Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEMANS BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 53 - 64, 30.06.2025
https://doi.org/10.61861/spshcd.1613343

Abstract

Bu araştırmanın amacı İstanbul Aydın Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin demans bilgi düzeylerinin incelenmesidir. Araştırma tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiş olup sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 564 lisans öğrencisine kolayda örnekleme yoluyla ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri Sosyo-Demografik Bilgi Formu ve Demans Bilgi Değerlendirme Ölçeği (DBDÖ) kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma bulgularına göre demans bilgi düzeyi cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Bununla birlikte demansla ilgili ders alma ile aile veya yakın çevrede demans tanılı bireylerin bulunmasının demans bilgi düzeyini arttırmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca demans bilgi düzeyinin sağlık bilimleri fakültesi bölümleri arasında ve katılımcıların eğitim aldıkları sınıf düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bu bulgular doğrultusunda eğitimin demans bilgi düzeyini arttırmada etkili olduğu göz önünde bulundurularak sağlık bilimleri fakültesinde yer alan bölümlerin eğitim müfredatına demansla ilgili derslerin eklenmesi önerilmektedir.

Ethical Statement

Araştırmanın etik kurul izni İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’nun 29.12.2022 tarihli toplantısında alınmıştır.

References

  • Akpınar, G. (2022). Covid-19 pandemisinde alzheimer hastası bireyler ve bakım verenlerin yaşadıkları sorunlar: Alzheimer gündüz bakımevi hizmet yararlanıcıları örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı.
  • Akyol, M. A., Güney, S., Özgül, E., Akpinar Söylemez, B. ve Küçükgüçlü, Ö. (2024). What does the public really know about dementia? A community‐based cross‐sectional survey in Turkiye. Public Health Nursing, 41(6), 1322-1330.
  • Alzheimer’s Disease International. (2024). “World Alzheimer Report 2024”, https://www.alzint.org/u/World-Alzheimer-Report-2024.pdf, Erişim Tarihi: 5.12.2024.
  • Alzheimer’s Association. (2024). What Is Dementia? https://www.alz.org/alzheimers-dementia/what-is-dementia, Erişim Tarihi: 5.12.2024.
  • Annear, M. J., Toye, C. M., Eccleston, C. E., McInerney, F. J., Elliott, K. E., Tranter, B. K., Hartley, T. ve Robinson, A. L. (2015). Dementia Knowledge Assessment Scale: Development and Preliminary Psychometric Properties. J Am Geriatr Soc. 63(11), 2375–2381.
  • Brodaty, H., Thomson, C., Thompson, C. ve Fine, M. (2005). Why Caregivers of People with Dementia and Memory Loss don’t Use Services. International Journal of Geriatric Psychiatry, 20(6), 537–546.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Clare, L., Marková, I., Verhey, F. ve Kenny, G. (2005). Awareness in Dementia: A Review of Assessment Methods and Measures. Aging & Mental Health, 9(5), 394-413.
  • Çetinkaya, A., Elbi, H., Altan, S., Rahman, S. ve Aydemir, Ö. (2020). Demans Tutum Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Nöropsikiyatri Arşivi, 57(4), 325-332.
  • Eğilli, C. S. (2016). Demanslı hastaya bakım verenlerin bakım yükü ve etkileyen etmenler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th ed.). SAGE Publications.
  • Güçer, Y. (2015). Demans tanısı konmuş bireylerin davranış sorunları ile beslenme durumlarının değerlendirilmesi ve buna yönelik beslenme modelinin geliştirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hanağası, H. ve Emre, M. (2009). Demans Kavramı ve Hastaya Yaklaşım. Türkiye Klinikleri J Neurol Special Topics, 2(1), 1-4.
  • Hopper, T. ve Hinton, P. (2012). Hearing Loss among Individuals with Dementia: Barriers and Facilitators to Care. Canadian Journal of Speech-Language Pathology & Audiology, 36(4), 302-313.
  • Keleş, E. ve Özalevli, S. (2018). Alzheimer Hastalığı ve Tedavi Yaklaşımları. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 39-42.
  • Korkmaz Aslan, G., Kılınç İşleyen, E. ve Kartal, A. (2023). Nursing Students’ Knowledge and Attitudes about Dementia: A Cross-Sectional Study. Nurse Education in Practice, 72(2023), 1-7.
  • Kwok, T., Lam, K. C., Yip, A. ve Ho, F. (2011). Knowledge of Dementia among Undergraduates in the Health and Social Care Professions in Hong Kong. Social Work in Mental Health, 9(4), 287-301.
  • Melchior, F. ve Teichmann, B. (2023). Measuring Dementia Knowledge in German: Validation and Comparison of the Dementia Knowledge Assessment Scale, the Knowledge in Dementia Scale, and the Dementia Knowledge Assessment Tool 2. Journal of Alzheimer’s Disease, 94(2), 669-684.
  • Morris, M. C. (2009). The Role of Nutrition in Alzheimer’s Disease: Epidemiological Evidence. European Journal of Neurology, 16(1), 1-7.
  • Neuman, W. L. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar 2 (7. Baskı). Çev. Ed. Sedef Özge, Ankara Yayın Odası.
  • Plassman, B. L., Langa, K. M., Fisher, G. G., Heeringa, S. G., Weir, D. R., Ofstedal, M. B., ve Steffens, D. C. (2007). Prevalence of Dementia in the United States: The Aging, Demographics, and Memory Study. Neuroepidemiology, 29(1-2), 125-132.
  • Reimer, M. A., Slaughter, S., Donaldson, C., Currie, G. ve Eliasziw, M. (2004). Special Care Facility Compared with Traditional Environments for Dementia Care: A Longitudinal Study of Quality of Life. Journal of the American Geriatrics Society, 52(7), 1085–1092.
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. (2013). Using multivariate statistics, (6th international edition (cover) edn.) New Jersey: Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Tsatali, M., Angelidou, I. A., Tsolaki, M. ve Teichmann, B. (2023). The Dementia Knowledge Assessment Scale, the Knowledge in Dementia Scale, and the Dementia Knowledge Assessment Tool 2: Which Is the Best Tool to Measure Dementia Knowledge in Greece? Journal of Alzheimer’s Disease Reports, 7(1), 1377-1393.
  • Türkiye Alzheimer Derneği. (2024). Alzheimer Hastalığı Nedir? https://www.alzheimerdernegi.org.tr/alzheimer-hastaligi-nedir/, Erişim Tarihi: 5.12.2024.
  • World Health Organization (WHO). (2024). Dementia. https://www.who.int/health-topics/dementia#tab=tab_1, Erişim Tarihi: 5.12.2024.

