The institution of the foundation is a concept of ownership that holds immense significance for the welfare and revival of society, and it has existed in various Islamic and Turkish-Islamic states throughout history. Some sources extolled the greatness of the rulers through the foundations they donated and the construction initiatives they undertook. From the perspective of a ruler, granting foundations to attain the love and trust of the society could often turn into an instrument that left a very positive impression on themselves and society. As is known, with the ascent of Genghis Khan and his successors to the stage of history and their subsequent political activities, it became a common discourse in all contemporary sources that communities living in very different societies and geographies experienced great destruction and pain. Although the Mongols are generally remembered for their destruction, it is understood that the Ilkhanate, a Mongol branch state centered in Azerbaijan under the leadership of Hulagu Khan, carried out construction activities and some foundation initiatives during the establishment phase. These initiatives, despite the backdrop of destruction, held the promise of a transformed future. We observe that the classical foundation tradition gradually became an institutionalised entity in the Ilkhanate State, especially with the spread of Islam among the Mongolian elite. Besides, authorities could not collect taxes from a country that was in ruins and an impoverished society, so the society had to be completely revived. Hereof, the foundation activities carried out by Ghazan Khan and the famous vizier of the period, Rashid al-Din Fazlullāh, were a turning point for the Ilkhanate foundation institution. The study aims to examine the processes that the foundation organisation of the Ilkhanate State went through under the guidance of contemporary sources and research pertinent to the issue at hand.
Vakıf müessesesi, toplumun yararı ve ihyası noktasında büyük bir öneme haiz olan ve tarih boyunca çeşitli İslâm ve Türk-İslâm devletlerince varlığını sürdürmüş bir mülkiyet anlayışıdır. Kimi kaynaklar hükümdarların yüceliğini, bağışladıkları vakıflar ve imâr hamleleriyle, övgüyle anmaktaydılar. Zira görece bir hükümdarın gözünden, toplumun sevgisini ve güvenini kazanmak adına vakıflar ihsan etmek çoğu zaman oldukça olumlu izlenim bırakan bir enstrümana dönüşebilmekteydi. Bilindiği üzere Cengiz Han ve ardıllarının tarih sahnesine çıkmaları ve siyasî faaliyetlerde bulunmalarıyla, birbirinden çok farklı toplum ve coğrafyalarda ancak aynı dönemde yaşayan toplulukları anlatan çağdaş tüm kaynaklarda büyük bir yıkım ve acının yaşandığı ortak bir söylem haline dönüşmüştü. Moğollar, genellikle yıkımlarla anılsalar da, Hûlâgû Han önderliğinde Azerbaycan merkezli kurulan Moğol şube devleti olan İlhanlıların henüz kuruluş aşamasında imar faaliyetleri ve bazı vakıf girişimlerinin gerçekleştirildiği anlaşılmaktadır. Bilhassa İslâmiyet’in Moğol elitler arasında yayılmaya başlamasıyla klasik vakıf geleneğinin İlhanlı Devleti’nde peyderpey kurumsallaşmaya başladığını görmekteyiz. Bunun haricinde harabeye dönen memleketten ve fakirleşen toplumdan vergi toplamak mümkün olmuyor, bu noktada toplumun kâmilen ihyası gerekiyordu. Bu doğrultuda Gâzân Han ve devrin meşhur veziri Reşîdu’d-dîn Fazlullâh’ın gerçekleştirdiği vakıf faaliyetleri İlhanlı evkâf müessesesi adına bir dönüm noktasıydı. Bu çalışmada çağdaş kaynaklar ve bazı araştırma eserler ekseninde İlhanlı Devleti vakıf teşkilatının geçirdiği süreç, bir bütün halinde incelenmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Specific Fields (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | June 4, 2025 |
Acceptance Date | June 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 56 |
Journal of Social Sciences and Humanities Research (SOBBİAD) is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License CC BY-NC 4.0.