Üniversite Öğrencilerinin Spor Sırasındaki Müzik Algısı: Sportif Uygulamalarda Müziğin Etkisi Ölçeği ile Bir Değerlendirme
Year 2025,
Volume: 1 Issue: 1, 23 - 31, 30.06.2025
Ahmet Birlik
,
Serdar Geri
,
Halitcan Tezgin
Muhammet Aktaşöz
Abstract
Bu araştırma üniversite öğrencilerinin sportif uygulamalar sırasında müzikle kurdukları ilişkinin çeşitli demografik değişkenlere göre nasıl farklılık gösterdiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma Yalova Üniversitesi’nde öğrenim gören 225 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, Karayol ve Turhan (2020) tarafından geliştirilen ve üç alt boyuttan oluşan “Sportif Uygulamalarda Müziğin Etkisi Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 27.0 programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, cinsiyet ve yaş değişkenlerine göre sportif uygulamalarda müziğin etkisi açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ancak haftalık egzersiz sıklığı ve dinlenilen müzik türü gibi değişkenlerde anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir. Özellikle haftada üç kez egzersiz yapan bireylerin müzikten olumlu yönde daha fazla etkilendiği; rock-rap müzik dinleyen katılımcıların fiziksel güç ve psikolojik sağlamlık puanlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, müziğin sportif performans üzerindeki etkisinin çok boyutlu olduğu ve bireylerin fiziksel, zihinsel ve duygusal durumlarını olumlu yönde etkileyebileceği görülmektedir. Bu doğrultuda, spor ortamlarında bireysel tercihlere uygun müzik kullanımının teşvik edilmesi önerilmektedir.
References
- Albay, F., Çebi, A. İ., ve Veysel, G. (2022). Spora Bağlılığın Üniversite Öğrencilerinde Etkileri. Rol Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), s. 91-98.
- Altun Ekiz, M., ve Atasoy, M. (2021). Sportif Uygulamalarda Müzik: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Mediterranean Journal of Sport Science, 4(2), 241-250.
- Bektaş, M., ve Demir, O. (2022). Mücadele Sporları ile İlgilenen Bireylerde Müziğin Psikolojik Sağlamlık, Performans ve Motivasyon Üzerine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 417-428.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 001-214.
- Fawver, B., Cowan, RL, DeCouto, BS, Lohse, KR, Podlog, L. ve Williams, A.M. (2020). Psychological characteristics, sport engagement, and performance in alpine skiers. Psychology of Sport and Exercise, 47.
- Greco, F., Rotundo, L., Grazioli, E., Parisi, A., Carraro, A., Muscoli, C. ve Emerenziani, G. P. (2022). Effects of self-selected versus motivational music on lower limb muscle strength and affective state in middleaged adults. PeerJ, s. 10, https://doi.org/10.7717/peerj.13795.
- Karayol, M., ve Turhan, M. O. (2020). Impact of Music in Sportive Activities Scale (IMSAS): Validity and reliability assessment. African Educational Research Journal, 8(2), 297-304. https://doi.org/10.30918/AERJ.82.20.071
- Kartal, A. ve Ergin, E. (2018). Dinlenilen Farklı Tempo Müziklerin Futbolcularda Aerobik ve Anaerobik Performansa Etkisinin İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 149-157.
- Koç, H., ve Koç, Ö. (2023). Sportif Uygulamalarda Müzik ve Spora Bağlılık: Spor Merkezi Üyeleri Üzerine Bir Araştırma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 65-81.
- Köse, B. (2017). Müziğin Aerobik ve Anaerobik Performansa Etkisinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Say, A., 2008. Müzik Nedir, Nasıl Bir Sanattır. Evrensel Basın Yayın, İstanbul.
- Sepil, Y., ve Kıyıcı, F. (2021). Kırsal Kesimde Eğitim Gören Öğrencilerin Spor ve Müzik Faaliyetlerinin Yalnızlık Tutum Düzeylerine Etkisi (Erzurum İli Örneği). Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(2), 51-59.