Examination of Dementia Knowledge Levels among Students of Faculty of Health Sciences

Year 2025, Volume: 6 Issue: 1, 53 - 64, 30.06.2025
https://doi.org/10.61861/spshcd.1613343

Abstract

The aim of this study is to examine the level of dementia knowledge among students of the Faculty of Health Sciences at Istanbul Aydin University. The research was conducted using a survey model and 564 undergraduate students from the faculty of health sciences were reached through convenience sampling. Data for the study were collected using the Socio-Demographic Information Form and the Dementia Knowledge Assessment Scale (DKAS). According to the findings, there was no significant difference in dementia knowledge levels based on gender. However, taking courses related to dementia and having individuals diagnosed with dementia in the family or close circle were found to positively influence the level of dementia knowledge. Additionally, the level of dementia knowledge showed statistically significant differences among the departments within the Faculty of Health Sciences. Also, it was determined that dementia knowledge levels differed statistically and significantly based on the educational level (class year) of the participants. In the light of these findings, it should be considered that education is effective in increasing dementia knowledge levels. Accordingly, it is recommended to include courses related to dementia in the curricula of the departments within the Faculty of Health Sciences.

References

  • Akpınar, G. (2022). Covid-19 pandemisinde alzheimer hastası bireyler ve bakım verenlerin yaşadıkları sorunlar: Alzheimer gündüz bakımevi hizmet yararlanıcıları örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Hizmet Anabilim Dalı.
  • Akyol, M. A., Güney, S., Özgül, E., Akpinar Söylemez, B. ve Küçükgüçlü, Ö. (2024). What does the public really know about dementia? A community‐based cross‐sectional survey in Turkiye. Public Health Nursing, 41(6), 1322-1330.
  • Alzheimer’s Disease International. (2024). “World Alzheimer Report 2024”, https://www.alzint.org/u/World-Alzheimer-Report-2024.pdf, Erişim Tarihi: 5.12.2024.
  • Alzheimer’s Association. (2024). What Is Dementia? https://www.alz.org/alzheimers-dementia/what-is-dementia, Erişim Tarihi: 5.12.2024.
  • Annear, M. J., Toye, C. M., Eccleston, C. E., McInerney, F. J., Elliott, K. E., Tranter, B. K., Hartley, T. ve Robinson, A. L. (2015). Dementia Knowledge Assessment Scale: Development and Preliminary Psychometric Properties. J Am Geriatr Soc. 63(11), 2375–2381.
  • Brodaty, H., Thomson, C., Thompson, C. ve Fine, M. (2005). Why Caregivers of People with Dementia and Memory Loss don’t Use Services. International Journal of Geriatric Psychiatry, 20(6), 537–546.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Clare, L., Marková, I., Verhey, F. ve Kenny, G. (2005). Awareness in Dementia: A Review of Assessment Methods and Measures. Aging & Mental Health, 9(5), 394-413.
  • Çetinkaya, A., Elbi, H., Altan, S., Rahman, S. ve Aydemir, Ö. (2020). Demans Tutum Ölçeği’nin Türkçe’ye Uyarlanması. Nöropsikiyatri Arşivi, 57(4), 325-332.
  • Eğilli, C. S. (2016). Demanslı hastaya bakım verenlerin bakım yükü ve etkileyen etmenler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th ed.). SAGE Publications.
