Apart from local governments, schools are important institutions that direct children and young people to regular physical activities (Öcal and Koçak, 2010). In addition to physical education classes, school sports help students not only in their physical development, but also in preventing negative social behaviors (Harrison and Narayan 2003), in their emotional well-being (Steptoe and Butler, 1996) and in acquiring lifelong sports habits (Bucher and Deborah 1987, Tammelin et al. 2003). Students who actively participate in school sports increase their self-confidence, improve their self-regulation skills, increase their academic success and encounter fewer disciplinary problems. School sports not only promote physical development, but also raise the morale of students, reveal collective emotions and behaviors, and promote national values. These activities contribute to the raising of physically, mentally and spiritually healthy individuals (İnal, 2003). It has been found that the socialization, extroversion, responsibility, general behavioral development and academic success levels of students who participate in school sports are significantly higher than those who do not participate (Öcal and Koçak, 2010). It has been observed that students who gain positive experiences thanks to school sports are more motivated to do regular sports in the future and improve their health positively. It has also been stated that sports and exercise have positive effects on depression and increase students' memory, classroom behavior and intellectual performance. The aim of this research is to examine the self-esteemand self-efficacy levels of secondary school students who are enrolled in secondary education and participateor do not participate in licensed school sports, based on certain variables (gender, gradelevel, type of schoolattended, age of licensure, type of license). The population of the research consists of students attending secondary education institutions in the Edremit district of Van province, and the sample consists of 523 students (270 licensed, 253 unlicensed) who attend school sports in five different secondary education institutions. The data collection tools used in the research include the Personal Information Form developed by the researchers, the Self-Esteem Scale developed by Akın (2007), and the Self-Efficacy Scale adapted into Turkish by Gözüm and Aksayan (1999). The data were analyzed using the SPSS 22.0 program. Descriptive statistics, independent samples t-test, one-way analysis of variance, post-hoc test for multiple comparisons, and Pearson correlation analysis were used in this context. The significance level for the analyses was set at p < 0.05.Ethics committee approval for the research was received from Kocaeli University Social and Human Sciences Ethics Committee on 18/01/2024 with project number 535180.It was found that students participating in licensed school sports haves ignificantly higher levels of self-esteem and self-efficacy compared to students who are not licensed. Additionally, a positive correlation between self-esteemand self-efficacy levels was identified. As a result, it was determined that school sports have a positive impact on the self-esteemand self-efficacy levels of secondary school students.
Okullar, yerel yönetimler dışında, çocukları ve gençleri düzenli fiziksel aktivitelere yönlendiren önemli kurumların başında gelir (Öcal ve Koçak, 2010). Beden eğitimi ve spor derslerine ek olarak okul sporları, öğrencilerin sadece fiziksel gelişimlerine değil, aynı zamanda olumsuz sosyal davranışları engellemelerine (Harrison ve Narayan 2003), duygusal iyiliklerine (Steptoe ve Butler, 1996) ve hayat boyu spor alışkanlığı edinmelerine yardımcı olur (Bucher ve Deborah 1987, Tammelin ve ark 2003). Aktif olarak okul sporlarına katılan öğrenciler, özgüvenlerini artırır, kendilerini düzenleme yeteneklerini geliştirir, akademik başarılarını yükseltir ve disiplin sorunlarıyla daha az karşılaşırlar. Okul sporları, sadece bedensel gelişimi teşvik etmekle kalmaz, aynı zamanda öğrencilerin moralini yükseltir, toplu duyguları ve davranışları ortaya çıkarır ve milli değerleri benimsetir. Bu etkinlikler, fiziksel, zihinsel ve ruhsal açıdan sağlıklı bireylerin yetişmesine katkı sağlar (İnal, 2003). Okul sporlarına katılan öğrencilerin sosyalleşme, dışa dönüklük, sorumluluk, genel davranış gelişimi ve akademik başarı seviyelerinin, katılmayanlara kıyasla anlamlı şekilde daha yüksek olduğu bulunmuştur (Öcal ve Koçak, 2010). Okul sporları sayesinde olumlu deneyimler kazanan öğrencilerin, gelecekte düzenli spor yapmaya daha motive oldukları ve sağlıklarını olumlu yönde geliştirdikleri gözlemlenmiştir. Ayrıca, spor ve egzersizin depresyon üzerinde olumlu etkilerinin olduğu ve öğrencilerin hafıza, sınıf içi davranış ve entelektüel performanslarını artırdığı da belirtilmiştir. Bu araştırmanın amacı; ortaöğretimde öğrenim gören, lisanslı olarak okul sporlarına katılım sağlayan ve sağlamayan öğrencilerin özgüven ve öz yeterlilik düzeylerini bazı değişkenlere (cinsiyet, sınıf düzeyi, öğrenim gördüğü okul türü, lisanslılık yaşı, lisans türü) göre incelemektir. Araştırmanın evrenini Van ilinin Edremit ilçesinde ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrenciler, örneklemini ise 5 farklı ortaöğretim kurumunda öğrenim gören ve lisanslı olarak okul sporlarına katılan ve katılmayan 523 (270 lisanslı , 253 lisanssız) öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmaya katılan öğrencilere araştırmacılarca geliştirilmiş olan Kişisel Bilgi Formu, Akın (2007) tarafından geliştirilmiş olan Öz Güven Ölçeği ve Gözüm ve Aksayan (1999) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılmış olan Öz Yeterlilik Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Bu bağlamda tanımlayıcı istatistikler, ilişkisiz örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi, çoklu karşılaştırama (post-hoc) testi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlenmiştir.Araştırmanın etik kurul onayı Kocaeli Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’ndan 535180 sayılı proje numarası ile 18/01/2024 tarihinde alınmıştır.Lisanslı olarak okul sporlarına katılım sağlayan öğrencilerin, lisanslı olmayan öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek öz güven ve öz yeterlilik özelliğine sahip olduğu bulgulanmıştır. Ayrıca öz güven ve öz yeterlilik düzeyleri arasında pozitif yönde korelasyon tespit edilmiştir. Sonuç olarak okul sporlarının, ortaöğretim öğrencilerinin öz güven ve öz yeterlilik düzeylerine olumlu etkisi olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 16, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | February 15, 2025 |
Acceptance Date | March 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |