Research Article
BibTex RIS Cite

GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 361 - 375, 29.07.2024
https://doi.org/10.30692/sisad.1438946

Abstract

Japonca’da akan dünyanın resimleri demek olan Ukiyo-e sanatı, günümüzde belli başlı Japon sanatçıları tarafından sürdürülmektedir. Bunlardan biri olan Yasunari İkenaga kendi atölyesinde sanat çalışmalarına devam etmektedir. Sanatçı kendine has ayrıntılı desen anlayışı ve figürlerine verdiği duygusal karakterler ile Japon resim sanatı geleneğini devam ettirmektedir. Çizgilerdeki keskinlik figürlerin psikolojilerine tezat durumda olmasına rağmen figür – arka plan ilişkisiyle dengenin korunduğu gözlemlenmektedir. Araştırmada sanatçının portre resimleri, genel tarama modeline göre incelenerek çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma nitel araştırma yönteminden betimsel analizle incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada İkenaga ile yapılandırılmış görüşme sorularıyla sanatçının sanat anlayışına değinmek, böylelikle modern Japon sanatının bir kesitini sunmak amaçlanmıştır. Japonya’da Ukiyo-e geleneğini sürdüren sanatçıların günümüz sanatındaki yansımalarını görerek, geleneksel sanatların varlığını sürdürdüğüne değinilmektedir. Ayrıca sanatçının resim sanatındaki yeri ve öneminden bahsedilerek, sanata ilgi duyanların sanatçı hakkında farkındalığını arttırmak amaçlanmaktadır. Sonuç olarak sanatçı hem Japon resim sanatında Bijinga geleneğinde yaptığı resimlerle, hem de uluslararası sanat çevresinde yerini korumaktadır. Araştırmada ülkemizde Japon sanatına olan ilginin daha fazla artması maksadıyla Modern Japon sanatçıların eserlerini öğrenmenin gerekliliği vurgulanmıştır. Ayrıca özellikle genç neslin Japon sanatı denilince aklına sadece manga çizgi romanlarının gelmesi büyük eksikliktir. Araştırmayla yeni neslin Ukiyo-e gibi geleneksel sanatı modern sanatla birleştiren sanatçılar hakkında farkındalıklarının artacağı öngörülmüştür.

References

  • BAHAR, E. B. (2021). Ukiyo-e’nin İllüstrasyona Etkisi ve Çağdaş Bir Uygulama Çalışması (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • BELL, J. (2009). Sanatın Yeni Tarihi, [(U. C. Ünlü, N. İleri, R. Gürtuna, Çev.)]. İstanbul: NTV Yayınları.
  • BELTING, H. (2012). Floransa ve Bağdat, [(Z. A. Yılmazer,(Çev.)]. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • CARPENTER, J.T. ve MCCORMICK, M. (2019). The Tale of Genji: A Japanese Classic Illuminated. New York: The Metropolitan Museum of Art.
  • HASHIGUCHI, G. (1920). Japanese Art: Woman Combing Her Hair [Resim 2]. The Gurafiku archive of Japanese graphic design, Japan. https://sk.pinterest.com/pin/46302702394501189/
  • HODGE, S. (2014). Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri. [(E. Gözgü, Çev.)]. Ankara: Bkz Yayıncılık.
  • IKENAGA, Y. (2003). Cat, Nishi-Waseda 3-chome [Resim 10]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • IKENAGA, Y. (2008). Expectation Yu [Resim 8]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • IKENAGA, Y. (2010). Aimi the daughter of a sugar confectionery store [Resim 9]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • IKENAGA, Y. (2016). Ren/Satsuki [Resim 6]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • IKENAGA, Y. (2019). Unscrupulous warp thread, Kano [Resim 7]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • KUNIMASA, U. Beauty and Kitten [Resim 5]. https://ukiyo-e.org/image/artelino/20671g1
  • LOWRY, B. (1972). Sanatı Görmek. [(N. Yurtsever, Z. Güvemli, Çev)]. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • MALKOÇ, E. G. (2018). Ukiyo-E: Yüzen Dünya Resimleri (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi.
  • MARR, K. R. (2015). Mirrors of Modernity, Repositories of Tradition: Conceptions of Japanese Feminine Beauty From The Seventeenth to The Early Twentieth Century (Unpublished Master’s Thesis). The University of Canterbury.
  • RONA, Z. (1997). Ukiyo-e. İçinde, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, cilt 3. İstanbul: Hürriyet Ofset. s.1838-1839.
  • SHOEN, U. (1914). Daugter Miyuki [Resim 3]. Adachi Museum of Art, Japan. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uemura_Shoen_-_Daughter_Miyuki_-_Google_Art_Project.jpg
  • SHUKADO (2020). Ikenaga Yasunari Profile. 12 Şubat 2024 tarihinde https://shukado.com/artists/ikenaga-yasunari/?lang=en adresinden alındı.
  • SULLIVAN, M. (1985). Chinese and Japanese Art. London: Grolier Incorporated.
  • UTAMARO, K. (1790). Two Women [Resim 4]. The Metropolitan Museum of Art, New York. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/52002
  • UTAMARO, K. (1792-1793). Naniwaya Okita [Resim 1]. https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Naniwaya_Okita_by_Utamaro.jpg.

