İhtilaf, ilk insanlardan beri gündemimizde olan bir tartışma alanı olmasına rağmen epistemolojik bir tartışma olarak ilgileri çekmesi oldukça yakın bir zamana tarihlenebilir. Çağdaş epistemolojide ‘denk ihtilafı’ ya da ‘denkler arası ihtilaf’ olarak ele alınan ve tüm ihtilaf durumlarından ziyade sadece denkler arasında cereyan eden hususlar özelinde nasıl bir tavır takınmanın –kararlılık ya da uzlaşım- doğru olduğuna yönelik bir çözüm sunma gayretiyle ortaya çıkan bu tartışma, epistemolojinin gündemine en son giren tartışmalardan biri olması nedeniyle ihtilaf durumunda benimsenecek tutumun ne olması gerektiğiyle sınırlı kalmayan birtakım meta tartışmaları da beraberinde getirir. Bu bağlamda, ihtilaf epistemolojisinde temel bir kavram olan ‘denk’ terimi netlik ve kesinlikten yoksundur; kriterleri belirlenebilir görünmemektedir. Denk kavramı, teorik olarak mantıklı olsa da pratikte savunulamaz görünmektedir; yalnızca kısıtlı veya planlanmış koşullar altında uygulanabilen bu kavramın pratik tartışmalara uygulanması mümkün görünmemektedir. Benzer meta-problemler kanıt söz konusu olduğunda da ortaya çıkmaktadır. Kararların, sahip olunan kanıtların güvenilirliğiyle orantılı olarak verildiği göz önünde bulundurulduğunda ve kanıtın doğasının bazı tartışmalarda öznel bir nitelik taşıdığı düşünüldüğünde, belirli ihtilafların kaçınılmaz hale geldiği görülecektir. Örneğin, önermesel olmayan bir tecrübeye dayanan bir inanan ile Tanrı inancını önermesel temellere dayandıran bir inanan arasındaki bir ihtilaf, epistemik denkliklerine rağmen farklı delil temellerinde ortaya çıkar. Dini bağlamda, epistemik kanıtlardan ziyade psikolojik kanıtlara yönelme eğilimi, kanıtları göreceli hale getirebilmektedir. Dolayısıyla, uzlaşma ve kararlılık arasında seçim yapabilmek için öncelikle bu meta-tartışmaların ele alınması gerekir. Her iki meselenin de kökleri o kadar derindir ki bazı senaryolar veya çözümler başlangıçta etkili gibi görünse de detaylı irdelendiğinde farklı soruların bu tartışmanın temelinde yer aldığı görülecektir. Örneğin, entelektüel erdemler, karşılaştırılabilir uzmanlık, kanıtlara erişim ve karşı tarafın argümanlarıyla etkileşim olarak kategorize edilebilecek epistemik denklik kriterlerini değerlendirmenin çeşitli yolları sunulmuştur. Denklik tartışmasına daha fazla kategori eklenebilir veya yukarıdaki kriterlerden birinin oldukça tartışmalı olduğu iddia edilebilir. Aynı durum kanıtlar için de geçerlidir. Örneğin dini tecrübe, dini hakikatin kanıtı olarak kabul edilebilir mi? Eğer öyleyse, iki farklı dinin kanıtı olarak kabul gören ancak birbirleriyle çelişen dini tecrübeler ne olacaktır? Farklı kişiler tarafından tecrübe edilen deneyimler farklı dinler için gerekçe teşkil edebilir. Daha da derine inersek, aynı dinin inananlarından kimileri dini tecrübeyi kanıt olarak kabul ederken, diğerleri bunu reddedecektir. Bu makale, denk ihtilafının iki temel meta-problemini ele alarak çeşitli tartışmalar üzerinden kararlılığın haklı olduğu sonucuna varmaktadır. Bunu yaparken, ilk olarak, denkliğin teorik sınırlamaları aşılmadıkça ve kanıtlar psikolojik önyargılardan arındırılmadıkça —ki her iki görev de oldukça zorludur— çelişen önermeler için kararlılık tutumunun haklı olduğu savunulacaktır. İkinci olarak, bu savunmanın, iddia edilenin aksine epistemik tevazu açısından bir sorun teşkil etmediği tartışılacaktır.