- Turhan, M.Ö. (2021). Sportif Uygulamalarda Müziğin Etkisi ile Spora Özgü Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
- Uzgur, K. Pekel, H.A. ve Aydos, L. (2021). Rekreasyonel Koşucuların Spora Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi Spor ve Sağlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), s. 62-82.
- Yamaner, F., Uzunlar, H., ve Efdal, A. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Spora Bağılılık Düzeyi ile Sporun Yaşam Becerilerine Olan Etkileri Arasındaki İlişki Düzeyinin Belirlenmesi, 11. Uluslararası Spor Camiası Sempozyumu, Çorum
Year 2025,
Volume: 1 Issue: 1, 23 - 31, 30.06.2025
Ahmet Birlik
,
Serdar Geri
,
Halitcan Tezgin
Muhammet Aktaşöz
References
- Albay, F., Çebi, A. İ., ve Veysel, G. (2022). Spora Bağlılığın Üniversite Öğrencilerinde Etkileri. Rol Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), s. 91-98.
- Altun Ekiz, M., ve Atasoy, M. (2021). Sportif Uygulamalarda Müzik: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Mediterranean Journal of Sport Science, 4(2), 241-250.
- Bektaş, M., ve Demir, O. (2022). Mücadele Sporları ile İlgilenen Bireylerde Müziğin Psikolojik Sağlamlık, Performans ve Motivasyon Üzerine Etkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 417-428.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 001-214.
- Fawver, B., Cowan, RL, DeCouto, BS, Lohse, KR, Podlog, L. ve Williams, A.M. (2020). Psychological characteristics, sport engagement, and performance in alpine skiers. Psychology of Sport and Exercise, 47.
- Greco, F., Rotundo, L., Grazioli, E., Parisi, A., Carraro, A., Muscoli, C. ve Emerenziani, G. P. (2022). Effects of self-selected versus motivational music on lower limb muscle strength and affective state in middleaged adults. PeerJ, s. 10, https://doi.org/10.7717/peerj.13795.
- Karayol, M., ve Turhan, M. O. (2020). Impact of Music in Sportive Activities Scale (IMSAS): Validity and reliability assessment. African Educational Research Journal, 8(2), 297-304. https://doi.org/10.30918/AERJ.82.20.071
- Kartal, A. ve Ergin, E. (2018). Dinlenilen Farklı Tempo Müziklerin Futbolcularda Aerobik ve Anaerobik Performansa Etkisinin İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 149-157.
- Koç, H., ve Koç, Ö. (2023). Sportif Uygulamalarda Müzik ve Spora Bağlılık: Spor Merkezi Üyeleri Üzerine Bir Araştırma. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 65-81.
- Köse, B. (2017). Müziğin Aerobik ve Anaerobik Performansa Etkisinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Say, A., 2008. Müzik Nedir, Nasıl Bir Sanattır. Evrensel Basın Yayın, İstanbul.
- Sepil, Y., ve Kıyıcı, F. (2021). Kırsal Kesimde Eğitim Gören Öğrencilerin Spor ve Müzik Faaliyetlerinin Yalnızlık Tutum Düzeylerine Etkisi (Erzurum İli Örneği). Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 3(2), 51-59.
- Turhan, M.Ö. (2021). Sportif Uygulamalarda Müziğin Etkisi ile Spora Özgü Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muş.
- Uzgur, K. Pekel, H.A. ve Aydos, L. (2021). Rekreasyonel Koşucuların Spora Bağlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi Spor ve Sağlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), s. 62-82.
- Yamaner, F., Uzunlar, H., ve Efdal, A. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Spora Bağılılık Düzeyi ile Sporun Yaşam Becerilerine Olan Etkileri Arasındaki İlişki Düzeyinin Belirlenmesi, 11. Uluslararası Spor Camiası Sempozyumu, Çorum