Bu çalışmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan ortak sınav uygulamasına ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseni ile yürütülmüştür. Çalışma grubunu İstanbul, Bingöl, Kars ve Erzurum illerinde görev yapmakta olan 18 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışma grubu maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada okul yöneticileri, ortak sınavları öğrencilere aynı zamanda ve aynı zorluk derecesindeki soruların sorulması olarak tanımlamış ve Millî Eğitim Bakanlığı’nın ortak sınav uygulamasına geçiş nedenini öğretim ve ölçme değerlendirme faaliyetlerinde birlik sağlamak olarak belirtmişlerdir. Katılımcı okul yöneticilerinin görüşlerine göre ortak sınav uygulamasında; okulların başarı düzeylerinin kıyaslanacağı, velilerin ve öğretmenlerin öğrenciler üzerinde baskı oluşturarak bu durumun öğrencilerde kaygıya neden olabileceği buna karşı öğretmen ve öğrencilerin motivasyonlarını arttırabileceği, öğretmenlerin asıl kendilerinin bu sınavlarda değerlendirileceğini düşünmesine yol açabileceği gibi olası etkilerin öne çıktığı belirlenmiştir. Katılımcılar ortak sınav uygulamasına yönelik okul yöneticilerine sınavların sağlıklı bir şekilde uygulanması için uygun ortamın hazırlanmasını, öğrenci ve velilere yeterli bilgilendirme yapılmasını, öğrencilerin sınava yönelik motive edilmelerini, yönetmelik ve yönergelere uyulmasını, uygulama sonrasında destekleyici çalışmalar yapılmasını ve zümre başkanlarının daha etkili rol almalarını önermektedir.
The purpose of this study is to examine the opinions of school administrators regarding the common exam implemented by the Ministry of National Education of Türkiye. The research was conducted with the phenomenology pattern, one of the qualitative research approaches. The study group consists of 18 school administrators working in the provinces of Istanbul, Bingöl, Kars and Erzurum, Türkiye. The study group was determined by the maximum diversity sampling method. Research data was collected with a semi-structured interview form and analyzed using the content analysis method. In the study, school administrators defined common exams as asking students questions of the same difficulty at the same time and stated that the reason for the Ministry of National Education's transition to the common exam practice was to ensure unity in teaching and assessment activities. According to the opinions of the participating school administrators, in the common exam application; It has been determined that the success levels of schools will be compared, parents and teachers can put pressure on students, causing anxiety in students, increasing the motivation of teachers and students, and causing teachers to think that they will be evaluated in these exams. Participants pointed out that for the healthy implementation of the exams related to the common exam application, the appropriate environment should be prepared, students and parents should be provided with sufficient information, students should be motivated for the exam, regulations and instructions should be followed, supportive studies should be carried out after the application, and department heads should take an active role.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Policy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 11, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 11, 2025 |
Acceptance Date | April 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 102 |