Disagreement has been a part of human experience since the earliest times; however, it has only recently gained attention as an epistemological debate. In contemporary epistemology, this debate is referred to as “peer disagreement.” It specifically addresses the question of what attitude to adopt in cases of disagreement among peers, rather than in all disagreements generally. As one of the most recent topics to enter the epistemological agenda, it also introduces broader meta-discussions that extend beyond the question of the proper attitude in such cases. Thus, the problem of peer disagreement not only offers theoretical frameworks for managing disagreements but also initiates challenging meta-debates. Epistemic peers, engaged in philosophical, political, religious, or other forms of disagreement, typically either attempt conciliation by adjusting their positions or maintain steadfastness. This paper addresses two key meta-problems inherent in peer disagreement, exploring potential solutions and concluding that, given these unresolved issues, steadfastness is justified. The term ‘peer’, a foundational concept in the discourse on disagreement, lacks clarity and precision; its criteria remain undetermined. Peerhood, while theoretically cogent, appears practically untenable, applicable only under restricted or planned circumstances, thereby complicating its application to real-world debates. Similar issues arise with evidence: when decisions are evidence-based, disputes inevitably emerge. For instance, a dispute between a Christian grounded in religious experience and a Muslim basing belief in God on propositional foundations—or vice versa—occurs on distinct evidential grounds, despite their epistemic parity. In religious contexts, the inclination towards psychological rather than epistemic evidence renders evidence relative. Therefore, these issues must first be addressed to choose between conciliation and steadfastness. The root of both issues is so deep that, although certain scenarios or solutions may initially seem effective, they may raise different questions upon scrutiny. For instance, there are various ways to evaluate the criteria for epistemic parity, which can be categorized under intellectual virtues, comparable expertise, access to evidence, and engagement with counterarguments. One can add more categories to the discussion of peerhood or argue that one of the above criteria is highly disputable. The same applies to evidence. Can religious experience be accepted as evidence for religious truth? If so, what about conflicting religious experiences or outcomes? Different experiences may serve as justification for differing religions. Going deeper, some alleged peers will accept religious experience as evidence, whereas others will reject it. Ultimately, this paper aims to show that unless peerhood can transcend its theoretical constraints and evidence can be disentangled from psychological biases—both formidable tasks—steadfastness in religion proves justified in the face of contradictory propositions, content that steadfastness and epistemic humility are not in conflict and hands-on experience supports this end.
Philosophy of Religion Epistemology of Disagreement Religious Disagreement Peerhood Evidence Steadfastness
Disagreement has been a part of human experience since the earliest times; however, it has only recently gained attention as an epistemological debate. In contemporary epistemology, this debate is referred to as “peer disagreement.” It specifically addresses the question of what attitude to adopt –steadfastness or conciliation- in cases of disagreement among peers, rather than in all disagreements generally. As one of the most recent topics to enter the epistemological agenda, it also introduces broader meta-discussions that extend beyond the question of the proper attitude in such cases. Thus, the problem of peer disagreement not only offers theoretical frameworks for managing disagreements but also initiates challenging meta-debates. In this context, peerhood, while theoretically cogent, appears practically untenable, applicable only under restricted or planned circumstances, thereby complicating its application to real-world debates. Similar issues arise with evidence: when decisions are evidence-based, disputes inevitably emerge. For instance, a dispute between a Christian grounded in religious experience and a Muslim basing belief in God on propositional foundations—or vice versa—occurs on distinct evidential grounds, despite their epistemic parity. In religious contexts, the inclination towards psychological rather than epistemic evidence renders evidence relative. Therefore, these issues must first be addressed to choose between conciliation and steadfastness. The root of both issues is so deep that, although certain scenarios or solutions may initially seem effective, they may raise different questions upon scrutiny. For instance, there are various ways to evaluate the criteria for epistemic parity, which can be categorized under intellectual virtues, comparable expertise, access to evidence, and engagement with counterarguments. One can add more categories to the discussion of peerhood or argue that one of the above criteria is highly disputable. The same applies to evidence. For example, can religious experience be accepted as evidence for religious truth? If so, what about conflicting religious experiences or outcomes? Different experiences may serve as justification for differing religions. Going deeper, some alleged peers will accept religious experience as evidence, whereas others will reject it. This paper addresses two key meta-problems inherent in peer disagreement, exploring potential solutions and concluding that, given these unresolved issues, steadfastness is justified. The term ‘peer’, a foundational concept in the discourse on disagreement, lacks clarity and precision; its criteria remain undetermined. Ultimately, this paper will show that unless peerhood can transcend its theoretical constraints and evidence can be disentangled from psychological biases—both formidable tasks—steadfastness in religion proves justified in the face of contradictory propositions, content that steadfastness and epistemic humility are not in conflict and hands-on experience supports this end.
Philosophy of Religion Epistemology of Disagreement Religious Disagreement Peerhood Evidence Steadfastness
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy of Religion |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | June 4, 2025 |
Publication Date | June 15, 2025 |
Submission Date | January 7, 2025 |
Acceptance Date | February 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 36 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).