This study aimed to investigate the relationship between leisure participation and educational stress in secondary school students. The study sample consist of 367 participants, 214 boys and 153 girls, studying at four different secondary schools. The selection of the participants was made with purposeful sampling method. Data collection tools involved a personal information form and “Educational Stress Scale (ESS)”. The ANOVA results indicated a significant difference in the “Workload”, “Despondency”, “Worry about grades” and “Self-expectation” sub-dimensions of ESS by gender. According to the MANOVA results, there was no significant difference in frequency of participation in leisure activities on the sub-dimensions of ESS. A significant difference was found the effect of participating in country*in-school activities in the “Pressure from study” and “Despondency” sub-dimensions of ESS. As the findings were assessed as a whole, it was concluded that as the frequency of secondary school students’ participation in leisure activities increases, their educational stress decreases.
Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinde serbest zaman aktivitelerine katılım ve eğitim stresi arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Çalışmanın örneklemi, dört farklı ortaokulda öğrenim gören 214 erkek ve 153 kız olmak üzere toplam 367 ortaokul öğrencisi oluşmaktadır. Katılımcıların seçimi amaçlı örnekleme yöntemi ile yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu ve “Eğitim Stresi Ölçeği (ESÖ)” kullanılmıştır. ANOVA sonuçları, cinsiyete göre ESÖ'nün “İş yükü”, “Umutsuzluk”, “Notlarla ilgili endişe” ve “Kendinden beklenti” alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğunu göstermiştir. MANOVA sonuçlarına göre, serbest zaman aktivitelerine katılım sıklığının ESÖ'nün alt boyutları üzerinde anlamlı bir fark yaratmadığı görülmüştür. Ülke*okul içi aktivitelere katılma durumunun ise ESÖ'nün “Derslerden kaynaklanan baskı” ve “Umutsuzluk” alt boyutlarına etkisinde anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bulgular bir bütün olarak değerlendirildiğinde, ortaokul öğrencilerinin serbest zaman aktivitelerine katılım sıklığı arttıkça eğitim streslerinin azaldığı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 26, 2025 |
Acceptance Date | June 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 23 Issue: 2 |