  • Güçer, Y. (2015). Demans tanısı konmuş bireylerin davranış sorunları ile beslenme durumlarının değerlendirilmesi ve buna yönelik beslenme modelinin geliştirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hanağası, H. ve Emre, M. (2009). Demans Kavramı ve Hastaya Yaklaşım. Türkiye Klinikleri J Neurol Special Topics, 2(1), 1-4.
  • Hopper, T. ve Hinton, P. (2012). Hearing Loss among Individuals with Dementia: Barriers and Facilitators to Care. Canadian Journal of Speech-Language Pathology & Audiology, 36(4), 302-313.
  • Keleş, E. ve Özalevli, S. (2018). Alzheimer Hastalığı ve Tedavi Yaklaşımları. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 39-42.
  • Korkmaz Aslan, G., Kılınç İşleyen, E. ve Kartal, A. (2023). Nursing Students’ Knowledge and Attitudes about Dementia: A Cross-Sectional Study. Nurse Education in Practice, 72(2023), 1-7.
  • Kwok, T., Lam, K. C., Yip, A. ve Ho, F. (2011). Knowledge of Dementia among Undergraduates in the Health and Social Care Professions in Hong Kong. Social Work in Mental Health, 9(4), 287-301.
  • Melchior, F. ve Teichmann, B. (2023). Measuring Dementia Knowledge in German: Validation and Comparison of the Dementia Knowledge Assessment Scale, the Knowledge in Dementia Scale, and the Dementia Knowledge Assessment Tool 2. Journal of Alzheimer’s Disease, 94(2), 669-684.
  • Morris, M. C. (2009). The Role of Nutrition in Alzheimer’s Disease: Epidemiological Evidence. European Journal of Neurology, 16(1), 1-7.
  • Neuman, W. L. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar 2 (7. Baskı). Çev. Ed. Sedef Özge, Ankara Yayın Odası.
  • Plassman, B. L., Langa, K. M., Fisher, G. G., Heeringa, S. G., Weir, D. R., Ofstedal, M. B., ve Steffens, D. C. (2007). Prevalence of Dementia in the United States: The Aging, Demographics, and Memory Study. Neuroepidemiology, 29(1-2), 125-132.
  • Reimer, M. A., Slaughter, S., Donaldson, C., Currie, G. ve Eliasziw, M. (2004). Special Care Facility Compared with Traditional Environments for Dementia Care: A Longitudinal Study of Quality of Life. Journal of the American Geriatrics Society, 52(7), 1085–1092.
  • Tabachnick, B. ve Fidell, L. (2013). Using multivariate statistics, (6th international edition (cover) edn.) New Jersey: Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Tsatali, M., Angelidou, I. A., Tsolaki, M. ve Teichmann, B. (2023). The Dementia Knowledge Assessment Scale, the Knowledge in Dementia Scale, and the Dementia Knowledge Assessment Tool 2: Which Is the Best Tool to Measure Dementia Knowledge in Greece? Journal of Alzheimer’s Disease Reports, 7(1), 1377-1393.
  • Türkiye Alzheimer Derneği. (2024). Alzheimer Hastalığı Nedir? https://www.alzheimerdernegi.org.tr/alzheimer-hastaligi-nedir/, Erişim Tarihi: 5.12.2024.
  • World Health Organization (WHO). (2024). Dementia. https://www.who.int/health-topics/dementia#tab=tab_1, Erişim Tarihi: 5.12.2024.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Counselling, Wellbeing and Community Services, Clinical Social Work Practice
Journal Section Research Articles
Authors

İsmail Kuruhalil 0000-0003-4581-3729

Meryem Erol 0000-0003-1511-1419

Publication Date June 30, 2025
Submission Date January 4, 2025
Acceptance Date February 18, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kuruhalil, İ., & Erol, M. (2025). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN DEMANS BİLGİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Sosyal Politika Ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 6(1), 53-64. https://doi.org/10.61861/spshcd.1613343