From Tradition To Modern Ukiyo-E Artist Yasunari Ikenaga

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 361 - 375, 29.07.2024
https://doi.org/10.30692/sisad.1438946

Abstract

The Ukiyo-e art, which means pictures of the flowing world in Japanese, is continued today by major Japanese artists. One of them, Yasunari Ikenaga, continues his art work in his own workshop. The artist continues the tradition of Japanese painting with his unique understanding of detailed patterns and the emotional characters he gives to his figures. Although the sharpness of the lines contrasts with the psychology of the figures, it is observed that balance is maintained with the figure-background relationship. In the research, the artist's portrait paintings were examined according to the general scanning model and included in the study. The research was examined with descriptive analysis from the qualitative research method. Structured interview technique was used as a data collection tool. The aim of the research was to touch upon the artist's understanding of art through structured interview questions with Ikenaga, thus presenting a cross-section of modern Japanese art. It is mentioned that traditional arts continue to exist by seeing the reflections of artists who continue the Ukiyo-e tradition in Japan in today's art. It also aims to raise the awareness of those interested in art about the artist by mentioning the artist's place and importance in painting. As a result, the artist maintains his place both with his paintings in the Bijinga tradition of Japanese painting and in the international art environment. In the research, the necessity of learning the works of Modern Japanese artists was emphasized in order to further increase the interest in Japanese art in our country. Moreover, it is a great deficiency that especially the younger generation only thinks of manga comics when it comes to Japanese art. It is predicted that the research will increase the awareness of the new generation about artists who combine traditional art with modern art, such as Ukiyo-e.

