Muhammad Iqbal, one of the most prominent poets of the Indian subcontinent, harmonizes the riches of the East and the West in his poetry, making a call for awakening to humanity. The historical, religious, literary, and philosophical figures featured in Iqbal's works play a significant role in understanding his intellectual world and contributions to Islamic philosophy. Bang-e-Dera is not only a literary work for understanding Iqbal's worldview but also serves as a bridge between the East and the West. Particularly in this work, Iqbal conveys his vision of the spiritual awakening and modernization of Islamic societies through significant figures from both Eastern and Western literature. In this collection, Iqbal references prominent figures such as Mirza Ghalib, Sir Syed Ahmad Khan, Daag Dehlvi, Altaf Hussain Hali, Saadi Shirazi, Shakespeare, and Goethe, showcasing a synthesis of literary traditions. The selection of these figures is crucial for understanding how Iqbal was influenced by diverse cultural traditions and how he integrated these influences into his works. The figures featured in Iqbal's writings not only serve as spiritual guides in his intellectual framework but also symbolize societal transformation and moral revival. In this context, Iqbal's works possess not merely literary value but also universal guidance for humanity. This article examines the role and interpretation of literary figures in Iqbal’s Bang-e Dera within the framework of Iqbal's worldview.
Muhammed İkbal, şiirlerinde Doğu ve Batı’nın zenginliklerini harmanlayarak insanlığa uyanış çağrısı yapan Hint alt kıtasının en önemli şairlerindendir. İkbal’in eserlerinde yer verdiği tarihi, dini, edebi ve felsefi şahsiyetler, onun düşünce dünyasını ve İslam felsefesine katkılarını anlamak için önemli birer rol üstlenmektedirler. Hareket Zili, İkbal’in dünya görüşünü anlamak için edebi bir eser olmasının yanı sıra, aynı zamanda Doğu ve Batı arasında bir köprü vazifesi görmesi açısından da değerlidir. Özellikle Hareket Zili adlı eserinde, İslam toplumlarının manevi uyanışı ve modernleşme süreçlerine yönelik vizyonunu, hem Doğu hem Batı edebiyatının önemli figürleri aracılığıyla ifade etmiştir. İkbal, bu eserinde Mirza Esadullah Han Galib, Sir Seyyid Ahmed Han, Dağ Dihlevi, Eltaf Hüseyin Hali, Sadi-i Şirazi, Shakespeare ve Goethe gibi hem Doğu hem de Batı edebiyatının seçkin isimlerini şiirlerinde konu edinmiştir. Bu şahsiyetlerin seçimi, İkbal’in farklı kültürel geleneklerden nasıl etkilendiğini ve bu etkileri eserlerinde nasıl birleştirdiğini anlamak açısından önemlidir. İkbal’in eserlerinde yer verdiği şahsiyetler, onun düşünce sisteminde manevi rehberler olarak yer almakla birlikte, toplumsal değişim ve ahlaki dirilişin de birer sembolüdürler. Bu bağlamda, İkbal’in eserleri, sadece edebi değer taşımakla kalmayıp, insanlık için evrensel bir rehberlik niteliği de taşımaktadır. Bu makalede, İkbal’in Hareket Zili eserinde yer alan edebi figürlerin rolü ve yorumlanışı, İkbal’in dünya görüşü çerçevesinde ele alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | World Languages, Literature and Culture (Other) |
Journal Section | EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | January 2, 2025 |
Acceptance Date | January 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.