Bu araştırmanın amacı, kampüs rekreasyonuna katılan üniversite öğrencilerinin serbest zaman ilgilenimlerinin öznel zindeliklerini yordama gücünü incelemektir. Bununla birlikte, serbest zaman ilgilenimi ve öznel zindeliğin bazı değişkenlere göre farklılıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemi kapsamında gerçekleştirilen çalışmada, kampüs rekreasyon programlarına katılan üniversite öğrencilerinin serbest zaman ilgilenimleri ve öznel zindelikleri bağımlı, bağımsız değişkenler açısından incelendiği için farklı ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda, Kırıkkale Üniversitesinde aktif kaydı bulunan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 173 öğrenciye “Serbest Zaman İlgilenimi Ölçeği (SZİÖ; Gürbüz, Çimen ve Aydın, 2018) ve “Öznel Zindelik Ölçeği” (ÖZÖ; Uysal, Sarıçam, Akın, 2014) uygulanmıştır. Toplanan ANOVA, MANOVA, regresyon ve korelasyon testleri SPSS 26 programı aracılığıyla uygulanmıştır. Regresyon analizlerine göre, SZİÖ “çekicilik”, “önem verme”, “sosyal ilişki”, “özdeşleşme” ve “kendini ifade” alt boyutlarının ÖZÖ’ni anlamlı derecede yordadığı tespit edilmiştir. Araştırma bulgularında, cinsiyete göre anlamlı fark tespit edilmezken, fiziksel aktiviteye katılım değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Sonuç olarak, kampüs rekreasyonuna katılan üniversite öğrencilerinin tercihlerine ve çeşitli etkinliklere olan eğilimleriyle ilişkilendirilen aktivitelere katılımları sonucunda elde ettikleri tatmin ve hazzın öznel iyi oluşları ile ilişkili olduğu tespit edilmiştir.
The aim of this research is to examine the predictive power of university students' involvement in campus recreation on their subjective well-being during their leisure. Additionally, the study aims to investigate variations in leisure involvement and subjective well-being based on certain variables. In the study conducted within the scope of the quantitative research method, a different relational survey model was used since the leisure interests and subjective well-being of university students participating in campus recreation programs were examined in terms of dependent and independent variables. To achieve these objectives, the "Leisure Involvement Scale" (LIS; Gürbüz, Çimen, & Aydın, 2018) and the "Subjective Well-Being Scale" (SWBS; Uysal, Sarıçam, & Akın, 2014) were administered to 173 students enrolled at Kırıkkale University who volunteered to participate in the research. The data obtained were analyzed using SPSS 26 software correlation, regression, MANOVA, and ANOVA. According to regression analyses, it was found that the sub-dimensions of the LIS "attraction", "centrality", "social bonding", "identity expression" and " identity affirmation" significantly predicted the SWBS. Significant differences were observed based on participation in physical activity variables, while no significant differences were found based on gender. In conclusion, it was determined that university students' participation in campus recreation activities, associated with their preferences and tendencies towards various activities, is related to their subjective well-being, satisfaction, and enjoyment derived from involving in these activities during their leisure.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 11, 2025 |
Publication Date | June 22, 2025 |
Submission Date | December 16, 2024 |
Acceptance Date | April 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 102 |