References

  • BAHAR, E. B. (2021). Ukiyo-e’nin İllüstrasyona Etkisi ve Çağdaş Bir Uygulama Çalışması (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi.
  • BELL, J. (2009). Sanatın Yeni Tarihi, [(U. C. Ünlü, N. İleri, R. Gürtuna, Çev.)]. İstanbul: NTV Yayınları.
  • BELTING, H. (2012). Floransa ve Bağdat, [(Z. A. Yılmazer,(Çev.)]. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • CARPENTER, J.T. ve MCCORMICK, M. (2019). The Tale of Genji: A Japanese Classic Illuminated. New York: The Metropolitan Museum of Art.
  • HASHIGUCHI, G. (1920). Japanese Art: Woman Combing Her Hair [Resim 2]. The Gurafiku archive of Japanese graphic design, Japan. https://sk.pinterest.com/pin/46302702394501189/
  • HODGE, S. (2014). Gerçekten Bilmeniz Gereken 50 Sanat Fikri. [(E. Gözgü, Çev.)]. Ankara: Bkz Yayıncılık.
  • IKENAGA, Y. (2003). Cat, Nishi-Waseda 3-chome [Resim 10]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • IKENAGA, Y. (2008). Expectation Yu [Resim 8]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • IKENAGA, Y. (2010). Aimi the daughter of a sugar confectionery store [Resim 9]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • IKENAGA, Y. (2016). Ren/Satsuki [Resim 6]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • IKENAGA, Y. (2019). Unscrupulous warp thread, Kano [Resim 7]. Japan. https://ikenaga-yasunari.com/paintings.html
  • KUNIMASA, U. Beauty and Kitten [Resim 5]. https://ukiyo-e.org/image/artelino/20671g1
  • LOWRY, B. (1972). Sanatı Görmek. [(N. Yurtsever, Z. Güvemli, Çev)]. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • MALKOÇ, E. G. (2018). Ukiyo-E: Yüzen Dünya Resimleri (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi.
  • MARR, K. R. (2015). Mirrors of Modernity, Repositories of Tradition: Conceptions of Japanese Feminine Beauty From The Seventeenth to The Early Twentieth Century (Unpublished Master’s Thesis). The University of Canterbury.
  • RONA, Z. (1997). Ukiyo-e. İçinde, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, cilt 3. İstanbul: Hürriyet Ofset. s.1838-1839.
  • SHOEN, U. (1914). Daugter Miyuki [Resim 3]. Adachi Museum of Art, Japan. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uemura_Shoen_-_Daughter_Miyuki_-_Google_Art_Project.jpg
  • SHUKADO (2020). Ikenaga Yasunari Profile. 12 Şubat 2024 tarihinde https://shukado.com/artists/ikenaga-yasunari/?lang=en adresinden alındı.
  • SULLIVAN, M. (1985). Chinese and Japanese Art. London: Grolier Incorporated.
  • UTAMARO, K. (1790). Two Women [Resim 4]. The Metropolitan Museum of Art, New York. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/52002
  • UTAMARO, K. (1792-1793). Naniwaya Okita [Resim 1]. https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Naniwaya_Okita_by_Utamaro.jpg.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art History
Journal Section SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER
Authors

Büşra İncirkuş Ulushan 0000-0002-3056-0223

Early Pub Date July 21, 2024
Publication Date July 29, 2024
Submission Date February 17, 2024
Acceptance Date March 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA İncirkuş Ulushan, B. (2024). GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 361-375. https://doi.org/10.30692/sisad.1438946
AMA İncirkuş Ulushan B. GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA. SSAD. July 2024;8(2):361-375. doi:10.30692/sisad.1438946
Chicago İncirkuş Ulushan, Büşra. “GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, no. 2 (July 2024): 361-75. https://doi.org/10.30692/sisad.1438946.
EndNote İncirkuş Ulushan B (July 1, 2024) GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 2 361–375.
IEEE B. İncirkuş Ulushan, “GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA”, SSAD, vol. 8, no. 2, pp. 361–375, 2024, doi: 10.30692/sisad.1438946.
ISNAD İncirkuş Ulushan, Büşra. “GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/2 (July 2024), 361-375. https://doi.org/10.30692/sisad.1438946.
JAMA İncirkuş Ulushan B. GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA. SSAD. 2024;8:361–375.
MLA İncirkuş Ulushan, Büşra. “GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA”. Stratejik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 8, no. 2, 2024, pp. 361-75, doi:10.30692/sisad.1438946.
Vancouver İncirkuş Ulushan B. GELENEKTEN MODERNE UKİYO-E SANATÇISI YASUNARİ İKENAGA. SSAD. 2024;8(2):361-75.

22785  15895    15433     15434     15435     17587    18452        18278      18279         18453        19048