önce 40 ebeveynle çocuklarında dijital oyun bağımlılığı olup olmadığı konusunda ön görüşme yapılmıştır. Çocuklarında dijital oyun bağımlılığı olduğunu söyleyen velilerden gönüllülük esasına bağlı olarak 10 öğrencinin ebeveynleriyle görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonucunda dijital oyun bağımlılığının çocukların bireysel, ailevi, sosyal ve akademik sorumlulukları üzerinde belirgin etkiler yarattığı ortaya konmuştur. Dijital oyunların olumsuz etkileri, öz bakım alışkanlıklarının ihmal edilmesi, aile içi iletişimde zayıflama, sosyal bağların zedelenmesi ve akademik sorumlulukların yerine getirilmesinde zorluklar olarak belirlenmiştir. Buna karşın, dijital oyunların kelime dağarcığını zenginleştirme, tasarım becerilerini geliştirme ve sosyal prestij kazandırma gibi olumlu katkıları da tespit edilmiştir. İlaveten, ebeveynlerin çocukların dijital oyun alışkanlıklarını kontrol altına almak için sosyal aktiviteler, süre kısıtlamaları ve yasaklamalar gibi farklı stratejiler uyguladıkları belirlenmiştir. Araştırmanın, konu ile ilgili paydaşlara, dijital oyun bağımlılığının çocukların sorumluluk bilinci ve davranışları üzerindeki etkilerini anlama ve bu konuda önleyici stratejiler geliştirme adına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | January 24, 2025 |
Acceptance Date | May 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |